Joulu yksin oman perheen kesken :-(
Olen aina ollut jouluihminen ja lapsena jo odotin joulua kuukausitolkula etukäteen. Lapsena vietimme joulua aina kotosalla (lapset + yh-äitimme) mutta mummoni tuli meille aattona ja lähti tapaninpäivänä. Se teki mnulle joulusta Joulun.
Opiskeluajat vitimme miehen kanssa jouluja vuoroin molempien kotona mutta eihän sellaista lapsuusjoulun tunnelmaa aikuisten kesken saa aikaan. Nyt meillä on kolme lasta ja olemme viettäneet useita jouluja mummoloissa mutta viime joulun koona. Minun lapsuudenperheeni tuli silloin meille.
Nyt näyttää siltä, että vietämme joulun yksin oan perheen kesken. Surettaa ajatus, miten saamme aikaan mitään joulutunnelmaa? Oma äitini on töissä jouluaaton, miehen vanhemmat eivät halua(!) tulla meille. Lapsillamme ei myöskään ole serkkuja vielä...
Miten saisin itselleni joulufiiliksen ja intoa valmisteluihin? Miten tässä voi saada aikaan minkäänlaista joulutunnelmaa?
Minä haaveilin aina lapsena suurista sukujouluista... Enpä näköjään pysty sitä edes omille lapsilleni tarjoamaan :-(
Kommentit (14)
Itse haaveilen juuri pelkästään oman perheen kesken vietetystä joulusta. Mutta sitä ei näemmä lähiaikoina ole tulossa. Anoppi tulossa jouluaattona (kutsui itse itsensä, kuten viime vuuonna) ja joulupäivänä täytyy lähteä sukuloimaan miehen isovanhempien luo :/
oman perheen kesken. Saa syödä silloin kun huvittaa, mennä saunaan silloin kun huvittaa jne. Ei ole ollut ongelma saada joulutunnelmaa. Itse en koskaan nauttinut suurista sukumme juhlista. Hirveää sovittelua kuka menee koskakin saunaan ja missä vaiheessa pukki tulee, toiset halusivat jo iltapäivästä ja toiset vasta illalla 8 jälkeen. Sitten serkut vahtasivat toistensa lahjoja, ja se suvun ainut ainokainen tietysti mollasi toisten lahjoja kun itse sai vaikka mitä tonnin maksavia.
on nimenomaan se joulu ihan oman perheen kesken. Ihana rauha, rento meininki, mahdollisuus toteuttaa oman perheen jäsenten toiveita aaton kulusta paremmin... Ehkä sinun lapset eivät haaveile sukujoulusta? Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Voisistko kysyä heiltä mitä he eniten toivovat jouluun kuuluvan? Poimitte niistä sitten ne juuri teidän oman perheen jouluperinteet.
joulun kuin haluat ja luoda omia jouluperinteitä!
Meillä ainakin menisi pelkäksi vääntämiseksi sukujoulu, kaikki ovat niin itsepäisiä että haluaisivat päsmäröidä omat tapansa tärkeimmiksi.
Olen esimerkiksi iloinen kun saan itse päättää, mitä ja mihin aikaan syömme, koska pukki tulee, käydäänkö hautausmaalla...Jos vanhempani olisivat paikalla, isäni määräisi eikä muilla olisi siihen sanomista. Miehen vanhempien kanssa taas menee aina sählingiksi.
Ajattele, nyt voit ottaa rennosti eikä tarvitse miettiä mitä suku ajattelee mistäkin tekemisestäsi.
Lapsia 2 ja sitten me vanhemmat. Ja on todella tunnelmallista, rauhallista ja ihanaa aina ollut.
Meillä on omat perinteet, tehdään tietyt jutut tietyssä järjestyksessä. Valmistellaan hyvissä ajoin, leivotaan, koristellaan, tunnelmoidaan. Kuusi tuodaan sisälle 22. päivä ja silloin on vielä täysi "tohina" päällä. Aatonaattona hoidetaan vielä viimeiset kauppa-asiat aamusta ja paistetaan joululeipä ja tehdään jotain muita pikkujuttuja.
Aatonaattoiltana sitten rauhoitutaan ihan täysin. Tavallaan sukelletaan omaan utuiseen ja rauhalliseen maailmaan. Tietokone on kiinni, telkkarista katsotaan vain jouluisia ohjelmia valikoiden. Luetaan, pelaillaan, lauletaan ja kuunnellaan joululauluja. Aattona on aaton omat perinteet.
En osaa kuvitellakaan, miten joku ei nauttisi oman perheen joulusta! Mitähän teillä lapset tuumaisi jos tietäisi, että äiti ei pääse heidän kanssa joulutunnelmaan...?
nautitaan kun saadaan olla VAIN OMAN PERHEEN KANSSA KOKO JOULU! Ei lahja pakkoja, ei stressiä, kaikki tapahtuu meillä sen mukaan miten keretään! joulupäivä on ihana tutustutaan kunnolla lahjoihin "hillutaan yökkäreissä" ainakin puoleen päivään... Tapanina lähdetään ihmisten ilmoille, eli kylään ja ulkoillaan.
Se on perheen kesken, ilman niitä stressaavia kiireitä sinne ja tänne. Toisaalta voisi myös muistuttaa, että on ihmisiä, jotka eivät voi viettää joulua esim. lastensa kanssa, kun lapset ovat toisella vanhemmalla.. Eikä muitakaan läheisiä ole.
on IHANAAA viettää jouluja oman perheen kesken!!!
Mites sun sisarukset? (sain käsityksen, että sulla on sisaruksia). Voisivatko he/hän ja perheensä tulla teille?
Suuria KIVOJA sukujouluja voi olla jossakin, mutta yleensa elama on joulunakin samanlaista kuin muutenkin, eli jos valit ovat huonot arkena, ne ovat myos jouluna... Miksi miehen vanhemmat eivat halua tulla? Onko kyse juuri huonoista valeista? Jos, niin sitten on myos parempi etteivat tule. Anoppinikin luulee, etta sukujoulut ovat ihania, mutta ikava kylla todellisuus on vuodesta toiseen aivan muuta, riitaista ja jannittynytta ilmapiiria. Itse ajattelen etta anoppi on nahnyt liian monta amerikkalaista jouluelokuvaa... ;-)
Minunkin lapsuuteni jouluihin isovanhemmat kuuluivat olennaisesti. Joulu pelkästään oman perheen kesken olisi jotenkin arkista, muistuttaisi liikaa tavallista viikonloppua.
Isovanhmmat ja serkut ovat myös omille lapsilleni todella tärkeitä, tänä vuonna olemmekin pitkästä aikaa kaikki yhdessä.
Ihana lukea, että joulutunnelmaan voi päästä ihan perheenkin kesken... Pitäisi kai vaan miettiä miten joulusta tehdään meidän näköisemme. Ehkäpä sitten kun tämä peini pettymys tästä kaikkoaa...
Mietin sellaistakin, josko kävisimme päivällä lasten kanssa paikallisen terveyskeskuksen vuodeosastolla laulamassa siellä jouluaan viettäville mummoille ja papoille joululauluja, veisimme vaikka joulupullia mukanamme.
Ja ehkä jouluaaton perhehartaukseen voisi mennä vaikka emme mitään erityisen uskovaisia olekaan. Minusta vaan Jeesuksen syntymäjuhla on juhlimisen arvoinen. Hyviä opetuksiahan hänellä oli ("rauhan ruhtinas"..)
Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Muutamiin kysymyksiin vastauksia:
Miehen vanhemmat eivät halua tulla, koska appiukko ei halua tulla. Ei ole koskaan viettänyt joulua muualla kuin kotonaan. En tiedä miksi. Välimme ovat ihan hyvät ja vierailemme muuten toisillamme. (Itse taas emme lähde anoppilaan siksi, koska he eivät jostain syystä voi hommata joulupukkia vierailemaan. Lapsillemme taas joulupukki on ihan olennainen osa joulua. Muuten menisin mielelläni heille.)
Itselläni on sisko, mutta hän miehineen menevät nyt sitten miehen vanhemmille, koska olemme taas sopineet olevamme aattona töissä olevan äitimme kanssa joulupäivänä. :-/
Nauttikaa siitä. Teillä on kuukausi aikaa valmistella. Kuuntele joululauluja ja ala vaikka värkätä joulukortteja ja koristeita lasten kanssa. Kyllä se siitä lähtee.
Kolmen lapsen kanssa saa jo mukavan jouluhässäkän ja tunnelman.