Muistakaa mammat katsoa Ajankohtainen kakkonen tänään! Asiaa pakkoruotsista
ja mm. siitä kuinka ruotsinkielisiä suositaan koulutuksessa
Kommentit (50)
- pienen ryhmän persiitä pitäisi nuolla kaikkien, ja myös Itä-Suomessa asuvien, mikä on naurettavaa, sillä esim. Lappeenrannassa ovat kyltitkin venäjäksi
- esim. puoliksi suomalaisen, puoliksi ruotsalaisen Tieto-Enatorin virallinen kieli on englanti
- pitää olla puupökkelö, jos ei ruotsinkielisenä ja erittäin pienen vähemmistön edustajana viitsi suomenkieltä, saatikka edes englantia opetella.
- ruotsalaiset nauravat meille, he eivät tajua miksi täällä pakotetaan heidän pikkukieltään opiskelemaan, kun maailmassa on tärkeämpiäkin kieliä. Tämän ovat julkkiksista todenneet ainakin Roxeten tyypit (satuin näkemään :D)
pakkoruotsin voisi todellakin poistaa. Sen jälkeen vaan on turha enää niiden napista jotka eivät saa hyviä työpaikkoja siitä syystä, etteivät osaa ruotsia.
Joo, jotkut tulli ja vaalimaa jne kylläkin mutta ei kovin moni muu, vai onko?
mitään hyvää työpaikkaa missään vaiheessa. Kyllä sitäkin pitää opiskellakin siinä kuin muitakin aineita. Eri asia on, missä kouluissa siitä on jotain hyötyäkin. Esim. kaupallisiin koulutuksiin sopii perinteisesti kielet, mutta turha niitä on kaikkien päntätä.
venäjäksi. Niin liikennekylttejä, kuin kirpparin kyltin ja ohjeita/sääntöjä Prisman seinässä. Ihan siis yleisesti.
Ja kun ottaa huomioon maamme historian, onko ihme että venäläisistä puhutaan ryssinä vieläkin ja ruotsinkielisiä katsotaan kieroon?? Tyhmää ehkä, ymmärrettävää silti!
Puhuin koulussa todella hyvää englantia, ruotsi ei koskaan mennyt päähäni. Lisäksi turhautti sen opiskeleminen koska sille ei oikeastaan ollut muuta syytä kuin "Suomi on kaksikielinen maa". Miksi se on vieläkin kaksikielinen? Miksi sen nimi ei sitten ole Suomi-Ruotsi? Jne.
Jännää sinänsä että vaikka sain vitosen ruotsista, opiskelin itse japanin kielen melko pitkälle ja nyt aloittelen (mandariini)kiinaa. Omaan suuhuni kys. kielet ovat paljon helpompia ja loogisempia kuin joku ruotsi...
Ja sun kokemuksen perusteella kaikkia suomalaisia pitää kyykyttää pakkoruotsilla ?? Herää jo!
Voin mä alkaa luetella muidenkin tuntemieni ihmisten kokemuksia, mutta kuten saatat arvata - ne on näitä positiivisia, ja turha kai on ärsyttää täällä niitä, jotka on fixoituneet siihen, että ruotsin kielestä ei millään voi olla hyötyä...
Lähin esimerkki on kuitenkin oma mieheni - äidinkieli unkari, laitettu ruotsinkieliseen kouluun ummikkona (onneksi sen äiti ei ollut kuullut "pakko"ruotsista...). Kiittelee joka päivä äitinsä päätöstä. Opiskellut insinööriksi ja KTM:ksi, puhuu sujuvasti unkaria, ruotsia, suomea, englantia ja saksaa, lukenut myös venäjää koulussa. Ei oo ruotsinkielen opiskelu haitannu :-)
Tai umpisuomalainen työkaverini, joka pääsi isoon kansainväliseen yritykseen (elintarvikeala) pomoksi - ruotsin oli joutunut tankkaamaan senhetkisessä työpaikassani, yksityistunneilla (kannustettiin toisen kotimaisen kehittämistä, olis päässy helpommalla jos olis jo koulussa opiskellu). Olivat kehuneet erityisesti sitä, että pystyi haastattelussa keskustelemaan ruotsiksi...(on kuulemma vaikea löytää sellaisia suomenkielisiä jotka osaa sujuvasti ruotsia - ja kaikki yritykset ei välttämättä tykkää palkata suomenruotsalaisia)...
Ja omat substanssit olen tosiaan hankkinut, FM tutkinnon lisäksi kansainvälisen kaupan IBA-tutkinto, lisäksi markkinoinnin tradenomi ja diplomi Cambridgen yliopistosta (englannista). Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän alalla ei tosiaan ole löytynyt venäjän kielen tarvetta, vaikka koko ajan mainostetaan, että kielen taitajia tarvitaan...(eipä tuo haittaa, pärjään ihan hyvin nytkin tuolla ruotsilla ja englannilla, ja onhan se kiva kavereiden kanssa ja Venäjällä käydessä puhua venäjää)...
Mutta että kyykyttää pakkoruotsilla? No, jos susta kyykytykseltä tuntuu, niin siitä vaan. Mun mies aina sanookin, että mitä vähemmän suomalaiset opiskelee ruotsia, sen parempi meille - ja meidän lapsille...Itse ajattelen vähän avarammin, toivoisin kaikille hyvää ruotsin kielen taitoa :-)
Kyllä se totuus vaan nykyään on että kun suomalaiset lähtevät maailmalle, niin määränpää ei ole enää Ruotsi vaan ihan muut maat, joissa ei ruotsilla tee mitään.
Itse olen töissä isossa pohjoismaisessa konsernissa, jonka pääkonttori on Ruotsissa. Meillä konsernikieli on englanti ja kaikki viestintä eri maitten välillä kulkee englanniksi. Jokainen maa saa puhua omissa palavereissaan mitä kieltä haluavat, mutta kun paikalla on yksikin toisen kielinen, vaihtuu kieli välittömästi englanniksi. Kaikki koulutukset ovat englanniksi.
Ruotsalaisten kollegoiden suuri ihmetys on ollut se, että meidän on pakko opiskella ruotsia. Eivät voi käsittää sitä ollenkaan.