Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä terapeutteja? Miten päädyit alalle?

Vierailija
02.12.2009 |

Tuli tosta toisesta viestistä mieleen:

Kiinnostaisi ala ja perspektiiviäkin löytyy. Mietin vaan, että onko mitään järkeä lähteä lukemaan alalle ilman psykan maisterin/lekurin papereita? Eli kuinka paljon/millaiset mahdollisuudet on akateemikolla muuten (esim. humanisti/yhteiskuntatieteilijä)? Kauan opiskelu kestää?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...löytyy Valviran ( sosiaali-ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) sivuilta.

Vierailija
2/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em. ei anna oikeutta käyttää laillistettua ja nimikesuojattua psykoterapeutin nimikettä ilman minimi 3 vuoden psykoterapian opintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen joutunut elämäni aikana turvautumaan useampaan kertaan mielenterveyspalveluihin, ja täytyy kyllä sanoa, että osa sen alan ammattilaisista on kyllä niin kummallista että huh huh. Hyvänä esimerkkinä on mun teini-iän terapeutti, joka oli kyllä mukava, mutta sen verran hullu, että vieläkin, yli 10 vuoden jälkeen kärsin hänen aiheuttamistaan traumoista."

Mä olen huomannut saman ilmiön :( Ei taida psykiatrisella alalla työskentelevät olla mieleltään ainakaan yhtään terveempiä kuin väestö keskimäärin. Potilas on usein niin hädissään, ettei ajoissa huomaa, että hoidosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja lopulta kun huomaa, niin sitten sitä todella on terapian tarpeessa.

Vierailija
4/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi mä olen puheterapeutti. Opiskelu kestää 5 vuotta.

Akateemikko on muutes arvonimi, joka tällä hetkellä on muistaakseni parillakymmenellä henkilöllä...

Vierailija
5/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana täytyy tehdä aika monta tuntia terapiatyötä, eli sun täytyy koulun ohella vastaanottaa potilaita/asiakkaita ja anta terapiaa. ja jos ajattelet psykoterapiaopintoja, niin yleensä muilta kuin lääkäreiltä/psykologeilta vaaditaan psykoterapian perusopintoja suoritetuksi ennen pidempiä opintoja - jos nää täyttyy, niin onnea ja menestystä terapiauralle!

Vierailija
6/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut siis perusopinnpt riittää? sehän on käsittämättömän lyhyt pätkä? ja siis PSYKOterapian perusopinnot, ei psykologian perusopinnot? Missä psykoterapiaa sitten opetetaan? Onko sellainen sivuaine olemassa?

Vierailija
7/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut siis perusopinnpt riittää? sehän on käsittämättömän lyhyt pätkä? ja siis PSYKOterapian perusopinnot, ei psykologian perusopinnot? Missä psykoterapiaa sitten opetetaan? Onko sellainen sivuaine olemassa?

sairaanhoitajat suorittaa psykoterpian perusopinnot, sen jälkeen on päteviä hakemaan muutaman vuoden kestäviin peykoterapiaopintoihin. ja sen ihan työnantaja järjestää (sairaalassa) ja kestää vuoden. sen jälkeen siis saa hakea "ihan oikeisiin" psykoterapiaopintoihin.

ja sitä terapiatyötä tarvitsee tehdä, miten ajattelit sen järjestää? jos siit et ole alan työntekijä?

Vierailija
8/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on opinto-oikeus yliopistolla. Pointti oli lähinnä se, että psykologian laitoksella ei esim ole tällaista psykoterapian kokonaisuutta edes. Ja kyllä siltäkin pohjalta niitä terapeutteja tulee varmasti enemmän kuin sairaanhoitajista...

Eli lähinnä nyt tässä kyselen että mikä se reitti sinne on, jos puhutaan yliopistosta valmistuneesta ja siellä opinto-oikeuden omaavasta.

Vierailija
9/21 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puhutaan yliopistosta valmistuneesta ja siellä opinto-oikeuden omaavasta.

ihan rauhassa vaan yliopiston opinto-oikeuden oaavasta ihmisestä, ne terapiaopinnot ei oo ihan niin, että kun on yliopiston kirjoilla, niin voisi lukea psykoterapeutiksi. ja edelleen, MITEN aiot hoitaa opinnoissasi sen puolen, että annat sitä psykoterapiaa tarvittavan määrän niiden opintojen aikana? se on nimittäin aika suuri osa sitä oppimista.

ja opinnot maksaa, ei oo niin kuin yliopisto-opintoja, vaan maksaa kait jonkun vajaa 20 000 euroa yhteensä.

ja mitä ajattelit, että sun hakemuksessa olis sellaista, että sut valittaisiin opiskelemaan?

Vierailija
10/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitään LUULE, vaan kysyin. Totesin vaan, että jos kliinistä puolta ei voisi muualla hoitaa kun sairaanhoitajan työpaikalla, niin tästä maasta puuttuisi aika monta psykoterapeuttia.

Pyysin tietoja ainoastaan. Kunhan mietin. Mietin juuri sitä, että MITEN ne käytännössä hoidettaisiin. Esim. toi hinta oli mielenkiintoinen tieto.

Lopetapas nyt se angstaaminen siellä.

Vierailija
11/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaamalla potilaita omalla työpaikalla,ja koulutukseen pääsemisen edellytys on mahdollisuus tehdä terapiatyötä. Yksilöpsykoterapiakoulutuksiin vaaditaan myös omaa terapiaa tietty tuntimäärä ennen koulutusta tai sen aikana.Ja terapiakoulutuksiin vaadittiin ennen sh:lta nimenomaan psykiatrisen sh:n opinnot.

Perheterapiakurssilta,jolta valmistuin oli pääasiassa psykologeja, sos.työntekijöitä ja psyk.sairaanhoitajia.

Kannattaa käydä esim.Suomen mielenterveysseuran sivuilta katsomassa koulutuksista tai psykoterapiayhdistyksen.

Vierailija
12/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan opinnot kestää? Ja missä ne konkreettisesti järjestetään? Ja kuinka paljon koulutukseen kuuluu sitä omaa terapiaa?

Vierailija
13/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykodynaamiset psykoterapeutit

http://www.therapeia-saatio.fi/psykoterapiakoulutukset/

Perheterapiaa, trauma-, ryhmä jne.

http://www.koukes.fi/3

Yliopiston kolutuskeskus palmenian koulutustarjonta

http://www.palmenia.helsinki.fi/koulutus/hakutulos.asp?avainsanat=psyko…

Vierailija
14/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puhutaan yliopistosta valmistuneesta ja siellä opinto-oikeuden omaavasta.

ihan rauhassa vaan yliopiston opinto-oikeuden oaavasta ihmisestä, ne terapiaopinnot ei oo ihan niin, että kun on yliopiston kirjoilla, niin voisi lukea psykoterapeutiksi. ja edelleen, MITEN aiot hoitaa opinnoissasi sen puolen, että annat sitä psykoterapiaa tarvittavan määrän niiden opintojen aikana? se on nimittäin aika suuri osa sitä oppimista.

ja opinnot maksaa, ei oo niin kuin yliopisto-opintoja, vaan maksaa kait jonkun vajaa 20 000 euroa yhteensä.

ja mitä ajattelit, että sun hakemuksessa olis sellaista, että sut valittaisiin opiskelemaan?

Olen joutunut elämäni aikana turvautumaan useampaan kertaan mielenterveyspalveluihin, ja täytyy kyllä sanoa, että osa sen alan ammattilaisista on kyllä niin kummallista että huh huh. Hyvänä esimerkkinä on mun teini-iän terapeutti, joka oli kyllä mukava, mutta sen verran hullu, että vieläkin, yli 10 vuoden jälkeen kärsin hänen aiheuttamistaan traumoista.

Minusta ap kysyi ihan asiallisesti, mutta varsinkin tämän vastaajan kykyä auttaa mielenterveysongelmaista sopinee epäillä. Tsemppiä, AP, terapeuttiopintoihisi. Teitä tarvitaan.

Ihan BTW, musta on kummallista, että yliopistossa ei ole mahdollista opiskella psykoterapiaa. Tällä tavalla psykoterapiasta tehtävä tutkimus ja alan käytännön harjoitus eivät kohtaa. Luin juuri eräästä kirjasta tästä, ja suoraan sanoen kummastuttaa.

Vierailija
15/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan BTW, musta on kummallista, että yliopistossa ei ole mahdollista opiskella psykoterapiaa. Tällä tavalla psykoterapiasta tehtävä tutkimus ja alan käytännön harjoitus eivät kohtaa. Luin juuri eräästä kirjasta tästä, ja suoraan sanoen kummastuttaa.

osasyy siinä, että opinnot maksaa? en siis tiedä, mutta voisko se olla syynä? eikös se ole niin, että yliopisto-opinnoista ei voi tuollaisia tuhansien eurojen maksua kerätä? tämä siis vain arvailua.

Vierailija
16/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osasyy siinä, että opinnot maksaa? en siis tiedä, mutta voisko se olla syynä? eikös se ole niin, että yliopisto-opinnoista ei voi tuollaisia tuhansien eurojen maksua kerätä? tämä siis vain arvailua.

Onko sulla sellainen kuva, että yliopisto on ilmainen? Ei se ole, valtio maksaa siitä. Voisko kuules olla, että JOS yliopistossa voisi opiskella psykoterapiaa, niin ehkä valtio maksais senkin?

Vierailija
17/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Ehkä mun huomio siitä, että mielenterveysalan ammattilaisissa on paljon hulluja, pitää paikkansa.

Vierailija
18/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sellainen kuva, että yliopisto on ilmainen? Ei se ole, valtio maksaa siitä. Voisko kuules olla, että JOS yliopistossa voisi opiskella psykoterapiaa, niin ehkä valtio maksais senkin?

se, että valtio maksaa on eri asia, kuin että opiskelija itse maksaa. lienet terapian tarpeessa....

Vierailija
19/21 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Ehkä mun huomio siitä, että mielenterveysalan ammattilaisissa on paljon hulluja, pitää paikkansa.

en usko, että porukka välttämättä on mielenterv. alan ammattilaisia, täällä kun on niin helppo olla joku muu, kuin miksi itseään väittää.

toki alalla kuin alalla on "hulluja", ihan varmasti.

Vierailija
20/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut ensin psykologian maisteriksi ja sen jälkeen 4 vuotta psykoterapeutiksi työn ohella. Itse olen maksanut, mutta verottaja suhtautuu suopeasti koulutukseen ja siitä tulee mukava osa rahana takaisin. Nyt toimin yksityisenä psykoterapeuttina ja olen erittäin tyytyväinen koulutukseeni ja työhöni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi