Siis tosiaanko ei muka lapsilisät riitä lasten kuluihin?
Meillä esim. oli jo ihan hyvän kokoinen asunto ennen lapsia, lasten syntymien jälkeen vaan työhuone ja oleskeluhuone muutettiin lasten huoneiksi. Ylimääräisiä asumiskuluja ei siis juuri tule. Samoin ihan normaali 5-istuiminen auto oli jo ennen lapsia.
Lapsilisät on sen noin 100 e / kk / lapsi. En voi käsittää etteikö 1200 eurolla vuodessa elättäisi lasta! Ei mitkään vaatteet voi noin paljoa maksaa tai harrastukset, ellei sitten todella tahdo ökyillä. Lapsen käyttämä vesi ja ruokakin varmasti sisältyy tuohon!
Kommentit (75)
mitä ei pysty etukäteen ennakoimaan.
Meidän vauvan synnytyskin maksoi jo yli tonni, kun tarvitsimme sairaalahoivaa. Imetys ei samasta syystä onnistunut, joten korvikekulutkin tulivat yllätyksenä. Ennen synnytystä olimme onneksi ottaneet vakuutuksen (yli 200e/vuosi), jotta sairauskuluja sai mukavasti vähennettyä myöhemmistä lääkärikäynneistä - tosin niissä taisi olla 100 euron omavastuu.
VAikka suurin osa tarvikkeista olikin hankittu kirppareilta yms. niin kyllä HYVÄÄN turvakaukaloon yms. kului rahaa. Eikä menot suinkaan siihen loppuneet...
Ei lapsilisä riitä pitkälle, mutta ei sen tarvitsekaan, kyllähän elatusvastuu on ensikädessä vanhemmilla eikä valtiolla!
Valtion ei ole tarkoitus kustantaa lapsiamme!
Meillä lasten harrastuksetkin maksaa 300-400 euroa kuussa / lapsi, siis pelkät jäsenmaksut, osallistumismaksut, leirimaksut, kilpailumaksut jne...
Päivähoito yli 200 euroa kuussa / lapsi.
Koulun iltapäivähoito 100 euroa kuussa / lapsi.
Ulkomaanmatkojen hinnaksi tulee vuodessa noin 2000 euroa / lapsi.
Lisäksi sitten tulee bensakuluja lasten kuskauksista. Lapset pitää vaatettaa, ostaa lelut ja muut pelit, hirveä määrä harrastustarvikkeita (polkupyörät, sukset, laskettelusukset, luistimet, rullaluistimet, kypärät, skeittilaudat,..), huonekalut lasten huoneisiin,...
Talolla on kokoa 250 neliötä ja iso piha, mitä ei todellakaan tarvittaisi ilman lapsia. Lisäksi olen osittaisella hoitovapaalla, eli bruttopalkkani on 80% normaalista, mikä jo on nettona yksinään isompi tulovähennys, kuin mitä lapsilisistä tulee rahaa.
Ilmeisimminkin teillä on kovin pienet lapset vielä, ei meilläkään varmaan ensimmäisenä parina vuotena paljoa kulunut. Eikä todellakan eletä ökysti vaan ihan tavallista lapsiperheen elämää.
Näin ainakin meillä kun lapset vielä kotihoidossa.
Lisäksi vielä vaatteet, harrastukset, kerhot (ja kohta pk-maksut), synttäri- ja joululahjat, lääkärikulut ja kaikki muut tarpeelliset kaverisynttäreistä parturiin jne.
on varmaan hyväpalkkainen mies ja hoitaa kotona muksuja.
Vaan meillä mentiin töihin kun hoitovapaa loppui. Lapset silloin 3 v ja 5 v. Ns. duunariperheessä hoitomaksut kahdesta oli täysimääräinen 380 euroa kuukaudessa. Siihen ei 210 euroa riitä mitenkään. Sen päälle sitten lasten ruoka, vesimaksu, harrastukset, tarvittava isompi asunto...
Nyt on juhlaa, kun ip-kerhomaksu on vaan 100 euroa. Vaan nyt kuluu vaatteisiin enemmän rahaa, kun kirpparilta ei enää tahdo hyväkuntoisia tämänikäisille löytää. Viime talvena ostin alesta 3 talvitakkia, yhden kosteussuojatun haalarin, 4:t ulkoiluhousut, kahdet talvikengät ja kahdet merkkikumpparit, (halvat versiot ei kerta kaikkiaan kestä). Lisäksi käytetyt luistimet kouluun molemmille ja uudet uimapuvut, käytetyt pyörät, koulureput, askartelutarvikkeet, synttäri-ja joululahjalelut, kesävaatteet....voi voi menoja riittää---mutta en odotakkaan, että valtio kustantaisi mun lasten kaikki kulut. Ilmainen koulu ja ilmaiset koulukirjat on loistojuttu. Ja kiva kun saa vähän lapsilisää. Mutta ei se tosiaankaan kata kaikkia kuluja!
Meillä esim. oli jo ihan hyvän kokoinen asunto ennen lapsia, lasten syntymien jälkeen vaan työhuone ja oleskeluhuone muutettiin lasten huoneiksi. Ylimääräisiä asumiskuluja ei siis juuri tule. Samoin ihan normaali 5-istuiminen auto oli jo ennen lapsia. Lapsilisät on sen noin 100 e / kk / lapsi. En voi käsittää etteikö 1200 eurolla vuodessa elättäisi lasta! Ei mitkään vaatteet voi noin paljoa maksaa tai harrastukset, ellei sitten todella tahdo ökyillä. Lapsen käyttämä vesi ja ruokakin varmasti sisältyy tuohon!
hahhaa.....
Meillä se ainakin menee niin että ei tulisi mieleenikään laskea 16v asumaan muualle. 16v on lapsi vielä. Muutin itse 16v opiskelemaan muualle mutta nyt ei tunnu hyvälle idealle ollenkaan. 18v on vasta täysi-ikäinen ja siihen saakka vanhemmat elatusvelvollisia.
Ei tulisi mielenkään maksaa sukulaisilleni lasten hoidosta. Itsekin hoidan heidän lapsiaan nyt kun vielä itse olen kotona. Aina joku on kotona ja hoitaa muiden lapset mukana. Ei tulisi mielenkään pyytää lasten vahemmilta rahaa siitä, että he leikkivät päivät minun luonani. Kukin tehköön tavallaan.. Ennenhän aina sukulaiset ja kylä kasvatti lapset yhdessä ilman rahallista korvausta, miksi vieläkin ei voisi näin olla?
Samoin vanhukset asuvat kotonaan (jos pystyvät ja hietä autetaan päivittäin, isoäitini 90 vee asuu vielä yksin kotona). Tai sitten otetaan luoksemme asumaan, ei laiteta laitokseen.
No, en tietenkään heitä pihalle, haloo! Saahan ne täysi-ikäisiksi asua jos vielä huvittaa kotona asua. Mutta autokoulunsa ja vaihtarivuotensa saavat itse maksaa. En täysi-ikäisen kuluja ala maksamaan. Tietty voin avustaa, jos pyytää, mutta itsellä ei koskaan ole tullut mielenkään täysi-ikäisenä kinuta rahaa vanhemmiltani.
Ja lukiossa tulee vaihto-oppilasvuodet, kesäleirit, kirjakulut, autokoulut...
Vanhemmatko maksaisivat lapsilleen autokoulun?! Huhhuh. Jos mulla olisi lapsi, niin yrittäisin kannustaa sitä kaikin tavoin olemaan käyttämättä omaa autoa ja liikkumaan ekologisesti. Itsellänikään ei ole edes ajokorttia.
Pitää olla vaatetta, lenkkaia, suksea ja luistinta. Harrastusmaksuja, PALJON RUOKAA ja muuta.
Ei siinä kuule oikein satanen kuukaudessa riitä.
Kyllä sen vaan voi joutua itsekin maksamaan, jos ei ole purentavirhettä. Minulle vanhemmat maksoivat oikomishoidona, ja kiitos siitä heille. Kaunis hammasrivistö on mukavampi kuin torahampaat. Ja ei siihen tainnut minusta saatava lapsilisä riittää.
Ja minä en muuten ole juurikaan tuttia syönyt lapsena...
Onko joku kuvitellut että on yhteiskunnan tehtävä maksaa kaikki lasten kulut? Se on LISÄ, ylimääräinen tuki. Totta hitossa lapsesta on kuluja, ei sitä pyhällä hengellä ruokita ja vaateteta! Jos ei lasta pysty itse elättämään, kannattaisiko jättää hankkimatta?
Onko joku kuvitellut että on yhteiskunnan tehtävä maksaa kaikki lasten kulut? Se on LISÄ, ylimääräinen tuki. Totta hitossa lapsesta on kuluja, ei sitä pyhällä hengellä ruokita ja vaateteta! Jos ei lasta pysty itse elättämään, kannattaisiko jättää hankkimatta?
Kannataisiko jättää kommentoimatta, kun ei edes käsitä mistä on kyse? ;D
Hahaa ihana. Meneehän sitä jokunen litra päivässä :) Paljon enemmän kuitenkin, kuin taaperolla. Saati sitten, kun ne alkaa vegaaneiksi, ja maitokulut triplautuu...
Eimut on ihan totta, ettei joku reiman talvihaalarin hinta tunnu missään teinin vaatetuskustannusten rinnalla...
meillä on pari murkkua ja kuukaudessa on pelkästään maitokulut jo sen sata euroa,harrastukset pari tonnia vuodessa eikä ihan riitäkkään,tiedätkä mitä vaatteet maksaa tuon ikäiselle,ei enään löydy kirppiksiltä,entäs kengät,niitäkin pitää olla useammat. Kosmetiikka,vaatteet,vesimaksut ym
Tiedätkö esim. mitä astmalääkitys maksaa?
On muuten aika karu väite, että oikomishoitoon joutuvat vain tuttia/ tuttipulloa syöneet! Tutin syönnistä tulleet muutokset nimenomaan yleensä korjaantuvat iän myötä, genetiikasta johtuvat ongelmat eivät ilman oikomishoitoa.
Eli jos haluaa pelkällä lapslisällä muksunsa elättää niin ei varmaan kannata ruveta ratsastusta harrastamaan. Ja toiseksi, ei sen lapslisän ole tarkoituskaan kattaa kaikkia lapsen kuluja :) Kuten joku viisas kerran sanoi, ei niitä lapsia rahan takia tehdä....
Meillä on tarkoitus, että sukulaiset hoitavat lapset, sitten kun palaan kokoaikatöihin takaisin, joten hoito ei maksa mitään. Varmaankin nuo vaatekulut kyllä kasvavat jonkin verran. Ei kaikki iltapäiväkerhot maksa esim. täällä seurakunnan järjestämä kerho ei maksa mitään. Nuo oikomishoidot on aika jännä väite! Eihän läheskään kaikki lapset joudu oikomishoitoon. Lähinnä ne lapset, jotka ovat syöneet pitkään tuttiä tai juoneet tuttipullosta (meillä lapsi ei olla huolinut kumpaakaan ollenkaan). Itse olen muuttanut 16 vee pois kotoa ja maksanut lukion, autokoulun yms itse. Niin saa meidänkin lapset tehdä. (Vaikka meillä olisikin ne varaa kustantaa. Olisi omillakin vanhemmillani ollut.) MEillä menee tuloista paljon hyväntekeväisyyteen ja niin mielelläni sinne ne laitan kun ostan lapselle viimeisen päälle merkkivaatteita yms.
kun kunnalliseen pääsee vain räikeimmät nököhampaat. Niin se on mennyt jo ainakin 20 vuotta. Eli "lievät", mutta selkeästi häiritsevät, pitää maksaa itse.
niin ehkä tuo satanen riittää mukavasti.