Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tosiaanko ei muka lapsilisät riitä lasten kuluihin?

Vierailija
02.12.2009 |

Meillä esim. oli jo ihan hyvän kokoinen asunto ennen lapsia, lasten syntymien jälkeen vaan työhuone ja oleskeluhuone muutettiin lasten huoneiksi. Ylimääräisiä asumiskuluja ei siis juuri tule. Samoin ihan normaali 5-istuiminen auto oli jo ennen lapsia.

Lapsilisät on sen noin 100 e / kk / lapsi. En voi käsittää etteikö 1200 eurolla vuodessa elättäisi lasta! Ei mitkään vaatteet voi noin paljoa maksaa tai harrastukset, ellei sitten todella tahdo ökyillä. Lapsen käyttämä vesi ja ruokakin varmasti sisältyy tuohon!

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsenne ovat?

Ovatko lapsenne päivähoidossa vai kotihoidossa?

Itsekin olen sitä mieltä, ettei lasten oleminen ja eläminen kalliiksi tule, jollei siitä vanhempi itse tietoisesti kallista tee.

Meillä on viisi henkisen perheen ruokakulut kuukaudessa n. 500-600 € (sis. hygieniatarvikkeet/ siivousvälineet ja herkut, virvokkeet). Lasten harrastuksiin tosin upposi nyt syyskaudella n. 450,- > kahden lapsen soitto ja teatteriharrastus ja nuorimmaisen muskari.

Meillä on kaksi koululaista ja yksi kotihoidettu kaksivuotias. Autoakaan ei ole aiemmin tarvinnut vaihtaa, kun viisi henkeä mahtuu aivan hyvin perusmalleihin. Nyt tuli autonvaihto eteen, kun perheeseemme syntyy keväällä kuudes jäsen. Tosin tuo autonvaihto tuli meille edulliseksi > "uusi" oli vanhaa autoamme halvempi.

En kuitenkaan allekirjoita, että lapsilisät riittävät lasten kuluihin. Kyllä meillä jokaiseen lapseen "uppoaa" kuussa enemmän kuin sata euroa. Muiden paitsi esikoisen vauva-aikana (1 v 6 kk saakka) 100€/ kk riitti kyllä vallan mainiosti.

Vierailija
22/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kunnalliseen pääsee vain räikeimmät nököhampaat. Niin se on mennyt jo ainakin 20 vuotta. Eli "lievät", mutta selkeästi häiritsevät, pitää maksaa itse.

Enpä ole moiseen törmännyt että yksikään alaikäinen olisi maksanut penniäkään itse. Tosiaan itse olen ollut 19 vuotta oiottavana ja tiedän todella monta muutakin. Eikä todellakaan olla mitään "törkeitä" tapauksia kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt jo ainakin tuon 20 vuotta. Minulla on opiskelu- ja työkavereilla paljon lapsia ikähaarukassa 10 - 18.

Kukaan ei ole päässyt kunnalliselle oikojalle, vaikka purentavirheet ja -haitat on ihan ilmeisiä.

Itse maksavat.

Samaten esikoiseni luokkakavereista osa juoksee nyt yksityisissä hoidoissa, ekaluokkalaisia.

Meillä ei käydä oikomishoidoissa, mutta sen sijaan molemmat on astmalapsia...

Vierailija
24/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurinpiirtein samaan kuin meidän perheessä. Kulut per lapsi tarkoitan. Meillä niitä on kaksin kappalein, joten kaikki tuplana. Juuri mitään ei voida kierrättää, kun ovat eri sukupuolta ja sen verran lähekkäin syntyneet, että melkein samat vaatekoot menossa.

Huonekalut on hyvä pointti. Kaikki tutut ovat jotain joutuneet hankkimaan lapselle. Vaikka ostaisi Ikeasta tai huutonetistä, tulee huonekaluille hintaa. Pelkästään sänkyä on hankala löytää käytettynäkään alle 150€.

Toki silloin pärjää pelkällä lapsilisällä, jos saa kaikki lapseen liittyvät hankinnat sukulaisilta ilmaiseksi ja saa hoidatettua lapsen mummolassa. Hyvin harvalla taitaa niin hienosti asiat järjestyä kuin kolmetoistasella. En ole koskaan kuullut, että kenenkään mummo olisi hoitanut kouluikäiseksi asti ilmaiseksi lapsen.

Joskus ei edes autoa.

Mun 5v lapsen kulut tältä vuodelta pikaisesti listattuna:

- vaatteet (ulko ja sisävaatteet, osa ostettu käytettynä) 400€

- Kengät (lenkkarit*2, saappaat, talvikengät, juhlakengät, sandaalit jne) 150€

- harrastukset (uimakamppeet, luistimet, voimistelumaksut+asut ja kaikki niihin liittyvät kilpailumaksut) 250€

- huvipuistokäynnit, matkat ym: 400€

- lääkkeet: 100€

- lelut, lahjat, kirjat, askartelutarvikkeet ym: 250€

- huonekalut 200€ (käytännössä joka vuosi ostettu jotain - sänkyjä menossa kolmas, vaatekaapit*2, "työpöytä", kirja/leluhyllyt)

= 1750€

Sitten tietty lisäksi ruoka, kulutettu sähkö+vesi, pesuaineet ja sen sellaiset kuluvat hyödykkeet.

Kaikenlisäksi me ei osteta edes yleensä kalleinta mahdollista. Sitä rahaa nyt vain menee tuon verran ja laskelmat olivat varmasti pikemmnkin alakanttiin. Laskin ne ostot mitkä päälimmäisinä tulivat mieleen. Esim kirppisvaatteisiin menee keskimäärin 20€/kk ja sitten on noi kalliimmat ja tärkeämmät ostot siihen lisänä.

Jos unohdetaan noi harrastemaksut, jotka olleet tänä vuonna 150€ enemmän kuin aiempina vuosina, niin samaa tasoa on kulut olleet vauvasta lähtien. Vauvana vaatteita meni tietenkin vielä enemmän, piti hankkia vaunut, turvakaukalo+istuin, sitteri, hoitopöytä, sänky, vaippoja jne joten kulut ekana vuotena varmasti ylikin tämän.

Me ollaan normiperhe, jossa rahat välillä hyvinkin tiukassa. Ei noista kuluista paljon voi pihistellä. Joitain on ostettava uutena ja kaikki uusi maksaa. Samoin huvipuistot+ joku pieni kesälomareissu (ei välttämättä ulkomaanmatka vaan ihan vaikka mökkireissu) kuuluu asiaan ja niistäkään on hankala tinkiä, vaikka tiukkaa tekisi.

Vierailija
25/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä kuullut että vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiinsa kunnes he täyttävät 18v? Ja tuo tuttipullo-väite on kyllä niin suurta p*skaa ettei mitään rajaa!

Vierailija
26/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhempainvapaan ajalla 1200 eur/kk ja hoitovapaalla 3400 eur/kk.

Vierailija
27/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaten menettää kun on osa-aikaisesti hoitovapaalla. Ekaluokkalaisen takia jne.

Tai kun lapsi sairastaa ja menettää työtuloja.

Vierailija
28/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimi päiväkodissa, sen jälkeen 60 % maksimista eskarissa, ja 140 e/kk ip-kerho. Siinäpä se.

Vierailija
29/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta maksetaan kyllä hoidosta palkkaa! Ei tulisi kuuloonkaan, että hoitaisi vuosikausia ilmaiseksi meidän villiä lapsikatrasta.

Vierailija
30/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 6 kk voi mennä imettämällä ja ilmaiseksi sukulaisilta saaduilla vaatteilla tai lähes ilmaiseksi kirppikseltä ostetuilla...

Jos isomman lapsen/lapsien kanssa meinaa ulkoilla kunnolla niin tarvitsevat kyllä sään mukaista vaatetta sen mukaan...Lisäksi lapsillakin tilanteenmukaiset vaatteet olisi asialliset, ei esim. juhliin verkkareissa...

Meillä 2 alle kouluikäistä tarvii kyllä molemmat vuoden mittaan sandaalit, muut kesäkengät, lenkkarit 2 x /lapsi , saappaat, 2 x talvikengät/lapsi (pakkas-ja kosteussuojatut).

Samoin kuravaatteita, hanskoja, pipoja, kosteussuojatut kevät/syksyhaalarit, talvihaalarit. Eikä riitä yhdet.

Meillä ulkoillaan pari kertaa päivässä eikä ole mahdollista kuivattaa missään lämpökaapeissa tms. Nihkeän kosteissa vaatteissa en itsekään menisi ulos. Lisäksi siistimmät vaatteet kauppareissuun, kyläilyyn jne. En itsekään mene ostoksille tuulipuvussa tai verkkareissa kylään.

Ruokaa meillä alle 5 v lapset syö minusta puolet aikuisen ruokamäärästä, joten ei sekään ihan ilmaista ole, vaikka itse tehdäänkin.

Ja meilläkin kierrätetään ja yritetään hyödyntää alennukset jne. vaatteissa ja kengissä ym. Silti lapsen jalka voi kasvaa yllättäen ja vaatteet hajota jne.

Harrastukset maksavat aika paljon, vaikka ihmeitä ei tuon ikäiset harrastakaan vielä. Perusjumppa on 60 e kausi, muskari 90 e kausi, muu liikunta 125 e kausi, kerho 80 e kausi jne. Nämä hinnat pk-seudulla.

Isommat lapset askartelee ainakin meillä. Riippuu tietty miten haluaa lapsiinsa panostaa, mutta meillä ainakin yritetään et lapsella olis kotonakin leluja, askartelumahdollisuuksia, kirjoja, pelejä jne. Ei aina uusimpia, mutta kuitenkin.

Asunto meillä on pieni kaksio... joten se kyllä menee vaihtoon jossain vaiheessa. Kaksin ei koettu järkeväksi ostaa mitään isoa asuntoa ja toistaiseksi on mahduttu lastenkin kanssa tähän. Auto vaihdettiin isompaan, koska turvaistuimet ja rattaat vievät tilaa.

Kantoliinassa en kahta pientä lasta olisi reippaasti kantanut kilometrikaupalla ruokaostosten lisäksi... kaupungillakin olisi ollut mielenkiintoista liikkua uhmaikäisen ja vauvan kanssa ilman rattaita :) Joka paikassa ei muuten se kauppa ole kävelyetäisyydellä ajatellen esim. 2 vuotiasta lasta tai sitten matkaan saa varata aikaa tuntikaupalla :D

Yhden pienen vauvan kanssa eläminen on kyllä hyvin erilaista kuin isompien lasten kanssa.

Vierailija
31/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapsilisät riitti pitkälle kun lapset oli pieniä. Imetin, tein itse kaikki soseet, ompelin kestovaipat, joita käytin kaikilla kolmella samoja. Ompelin vaatteita, ostin kirppareilta ja kiersin alet. Olin kotona,joten aika riitti tuohon. Kasvatin vieläpä itse juureksia ja marjoja, poimin metsästä sienet ja marjat, leivoin leivät. Mutta niin, sitä palkkaa en saanut.

Nyt kun lapset on koululaisia, ei lapsilisä riitä läheskään ruokaan ja vaatteisiin. Olen töissä, joten ei ole aikaa ommella tms. Kirppareilta ei löydy tuon ikäisille enää mitään. Ruuat meillä tehdään itse ja alet kierrän edelleen. En edes ajattele, että lapsilisän pitäisi riittää harrastuksiin. Ruokaan meillä menee tonni kuussa ja kyllä meillä murkkuikäiset pojat syövät paljon enemmän kuin me aikuiset! Vaatteet ja kengät käy koko ajan pieniksi. Jotain harrastuksiakin täytyy olla, ettei elämä ole pelkkää pelaamista. Mutta ne siis ajattelen, että ei kuulu lapsilisän piiriin.

Vierailija
32/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole isoja hoitomaksuja (jos on niin vanhemmilla varmaan varaa panostaa lapsiinsa noin muutenkin) ja jos ostaa kirppareilta ja halpaa perusvaatetta, halpoja tai tosi edullisia harrastuksia, pyörät, suket, huonekalut ym käytettyinä.

Vierailija
33/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen päälle ruoka, vaatteet, kirjat ym. ja sitten ne harvemmin ostettavat kamat kuten turvaistuimet, polkupyörä, sänky jne jne. Aika fakiiri olet jos 100 e/kk riittää kaikkeen :)

Vierailija
34/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla se raha vissiin riittää...

säälittää vaan katsoa kun lasten vaatteissa on enää saumat jäljellä ja ulkopuvut ratki polvista ja takapuolesta ja kengät lintassa jne.

Sitten kehutaan kuinka samat vaatteet (90-luvun) ovat jo kuudennella lapsella käytössä ja vielä oikein hyväkuntoisia :/

Huh :/

Kuka aikuinen itse käyttäisi vaatteita, joita olisi viisi jo pitänyt? Kyllä nimittäin meillä ainakin 4-5 v lapsi voi vuodenkin mahtua samaan paitaan ja sitä sitten on pesty sen mukaan... saati sitten jos 5 lasta pitää vuoronperään kierrätettynä vuoden yhtä paitaa ja se kierrätetään kuudennelle vielä...

Sitten kehutaan kuinka rahaa on, mutta halutaan opettaa arvoja lapsille. Ettei nyt kaikkea uutena sentään.

Vierailija
35/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen päivähoitomaksu on 445 euroa/kk...

Vierailija
36/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pelkät hoitokulut kahdelta 380€/kk. Vanhin on jo 15v ja siinäpä niitä menoja sitten alkaa olemaankin; poika harrastaa rumpujen soittoa, eli treenikämpät, kurssit ym maksaa ja kaikki muut päälle.

Vierailija
37/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tarkoitus, että sukulaiset hoitavat lapset, sitten kun palaan kokoaikatöihin takaisin, joten hoito ei maksa mitään. Varmaankin nuo vaatekulut kyllä kasvavat jonkin verran. Ei kaikki iltapäiväkerhot maksa esim. täällä seurakunnan järjestämä kerho ei maksa mitään. Nuo oikomishoidot on aika jännä väite! Eihän läheskään kaikki lapset joudu oikomishoitoon. Lähinnä ne lapset, jotka ovat syöneet pitkään tuttiä tai juoneet tuttipullosta (meillä lapsi ei olla huolinut kumpaakaan ollenkaan). Itse olen muuttanut 16 vee pois kotoa ja maksanut lukion, autokoulun yms itse. Niin saa meidänkin lapset tehdä. (Vaikka meillä olisikin ne varaa kustantaa. Olisi omillakin vanhemmillani ollut.) MEillä menee tuloista paljon hyväntekeväisyyteen ja niin mielelläni sinne ne laitan kun ostan lapselle viimeisen päälle merkkivaatteita yms.

Meillä lapsi ei ole syönyt tuttia, pulloa tai peukkua tms. silti on oikomiset edessä. Et kai ole niin tyhmä että kuvittelet sukulaisten hoitavan lapset ilmaiseksi monta vuotta? Vai hoidatko sinä sitten vastaavasti suvun vanhukset ilmaiseksi? Ja kannattaisi varautua että lapsesi ei muuta pois kotoa kun täyttää 16-vuotta. Vai heitätkö sitten vain pihalle ja sanot että olen minäkin selvinnyt?

Vierailija
38/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka ap aika komeasti tässä onnistuikin...

Totta helvetissä lapsista tulee kuluja! Oliko tämä jollekulle uutinen ja yllätys, jota ei ennen lapsen syntymää tajunnut??? Todennäköisesti ei.

Se on sitten vanhempien oma valinta, että KUINKA paljon noita kuluja tulee. Se on tietenkin selvää, etteivät lapsilisät kuluihin riitä EIKÄ ole tarkoituskaan. Kyseessähän on vain yhteiskunnan ylimääräinen tuki lapsiperheille.

Siitä voimme toki keskustella loputtomiin, että mitä lapsi tarvitsee jne aivan kuten tässä nyt tehdään. AP:n typerään provoon sen sijaan ei ole mitään lisättävää.

Vierailija
39/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mielenkään maksaa sukulaisilleni lasten hoidosta. Itsekin hoidan heidän lapsiaan nyt kun vielä itse olen kotona. Aina joku on kotona ja hoitaa muiden lapset mukana. Ei tulisi mielenkään pyytää lasten vahemmilta rahaa siitä, että he leikkivät päivät minun luonani. Kukin tehköön tavallaan.. Ennenhän aina sukulaiset ja kylä kasvatti lapset yhdessä ilman rahallista korvausta, miksi vieläkin ei voisi näin olla?

Samoin vanhukset asuvat kotonaan (jos pystyvät ja hietä autetaan päivittäin, isoäitini 90 vee asuu vielä yksin kotona). Tai sitten otetaan luoksemme asumaan, ei laiteta laitokseen.

No, en tietenkään heitä pihalle, haloo! Saahan ne täysi-ikäisiksi asua jos vielä huvittaa kotona asua. Mutta autokoulunsa ja vaihtarivuotensa saavat itse maksaa. En täysi-ikäisen kuluja ala maksamaan. Tietty voin avustaa, jos pyytää, mutta itsellä ei koskaan ole tullut mielenkään täysi-ikäisenä kinuta rahaa vanhemmiltani.

Vierailija
40/75 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mielenkään maksaa sukulaisilleni lasten hoidosta. Itsekin hoidan heidän lapsiaan nyt kun vielä itse olen kotona. Aina joku on kotona ja hoitaa muiden lapset mukana. Ei tulisi mielenkään pyytää lasten vahemmilta rahaa siitä, että he leikkivät päivät minun luonani. Kukin tehköön tavallaan.. Ennenhän aina sukulaiset ja kylä kasvatti lapset yhdessä ilman rahallista korvausta, miksi vieläkin ei voisi näin olla?

Samoin vanhukset asuvat kotonaan (jos pystyvät ja hietä autetaan päivittäin, isoäitini 90 vee asuu vielä yksin kotona). Tai sitten otetaan luoksemme asumaan, ei laiteta laitokseen.

No, en tietenkään heitä pihalle, haloo! Saahan ne täysi-ikäisiksi asua jos vielä huvittaa kotona asua. Mutta autokoulunsa ja vaihtarivuotensa saavat itse maksaa. En täysi-ikäisen kuluja ala maksamaan. Tietty voin avustaa, jos pyytää, mutta itsellä ei koskaan ole tullut mielenkään täysi-ikäisenä kinuta rahaa vanhemmiltani.

maksaa elämisensä, kun pitäisi opiskellakin? En mä ainakaan maksanut kotiin mitään kun opiskelin lukiossa ja asuin kotona, eikä tuöe mieleenkään omilta lapsilta rahaa ruveta vaatimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä