Hiustenpesu pelkällä vedellä?
Hesarissa tänään juttua no poo -liikkeestä, jonka mukaan hiukset voivat paremmin kun luopuu sampoopesuista. Tekisi mieli melkein kokeilla, oma tukka on juuri tuollainen ongelmatapaus: kuivat latvat, nopeasti rasvoittuva päänahka. Mutta miten sitä sen totuttamisvaiheen viikot oikein elää ihmisten ilmoilla tukka rasvaisena.. :/
Kommentit (92)
Rakastan hyvälle shampoolle tuoksuvia hiuksia.
käyttäny tuota palashampoota. Aluksi hiukset tuntu tosi tahmasilta, mutta ei näyttäny kuitenkaan likasilta. Vieläkin hiukset on vaikee saada selväksi, mutta selvästi helpompi jo kuin ekojen pesujen jälkeen. Päänahan kutina on myös loppunu melkein kokonaan. Pesen hiukset pari kertaa viikossa tuolla palashampoolla enkä käytä hoitoainetta.
Olivat aivan kauhean rasvaiset ja ihottavan tuntuiset. Luin jostain, että etikka auttaa siirtymävaiheessa ja sitä yritin melko huonolla menestyksellä. Olen kuitenkin kyllästynyt jatkuvaan pesuun ja siihen, että pitää pestä joka päivä. Sunnuntaina jotenkin päähänpistossa taas pesin, mutta nyt hiukset eivät olekaan heti rasvaiset niin kuin ennen! Ehkä minun juttu on pesu pari kerta kuussa:)
ja odotan vieläkin, koska mun tukka tulis normaalia rasvaisemmaksi?
Aina ennenkin sain pestä pääni kerran päivässä, ihan niinkuin nytkin. Juju on vaan siinä, että sen tosiaan pesee sillä vedelläkin, eikä vain huuhtele. Itse pesen ensin niin kuumalla, kuin nahka kestaa, sitten viileällä vedellä ja vielä huuhtelen normaalin lämpöisellä.
Ja on pakko sanoa, että päänahka on tykännyt todella hyvää! Ei kutise, ei ole kuiva eikä hilseile! =) Olen ollut todella tyytyväinen päätökseeni jättää shampoo pois kokonaan! Sain miehenikin innostumaan ajatuksesta.
vaan kampaan ja muotoilen tukan märkänä ja pöyhin niin, ettei ole ihan päänmyötäisesti ja annan kuivua ihan omaan tahtiin. Hyvä tulee ja tukka ei sojota mihin suuntaan tahansa, niin kuin ennen (luonnonkiharat ja lyhyet hiukset).
25
Hiukset sinänsä ovat todella hyvinvoivat - toisin kuin yleensä talvella, mutta päänahka hilseilee. Millä saisin hilseilyn loppumaan, onko kenelläkään vinkkejä?
minulla kesti useamman kuukauden hilseily, muta sitten se loppui
T: Helmikuusta shampooton
Kannattaisiko kokeilla lapselle?
Ja entäs mun vaalennettu tukka, onko väliä, onko hiukset värjätty vai ei?
Mitä vähemmän kemikaaleja sen parempi :)
En itse värjääniin en osaa sanoa. Alussa pesin pari kertaa hiukset, mutta sitten ne oli "pilalla" 2 viikkoa joten vähintään sen aikaa menee sitten värjäyskenkin jälkeen, luulisin....
Meidän lapset on vasta 3,5v ja 5v joten ei ole mitään tarvetta ollut käyttää shampoota tai saippuoita heidän pesuunsa .)
Siis ihan totta, mun ei tarvi enää käyttää edes muotoilutuotteita?? Kai sentään jotain? Jos pesee joka päivä kuitenkin, niin haittaako ne aineet, lähteekö pois vesipesussa?
Mulla on tällaiset lyhyet hiukset, jotka vahalla "sotken" pörröiseksi ja viimeistelen suhauksella lakkaa. Tiedän, tiedän, kemikaalia löytyy, mutta järkyn näköiset jos antaa olla luonnontilassa... ;)
Vois kyllä yrittää löytää nuo muotoiluaineet vaikka sitten luomuna...
Miten kauan teillä muilla on siis kestänyt se siirtymävaihe?
(pitää muuten pistää shampoot piiloon tai väärälle hyllylle, ettei vahingossa tartu pulloon :D)
ilman shampoopesuja. En ole pessyt vielä pelkällä vedellä, mutta kaksi kertaa sooda+etikalla. Ekalla kerralla hiukset puhdistuivat ihan yhtä hyvin soodalla kuin shampoopesullakin, toisella kertaa jäivät hieman rasvaisen tuntoisiksi, ehkä siksi kun en ehtinyt niin huolellisesti hieromaan päätä kuin eka kerralla. Silti hiukset näyttivät ihan puhtailta, ja mieskin sanoi että "kauniit" :-)
Seuraavan pesun aion tehdä vedellä.
t.46
tosin pari kerran pesin palashampoolla, (eroa puhtaudessa en huomannut markettishampooseen) ja kerran luomushampoolla (sama tulos kuin markettikamassa). Minulla on lyhkäiset hiukset, ja sopii ainakin tällaiselle hiustyylille hyvin! Muotoilutuotteita EN tarvitse, hiukset saa asettumaan luonnollisen rasvan ansiosta aivan yhtä hienosti kuin vahoilla ym tököteillä! Toki hiukset näyttävät vielä rasvaisilta seuraavana päivänä pesusta, mutta kun hieman harjailee (ennen no poota en harjannut hiuksiani koskaan, sen verta lyhyet ovat) niin niistä saa ihan siedettävän näköiset ja kehtaa hyvin mennä julkisuuteen näitten kanssa ;) Hiukset olen pessyt muuten siis vedellä, kuumalla vedellä päänahkaa voimakkaasti hieroen. Lisäksi olen huomannut, että hiukset kannattaa föönata heti suihkun jälkeen, ja siten ne näyttää ihan samalta kuin ennen no poota. Ja tuntuvat samoilta kun tökötit päässä, siis hieman likaisilta.
Kokeillaas nyt, alkaako mun hiukset rasvoittumaan hitaammin. Ei olisi kannattanut edes noita paria kertaa pesta luomushampoolla, hidastu tämä siirtymäprosessi varmaan hieman, mutta muistuipahan mieleen kuinka lirut ja lättänät hiukset saa shampoota käyttämällä... :)
Olen kuvitellut, että onnistuu sen takia kun hormiinotoiminta ei ole vielä "käynnissä" eli ei rasvoitu tai hikoile.
Tyttö on nyt 3v. Pesen hänen hiukset kerran viikossa vedellä tai joskus hoitoaineella. Jos pesee useammin, alkaa päänahka oireilla. Kesällä voi pestä useammin, vaikka joka päivä.
Hänen päänahka ja hiukset ovat loistavassa kunnossa. Tosin nyt kun on ollut pitkään pakkasta, olen välillä joutunut käyttämään selvityssuihketta latvoihin. Mutta siitäkin päästiin kun käytiin leikkauttamassa lyhyemmiksi.
Eipä ole tullut mieleen kyllä itse kokeilla! En ole markettien shampoilla pesemään hiuksiani vuosikausiin, päänahka reagoisi hilseellä heti. Kamapaajashampoita käytän ja yleensä nekin ovat jotain erikoissarjaa aralle tai kutisevalle päänahalle. Uskaltaisikohan sitä tosiaan kokeilla pelkällä vedellä pesemistä...
Olen kuvitellut, että onnistuu sen takia kun hormiinotoiminta ei ole vielä "käynnissä" eli ei rasvoitu tai hikoile.
Tyttö on nyt 3v. Pesen hänen hiukset kerran viikossa vedellä tai joskus hoitoaineella. Jos pesee useammin, alkaa päänahka oireilla. Kesällä voi pestä useammin, vaikka joka päivä.
Hänen päänahka ja hiukset ovat loistavassa kunnossa. Tosin nyt kun on ollut pitkään pakkasta, olen välillä joutunut käyttämään selvityssuihketta latvoihin. Mutta siitäkin päästiin kun käytiin leikkauttamassa lyhyemmiksi.Eipä ole tullut mieleen kyllä itse kokeilla! En ole markettien shampoilla pesemään hiuksiani vuosikausiin, päänahka reagoisi hilseellä heti. Kamapaajashampoita käytän ja yleensä nekin ovat jotain erikoissarjaa aralle tai kutisevalle päänahalle. Uskaltaisikohan sitä tosiaan kokeilla pelkällä vedellä pesemistä...
Tosin sen kokonaiseen lukemiseen menee viikko, on niin pitkä! :)
Juurikasvua ja harmaita joutuu aika usein värjäämään
sillä "päärasvalla" pois otsalta. Mekin lapsina vedettiin voilla etutukka pystyyn, äidin iloksi.
Kyllä mä siltikin haluan raikkaat hiukset.
kyllä näytti hiton likaisilta hiukset vielä monien kuukausienkin jälkeen. Hyi!
sotkulla johon tulee vehnänjyviä, 6kananmunaa, nurmikkosilppua (kesällä kerättyä ja talvella pakkasessa), applesiinnimehua litra, 400 g suklaata, valkosipuliöljyä ja kanelia.
Kaikki tehosekottimella sotkuksi ja hiuksiin.
sotkulla johon tulee vehnänjyviä, 6kananmunaa, nurmikkosilppua (kesällä kerättyä ja talvella pakkasessa), applesiinnimehua litra, 400 g suklaata, valkosipuliöljyä ja kanelia.
Kaikki tehosekottimella sotkuksi ja hiuksiin.
joku viel uskoo...
Kunhan muistaa, että ne hiukset pitää tosiaan pestä sillä vedellä eikä vain seistä suihkun alla. Eli kunnon hankaus päänahkaan ja hiuksiin kuumalla vedellä. Lopuski viileällä huuhtelu :)
SAmoin ne pitää piakisesti kuviata hiustenkuivaajalla, ei voi vain antaa itsekseen kuivua :) Minulla on kuivaajassa kiinnis emmonen pitkä harvapiikkinen pää jolla pöyhin vähän tukkaa parisen minuuttia ja lositava tulee (lyhyt tukka)
Mitään aineita ei tarvitse hiustenlaittoon.. ja tosiaan enne tukka oli niin pliisu, ohut ja veltto lasimainen ja piikkisuora, että tarvittiin ties mitä aineita ennekuin kehtasi ulso lähteä :D
T: Helmikuusta shampooton