Hiustenpesu pelkällä vedellä?
Hesarissa tänään juttua no poo -liikkeestä, jonka mukaan hiukset voivat paremmin kun luopuu sampoopesuista. Tekisi mieli melkein kokeilla, oma tukka on juuri tuollainen ongelmatapaus: kuivat latvat, nopeasti rasvoittuva päänahka. Mutta miten sitä sen totuttamisvaiheen viikot oikein elää ihmisten ilmoilla tukka rasvaisena.. :/
Kommentit (92)
Kyllä on kam paaja joka voisi pestä minun hiuksetn
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä selvitysestä. Mäkin haluaisin kokeilla tota, mutta kun mun tukka pitää pestä jokapäivä ettei se näyttäisi ihan hirveen rasvaselta, niin epäilen onnistuuko ollenkaan. Jos kolmekuukautta kuljen tukka kuin rasvalla nuoltuna, niin epäilen, että minulla enää senjälkeenn on yhtään ystävää. Onkohan enää miestäkään?
Ei siinä kolmea kuukautta mene. Aikoinaan olin puolitoista vuotta pelkällä vesipesulla, ensimmäiset kaksi viikkoa hiukset oli rasvaisemmat mutta sitten rauhoittui.
itse en ainakaan ottanut shampoota kokpnaan pois heti, vaan jokaisen shampoo pesun jälkeen pidensin pesuväliä päivällä, kunnes pesin shampoolla vaan kerran viikossa ja muuten vedellä (ennen hiukset oli ihan järkyttävän rasvaset heti seuraavana päivänä shampoo pesusta)
jonku 2kk oon nyt tehny näin ja alan kohta pidentämään shampoopesun väliä. ei kuitenkaan oo suunnitelmissa ottaa sitä kokonaan pois, ainakaan vielä.
tää ei taida olla se ihan "oikee" tapa toimia mutta mulle ainakin tuntuu olevan paras näin. ei ollu alkukaan niin paha ku oli aina edes yhden päivän puhtaat hiukset. nykyään siis pelkkä vesipesu riittää ja kyllä paljon terveemmiltä hiukset vaikuttaa! suosittelen edes kokeilemaan!
Kyllä saa pidettyä, aloitin ilman shampoota joulukuussa ja noin kolme viikkoa meni että hiukset alkoivat itse puhdistua, nyt on kulunutyli viisi kuukautta ja ei mitään ongelmaa ole ollut, ainut huomio että kun hikoilee niin pää kutiaa herkeemmin johtuen varmaankin siitä että ennen se oli rasvaisempi nyt herkempi kun on puhdas.
Pesen ainoastaan vedellä en käytä mitään ihmeaineita.
pesuväli on pitempi ja hiukset on aina puhtaan näköiset.
Eli minulla ainakin toimii, ja hei minä olen 52 vuotias mies ja pidän ajatuksesta ettei tarvi eri aineita lotrata luontoon.
Tosin tämä on edelleen kokeilu asteella ja jos tulee ongelmia niin aloitan pesut aineilla, tosin jollain ei sulfaattia sisältävillä.
Itse oon nyt kolme viikkoa ollu pesemättä hiuksiani shampoolla. Pelkkä lämmin vesi ja kunnon pesu. Ehkä ekan viikon oli tukka ja päänahka aavistuksen rasvainen mutta nyt on tuntunut todella loistavalle. Ennen jos et joka päivä pessyt ollenkaan niin toisena päivänä kutisi ja rasvoittu kunnolla. Lisäksi en ole käyttäny vartalon pesuun myöskään pesuaineita muulloin kuin näkyvälle lialle jota ei muuten pois saa. Iho voinut myös todella hyvin. Kärsin atopiasta niin on kutinat yms jääny pois. Olen siis alle 30vuotias mies joka käyttää kans hiusvahaa lähes päivittäin.
Mulla alkaa olla pian kolme kuukautta täynnä ilman shampoota. Ekan kuukauden pesin palashampoolla. Kampaajakaan ei huomannut mitään. Kysyi vaan että pestäänkö?
Otan pelkän leikkauksen. Piikkisuora tukkani on ruvennut taipumaan luonnostaan!!!!!!
Tänään aattelin välillä soodapesua, mutta kun lueskelin siitä tarkemmin, niin mahtaako se tukkia päänahan, niin ettei hiukset anää kasva. Kuivashampoo teki sen mulle. Hiuksia lähti tavattomasti.
Tää on kyllä vapauttavaa. Hilseily (varmaankin sen kuivashampoon vuoksi) on loppunut.
Kohta kaksi ja puoli vuotta ilman shampoota ja hiukseni eivät ole koskaan olleen näin hyväkuntoiset. Ennen projektini alkua hiukseni olivat ohuet ja helposti latvasta kuivat ja haaroittuvat, päänahka kutisi jne. Nyt kampaajakäyntini ovat harventuneet noin 3-4 x vuodessa. Hiukseni ovat paksut ja hyväkuntoiset eikä päänahkakaan kutise enää.
Olen puhdistamiseen käyttänyt kananmunaa ja huuhteluun omenaviinietikkaa. Jossain vaiheessa on tarkoitus kokeilla näistäkin irrottautumista - peseminen pelkällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
mutta en kyllä usko että pelkällä vedellä saa pidettyä hiukset ja päänahan puhtaana ja tarvaanä.
Millä luulet hiusten peseytyvän oloissa, joissa ei käytetä teollisia tuotteita? Hiuksia ei vain huuhdella vedellä puhtaaksi, vaan päänahkaa käsitellään myös hieromalla ja irrottamalla lika ennen vesipesua. Jotkut pärjäävät jopa ilman vettä eli lika irrotetaan ja harjataan pois.
Myös veden laatu vaikuttaa pesutulokseen. Ilmeisesti merivesi puhdistaa tehokkaasti.
Tietysti hiuslaadut ja päänahan kunto vaihtelevat ihmisillä, eikä sama keino tepsi kaikilla.
murkku17 kirjoitti:
Kohta kaksi ja puoli vuotta ilman shampoota ja hiukseni eivät ole koskaan olleen näin hyväkuntoiset. Ennen projektini alkua hiukseni olivat ohuet ja helposti latvasta kuivat ja haaroittuvat, päänahka kutisi jne. Nyt kampaajakäyntini ovat harventuneet noin 3-4 x vuodessa. Hiukseni ovat paksut ja hyväkuntoiset eikä päänahkakaan kutise enää.
Olen puhdistamiseen käyttänyt kananmunaa ja huuhteluun omenaviinietikkaa. Jossain vaiheessa on tarkoitus kokeilla näistäkin irrottautumista - peseminen pelkällä vedellä.
Kokeilin kananmunankeltuaista itse 2 vk sitten ja lopputulos oli parempi kuin koskaan shampoolla. Kuiva pörröpää tai hoitoaineen jäljiltä rasvaisen näköinen liimaletti ovat olleet normaalisti ne vaihtoehdot joista valita, mutta kananmuna toimi täydellisesti.
Päänahkaongelmia minulla ei ole ollut koskaan eli siinä suhteessa shampoo ei ole ongelma, mutta nyt kun hiukset ovat alkaneet harventua (ikä ja hiuskriisi), haluan tehdä voitavani, että loput karvat pysyvät päässä ehkä jopa vahvistuvat. Päänahan hieronta on nyt ohjelmassa päivittäin, joskus pellavasiemenöljyn kanssa.
Mitään käsittelyjä hiukseni eivät tunnu kestävän suojatuotteidenkaan kanssa, joten "pesun jälkeen menoksi" -tyyli sopii mulle parhaiten. Kananmunapesulla lopputulos oli sellaisenaan hyvä. Jatkan tällä tiellä ja katson, pärjäänkö joskus pelkällä vesipesulla.
Ihmeen kauan meni, ennen kuin Hesari heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut shampooton helmikuusta lähtien :)
Mulla on lasimainen ohut rasvoittuva piikkisuora tukka. Kun se on lyhyt niin Koskaan milloinkaan en ole sitä saanut näyttämään millään valtakunnan aineilla siltä miltä se nyt näyttää ilman shampoota!!Eli olen koko elämäni ensin pessyt lunnollisen"muotoiluaineenja kohotusaineen pois ja siten yrittänyt kaupan vastaavilla saada tukkaa näyttämään joltain muulta kuin päähän kiinni liimautuvalta ohuelta onnettomalta maantienharmaalta haivenilta.
Ilman shamppoota en tähän tukkaan kertakaikkiaan tarvitse muuta kuin hiustenkuivaajalla vähän kohottelen sieltä täältä.. JA tukka on just semmoinen jollaisen olen sen aina halunnut olevan. HElppohoitoinen, tuuhean näköinen ja luonnollinen. :)
Mikäli tämä kuulostaa todella "rajulta" jutulta jonkun mielestä niin suosittelen aloittamaan siten,e ttä vaihtaa kaupan shampoot ja hoitoaineet vain ja ainoastaan yhteen palashampooseen. joita saa esim. täältä:
http://www.vihreakosmetiikka.fi/index.php?cPath=26Ero on muuten uskomaton jo pelkästään kun pääsee eroon markettikamasta ja pesee palashampoolla :)
JA siitä sitten voi laajentaa tajuntaa ja kokeilla sitä shampoottomuutta.
Muutama huomionarvoinen seikka:
Kestää aikansa (ehkä 2-3kk) ennen kuin itse henkisesti totut ajatukseen ja tajuat mitä merkitsee olla shampooton ja ennenkuin ehkä löydät sen oman leikkaus-ja kampaustyylin mikä sopii juuri sinun hiuslaadullesi sen jälkeen kun et enää käytä shampoota. Minulel käy vain lyhyt tukka. Mutta varmasti joku jolla on kaunis paksu pitkä tukka niin sekin sopii.
KAnnaattaa varautua aloitusvaiheessa siihen, että sitten on sitkeästi shampooton ja sillä siisiti. Minä olin aluksi 4vk pesemättä, mutta sitten ajattelin epävarmuuderssani, että on varmaan pakko pestä kun oli juhlat.. Ne juhlat meni pilalle tukkani osalta :D en saanut tukkaa mitenkään pysymään minkään näköisenä, kauhea lakkakasakin piti laittaa etututkkaan jotta se pysi edes vähän pois otsalta..... Sen koommin en ole pessyt kun lopulta tajusin, että se on paremman näköinen ilman pesua.
Hiukset pitää ilman shampootakin pestä kunnolla kun käy suihkussa. Eli ensin oikein kunnolla kuumalla vedellä hierot hiukset ja päänahan niinkuin hieroisit shmapoonkin kanssa. JA sitten sen jälkeen viileällä vedellä toisto.
Aluksi voi joutua pesemään tukan useammin kuin on tottunut.
Mikäli aluksi tuntuu, että ihan pakko olisi pestä jollain aineella eli tuntuu ettet saa vedellä puhtaaksi niin pese suolalla tai ruokasoodalla. Tätä ei saa tehdä usein mutta aluksi se voi helpottaa sitä ajatusta, että se tulisi siitä puhtaammaksi ;)
Joidenkin hiuslaadulle tai päänahalle tämä ei välttämättä sovi ollenkaan. Mutta sitkesäti kannattaa kokeilla 3kk.. Ja jos sitten on pakko palata shampooseen niin aina voi valita edes tuon palashampoon eikä tarvitse palata niihin kaupan myrkkyihin.
Esim. isäni pakotin kerran pesemään tuolla palashampoolla (erittäin hilseilevä ja päänahkaongelmainen).... HAukkui hörhösaippuaksi mutta pesi kun ei muuta ollut.... Kolmen päivän päästä kysyi msitä sitä palashampoota saa kun oli NIIN HYVÄ OLLUT PÄÄNAHKA ettei hän sen koommin uskaltanut kaupan shampoolla enää pestä :D
JA aluksi sie tukak tosiaan tuntuu ehkä "tahmaiselsta" "likaiselta" tms. mutta tuo tunen menee aika äkkiä ohi ja saatat huomata, että hiukset on todella helppo saada kuosiinsa ilman mitään mutovaahtoja ja lakkoja.
Jos jokatapauksessa haluat käyttää jotain muotoilutotteita sillointällöin niin niiden pitäsi olla vesiliukoisia jotta ei tarvi pestä shampoolla pois jolloin tukka on taas pari viikkoa "pilalla" ennenkuin taas palautuu se luonnollinen olotila :)
MAhdoinkohan unohtaa jotain? Mutta kysykää pois. Blogejakin aiheesta löytyy......
Niin ja mulla rupes ystävät kehumaan ihan kauheesti kuionka hieno tukka mulla on.... En hennonut vastata heilel: " Kiitos, eipä ikinä arvais että olen viimeksi pessyt sen helmikuussa"
Tutuilta olen kysynyt ja heidän mielestään tukka ei näytä likaiselta ja enhän mä mihinkään nyt
menisikään likaiselta näyttänän tukan kanssa.T: HElmikuusta shampooton
Tässä kohtaa yleensä joku tulee kertomaan, että sun hiukset haisee, et vaan itse tajua sitä. Tututkaan eivät kehtaa sanoa mitään.
Mä kokeilin Ruohonjuuren palasaippuaa hiuksiin enkä pitänyt lopputuloksesta, todella kuivaksi veti. Mutta mulla onkin vähän luonnonkihara hius, joka on aina tavallista kuivempaa laatua. Muutenhan se olisi matkoilla todella kätevä, kun vartalo- ja hiustenpesu ja pikkupyykkipesuaine vie tilaa vain pienen saippuan verran. Hampaita sillä ei vielä voi pestä, muutenhan mukaan tarvitsisi vain passin&palasaippuan :)
Tarkoitan siis, että jotkut tietämättömät luulevat, että ilman markkinamiesten kemikaalikuormaa hiukset haisisivat ja joka muuta väittää, ei vain ymmärrä tilaansa.
Haluan hiusten pesuapua jos joku pesee ne kunnolla