Mitä tavaroita tarvitsemme OIKEASTI. La kohta
ja haluaisin tietooni tärkeimmät jutut, etten unohda mitään oleellista.
Onko jotain sellaista mitä et ennakkoon tjunnut ostaa ja neuvoisit sen nyt esikkoa odottavalle?
Kommentit (30)
esikoiseni syntyi rv 31 jolloin ei oltu oikeen vielä varauduttu mihinkään. äitiyspakkauksen ja vaunut omistimme. sairastuin masennukseen ja kun vauva tuli kotiin seitsemänviikkoisena, olin saanut hankittua pinnasängyn, tuttipulloja (en imettänyt) ja vaippoja. kunnon lypsykoneen sain sairaalasta lainaan :)
huomasin, että vauva pärjää oikeastaan jo äitiyspakkauksen sisällöllä. mitään voiteita me ei tarvittu puoleen vuoteen! vaatteitakaan ei meidän tarvinut ostaa, mummot ja ystävät kantoivat niitä meille ranteet hellinä. ja ei se elämä seisahtunutkaan siihen kun vauva tuli kotiin, pääsin kyllä ostamaan tarpeelliset.. tosin vauvaa ei saanut viedä ulos..
Varaisin myös pakastimeen jotain helppoa ruokaa itselleni valmiiksi, samoin pullia tai jotain muuta leivonnaista vieraiden varalta.
Tää tuntuu minusta jotenkin hassulta, kun olen täällä Itä-Suomessa tottunut, että ainakin lähisuku tuo tullessaan rotinat= esim. karjalanpiirakoita, täytekakkuja yms. yms. Ilmeisesti ei ole tapana muualla Suomessa. Itsekin kyllä saattaisin jotain pullaa varuilta paistaa pakastimeen.
Ehdottomat olivat minulla:
Rintakumit, maidonkerääjä, tuttipulloja, iso kattila jossa pullot mahtuu keittämään, pari pulloa korviketta varalta, rintapumppu ja pusseja maidon pakastamista varten. (Tuttipulloista isi syötti äidin maitoa kun äiti ei jaksanut imettää, pieni vauva syö väh. 3 tunnin välein jos ei useemminkin)
harsoja, vaippoja, kuumemittari, vauvavoidetta, kylpyamme, pinnasänky peittoineen, kylpypyyhe ja muutama pyllypyyhe, vanulappuja tms. puhdistuslappuja, vanupuikkoja. Eipäs tule nyt mitään muuta mieleen. Vaatteita ja vauvan vaatteille sopivaa pesuainetta. Harsoja käytin imetyssuojina.
Minulle erittäin tärkeäksi tuli (vahingossa) liikuteltava ensisänky. Ostin vauvahöyryissäni Mamas&Papas-vauvankorin, joka oli loistava. Vauvan sai nukkumaan olohuoneeseen, korin sai laitettua pinnikseen öisin ja itkevän vauva sai heijaamalla nukahtamaan (korissa kantokahvat).
Sen sijaan esim. kantoliina oli täysin turha.
ja olin ensin harmistunut, etten ollut kerennyt ostaa "mitään" vauvalle. Mutta olihan mulla kuitenkin turvakaukalo, vaunut ja äitiyspakkaus ja niillä ihan oikeasti pärjäsi tosi hienosti! Mitään voiteita ei tarvittu moneen kuukauteen. Myös maidonkerääjät ja rintapumppu oli sellaisia, mitä en koskaan tarvinnut, vaikka imetinkin pitkään. Vaippoja saa aina kaupasta.
Harsoja kannattaa olla paljon, niitä kuluu!!
Mutta siis TOSI pienelläkin pärjää.
hyväksi vinkiksi, että tehkää ruokaa valmiiksi pakastimeen. Se olisi ollut tosi viisasta näin jälkeenpäin ajateltuna. Ei siinä paljon ruuanlaittamista ehtinyt /halunnut ajatella, kun laitokselta kotiin pääsi. Siinä on kaikenlaista muutakin tekemistä ja miettimistä.
Pienen vauvelin nenu voi mennä helposti tukkoon, ja siinä keittosuola on aivan ehdoton apu. Lisäksi sellainen pieni niistäjä ("räkäimuri") on erittäin kätevä, sillä saa myös nenästä imettyä liman pois. PIenen vauvan tiehyet (myös keuhkoputket) ovat pienet, joten hengitys voi olla tukalaa, jos nenu on tukossa.
Tämä on ehdottomasti paras neuvo, jonka itse olen saanut ja sen on ollut tarpeen kaikkien neljän lapseni kanssa. Voi olla aika pelottavankin näköistä, kun vauvan nenä on tukossa ja hengitys vaivalloista.
Tai ainakaan mä en tiedä ketään yksinhuoltajaa, joka asuu ihan korvessa, ja jota kukaan ei tule edes katsomaan ekaan kahteen viikkoon, ei edes lapsen isä tai isovanhemmat. Mut jos asiat on noin huonosti, niin voisitko jotenkin etukäteen organisoida tuon ruokakuljetuksen? Varmasti kuntakin auttaa jos tilanne on noin huolestuttava.