Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdoton yhtälökö, vauva tulossa ja ennestään 3koiraa?

Vierailija
30.11.2009 |

Meille on vauva tulossa, voi olla että useampikin kun viimeksi kuului useammat sydänäänet ja nyt tuon takia ultraa odotellaan, jotta varmistuu asia.

Meillä on 3koiraa, bertsu 2v, leonberginkoira 5v ja bertsu 6v.

Ovat päivät ulkona aitauksessa ja heidän kanssaan tehdään vähintään kerran, joskus kahdestikin 1-2tunnin lenkki päivässä. Yöt ovat sisällä, omassa huoneessa.

Onko ihan mahdoton yhtälö, että ois vauva (tai esim. kaks) ja sitten nuo kolme koiraa hoidettavana. Miehellä on työ, jossa on kotoa poissa 1,5-3viikkoa ja sit taas kotona 1,5-3viikkoa. Olen siis säännöllisesti yksin eikä miehestä ole aina apua. Koirat ovat meille rakkaita eikä niistä haluttais luopua, mutta mitenkään älyttömän pitkäksi aikaa ei noita saada muualle hoitoonkaan ja harva uskaltaa niitä lenkittääkään (ei ole koulutettu väärin, mutta ihmiset pelkää kokoa).

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat vaunuihin, ja heität vaikka jokaisen kanssa erikseen parinkymmenen minsan lenkin erikseen, yhden kanssa aamulla, yhden kanssa päivällä, ja taas illalla, tai kaikki peräkkäin :) siten iso lauma ei aiheuta ongelmia vaunujen kanssa kulkiessa, ja mikä parasta: suhde koiriin parantuu kun jokainen saa sinulta "omaa aikaa". Samalla nukutat vauvat vaunuissa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla siis! :-)

Koirat kestää kyllä välillä vähemmälläkin aktiviteetilla. Heitätte sitten pidempiä lenkkejä kun ukko on kotona! :)

Vierailija
2/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä näen päivittäin ulkona mammoja rattaitten ja koirien kanssa. En itse pitäisi ongelmana. Tosin ei meillä koiria olekaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mottoni kuuluu: On aivan sama onko kädessäni yksi vai yksitoista hihnaa, jos jokainen koira hihnan päässä osaa käytössäännöt. Tarkoittaa siis sitä, että koiran tulee kävellä kiskomatta (kaikissa tilanteissa), pysähtyä ja pysyä paikallaan käskystä ja kulkea siivosti sotkematta piuhoja toisiin piuhoihin - useamman koiran kanssa jokainen koira hakee paikkansa ryhmästä ja sitten pysyy siinä.

Meillä koiria on yksi brasilianterrieri, kaksi rottweileria ja yksi leonbergi. Käytän ne kaikki lenkillä samaan aikaan, esikoinen istuu rattaissa ja kuopus on kantoliinassa - ei ongelmia, enää.

Meillä käytiin pitkä koulu koirien kanssa, jotta päästiin siihen tilanteeseen, jossa koirat kulkevat nätisti rattaiden vierellä. Tämä aloitettiin melkein heti, kun raskaustesti näytti positiivista. (en halua edes ajatella, mitä naapurit ajattelivat, kun meikäläinen lykki neljän koiran kanssa tyhjiä lastenvaunuja! :D)

Ulkotarha helpottaa kummasti, koska hätätilanteessa voit yhden päivän ajan pistää piskit sinne ja ottaa sisään, lenkittämättä lainkaan. Ei todellakaan mikään joka päivän ihanne ratkaisu, mutta hätätilassa sallittu.

Ja kysele jo valmiiksi apujoukkoja koiranhuoltoon! :)

Vierailija
4/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä alkaa kouluttaa koiria tuohon vaunujen vierellä kävelyyn, naapurit varmasti kattoo ihmetellen :-) Osaavat onneks jo kävellä hihnassa niin, etteivät sotkeudu toisten hihnoihin ja pysähtyvät tarvittaessa jne, tottelevat siis käskyjä.

ap

Vierailija
5/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo vauvan turvallisuudenkin takia.

Vierailija
6/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä niitä koiria vahditaan (ainakin meillä) sillon kun ovat sisällä, tosin päivät ovat ulkona tarhassa ja lenkitetään kerran päivässä. Kesällä ovat yöt ulkona tarhassa, talvella sisällä, mutta eivät yölläkään pääse vauvan lähelle.

Meillä on myös kolme isoa koiraa ja 3v esikoinen ja 6kk kaksoset. Minä lähden monesti kaksosten ja koirien kanssa lenkille. Jos mies iltavuorossa niin kaksoset nukkuu samalla päikkärit ja jos mies taas aamuvuorossa niin kaksoset nukahtaa vaunuissa sata kertaa helpommin yöunille kun koittais sisällä nukuttaa ja mies on tuon ajan esikoisen kanssa.

Hyvin onnistuu siis ap koirien ja lasten hoidon yhdistäminen eikä koirat siitä kärsi, jos eivät ihan joka päivä lenkille pääse.

Koirat piikille ja koirienhoitokuluista säästyneet rahat vauvan tarvikkeisiin Ihan jo vauvan turvallisuudenkin takia.

Vierailija
7/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman perheen koira harvemmin, jos koskaan, on uhka perheen lapselle. Päin vastoin, paimenrotuiset, nuo leot nyt varsinkin, ovat hyvin lapsiystävällisiä ja suojelevat lasta. Samalla kasvaa vastustuskyky.

Ei koira ole mikään viihdyke mikä heitetään piikille tuosta vaan. Perheen jäseniä, siinä missä lapsetkin.

Vierailija
8/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme ensimmäisen ja toisen lapsen syntyessä kerrostalossa eli joka kerta oli vietävä koirat lenkille eikä ollut mahdollisuutta pitää niitä tarhassa lisäksi. Nyt meillä on kolmas lapsi ja hyvin sujuu lenkit koirien kanssa. Periaatteessa ovat hyvin käyttäytyviä mutta jos alkavat ryttyilemään jonkun vastaantulevan koiran kansssa niin vaunut ovat siinä tiellä. Mulla koirat kulkee aina vaunujen ja tien reunan välissä.

Meillä vanha narttu alkoi näykkiä esikoista kun ryömi lattialla ja repi koiraa karvoista. Hankimme lapsiportin työhuoneen ovelle ja laitoimme koirat aina työhuoneeseen kun vauva oli lattialla että saivat olla rauhassa mutta näköyhteys säilyi. Ajan kanssa koira tottui(oppi väistämään lapsia eikä ajatellut että lasten pitää väistää häntä) ja muiden lasten kohdalla sitä ongelmaa ei ole ollut.

Koirat ovat lapsille tosi tärkeitä ja rakkaita. Uskon että pärjäät oikein hyvin ja aikuiset koirat selviävät jonain päivinä myös pienemmällä lenkityksellä jos se jostain syystä et pääse lähtemään lenkille tai kovin pitkälle.

Vierailija
9/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin oli esikoisen aikaa 4 koiraa 2kpl Leonberginkoiraa ja 2kpl Saksanpaimenkoiria ja ongelmia ei ollut. Koirat kulkivat hienosti hihnassa lenkillä ja ulkoilivat kotipihassa aidatulla pihalla joko perheen kanssa tai yksin ollessaan omassa aitauksessa. Nyt koiria 3 (yksi nukkui vanhuuttaan pois) ja lapsia 3 ja kaikki mennyt hienosti. Sisätiloissa koirat ovat perheenjäseninä, tosin vauva/taapero iässä talossa oli pari lapsi/koiraportti lasten /koirien valvonnan tehostamiseksi jotta koiratkin saivat leporauhan ja itse ei pitänyt jatkuvasti valvoa. Meidän koirat hyvin vahvahermoisia ja lapsirakkaita mutta lasten ollessa pieniä halusin aina säilyttää näköetäisyyden koira on kuitenkin koira ja esim pieni lapsi saattaa repiä koiraa yllättävän kovaa ja vahinkoja kannattaa välttää.

Vierailija
10/21 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veli sai esikoisensa siihen tilanteeseen, että heillä vaimonsa kanss oli semmoset 10 koiraa ja heillä ihan hyvin mennyt, koirat tosin asustavat eri tiloissa ja ulkotarhassa, kun ovat näitä "rekikoiria".

Vierailija
11/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat kyllä kannattaa kouluttaa kävelemään vaunujen vieressä ennen kun vauvat syntyy. Minä aloitin koirien koulutuksen (meillä 5isoa koiraa) raskauteni puolivälissä ja ehtivät oppia ennen kun esikoinen syntyi.

Vierailija
12/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vauvan kanssa koirat eivät ole ongelma.

Sitten kun lapsilla alkaa käydä kavereita, kolme isoa koiraa takuulla karsii porukkaa.

Vierailija
13/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksi, että esim. kesällä niillä ois ihan tuskaa olla sisällä kuumuuden takia ja kun ovat päivät ulkona tarhassa niin ei sisällekään kerry niin paljon karvaa ym. Toinen syy on se, että muutamat tuttumme ovat koiralle allergisia ja on helpompi, että koirat on ulkona kun ovat vierailulla. Eikä meidän koirat ees viihdy sisällä kauheasti. Jos aamulla eivät oo tiettyyn aikaan päässeet ulos niin metelistä tietää, että nyt on pakko päästä, vaik ois just varttia ennen pissatettu ulkona.

ap

Vierailija
14/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva/vauvathan ottavat varsinkin ekana vuotenaan ihan mielelläänkin kahdet päikkärit. Siis ei kun vauvat vaunuihin ja koirat hihnoihin ja menoksi.

Itse tykkäsin kovasti lenkittää koiria varhaisteini ollessani. Kaverin kanssa käytiin kysymässä tutuista taloista saadaanko viedä koiraa ulos. Bernharndilainen on toki iso, mutta kyllä 12- vuotias sille pärjää. Kannattaa kysellä kiinnostaisiko jotain lähitalon teiniä tienata pikkuisen taskurahaa silloin tällöin kun et itse pääse lenkille. Tietty sitten lenkittäisi 1 koiraa kerrallaan. Palkkaa muutama euro ja lasi limua.

Missä päin asutte?

Vierailija
15/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirat saa juosta vapaana vaan ovat aitauksessa, niin mietihän vähän. 3 isoa koiraa kenties kaupunkialueella. Kaikki koirat eivät pysy omassa pihassaan. Aitaus voi hyvinkin käsittää koko piha-alueen.

14, mutta miksei ne pääse pihalle ulos?

Vierailija
16/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kirjoitanpa vielä itse. Koiramme saavat olla pihalla ulkona, eivät ole hihnassa vaan aitaus estää, etteivät pääse omalta pihalta pois. Lisäksi koirille on pienempi tarha/koppi, jossa viettävät yöt, jos ovat ulkona. Aitaus on siis sen kokoinen mitä pihammekin. Eivät joudu kyyhöttämään pienessä häkissä, jos sitä ajattelit

Ja asumme kaupunkialueella eli täällä ei voi pitää koiraa vapaana omalla pihalla ellei aitausta ole, vaikka ei meidän koirat mihinkään pihalta lähtis. Poikkeus tietty jos menis kissa tiellä, sit saattais lähteä.

ap

Vierailija
17/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

15

Vierailija
18/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kerrostalossa sanoisin, että ei ei, mutta koska tosiaan koirilla on piha-aitaus, jonne voi päästää esim. pissalle, ei oo mitään ongelmaa.

Meillä on 4kk:n ikäinen vauva ja peräti 4 koiraa ( 3 lapinkoiraa ja labradorin noutaja). Meillä on aidattu piha, jossa lapinkoirat viettävät ison osan päivästä. Käyn lenkittämässä koirat eka aamupäivällä n. 2t, kun poika nukkuu päiväunensa vaunuissa. Illalla sitten käyn 4-5 iltana viikossa 1 koiran kans kerrallaan treeneissä ja 2-3 iltana viikossa 2 koiran kans kerrallaan kunnon metsälenkin, jolla saavat juosta vapaana.

Vierailija
19/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on perheenjäseniä siinä missä esim. vauvakin eikä niitä noin vaan ilman syytä tapeta. Minulla ei ole koiraa, mutta siskollani on ja ne on heille kun perheejäseniä.

Ei koirista ole pakko pitää, muttei silti tarvi tällasia kommentteja tulla sanomaan.

tapa ne koirat.

Vierailija
20/21 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eli osta tukevat rattaat, jossa ei mitään kääntyviä etupyöriä tms. Ne on riski, koska jos koira vetäisee toiseen suuntaan niin sulla on rattaat helposti ojassa sen jälkeen. Kiinnitä huomiota myös siihen, että pyörät on isot ja tukevat, niin että pääset liikenteeseen vaikka pyöräteitä ei olis aurattu, ja pääset eteenpäin myös pururadoilla ja metsäpoluilla ym. Koiran kanssa ulkoillessa rattaat saa olla reilusti sellaiset raskaat vankkurit joita on helppo yhdellä kädellä työntää.

Meillä on vain yksi koira, jonka koulutin kulkemaan rattaiden vierellä ja nopeasti se sen oppikin. Koiraportti on meillä aivan ehdoton apu arkielämää helpottamassa. Kun koiralle ja lapselle alusta asti opettaa aktiivisesti, miten toiseen suhtaudutaan, niin ihan hyvin menee. Kriittinen kausi voi olla silloin, kun lapsi alkaa liikkumaan (ja kirkumaan). Koira ei ymmärrä mitä kirkuva ja karvoista vetelevä pieni ihminen haluaa, eikä lapsi osaa lukea koiraa ollenkaan. Mut kun siitä kaudesta pääsette yli vahvistamalla koiran perusturvallisuuden tunnetta ja varmistamalla että lapsi ei saata itseään vaaraan, niin sitten pitäis jo helpottaa.

Mä hoidin yksin lasta ja koiraa aina kolme viikkoa putkeen, eikä se ollut ollenkaan vaikeaa. Päin vastoin, kun kaverit kertoivat haahuilevansa yöpaidassa koko päivän pienen vauvansa kanssa, mä olin iloinen että koira oli pakottanut nousemaan ajoissa ja vei mut raikkaaseen ulkoilmaan lenkille heti aamusta alkaen. Väsymyskin jotenkin helpottaa, kun saa ulkoilla. Ja kotona oli turvallista olla kun oli koira vahtimassa, koska synnytyksen jälkeen olin tosi herkkänä kaikille maailman vaaroille jotka vaan vois uhata mua ja lasta.

Järkevää on tietenkin varata apua ensimmäiselle kahdelle kuukaudelle, mutta sulla mies varmasti pitää isyysloman, ja käsittääkseni te saatte myös perhetyöntekijän auttamaan jos kaksoset kerran tulee.

Hyvin te selviätte, älä liikaa murehdi miten koirien kanssa käy. Onnea vauvoista ja tsemppiä raskausaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi