Miten ihmeessä pää kestää unikouluttaa???
En tiiä mitä toivon tällä kirjotuksella mutta ku pää ei kestä huudattaa vauvaa ollenkaan yöllä.
Vauva menee yleensä (on mennyt aina) klo 22 aikoihin sänkyyn joskus nukkuu hyvin eli saattaa nukkua 4-7 asti joskus herää jo puolen tunnin kulttua sänkyyn laitosta. eilen heräs jo 1.
Rauhottuu jos annan tissiä, syliinkin rauhottuu mutta kun laitan sänkyyn alkaa huuto.
Ei auta paijaillut, ei viereen ottaminen. Jos antasin tissiä nukkuisi 3-4tuntia.
Eilen sitten yritin pitkittää etten heti antanu tissiä, syliin nukahti ja kun laitoin sänkyyn alko huuto.
Noh sitä huutoa en sitten jaksanu enää kuunnella ja annoin tissiä. Nukahti viereen ja kun yritin laittaa sänkyyn alko huutaminen, aina on nukkunu vieressä ekan yösyötön jälkeen oli kello mitä tahansa.
Välillä nukkuu sitten hyvin välillä heräilee monta kertaa syömään.
Alkaa vaan olee jo ihan poikki tähän heräilyyn.
Mieheltä en saa apuja yöheräilyyn.
Kommentit (52)
Mun mielestä näissä unikouluissa sun muissa tulee ihmisille aina tunne, että on epänormaalia jos vauva heräilee öisin.
Mun mielestä on ihan normaalia, että vauva herää öisin ja mun mielestä noi määrätkin (2-3 kertaa yössä) kuulostavat aika pieniltä.
Sellaista se vaan on lasten kanssa, toiset lapset valvottavat, toiset ei.
Mä luulen monen kanssa, että osalla lapsista ei vaan mitkään unikoulut, tassuttamiset jne. toimi. Ovat vain luonnostaan herkkiä heräilemään ja huonoja nukkumaan. Homma helpottaa kun lapsi kasvaa eikä tarvitse enää vanhempien apua nukahtamiseen.
Ja mitä tulee työssäkäyntiin. Sitä pitää vaan järjestää hommat niin, että jaksaa yöheräilyjä. Kyllä ne lapset heräilevät öisin vielä pitkään. Milloin on korvatulehdus, milloin on uusi taito, milloin oli jännää tänään ja milloin on jotain tiedossa huomiselle.
Mä ennemmin keskittyisin sopimaan asioista puolison kanssa. Sovitte vaikka niin, että kummallekin yksi päivä viikossa,jolloin voi nukkua pidempään ja päiväunet.
En tiiä mitä toivon tällä kirjotuksella mutta ku pää ei kestä huudattaa vauvaa ollenkaan yöllä.
Vauva menee yleensä (on mennyt aina) klo 22 aikoihin sänkyyn joskus nukkuu hyvin eli saattaa nukkua 4-7 asti joskus herää jo puolen tunnin kulttua sänkyyn laitosta. eilen heräs jo 1.Rauhottuu jos annan tissiä, syliinkin rauhottuu mutta kun laitan sänkyyn alkaa huuto.
Ei auta paijaillut, ei viereen ottaminen. Jos antasin tissiä nukkuisi 3-4tuntia.Eilen sitten yritin pitkittää etten heti antanu tissiä, syliin nukahti ja kun laitoin sänkyyn alko huuto.
Noh sitä huutoa en sitten jaksanu enää kuunnella ja annoin tissiä. Nukahti viereen ja kun yritin laittaa sänkyyn alko huutaminen, aina on nukkunu vieressä ekan yösyötön jälkeen oli kello mitä tahansa.
Välillä nukkuu sitten hyvin välillä heräilee monta kertaa syömään.Alkaa vaan olee jo ihan poikki tähän heräilyyn.
Mieheltä en saa apuja yöheräilyyn.
Täällä on ihan samanlainen tapaus, poika melkein 9kk... Vielä en oo tassuttelua tms, edes yrittänyt, mutta vähän jo hirvittää, kun keväällä on tarkotus mennä takasin töihin, että miten yöt mahtaa sitten sujua ja jaksaako töissä. Oon vaan lykänny tota yösyöttämisten lopettamisyritystä ja toivon, että poika ite päättäis lopettaa... :) Pääkin kestää jotenkuten vielä yösyötöt, vaikka niitä on väh. 2 per yö. Pahemmalta tuntuu, jos pitää lasta yökausia huudattaa, kun se että antaa tissin suuhun ja rauhottuu heti ja saadaan molemmat nukuttua kohtuullisen hyvin. Mutta tsemppiä sinne mihin tahansa ratkaisuun päädyt!
Ja joo, kyseessä on mulla esikoinen, :)
siis tuntuisi, että johan järkikin sanoo, että jos lapsi itkee makuuasennossa ja sitten se otetaan syliin, niin siitähän se vain virkistyy ja kun lasketaan takaisin makuulle, niin hätääntyy. Ihan sekoa hommaa minusta. Meillä vauvat ovat kaikki nukkuneet äidin kyljessä, ja sitten kun yöimetys alkaa tuntua liian rasittavalta, ja vauvat ovat alkaneet tyhjän imemisen, olen vain laittanut paidan päälle ja siinä on sitten turvallisesti ja mukavasti totuteltu uusiin tapoihin, ja koskaan ei ole
kenekään tarvinnut valvoa epätoivoisena.
enään tulisi maitoa.
Olen ottanut viereen nukkumaan mutta huutaa jos ei tissiä tule. Ei oikeen tahdo luopua tissistä. :)
ap
Se on lempeä unikoulu, jossa lasta ei jätetä yksin huutamaan. Toimii todella uskomattoman hyvin! Kun olet sinnikäs ja pysyt rauhallisena noudattaen ohjeita, lapsesi nukkuu viikon kuluttua täydet yöunet. Voin melkein luvata.
mitä sinnikkäämmin yritti rauhoitella sitä enemmän lapsi huusi. nyt 2,5-vuotiaana tarvii 8h unet ja that's it. Odotan vaan sitä aikaa kun lapsi oppii lukemaan ja voi vaikka köllötellä ja lukea kirjaa sängyssä jos ei uni tule, eikä tarvi kenenkään seuraa siihen. Ei nuku päikkäreitä, ja 8h tai vähemmän on meillä täysi vakio, riippumatta nukkumaanmenoajasta tai päivän aktiviteeteista. Neuvolasta eikä perhetyöstä osattu auttaa. Että lapset on erilaista..
Vauva menee yleensä (on mennyt aina) klo 22 aikoihin sänkyyn joskus nukkuu hyvin eli saattaa nukkua 4-7 asti joskus herää jo puolen tunnin kulttua sänkyyn laitosta. eilen heräs jo 1.
tai siis mun henk. koht. mittapuun mukaan toi on hyvin nukkumista. Varsinkin jos vauva ei jatkuvasti heräile useita kertoja yössä itkemään.
Usein asia, joka tuntuu nyt hankalalta onkin helppo muutaman viikon tai parin kuukauden päästä.
Toimi meillä hyvin, mutta tarviit siihen miel. myös miehen apua. En lukenut koko ketjua, mutta onko 9 kk vauva hoidossa ja sinä töissä, mistä voi seurata hellyyden ja äidin tankkaamisen tarve öisin.
olen samoilla linjoilla 31 kirjoittajan kanssa. En minäkään ymmärrä tuota unikouluideaa. Vauva on vauva vain pienen aikaa ja jos hän vaatii/tarvitsee syliä, läheisyyttä niin sitä annetaan vaikka ei aina jaksaisikaan.. Ensimmäisen lapsen kanssa näitä unikoulu ym. neuvoja sitä kuuntelikin liikaa ja tuli paineita kun ei enää niin helposti nukkunutkaan ym.. Silmäni avautuivat jo toisen lapsen kanssa, että näinhän se menee.. Joskus tämäkin "valvominen" loppuu...Kysyjälle tsemppiä ja jaksamista, mutta koeta olla stressaamaatta liikoja, oman mallin mukaan. Vauvoilla kun noita erilaisia kausia välilllä on...
mut ku saattaa joskus herätä JO puolen tunnin sänkyynlaiton jälkeen..
Joskus menee 3h unta putkeen tai sitten enemmän mutta kyllä näitä rikkonaisia öitä on paljon enemmän kuin ehjiä öitä.
Ei siis oikeen koskaan oo nukkunu ehjää yötä joskus.
Pari hyvää yötä esim. 6h putkeen ja sit tulee monta ikävää yötä ja sit viel ikävämpiä öitä, eli levottomia.
Ja juuri tuo että yrittää rauhotella ni huutaa vaan enemmän.
ap
Se on lempeä unikoulu, jossa lasta ei jätetä yksin huutamaan. Toimii todella uskomattoman hyvin! Kun olet sinnikäs ja pysyt rauhallisena noudattaen ohjeita, lapsesi nukkuu viikon kuluttua täydet yöunet. Voin melkein luvata.
mitä sinnikkäämmin yritti rauhoitella sitä enemmän lapsi huusi. nyt 2,5-vuotiaana tarvii 8h unet ja that's it. Odotan vaan sitä aikaa kun lapsi oppii lukemaan ja voi vaikka köllötellä ja lukea kirjaa sängyssä jos ei uni tule, eikä tarvi kenenkään seuraa siihen. Ei nuku päikkäreitä, ja 8h tai vähemmän on meillä täysi vakio, riippumatta nukkumaanmenoajasta tai päivän aktiviteeteista. Neuvolasta eikä perhetyöstä osattu auttaa. Että lapset on erilaista..
Oon sitten aika vakuuttunut, ettei se vaan toimi kaikilla lapsilla. Kun noi ohjeet ja neuvot on vaan jotenkin niin yksinkertaisia, eikä sitten mitään, että entä jos se ei toimi niin, niin miten sitten.
Esimerkiksi tuo, että käsi pitää ottaa tassuttelussa pois ennen kuin lapsi nukahtaa. Mutta mulla tuo ei ole ikinä onnistunut. Jos otan pois, niin huuto alkaa taas yltymään. Jos taas jatkan hetkenkin pidempään, niin lapsi nukahtaa. Eli miten se käsi käytännössä otetaan pois ennen lapsen nukahtamista, kun se ei onnistu?
Tai että lapsi saattaa ensimmäisenä yönä huutaa kaksikin tuntia. Taas tuntuu aika yksinkertaistetulta. Jos kaksi tuntia on pitkä aika huutoa, niin mitä on kuusi tuntia? Meillä oli hyvä ilta, jos lapsi huusi vain kaksi tuntia.
Ja sitten aina vakuutellaan, että eka yö on pahin, ja siitä helpottaa joka yö. Meillä ainakin eka yö oli ihan ookoo. Tokana yönä huusi vähän pidempään ja kolmantena yönä ei lopettanut huutoa lainkaan.
Ehkä mä tein juuri jotkut klassiset virheet, mutta meillä unikoulu ei kuitenkaan toiminut. Ja olen kyllä sittemmin lukenut, ettei se ihan kaikille sovi, vaikka aina niitäkin vakuuttelijoita riittää, että kun teet näin ja näin, niin lapsi oppii nukkumaan sataprosenttisen varmasti.
mut ku saattaa joskus herätä JO puolen tunnin sänkyynlaiton jälkeen.. Joskus menee 3h unta putkeen tai sitten enemmän mutta kyllä näitä rikkonaisia öitä on paljon enemmän kuin ehjiä öitä. Ei siis oikeen koskaan oo nukkunu ehjää yötä joskus. Pari hyvää yötä esim. 6h putkeen ja sit tulee monta ikävää yötä ja sit viel ikävämpiä öitä, eli levottomia. Ja juuri tuo että yrittää rauhotella ni huutaa vaan enemmän. ap
laskettavissa. Sen jälkeen nukkunut satunnaisesti koko yön läpi, yleensä herää muutamaan kertaan pahaan uneen, kolauttaa päänsä johonkin laitaan (on levoton nukkuja ja pyörii sängyssä, päiväkodin punkasta tippuu aika ajoin kesken päikkäreiden lattialle) tai herää muuten vaan. Ja neiti on aina ollut sellainen että jos havantuu, niin herää heti kunnolla=> takaisin nukkumaan saaminen voi kestää yölläkin sen tunnin pari.
Kääntyilee ja lähtee konttaamaan sängyssä, herää kolahduksiin tms.
Huutaa ihan väsyneenä eli kesken unien herää eikä osaa nukahtaa ilman tissiä jota sitten saa kun en jaksa huudattaa.
Esikoinen oli ajoittain levoton saattoi herätä yöllä mutta riitti kun rauhoittui ni jäi takaisin nukkumaan hyvin.
Huoh! Kestettävä se kait on..
ap
[/quote]
laskettavissa. Sen jälkeen nukkunut satunnaisesti koko yön läpi, yleensä herää muutamaan kertaan pahaan uneen, kolauttaa päänsä johonkin laitaan (on levoton nukkuja ja pyörii sängyssä, päiväkodin punkasta tippuu aika ajoin kesken päikkäreiden lattialle) tai herää muuten vaan. Ja neiti on aina ollut sellainen että jos havantuu, niin herää heti kunnolla=> takaisin nukkumaan saaminen voi kestää yölläkin sen tunnin pari.
[/quote]
että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.