Kysymys teini-ikästen vanhemmille! (Kasvissyönti)
Miten olette järjestäneet ruokahuollon, jos yksi lapsista päättää ruveta kasvissyöjäksi ja muu perhe syö normaalia ruokaa?
Kommentit (12)
Sitä voi syödä kaikki. Joskus tyyliin perunamuussia ja nakkeja ja kasvispihvit lisäksi.
Joko teet kasvisruokaa tai et tee.
voin vain kuvitella mun 15v pojan reaktion... "kulta mä en enää laita lihaa kun siskos on kasvissyöjä" "MITÄ VI**UU??? NÄHÄÄ!!! MÄ MUUTAN POIS!!!!"
niin, että kaapissa olisi ainakin tarvikkeet tehdä kasvista jos et jaksa itse tehdä kahta ruokaa.
Aikoinaa 20v sitten kun itse ryhdyin kasvissyöjäksi (olin 16v ja ruoanlaittotaidoton) vanhempani kieltäytyivät laittamasta kasvisruokaa.
No sitten en syönyt mitään - Bulimiaan sairastuin samoihin aikoihin ja muutin kotoa vuoden päästä että saisin itsenäisen talouden....
voin vain kuvitella mun 15v pojan reaktion... "kulta mä en enää laita lihaa kun siskos on kasvissyöjä" "MITÄ VI**UU??? NÄHÄÄ!!! MÄ MUUTAN POIS!!!!"
söin tosin kanaa ja kalaa, mikä helpotti ruokailua...
mutta silloin kun muu perhe söi punaista lihaa, tein itse itselleni jotain kasvisruokaa, usein äiti osti jotain valmiita kasvispihvejä tai jotain puolivalmista kasvisruokaa.
Nytkin teen itselleni aina kasvisruokaa ja miehelle ja lapselle liharuokaa. Ei se mitenkään sen kummallisempaa ole.
Esim. lasagneen laitan itselleni sieniä ja kasviksia tai makaronilaatikkoon jotain kasviksia tai soijaa.
Syotte perheessä siis pelkkää lihaa? Iso kinkku keskellä pöytää josta jokainen nakerta?
Itse teininä lopetin lihan syönnin ei oikeastaan perheen ruokailut muuttuneet miksikään. Jos äiti laittoi vaikka lihaperunasose laatikon niin otin muusin ennen sekoittamista ja laitoin vaikka herne/maissi/paprikan sekaan ja uuniin.
Voi sitä sukulaisten ja tuttavien päivittelyä "no, kuinkas sitten joulupöytä ja muut herkut". Paljonko sitä lihaa joulupöydässä onkaan suhteessa kasvisruokiin?
Ja ihan vain tiedoksi en ole fundamentalisti vaan esim, naimisissa a-luokan lihansyöjän kanssa.
Alkaisin varmaan taas, jos perheestä löytyisi toinenkin. Eli eipä muuta kuin kahta ruokaa laittamaan.
Onhan allergioitakin ja tehtävä eri ruokia tai sitten kaikki syö samaa erikoisruokaa.
Kyllä nuoren vakaumusta täytyy kunnioittaa ja ostaa tarvikkeet, voi opettaa itse kokkailemaan ruokansa, jo nuori aikuistuva ihminen kuitenkin.
Syotte perheessä siis pelkkää lihaa? Iso kinkku keskellä pöytää josta jokainen nakerta?
Itse teininä lopetin lihan syönnin ei oikeastaan perheen ruokailut muuttuneet miksikään. Jos äiti laittoi vaikka lihaperunasose laatikon niin otin muusin ennen sekoittamista ja laitoin vaikka herne/maissi/paprikan sekaan ja uuniin.
Voi sitä sukulaisten ja tuttavien päivittelyä "no, kuinkas sitten joulupöytä ja muut herkut". Paljonko sitä lihaa joulupöydässä onkaan suhteessa kasvisruokiin?Ja ihan vain tiedoksi en ole fundamentalisti vaan esim, naimisissa a-luokan lihansyöjän kanssa.
Olen ollut 10v kasvissyöjä ja vieläkin sukulaiset jaksaa kysellä, että mitäs sinä sitten jouluna syöt ja eikö ole kinkkua ikävä. aarrggg!
Tietysti vakaumusta täytyy kunnioittaa, en ajatellutkaan että en kasvisruokaa tarjoaisi, lähinnä tässä halusin kuulla miten muut ovat ruuanlaittoa junailleet. Meillä tuo kokonaan kasvisruokaan siirtyminen ei tule kyseeseen. Ap
En minä nyt ala joka perheenjäsenelle tehdä eri ruokia.