Apua :( Tilanne uudessa työpaikassa ahdistaa
Aloitin uudessa työpaikassa kolmisen kuukautta sitten iloisin mielin, mutta hiljalleen alkaa usko loppua koko touhuun. Ensinnäkin en saa perehdytystä ja toiseksi en saa omia töitä. Olen tottunut tekemään PALJON töitä, alkaa todella nyppiä kun ei pääse tekemään töitä.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? "Perehdyttäjälläni" ei ole aikaa perehdyttää, hänen töitään minun kuitenkin pitäisi alkaa tehdä. Alan tuntea itseni ihan luuseriksi, kun en saa mistään tekemisen ja onnistumisen iloa.
Kommentit (10)
Saathan sinä rahaa. Raha on pääasia. Kuppaa sielä niinkauan kun saat rahaa. Sitten voitkin keksiä jotain muuta. Elä mieti työasioita tähän aikaan.
Milloin perehdyttäjäsi lähtee pois? Siirrytkö siis hoitamaan hänen tehtäviään? Viimeistään siinä vaiheessa sitten. Oletko sanonut tarvitsevasi enemmän töitä?
"Perehdyttäjäni" ei ole lähdössä pois, hänen pitäisi siirtää osa töistään minulle. Avauduin viime viikolla esimiehelle, kun tilanne alkaa nakertaa mun vointia pahemman kerran. Mä kun olen tottunut tekemään työpäivän aikana TÖITÄ. Taidan olla kunnon luterilainen työmoraaliltani :D
ap
Ota rennosti ja pysyttele kauniina kuten aina olet. Saathan sinä rahaa. Raha on pääasia. Kuppaa sielä niinkauan kun saat rahaa. Sitten voitkin keksiä jotain muuta. Elä mieti työasioita tähän aikaan.
Hyvä pointti! Kiitos :) Yritän ajatella tuota rahapuolta. Jotenkin vaan en ole tottunut tällaiseen. Pelkään että mut heitetään pihalle kun en tee töitä. Mutta miten mä ne työt itselleni saan kun perehdyttäjä ei anna... *aaargh*
Ehkä satsaan tuohon kauneuspuoleen. Rupean lakkaamaan kynsiä jne! :D
ap
saisitko jäsenneltyä ongelmat. mitä et osaa ja mistä johtuu.. pääsisitkö seuraamaan vierestä kollegan duunia? ei auta jos sanoo vaan ettei homma toimi, aloita erittelemällä muutama asia ja kun ne saadaan kuntoon niin seuraavan kimppuun.
tsemppiä
perehdyttäjäsi lähtee pois vai siirtyykö toisiin tehtäviin yrityksen sisällä? ja sinun on tarkoitus alkaa tekemään hänen töitään. Minkälaisista töistä on kysy?
Voisitko sanoa perehdyttäjällesi, että aiot esim. tämän viikon istua hänen huoneessaan ja seurata, että mitä hän tekee ja miten tekee esim. tietyn ohjelman käyttö. Itse opettelin edellessä työpaikassani talon tavoille niin, että seurasin perehdyttäjääni viikon verran ja tein muistiinpanoja tyyliin, että tämä asiakas tilaa aina tätä ymsMutta tämä riippuu niin siitä, että mitä teet.
Ja tietenkin kannattaa puhua pomollesi että perehdyttäjäsi ei hoida hommaansa.
jos avauduit niin mitä pomo sanoi. saisitko jäsenneltyä ongelmat. mitä et osaa ja mistä johtuu.. pääsisitkö seuraamaan vierestä kollegan duunia? ei auta jos sanoo vaan ettei homma toimi, aloita erittelemällä muutama asia ja kun ne saadaan kuntoon niin seuraavan kimppuun.
tsemppiä
Pomo ymmärsi tilanteeni, mutta tällä "perehdyttäjälläni" on niin vahva asema, että esimies ei voi hänelle tiukasti sanoa tästä. Hänelle (perehdyttäjälleni) kuulemma pitää antaa aikaa sulatella tilannetta.
Kiitos tsempeistä! :)
perehdyttäjäsi lähtee pois vai siirtyykö toisiin tehtäviin yrityksen sisällä? ja sinun on tarkoitus alkaa tekemään hänen töitään. Minkälaisista töistä on kysy?
Voisitko sanoa perehdyttäjällesi, että aiot esim. tämän viikon istua hänen huoneessaan ja seurata, että mitä hän tekee ja miten tekee esim. tietyn ohjelman käyttö. Itse opettelin edellessä työpaikassani talon tavoille niin, että seurasin perehdyttäjääni viikon verran ja tein muistiinpanoja tyyliin, että tämä asiakas tilaa aina tätä ymsMutta tämä riippuu niin siitä, että mitä teet.
Ja tietenkin kannattaa puhua pomollesi että perehdyttäjäsi ei hoida hommaansa.
olen saanut vierestä seurata mitä perehdyttäjä tekee, mutta kun en saa mitään omia hommia, niin en pääse eteenpäin. Olen sellainen oppija työssä, joka viime kädessä oppii tekemällä. En ole "tyhmä" tai hidas, haluan vaan ymmärtää kunnolla sen mitä teen ja mihin se vaikuttaa.
ap
Voiko olla kyse siitä, että perehdyttäjälläsi on liikaa töitä, mutta ei itse näe sitä. Sinut on palkattu jakamaan kuormaa, mutta perehdyttäjäsi ei halua luopua tehtävistään, koska hän kokee silloin epäonnistuneensa.
Minusta sinun kannattaa tehdä niin, että puhut asian vielä kerran esimiehesi kanssa. Ehdota hänelle, että pidätte kolmisin perehdyttäjän kanssa palaverin, jossa kirjaatte ylös ne tehtävät, joita sinä alat tekemään. Samalla voit kirjata ylös aikataulun tarvittaville perehdytyksille. Teette ihan tarkan listan.
Sitten kun se on pöytäkirjana, niin asia on paljon virallisempi.
Puhu tosiaan esimiehesi kanssa ja ehdota tuota. Sitten varaat palaverin ja kannattaa itse olla aktiivinen siinä. Esimiehesi voisi pyytää perehdyttäjää listaamaan valmiiksi hänen omat tehtävänsä,jotta teillä olisi joku pohja mistä aloittaa.
mutta kohta varmaan pääset tekemään kun perehdyttäjä siirtyy muihin tehtäviin. Muuta en keksi kuin, että kysele vaan hirveästi kaikkea josta voisi olla hyötyä sitten kun pääset tekemään:)
Siirrytkö siis hoitamaan hänen tehtäviään? Viimeistään siinä vaiheessa sitten. Oletko sanonut tarvitsevasi enemmän töitä?