Te, joilla pieni vauva ettekä ehtineet saada si-rokotetta ennen synnytystä.
Minua sikainfluenssa pelottaa niin, että olen pyytänyt melkein kaikkia vauvaa katsomaan halunneita odottamaan vielä, että epidemia laantuisi.
Mutta onhan pian jo ristiäisetkin ja pakkohan sinne on ihmisiä päästää.
Mikä on teidän suhtautumisenne? Rajoitatteko vieriluja ja liikkumista muuallakin?
Kommentit (12)
Miehelläni oli sikainfluessa viikonverran ja vauvamme oli 6viikkoinen. Vauvalla nukkuminen ollut vaikeata omassa sängyssä niin nukkui miehen sairastamisesta huolimatta välissämme. Itsekin säästyin ihmekumma taudilta. Tästä on tasan 2vkoa aikaa joten olisi varmaan tullut jo jos tullakseen. Nyt mietin että rokotuttanko itseni...
isosisko toi koulusta sikaflunssan kun vauva oli 4kk. minä sairastuin (ilman kuumetta), mutta vauvalle ei tullut mitään. imetys suojaa.
Miten voisikaan kun äidilläkään ei suojaa tuohon tautiin ole. Vain joillakin vanhuksilla oletetaan olevan.
Tiedän 2 7 viikon ikäistä vauvaa ja yhden 3kk ikäisen vauvan, jotka sikatautiin on sairastunut ja kaikki nuo ovat joutuneet sairaalahoitoon sikanuhan vuoksi.
Meillä myös pieni alle 6kk vauva ja pelottaa kyllä. En uskalla ottaa vauvaa kauppaan tms mukaan. Meilläkin on koululaisia ja pelottaa että tuovat taudin kotiin. Lasten luokissa on sikanuhaa ollut, samoin naapureissa. Toistaiseksi ollaan taudilta vältytty.
Siis tiedän kaksi 7 viikon ikäistä ja yhden 3kk ikäisen vauvan jotka ovat sairastuneet sikainfluenssaan.
kun minä sain taudin esikoiselta, vauva kerkesi saamaan tarpeeksi vasta-aineita rintamaidon mukana.
Eli ei se sen kummemmasta ole kyse ja onko noitakaan testattu sikapotilaiksi?
sairastui sikainfluenssaan. Hän vietti sairaalassa pari viikkoa ja sitten pääsi kotiin ja kotona sairasti vielä viikon ja sai kaiken lisäksi jälkitaudin, joka vei tytön vielä pariks viikoks sairaalaan. Oli todella lähellä, ettei tyttömme muuttunut enkelilapseksemme, onneksi kuitenkin selvittiin säikähdyksellä.
Imetys suojaa vain sillon, jos äiti saa tartunnan ennen vauvaa. Imetyksen kautta vauva saa vasta-aineita. Korjatkaa, jos puhun puuta heinää. Minä en saanut sikainfluenssaa ja imetys ei siksi suojannut.
6kk vauva saanut vaikka minä sain, imetin.
sairastui sikainfluenssaan. Hän vietti sairaalassa pari viikkoa ja sitten pääsi kotiin ja kotona sairasti vielä viikon ja sai kaiken lisäksi jälkitaudin, joka vei tytön vielä pariks viikoks sairaalaan. Oli todella lähellä, ettei tyttömme muuttunut enkelilapseksemme, onneksi kuitenkin selvittiin säikähdyksellä.
Imetys suojaa vain sillon, jos äiti saa tartunnan ennen vauvaa. Imetyksen kautta vauva saa vasta-aineita. Korjatkaa, jos puhun puuta heinää. Minä en saanut sikainfluenssaa ja imetys ei siksi suojannut.
sai sikainfluenssan ollessaan 7viikkoa. Sairaalassa olimme 4päivää. Meillä ei missään vaiheessa ollut tilanne todella vakava. Vauva oli ihan pirteä eikä hengityksen kanssa ollut ongelmia missään vaiheessa. Minä täysimetän. Kaikki lapset sairasti. Minä ja mies ei.
riittää, kun hän altistuu virukselle ennen vauvaa (eiväthän läheskään kaikki virukselle altistuneet sairastu, vaan elimistön puolustusjärjestelmä voi myös nujertaa viruksen). Äidin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita heti, kun äiti altistuu virukselle.
Vaikka vauva saisi äidinmaidosta vasta-aineita, niin hän saattaa silti sairastua, mutta sairastaa taudin todennäköisesti lievempänä.
Meillä on koululaisiakin, joten hieman pelottaa, että koulusta kantautuu kotiin ja myös vauvalle.
Isommat lapset pesevät aina kunnolla kätensä koulusta tultuaan.
Ollaa vähennetty asioimista kaupissa yms. yleisöpaikoissa.
Ristiäiset meillä jo oli, onneksi ennen suurinta epidemiahuippua paikkakunnallamme.
Ristiäisistä oli poissa muutamia ihmisä flunssan takia. Ihan itse ymmärsivät olla tulematta, vaikka kyseesä ei sikainfluenssaa ollutkaan.