Isomman perheen äidit eivät taida käsittää
että jos heidän lapsellaan on bestiksenä jonkun perheen ainokainen niiin se on todella iloinen asia tälle ainokaisen vanhemmalle.
Ei tietenkäään aina joka tapauksessa.
Mutta usein palstoilla haukutaan ainokaisia (jotka itse ovat ilman syytä siihen).
Tämän asian voisi nähdä niin että yhdistämme voimavaramme ja jaamme asioita, isomman perheen lapsi voi saada monenlaista kivaa ja aikaa elämäänsä jos hänellä on bestiksenä jonkun perheen ainokainen. Vastavuoroisesti se ainokainen näkee isomman perheen touhua ja on mukana siinä.
Molemmat saavat paljon toisiltaan jota ei rahalla saa!
T: ainokaisen äiti (odottaa kiviryöppyä niskaansa)
Kommentit (42)
että yhden lapsen vanhemmilla on voimavaroja ja resursseja enemmän kuin esim. 4 lapsen vanhemmilla. Ei se kuitenkaan tee kummastakaan sen huonompia tai parempia vanhempia.
Niin tai näin, aina täällä saa kiviryöpyn niskaansa :)
sen huonompia tai parempia vanhempia vaan voivat tällä tavoin täydentää asiotaan tai oikeammin lastensa elämää.
ap.
en vaan äkkipäätä keksi, mitä siellä ainokaisen perheessä olisi tarjota.
Toisinpäin hyödyn kyllä ymmärrän.
haukkua ainokaisia tai heidän vanhempiaan! Onneksi tuollaiset avaukset ovat menneet minulta ohi. Ystävyys on AINA kallisarvoinen asia, oli ystävien perhetaustat ja -muodot mitkä tahansa. Joskus joutuu selittämään että meillä, kolmilapsisessa perheessä, tehdään asiat toisin kuin perheessä, jossa on yksi lapsi. Mutta sehän on vain asioiden selvittämistä, ei muuta.
en vaan äkkipäätä keksi, mitä siellä ainokaisen perheessä olisi tarjota. Toisinpäin hyödyn kyllä ymmärrän.
Mä toivoi ja luulin, että näin asiallinen aloitus kerrankin näyttäisi sen, että edes jossain keskustelussa voitaisiin olla asiallisia ja toista tukevia, mutta eipä tietenkään.
Mä kyllä ymmärrän hyvin miten ihanaa omille pojillenikin on välillä päästä nauttimaan rauhallisesta olemisesta oman ikäisen kaverin kanssa, ja vielä jos siinä on mukana jaksava ja välittävä aikuinen, joka järjestää jotain kivaa ohjelmaa, niin aina parempi.
Meillä on siis kolme lasta, joista pienin vielä alle 2-v ja kyllä meillä ainakin asiat menee vielä sen pienimmän ehdoilla ja isommat joutuu aina joustamaan. SIksi olenkin iloinen, kun heillä on välillä mahdollisuus leikkiä sellaistenKIN lasten kanssa, joiden omassa kodissa ei ole koko ajan samanlainen härdelli käynnissä kuin meillä.
Ja kuten ap:kin sanoi,vastaavasti huomaan kuinka ainokaiset meille tullessaan nauttivat siitä hulinasta ja tekemisen meiningistä mikä meillä puolestaan on.
En jaksa ymmärtää urpoja, jotka tällaisestakin saavat aikaiseksi valtataistelun.
miksi eräiden kakkostyttöjen äippä niin huolissaan vinkuu sitä, että kaksostytöt leikkivät vain keskenään tarhassa. Hyötyhän tietysti tavallaan sekin, ettei tarvitse nähdä vaivaa kaverisuhteiden luomisessa. Helpolla pääsee.
ketjusta, jossa nimenomaan kehuttuun tämän ainokaisen perheen vanhempia??? Miten kivaa ison perheen tytöllä on kyläillä yhden lapsen perheessä?
Miksi aina pitää vertailla perheiden/vanhempien/lasten/lemmikkien paremmuutta? En todellakaan keksi muuta syytä siihen kuin sen, että pelätään, ettei itse eläkään "jokanaisen unelmaelämää" vaan joku toinen saattaakin olla tahollaan oikein tyytyväinen täysin erilaiseen ratkaisuun. Pelätään olla mukaoutoja tai oikeasti erilaisia.
Jos olet onnellinen, ole sitä. Jos et ole, tee asialle jotain. Turhaa kaikenlainen vertailu ja toisten kyttääminen. Ketä se auttaa tai onko joltain pois?
Itse haaveilen suurperheestä, mutta jo esikoinen toi sydämeen mielettömän onnen. Kun ei ollut kovasti toivoa siitä yhdestäkään lapsesta, kun pelkäsi, ettei saa lasta koskaan.. - Olisin ollut maailman onnellisin äiti (niiden kaikkien muiden rinnalla ;)) yhdenkin lapsen äitinä.
Jokaisella perhetyypillä on hyvät puolensa - niin kuin myös huonot. Iso sisarusparvi tuo lapsen elämään paljon sellaista, mitä ainokainen ei koskaan voi saada. Ainokainen taas saa vanhemmiltaan kaiken, mikä heillä on tarjota. Ei tarvitse jakaa. Ja aivan varmasti jokainen meistä joskus haaveilee jonkun (varsinkin lapsi vanhemman) jakamattomasta huomiosta.
Opetelkaa nyt jo olemaan tyytyväisiä älkääkä niin paljon pelätkö naapurinnekin olevan sitä.
ja itselläni oli lapsuudessa ainokainen bestiksenä ( ja on edelleenkin ystäväni, ollaan yli 40v.). Hänen perhettään aikoinaan kadehdin, hänen vanhemmillaan oli erilailla aikaa meille
mitä minun vanhemmillani ei ollut, vanhemmillani meni aika arjen pyöritykseen.
vertailua ole. Kysymys on siitä, että ihmiset voivat täydentää toisiaan jos oikein haluavat.
ap
kuin mitä tässä on kerrottu.
Kun en nyt alkuunkaan käsitä, että mitä tuo ap yrittää selittää. Eihän tuossa sen viestissä ole mitään sisältöä.
Että jos kaverukset on toinen isosta ja toinen pienestä perheestä, niin ne lapset voi samalla nähdä toisenlaisen perheen elämää. Joo, eikö se ole aivan itsestäänselvää. Että mistä tässä nyt pitäisi kivittää? Ei mitään järkeä koko aloituksessa, kun diipaaadaapaa-tyhjänpäiväisyyttä.
en vaan äkkipäätä keksi, mitä siellä ainokaisen perheessä olisi tarjota. Toisinpäin hyödyn kyllä ymmärrän.
Anteeksi vain, mutta mihin perustat noin jyrkän mielipiteesi? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia siitä, että lapsesi menee/menevät kylään perheeseen, jossa on 1 lapsi?
Itse olen perheen ainokainen, ja tyttäreni on toistaiseksi perheen ainokainen ( sisarus syntyy toukokuussa ). Koskaan ei kukaan ole valittanut, ettei lapsuudenkodissani, tai MEILLä, olisi tekemistä. Lapsuudenkodissani ei tarjottu välipalaa tms kaverivieraille, mutta minä tarjoan.
Ja kyllä, jos lapset eivät itse keksi tekemistä, niin kyllä silloin minä tai mieheni menemme jeesiin. Useimmiten lapset kyllä keksivät juttunsa ihan itse :-).
heillä on varaa enemmän
ja lapsia kuskataan harrastuksiin enemmän
meille tervetuloa kuka vaan-
ainokaiset eivät usein ehdi, kun he harrastavat
Mä olenkin sitä mieltä, että mun lapsi voi pääsääntöisesti mennä ainokaisen kotiin leikkimään sen leluilla, kun meillä on täällä kaksi muutakin.
On paljon rauhallisempaa kuin se, että meille tulisi vielä neljäs lapsi.
heillä on varaa enemmän ja lapsia kuskataan harrastuksiin enemmän meille tervetuloa kuka vaan- ainokaiset eivät usein ehdi, kun he harrastavat
että he saavat vanhemmiltaan paaaaljon enemmän kuin vaikka 3 lapsisenkin perheen lapsi. Tai vaikka 10 lapsisen. Vanhemmat jäävät täysin vieraiksi isossa perheessä kasvaneelle, kun isot sisarukset tavallaan korvaavat vanhemmat.
Vaikka on vain yksi lapsi, niin kyllä kaverit useampilapsestakin perheestä mielellään tulee meille. Komenttina tuohon, että mitä sisaruksia omaava lapsi saisi meillä käymisestä. Kyllä kaikenikäisille lapsille on tärkeää, että on omia kavereita, eikä vain sisaruksia. Kaverit ja sisarukset eivät kilpaile samassa sarjassa, eivät ole keskenään verrannollisia. Ainokainen tietysti eri tavalla pitäÄ kavereistaan kiinni, mutta ei meillä mitenkään hiljaista hyssyttelyä ole arki. Kyllä täällä lapset viihtyvät ja tosiaankin, aikaa on enemmän. Ehdin olemaan lasten kanssa ja viemâän heitä mukaviin puistoihin tai harrasteisiin, kun tulevat leikkimään ja tarvitaan jotakin erityistä. Ehkä isommissa perheissä vaan korostetaan sitä sisarusten mâäräÄ, että se tosiaankin joskus korvaa ainakin osittain vanhempien huomion. En tarkoita tätä syytteenä useampilapsisia vanhempia kohtaan, vaan ihan yleisesti, että lapset viihdyttâvät toisiaan ilman vanhempiakin. Joskus kyllä on niinkin, että ne pienemmät väkisinkin häiritsee, tai isommat tekee kiusaa, kun kaverukset haluaisivat leikkiä. Että ihan ehdotonta hyötyä ei ole välttämättä mennä leikkimään monilapseen perheeseeen...
koska sitoutuneisuus olisi tärkeä juttu. Meillä 2 lasta ja kuopus kohta 6v. ja on tosi sosiaalinen ja kaverit on tosi tärkeitä.
Monesti vanhemmat jarruttelevat, eivät siis lapset saa olla tarpeeksi yhdessä.
Haluan lapselleni pysyvyyttä.
Meidän lapsilla on kavereina lapsia joilla on sisaruksia ja lapsia joilla ei ole sisaruksia. Mä en oo koskaan ajatellut koko asiaa sen kummemmin. Tai onko sillä väliä jos meidän lapsi menee kylään onko siellä kaverilla sisaruksia vai ei..
Mutta nyt kun mietin asiaa niin oikeestaan on aika kiva jos meiltä joku ( 3 lasta, suht pienet ikäerot) menee kylään kaverille ja siellä ei ole muita. Saavat ihan rauhassa leikkiä leikkiään kahdestaan.
mutta isomman lapsen luokalla melkein kaikki on ainokaisia.
He tulee meille mielellään vaan leikkimään meidän tyttöjen kanssa. En koskaan sen kummemmin järjestä ohjelmaa (otamme mukaan tietty, jos jonnekin menemme).
Moni yhden lapsen vanhempi kyllä sitten vääntää ihme sirkuksen siitä, kun meidän lapsi menee kylään. Ateriat on reikä reikä ja ruoat on coq-au-viniä. Ehkä heillä on aina niin, mutta selkeästi nämä ainokaiset tykkää tulla ihan vaan rymyämään.