Miten aloitan työhakemuksen järkevästi ja melenkiintoisesti? Tässä työhakemuksessa en saa mokata!
Kyseessä unelmien työpaikka. Olen kaikista vinkeistä kiitollinen.
Kommentit (19)
Luovalla alalla voidaan arvostaa luovaa hakemusta, mutta muuten faktaa: lyhyt hakemus, jossa selviää miksi haluat työn ja miksi juuri sinut kannattaa valita sekä selkeä CV (jossa mukana työkokemuksen lisäksi esim. osaamisia, harrastuksia jne)
lähetti avoimen hakemuksen ihminen joka selosti koko vapaa-aikansa omenapuiden istutuksineen ja kuopankaivuineen lasten kanssa, jostain syystä meni suoraan mappiin Ö koko hakemus.
lähetti avoimen hakemuksen ihminen joka selosti koko vapaa-aikansa omenapuiden istutuksineen ja kuopankaivuineen lasten kanssa, jostain syystä meni suoraan mappiin Ö koko hakemus.
Kaikesta huolimatta nykyään arvostetaan sitä, että hiukan avaa itseään ja työtehtäviään, mutta toki harrastuspuoli lyhyesti esim. "kulttuuri, ruoanlaitto, tennis" (ei siinä tarvitse osaamistasoa tai käytettyä aikaa tms. eritellä) ja osaamisella lähinnä kerrotaan siis työhön liittyvää osaamista laajemmin kuin ehkä pelkistä työtehtävistä ja/tai koulutuksesta selviää.
Hakemus ei saa olla yhtä sivua pidempi. Koita keksiä ensimmäiseen lauseeseen jotain, joka jää positiivisella tavalla mieleen. Älä siis aloita "Olen 28-vuotias perheellinen FM." vaan vaikkapa "Ilmoituksessanne mainittu työpaikka on unelmatyöpaikkani, jonka tällä hakemuksella aion ehdottomasti saada". Näinä aikoina hakemuksia tulee yleensä kymmenittäin, joten kukaan ei jaksa lukea pitkää hakemusta loppuun asti. Samoin CV tulee tuunata jokaiseen hakemukseen erikseen ja pitää sekin mielellään enintään kolmen sivun pituisena.
Kaikesta huolimatta nykyään arvostetaan sitä, että hiukan avaa itseään ja työtehtäviään, mutta toki harrastuspuoli lyhyesti esim. "kulttuuri, ruoanlaitto, tennis" (ei siinä tarvitse osaamistasoa tai käytettyä aikaa tms. eritellä) ja osaamisella lähinnä kerrotaan siis työhön liittyvää osaamista laajemmin kuin ehkä pelkistä työtehtävistä ja/tai koulutuksesta selviää.
Harrastuksia voi toki selittää aika laajastikin, jos ne niveltyvät jotenkin haettavaan alaan. Tyyliin: olet arkeologi ja nyt olis sitten meriarkelogin paikka tarjolla. Sukellusharrastuksesta varmaan kannattaa kertoa tässä kohtaa aika laajasti.
Sen verran monta luottamustointa tullut kerättyä, että pitäisi kyllä laittaa todella pientä ränttiä jos haluaisin mahduttaa CV:n yhdelle sivulle.
Sen sijaan hakemuksen mahdutan kyllä yhdelle sivulle.
Ei ole näköjään kovinkaan moni heittänyt hakemustani mappi ö:hön CV:n kaksisivuisuuden takia. Ongelmani on ollut se, että paperilla näytän hyvältä, mutta kokemuksessa on kuitenkin parantamisen varaan ja siksi olen haastatteluissa monasti jäänyt hyväksi kakkoseksi. Tosin aina niitä unelmaduunejakin sitten napsahtaa. Nyt olen tehtävässä, johon minun ei olisi pitänyt päästä, mutta koska esimies tykästyi heti puhelimessa minuun, pääsin lopulta todella tiukan karsinnan jälkeen töihin. Elän unelmaani uran suhteen.
Mun hakemukset, jotka kuitenkin tuovat useammin haastattelun kuin menevät mappi ö:hön alkavat ihan vain kertomalla viimeisimmän ammattini. Sen kuka minä olen. Olenko kirjanpitäjä, siivoaja vai urani huipulla elävä bisnesnainen. Sen jälkeen alan purkaa hiukan taustoja. Kerron lyhyesti parista viimeisimmästä työstä ja jotain koulutuksestani. Sitten kerron miksi haluan juuri tähän työhön ja kuinka sopisin tehtävään.
CV:stä voi sitten lukea lisää osaamisistani.
CV pitäisi olla yhdellä sivulla
Tai ehkä enemmänkin se oli tavoite tai sellainen tahtotila.
Siis tyyliin "Haluan tehdä YYY tiimissä XX työtä YY tavoitteena ZZZ"
Tai tavoite, missä haluaa olla elämässään muutaman vuoden päästä. Tai syy, miksi hakee juuri tätä työtä.
CV:n tarkoitus siis yhdellä lauseella.
Ja oma CV:ni ei kyllä sopinut yhteen sivuun, vaikka kuinka tiivistin. Hakemus kyllä 1 sivu.
Senkin yritin aloittaa jotenkin repäisevästi tyyliin "tässä teille aikaansaava ..."
Viiden haastattelukierroksen jälkeen minut valittiin hommaan melkein 100 hakijan joukosta.
kerro, että haet unelmien työpaikkaa ja perustele!!!!
t. pomo
kolme ehkä jo liikaa. Hakemus sitten vain yhden sivun.
Ihan jokaista kesäduunia ei kannata eritellä, vaan ne voi vetää yhden otsikon alle. Erityisesti haettavan työn kannalta epäoleelliset tehtävät voi niputtaa. Kirjasintyyppi ja koko auttavat myös asiassa.
Esimerkiksi nyt avoinna oleviin assistenttitason tehtäviin tulee helposti yli 400 hakemusta, eikä kenelläkään ole aikaa käyttää ensimmäisessä karsinnassa hakemusten lukemiseen montaa kymmentä sekuntia.
Mun CV:ssä on perustiedot musta itsestäni (siviilisääty, ikä jne);
Koulutustietoni;
5 viimeisintä työpaikkaa ja tehtävänimikkeet+työajat vuosina;
muut työtehtävät listattuna ihan pötkönä muutamalle riville;
Luottamustoimet, joissa tehtävänimike + aika (nämä täyttävät yksinään puoli sivua, mutta mitään ei voi jättää poiskaan, niistä kaikista on apua hakemissani töissä vaikka ovatkin pääasiassa opiskelijajäsenenä Yliopiston hallinnossa suoritettuja);
Käyttämäni ohjelmistot (näitäkin tulee pitkä lista, enkä mainitse mitään exceliä/wordia);
Kielitaito;
Harrastukset parilla lauseella
Näistä tulee 2 sivua, eikä siitä ole iloa vaikka jättäisin kesätyöt ihan kokonaan pois. Ne ovat muut työt otsikon alla ihan muutamalla rivillä mainittuna.
CV:ni on silti selkeä. Kyllä siitä saa 10 sekunnin vilkaisulla kuvan mitä olen tehnyt ja jos kiinnostus herää, eiköhän sen lukemiseen käytetä enemmän aikaa kuin se 10 sekuntia.
Ihan jokaista kesäduunia ei kannata eritellä, vaan ne voi vetää yhden otsikon alle. Erityisesti haettavan työn kannalta epäoleelliset tehtävät voi niputtaa. Kirjasintyyppi ja koko auttavat myös asiassa.
Esimerkiksi nyt avoinna oleviin assistenttitason tehtäviin tulee helposti yli 400 hakemusta, eikä kenelläkään ole aikaa käyttää ensimmäisessä karsinnassa hakemusten lukemiseen montaa kymmentä sekuntia.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2009 klo 18:08"]
Kyseessä unelmien työpaikka. Olen kaikista vinkeistä kiitollinen.
[/quote]
Tällä tavalla:
Hei! :)
SAANKO SEN TYÖN VAI EN?!?!?!?!??!?!?!?!??
T:9 vuotias lapsi jolla on tylsää xd
Laita siihen hakemukseen jokin sellainen tärppi, joka välittömästi vangitsee rekrytoijan mielenkiinnon. Jokin asia, minkä perusteella sinut kutsutaan haastatteluun. Herätä uteliaisuus!
Et kertonut, millä alalla tämä unelmapaikka on, mutta muista, että firmat yleensä hakevat "hyvää tyyppiä" - eivät sitä kokeneinta tai eniten koulutettua. Sinun pitää osoittautua sellaiseksi tyypiksi, jonka kanssa on helppoa, mukavaa ja luotettavan tuntuista työskennellä.
Tsemppiä!
Ei kyllä mahdu CV yhdelle sivulle jos on yhtään enemmän tullut kouluja käytyä/ työkokemusta hankittua. 2 sivua on hyvä pääsääntö, max. 3. Tärkeintä laittaa ansioluetteloon selkeästi esille kaikki keskeinen kokemus, koulutus, perustiedot ja -osaaminen.
Tärkeintä on tietty aloittaa persoonallisesti jotta erottuu muista hakijoista. Toisaalta pitää heti alussa tehdä selväksi oma kiinnostus ja motiivi juuri tähän työhön:
Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssss valitkaa mut TÖIHIN!!!!???!!!!!!
Tätä voi sitten varioida hieman esim. noiden kysymysmerkkien määrällä.
Moikka.
Olen nainen, joka syö rautanauloja, ja paskannan kettinkiä.
Mitäpä kohtaa et tajunnut ?
Milloin aloitan ?
8-)
on tarpeeksi koulutusta ja työkokemusta, olen vahvoilla. Ei työpaikan saanti ole työhakemuksen aloitusvirkkeistä kiinni. Relaa.