ASperger-lapsi normaaliluokassa???
Lapsemme käy pientä kyläkoulua, jossa on yhdysluokat. 3 - ja 4-luokat ovat siis samassa luokkahuoneessa. Oppilaita yhteensä hieman yli 10. Luokassa on myös Asperger-lapsi, jolla on henkilökohtainen avustaja.
Opettaja suhtautuu tähän As-lapseen eri tavalla kuin muihin. Hän suosii tätä lasta. As-lapsi saa puuhailla omiaan tunnilla, ja hän saa ns. häiriköidä luokassa, esim. leikkiä viivoittimella tai pompottaa palloa, siis tunnin aikana. Opettaja saattaa myös ns. leikkiä as-lapsen kanssa esim. vetää sormikoukkua tms. näin hän ei tee muiden oppilaiden kanssa, vaan kieltää muita jos joku esim. leikkisi jollakin palikoilla.
Tilanne häiritsee muita oppilaita. Onko tämä oikein, että opettaja kohtelee as-lasta eri tavalla, siis suosien. Olisiko tämän lapsen paikka jossain muualla kuin normaaliluokassa.
Tämä as-lapsi suuttuu myös suht helposti eli voi saada jopa raivokohtauksia, tai lähtee leikistä pois, jos ei toimita niin kuin hän haluaa, ja opettaja ja avustaja lähtevät perään.
Mitä olette mieltä ko. tilanteesta? Muut lapset kokevat tämän epäoikeudenmukaisena.
Mielipiteitä ja kokemuksia!
Kommentit (82)
AP:n viestistä näemme, että usein kiusaamiseen osallistuvat myös vanhemmat.
että AS-lasta kiusattaisiin. Päinvastoin, näen että muita lapsia kiusataan.
että sitä assia lellitään, se kateus ei välity lapsiin tai etteivät lapset kiusaa sitä erityislasta sen takia?
Missä näet, että as-lapsi kiusaa muita?
ihan kuten kuulovammaisella lapsella on omia erityisjuttuja itää AS-lapsellakin ne otaa huomioon.
Ja kuten kuulovammaisen lapse kuulo ei tule paranemaan, ei myöskään AS-lapsen neurologinen vaiva varsinaisesti parane. (Vaikka monet luulevat että se on vkasvatuksesta kiinni) molempia lapsia voidaan kuntouttaa elämään muiden kanssa mm. integroimalla tavalliseen luokkaan. Mutta AP tapauksessa pitäisi tooki miettiä, miten tavalliset lapset oikeall tavalla huomioitaisiin.
että sitä assia lellitään, se kateus ei välity lapsiin tai etteivät lapset kiusaa sitä erityislasta sen takia? Missä näet, että as-lapsi kiusaa muita?
Niin silloin muita kiusataan. Mistä sinä tiedät, että ap on kateellinen? Mistä ihmeestä sinä tiedät, että 'se kateus' on välittynyt muihin lapsiin? Siis lapsiin? Nyt jo keksit, että ap on värvännyt muut lapset kiusaamaan as-lasta? Ihan omias keksit.
Siellä he saavat opetusta erityisopettajalta, joka on koulutettu heitä opettamaan, eivätkä vie luokassa opettajan kaikkea huomiota. Ei luokanopettajalla ole erityisopettajan pätevyyttä. Ap:n lapsenkin luokassa muut oppilaat jäävät huomiotta, vaikka erityislapsella on oma avustajakin, ja tuon erityisyyden varjolla lapsi saa häiritä muita tunnilla.
että sitä assia lellitään, se kateus ei välity lapsiin tai etteivät lapset kiusaa sitä erityislasta sen takia? Missä näet, että as-lapsi kiusaa muita?
Niin silloin muita kiusataan. Mistä sinä tiedät, että ap on kateellinen? Mistä ihmeestä sinä tiedät, että 'se kateus' on välittynyt muihin lapsiin? Siis lapsiin? Nyt jo keksit, että ap on värvännyt muut lapset kiusaamaan as-lasta? Ihan omias keksit.
hänen erityistarpeitaan huomioidaan aivan oikealla tavalla, mutta ap ja sinä olette saaneet päähänne, että se on suosimista.
Totta kai se on tulkittavissa kateudeksi. "miksei mun lasta jne."
Lue ap:n aloitus kunnolla. Hän itse väittää tietävänsä, että muut lapset "kokevat tilanteen epäoikeudenmukaisena". Eli kadehtivat. Meinaat sitten, ettei se millään lailla vaikuta niiden lasten suhtautumiseen ja käytökseen ko. erityislasta kohtaan.
Ihan sama, kuin luokka kyttäisi ja laskisi sitä, kun opettaja tuo pyörätuoli-lapselle tavarat suoraan pulpetille, kun muut joutuvat hakemaan itse.
Missään en sanonut, että ap on värvännyt ketään. Mutta jos ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin.
hänen erityistarpeitaan huomioidaan aivan oikealla tavalla, mutta ap ja sinä olette saaneet päähänne, että se on suosimista. Totta kai se on tulkittavissa kateudeksi. "miksei mun lasta jne." Lue ap:n aloitus kunnolla. Hän itse väittää tietävänsä, että muut lapset "kokevat tilanteen epäoikeudenmukaisena". Eli kadehtivat. Meinaat sitten, ettei se millään lailla vaikuta niiden lasten suhtautumiseen ja käytökseen ko. erityislasta kohtaan. Ihan sama, kuin luokka kyttäisi ja laskisi sitä, kun opettaja tuo pyörätuoli-lapselle tavarat suoraan pulpetille, kun muut joutuvat hakemaan itse. Missään en sanonut, että ap on värvännyt ketään. Mutta jos ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin.
Minä tiedän tästä asiasta vain sen mitä ap kirjoittaa. Sinä keksit ja tulkitset.
Siellä he saavat opetusta erityisopettajalta, joka on koulutettu heitä opettamaan, eivätkä vie luokassa opettajan kaikkea huomiota. Ei luokanopettajalla ole erityisopettajan pätevyyttä. Ap:n lapsenkin luokassa muut oppilaat jäävät huomiotta, vaikka erityislapsella on oma avustajakin, ja tuon erityisyyden varjolla lapsi saa häiritä muita tunnilla.
esim. sen, että ihmisiä on erilaisia ja kaikki yhtä arvokkaita. Ja sen, että vaikka jollakin olisi sosiaalisissa taidoissa ja ehkä keskittymiskyvyssäkin häikkää, hän voi olla muilla osa-alueilla heitäkin lahjakkaampi (kuten usein as-lapsilla on, älykkäitä ja akateemisesti pärjääviä enimmäkseen).
AP:n aloitus on hyvin yksisilmäinen ja ennakkoluuloinen. Hänkään ei kuitenkaan sano, että tuo lapsi juuri HÄIRITSISI muita. Hän saa tehdä hiukan eri asioita, ja siitä muut ovat ymmällään - mutta varsinaista häiriköintiä ap:kaan ei listaa tuossa.
Itse asiassa järjestely vaikuttaa hyvin toimivalta lukuunottamatta sitä, että tilannetta ei ole selvitetty muillle oppilaille ja heidän vanhemmilleen kunnolla.
PS: kunta maksaa tuolle pienkoululle niin paljon tuosta erityisopetuksessa olevasta lapsesta, että voi olla, että luokan olemassaolosta pitää kiittää tuota yhtä erityislasta. Mietipä sitä!
hänen erityistarpeitaan huomioidaan aivan oikealla tavalla, mutta ap ja sinä olette saaneet päähänne, että se on suosimista. Totta kai se on tulkittavissa kateudeksi. "miksei mun lasta jne." Lue ap:n aloitus kunnolla. Hän itse väittää tietävänsä, että muut lapset "kokevat tilanteen epäoikeudenmukaisena". Eli kadehtivat. Meinaat sitten, ettei se millään lailla vaikuta niiden lasten suhtautumiseen ja käytökseen ko. erityislasta kohtaan. Ihan sama, kuin luokka kyttäisi ja laskisi sitä, kun opettaja tuo pyörätuoli-lapselle tavarat suoraan pulpetille, kun muut joutuvat hakemaan itse. Missään en sanonut, että ap on värvännyt ketään. Mutta jos ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin.
Minä tiedän tästä asiasta vain sen mitä ap kirjoittaa. Sinä keksit ja tulkitset.
millaisista tilanteista luokassa on kyse ja kirjoittaa, että muut lapset kokevat tilanteen epäoikeudenmukaiseksi.
SE näkyy aina ihmisen suhtautumisessa, ja sen tiedät itsekin kun vähän ajattelet asiaa.
AP:n aloitus on hyvin yksisilmäinen ja ennakkoluuloinen.
mahdoton ajatus, että ap kuitenkin kertoisi asiat niinkuin ne on? Ilman ennakkoluuloa tai kateutta?
senkin että sokealla tai kuulovammaisella lapsella on jotain erityisvapauksia etc., mutta outoa on se, ettei aikuine tajua niiden tarvetta vaan menee juttuun mukaan.
millaisista tilanteista luokassa on kyse ja kirjoittaa, että muut lapset kokevat tilanteen epäoikeudenmukaiseksi. SE näkyy aina ihmisen suhtautumisessa, ja sen tiedät itsekin kun vähän ajattelet asiaa.
Kyllä lapset ihan itsekkin osaavat ajatella.
Sinä kehität tähän nyt ihan muuta, kuin mitä ap kertoo: "ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin."
Lopeta jo jankkaaminen ja muiden kirjoitusten tulkitseminen.
AP:n aloitus on hyvin yksisilmäinen ja ennakkoluuloinen.
mahdoton ajatus, että ap kuitenkin kertoisi asiat niinkuin ne on? Ilman ennakkoluuloa tai kateutta?
Kun tuosta nimittäin voi jokainen vähänkään erityisopetukseen perehtynyt nähdä, ettei lasta mitenkään suosita!
Käytössä on selvästikin aivan normaalit erityisopetuksen keinot eli taukotehtävät.
Lisäksi ap ihmettelee sitä, että jos lapsi hämääntyy ja hermostuu uudesta ja haastavasta tilanteesta (mitä leikit ovat aina sosiaalisesta kömpelyydestä kärsivälle autismikirjon lapselle) ja lähtee pois, hänen peräänsä mennään. Ihan oikeasti, pitäisikö antaa lapsen vaellella pois koulusta tms.? Että on SUOSIMISTA, että lapsen oma avustaja lähtee perään varmistamaan, että kaikki on ok ja lapsi turvallisessa tilassa??
Se, että ap tulkitsee tuollaiset täysin normaalit käytännöt epäoikeudenmukaisiksi ja suosimiseksi, se ON ennakkoluuloista ja jopa kateutta.
häiriintyisi jos joku pomputtelisi palloa vieressä. Eikö muista oppilaista tarvitse sitten ollenkaan välittää?
millaisista tilanteista luokassa on kyse ja kirjoittaa, että muut lapset kokevat tilanteen epäoikeudenmukaiseksi. SE näkyy aina ihmisen suhtautumisessa, ja sen tiedät itsekin kun vähän ajattelet asiaa.
Kyllä lapset ihan itsekkin osaavat ajatella. Sinä kehität tähän nyt ihan muuta, kuin mitä ap kertoo: "ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin." Lopeta jo jankkaaminen ja muiden kirjoitusten tulkitseminen.
Sanoin, että lapset todennäköisesti kiusaavat, koska kokevat, että XX:ää lellitään. Niin se on, vai väitätkö vastaan.
En edelleenkään väitä ap:n olevan kiusaamisessa primus motor, en ole koko aikana väittänyt. Sanoin, että todennäköisesti hänen asenteensa (jossa kokee normaalin erityisopetuksen suosimiseksi) kyllä vaikuttaa myös lapsiin. Huomasitko sanan JOS siinä lauseessa?
Yleensä aikuisten asenteet todellakin - uutinen tosiaanko sinulle? - vaikuttavat.
Eihän tässä ole mitään epäselvää. AS-lapsi on erityislapsi ja luuluu erityisluokalle. Ennen vanhaan tällaiset tapaukset joutuivat tarkkailuluokalle.
häiriintyisi jos joku pomputtelisi palloa vieressä. Eikö muista oppilaista tarvitse sitten ollenkaan välittää?
kateudesta. Ei siitä, että eriyislapselle myönnetyt taukotehtävät häiritsisivät varsinaisesti.
Kun luokassa on kymmenen lasta, avustaja ja opettaja, on vaikea uskoa, etteikö taukotehtäviä voisi järjestää niin, ettei niitä tehdä aivan muiden korvan juuressa.
Jos tehdään, siitä kannattaa sanoa opettajalle ja pyytää miettimään organisointia hiukan uudelleen.
Eihän tässä ole mitään epäselvää. AS-lapsi on erityislapsi ja luuluu erityisluokalle. Ennen vanhaan tällaiset tapaukset joutuivat tarkkailuluokalle.
tarkkikselle ei neurologisesti epätyypillisiä lapsia ole pantu aikoihin. Nytkin on erikseen erityisluokat neurologisista sairauksista ja oppimisvaikeuksista kärsiville JA sitten psyykkisistä vaikeuksista kärsiville, ns. häiriköille.
Ko. as-lapsi vaikuttaisi pärjäävän mainiosti tuolla pienluokalla. Kun muille lapsille selvitetään, miksi hänellä on käytössä osin erityoisopetuksen metodeja, tuo kateusaspektikin laantuu.
Onneksi nykyään asiantuntijat kannattavat inkluusiota aina, kun se on mahdollista. Eikä automaattista ekskluusiota eli erityisluokkiin siirtoa.
Kyllä lapset ihan itsekkin osaavat ajatella. Sinä kehität tähän nyt ihan muuta, kuin mitä ap kertoo: "ap kyselee lapseltaan ja tämän kavereiltaan, mitä "XX tänään on tehnyt ja aijaa, miksi se ope sen antoi taas leikkiä", niin se asenne varmasti edistää syrjimistä ja kiusaamistakin." Lopeta jo jankkaaminen ja muiden kirjoitusten tulkitseminen.
Sanoin, että lapset todennäköisesti kiusaavat, koska kokevat, että XX:ää lellitään. Niin se on, vai väitätkö vastaan. En edelleenkään väitä ap:n olevan kiusaamisessa primus motor, en ole koko aikana väittänyt. Sanoin, että todennäköisesti hänen asenteensa (jossa kokee normaalin erityisopetuksen suosimiseksi) kyllä vaikuttaa myös lapsiin. Huomasitko sanan JOS siinä lauseessa? Yleensä aikuisten asenteet todellakin - uutinen tosiaanko sinulle? - vaikuttavat.
Niin, eli keksit ja kehittelet, jotain sellaista mistä ap ei puhu mitään. Ei ap kerro mitään sellaista, mistä voisi päätellä, että HÄN on istuttanut lapsille jotain asenteita. Ei yhtään mitään.
juttelee ko. lapsen vanhempien kanssa, se on selvää.
Ihan turhaa kenenkään aggressiivisesti haukkua minua idiootiksi, kun tuota suosittelin. Ottakaapa nyt huomioon se erikoispiirre tilanteessa, että tuo erityislapsi on tavallisessa luokassa ja joutunut siellä jo silmätikuksi a) avustajansa takia ja b) siksi, että hänelle on sallittu joitain erityisasioita.
Hän siis on jo "leimattu".
Lisäksi ap ainakin tietää hänen diagnoosinsa, joten todennäköisesti koko muukin luokka sen tietää.
Tiedetään siis nimi, muttei sitä, mitä se tarkoittaa.
Siinä tilanteessa en oikeasti ymmärrä, mitä pahaa olisi tiedon lisäämisessä. Siinä, että kerrottaisiin, mitä aspergeriin liitty - myös paljon positiivista!
Muistakaa, että ap:n mukaan muut lapset jo nyt kokevat tilanteen epäoikeudenmukaisena.
-as-lapsen surullinen äiti, muistaakseni nro 14-