Koulu sivuutti mut täysin äitinä.
Lapsi on syyslukukauden aikana ruvennut lintsaamaan. Minä en sitä tiennyt. Opettaja ei täytä wilmaa, koska pitää päiväkirjaa. Missään vaiheessa ei soittanut mulle poissaoloista ja minä tosiaan siinä uskossa että lapsi on koulussa joka päivä. NO, näin ei ollut. Mitä tekee koulu? ilmoittaa sossuun!!!
Se on kuulemma heidän velvollisuutensa. Joo, ymmärrän, mutta olisko sitten kuitenkin ollut viisasta ottaa minuun ensin yhteyttä ja yhdessä pohtia lapsen tilannetta, niin tietysti että lapsikin olisi siinä ollut?
Lapsi mokas, sitä en kiellä. Silti mua ottaa ankarasti päähän kun mut pidetään pimennossa mun lapsen asioista, saan ne vasta selville siinä vaiheessa kun sossuun on jo otettu yhtettä. Kiitos!!
ps. Lapsi on ymmärtänyt nyt sen että hänen on koulua käytävä ja opettajan kanssa ollaan sovittu miten ilmoittaa mulle jos lasta ei koulussa näy.
Kommentit (15)
huoltajaan täytyy olla yhetydessä. Ota yhteys oppilashuoltotyöryhmään ja pyydä selvitys
keskustelematta ensin sinun kanssasi.
Ja tosiaan jatkossa opettaja ilmoittaa heti mulle jos lapsi ei ole koulussa. Silti tälläsen sossu-ilmoituksen teon jälkeen on kauhean vaikea luottaa kouluun. Rehtoria en ole vielä saanut kiinni.
Ainoa järkevä selitys olisi, jos eronneilla vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus ja koulusta olisi oltu isään yhteydessä.
Ihan uskomatonta. Tosin sossukin vähän ihmetteli koulun käytäntöä meidän asiassa. Siltä kantilta ymmärsivät mua kun kerroin että mä en tosiaan ollut lapsen lintsauksesta mitenkään tietoinen.
sitten katsoa auttaako se, jos ei, uudelleen yhteys ja tarvittaessa apuun koulupsykologia jne.
Ei sinne sossuun ekana ilmoitella. Tuo on kodin ja koulun välinen asia.
...mutta toki vanhempaan otetaan ensin yhteyttä. Miten koulussa hoidetaan nuo poissaolojen selvittäminen? Minä soitan valvottavani kotiin kolmantena päivänä, jos vanhempi ei ole ottanut minuun yhteyttä puhelimella tai wilmalla. Ei opettajan päiväkirja ole mikään virallinen poissaoloselvitys/-kirjanpito. Kyllä ne tiedot jonnein muuallekin kirjataan. Tuntuu tosi kummalta.
Sossuun tehdään kyllä koululta lastensuojeluilmoitus melko piankin, jos lintsailu jatkuu eikä vanhemmat saa lasta kouluun. Toki sen lisäksi palaveerataan ja selvitellään asiaa koulun puolelta.
Tuo erillään asuneet huoltajat on kyllä yksi mahdollinen selitys. Onko miehesi ollut tästä tietoinen? Toki yleensä olla aina yhteydessä lähivanhempaan, mutta aina se ei ole ihan helppoa. Aika monet unohtaa päivittää tuollaisia tietoja (esim. lapsen lähivanhemman vaihtuminen) koululle ja meille ne tiedot eivät tule mistään automaattisesti. Joskun riitatilanteessa sitten toiselle vanhemmalle ei tieto kuljekkaan.
kyllä voi tehdä ilman yhteydenottoa vanhempiin.
Eivät saa ottaa yhteyttä suoraan sossuun keskustelematta ensin sinun kanssasi.
Tässä tapauksessa pidän kuitenkin todella outona sitä, ettei sinuun ole otettu yhteyttä. Olen itse toiminut luokanvalvojana ja otin yhteyttä vanhempiin heti, jos tuli yksikin selvittämätön poissaolo. Itse asiassa otin yhteyttä vanhempiin myös heti silloin, jos sattumalta näin oppilaani hengailemassa kaupungilla kesken koulupäivän.
Oliko siis kyseessä yläkoulu vai alakoulu?
Ymmärrän kyllä tuon sossuun ilmoittamisen, jos vanhempi ei koulun yhteyden otoista huolimatta puutu asiaan tai muuten saa lastaan "kuriin" eli käymään koulua, mutta että tehdään ilmoitus sossuun, eikä olla vielä vanhemman kanssa asiasta keskusteltukaan! Todella omituista.
Ymmärrän hyvin, jos luottamus kouluun on mennyt.
Lapsen edun takia yritä silti suhtauta vielä positiivisesti yhteistyöhön, jottei lapsi pääse uudestaan pahoille teille.
T entinen sossu, nykyinen opettaja.
Muutenhan aihe ei minua kiinnosta. Kuvittelin sinut aikuisopiskelijaksi :D
kun ei anopin ;).
Apen hassu otsikko sai minut päästä pyörälle
Todella asiatonta toimintaa.
Ensiksi otetaan yhteys vanhempiin ja sitten vasta
ilmoitus sossuun, jos lintsaus jatkuu.
Vaatisin ilmoituksen vetoa poispäin ja kuule tässä tapauksessa vaadit rehtorin puheille ajan.
Otat vaikka sieltä töistä vapaata, mutta asia on selvitettävä.
Onko opettaja tyhmä vai ilkeä?
Aivan niinkuin haluttaisiin satuttaa perhettä tahalleen.
oli sellainen tapa että jos oppilas ei ilmaantunut ekalle tunnille, eikä ollut mitään poissaoloilmoitusta kotoa, niin opettaja otti ekalla välkällä jo yhteyttä vanhempiin. Opettajalle tosi rasittavaa, mutta toimi kuitenkin ihan hyvin.
t: ope
Antaisin palautetta myös rehtorille.