Millaista on asua Göteborgissa? Tai Ruotsissa yleensä?
Meillä saattaisi olla mahdollisuus muuttaa pysyvästi miehen työn perässä Göteborgiin ensi kesänä.
Lapsia 3: 6 v, 3 v ja 7 kk vauva. Olemme jo valmiiksi kaksikielinen perhe, mies irlantilainen ja minä suomalainen. Lapset puhuvat kahta kieltä. Ruotsia en ole puhunut sanaakaan sitten ylioppilaskirjoitusten vuonna 93. : O Olen kyllä hyvä kielissä ja opin nopeasti. Miehen työ olisi kokonaan englanniksi, joten hänellä ei paineita aluksi ainakaan. Itse kuitenkin haluaisin joko töihin tai opiskelemaan jossain vaiheessa, joten ruotsia pitäisi oppia sujuvasti.
Millaista Ruotsissa on asua? Kertokaa kaikkea hyvää/huonoa, mitä mieleen juolahtaa!
Kommentit (7)
Kaupunki on mielestäni kiva ja kaunis.
Suuri mutta kuitenkin pieni ja helposti lähestyttävä. Siellä on helppo liikkua lastenkin kanssa. Loistavat julkiset liikenneyhteydet ja helppo kävellä ja autoillakin sitten kun oppii tuntemaan paikat.
Satamakaupunkina se on hyvin kansainvälinen ja siellä pärjää mainiosti vaikkei ruotsi ihan bravuurikieli olekaan.
Siellä on kulttuuria laidasta laitaan. Upeat puistoalueet ja leikkipuistot.
Siellä on ymmärtääkseni hyvät mahdollisuudet opiskella. työtilanteesta en osaa sanoa mitään. Tiedän että sillä alueella suurten autotehtaiden ongelmat näkyvät työttömyytenä. Se taas johtunee siitä että niin suuri osa ihmisistä on aikanaan juuri tehtaan vuoksi sinne suunnalle muuttanut. Muista aloista en ole uutisissa kiinnittänyt huomiota että olisi mainittu mitään erityistä.
Itse en osaa sanoa siellä asumisesta muuta kuin olisin koska vain valmis muuttamaan Göteborgiin jos sinne työn vuoksi päädyttäisiin.
Monet tutut ovat asuneet ruotsissakin ja kyllä kaikki ovat siellä viihtyneet.
ollessani yläasteikäinen
ihan hyvin viihdyttiin koko perhe, se aika kun oltiin
ruotsalaiset ovat hyvin avoimia ja lämpimiä ja tosiaan puhuvat enkkua hyvin et silläkin pärjää.
pohjoisessa tosi selkeää ja moni osaa suomea, etelässä ei niinkään. ruotsi on hyvä maa asua, omat kokemukset tosi positiivisia...
kattoon sieltä kaupungin kotisivuilta mitä on tarjolla...
olen asunut Umeåssa, joka on siis paljon pohjoisemmassa mutta muistutti yllättävän paljon kotikaupunkiani itä-Suomessa. Aika samanlaista se elämä siellä ruotsissa on kuin meilläkin mutta pieniä omituisuuksia saattaa silloin tällöin tulla vastaan mutta niihin kyllä oppii...