Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa dilemma nokkahuilusta..

Vierailija
01.12.2009 |

Tokaluokkalainen tyttäreni toivoi nokkahuilua joululahjaksi ja välitin tämän toiveen mummolle, joka toiveita tiedusteli. Noh..

Mummo = minun äitini. Minulla on ollut aikoinaan puinen nokkahuilu, jota nolostelin koulussa(vaikka se on hienompi oikeasti kuin muovinen) ja silloin sitä vaan oli pakko käyttää vaikka muovista halusin kun muillakin oli. Mutta äitini sanoi, ettei muiden mielipiteillä ole mitään väliä.

Nyt sitten, sama toistuu. Äiti haluaa ostaa puisen nokkahuilun, vaikka muovinen kelpaisi ihan hyvin siihen soiton harjoitteluun. Mutta NYT äiti jopa miettii sitä, että onkohan tytöstä kurjaa mennä puisen huilun kanssa kouluun jos vaikka kiusataan kun muilla on kuitenkin muovinen. Oh....

Minkähän takia minun tunteillani ei aikanaan ollut mitään väliä? Ei tässä eikä muussakaan asiassa?

Mutta siis asiaan, onko noita puisia huiluja kellään käytössä? Mitähän nekin maksaa vs. muovinen?? Vai lakkaanko miettimästä ja keskityn olennaisempiin asioihin..? =0)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan tajuaa edes mitään puisen ja muovisen pillin eroa! Kiusaamisen luonne on muuttunut kovasti vuosien kuluessa... Joten anna ostaa se puinen jos se hänen mielestään on jotenkin parempi.

Vierailija
2/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, soreasti koreasti pillini soipi, toki vain pajuupuusta...

Vierailija
4/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan kun mun tyttö just viime viikolla vietiin vitosen kouluun ja opettaja kävi ostamassa kaikille nokkahuilut yhdellä kertaa. On jotenkin niin vaatimaton lahja mummilta...? Tosin, tottakai sitä ostetaan mitä lapsi toivoo, mutta jos se puinen huilu jatkossa osoittautuu harhaostokseksi, niin eikö sitten vaikka osta myöhemmin sen muovisen kun eivät juuri mitään maksa? Minusta siis kovin pieni ongelma. Ja olen samaa mieltä, ettei tuollaisesti kukaan kiusaa!

Vierailija
5/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö nykypäivänä sellainen hieno puinen olisi kivempi.

Hintaa todellakin paljon verrattuna tohon muoviseen.

Vierailija
6/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikesti nokkahuilun soittaja, niin varmasti satsaisi puiseen. Sen sointi on kauniimpi ja pehmeämpi, joten varmsti ammattilaisella se olisi se itsestäänselvä valinta.

Mutta. Puista nokkahuilua pitää huoltaa. Sen sisään kertyy soitettaessa kosteutta, ja se tavallaan menee "umpeen" jo suht lyhyenkin soittoajan jälkeen, jos sitä ei kokoajan hinkkaa ja kuivaa sillä rättitikulla. Voit varmaan kuvitella: puuhan imee kosteutta ja turpoaa.

Åitäähän muovistakin kuvata välillä särinän vuoksi, mutta tätä turpoamisongelmaa ei tietenkään ole, kun muovi ei ime kosteutta. Kosteus valuu pois (muistamme kai kaikki, miten muoviseen huiluun puhaltaessa sai joskus kivan sylkiklimpin kaaressa johonkin). Lisäksi puisen huilun säilytys on vaativampaa, eli että ei ole liian kuivassa tai kosteassa, koska puu elää.

Vierailija
7/7 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen kuin muillakin. Huilut soivat luokassa paremmin yhdessä jos ovat samaa mallia ja virekin täsmää paremmin. Kannattaa myös varmistaa voiko huilulla soittaa englantilaisella (barokki) - vai saksalaisella sormituksella, koko luokalla pitää olla sama sormitus. Jos innostusta ja rahaa riittää niin puisen nokkahuilun voi toki ostaa kotikäyttöä/yksityisopetusta varten opettajan ohjeiden mukaan. Oheisesta linkistä voi käydä tsiigaamassa vaihtoehtoja joita todellakin löytyy. www.blockfloetenshop.de

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi