Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet lukemaan? Enkä toivo nyt tähän vain

Vierailija
28.11.2009 |

niitä nopeimpia oppijoita. Kiinnostaa ihan gallupin muodossa katsoa missä iässä tämä taito keskimäärin opitaan :)

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus myös 5-vuotiaana suomeksi, nyt 5,5v ja lukee jo myös helppoja saksan sanoja.

Eikä ole kumpaakaan opetettu, ihan itse ovat hoksanneet:-)

Mies 5-vuotiaana, minä 7-vuotiaana ekaluokalla.

Vierailija
42/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko sulla linkkiä tai muuten tarkempaa kerrottavaa aiheesta? Oliko siis kyse siitä että Suomen koulutusjärjestelmä on parempi kuin monissa muissa maissa (mitä se ehdottomasti on!) vai siitä että jokin tietty koulun aloitusikä on parempi?

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/10/tutkijat_brittilapset_kouluun_li…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijoiden mukaan lapset aloittavat koulunkäynnin liian varhain Britanniassa. Cambridgen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa suositellaan, että kouluunmenoa pitäisi lykätä vuodella, eli kuusivuotiaaksi asti.

Tutkijoiden mukaan koulumaisesta kurista ei ole 5-vuotiaalle hyötyä, vaan jopa haittaa. Leikinomaisuuden lopettaminen liian aikaisin saattaa haitata lukemaan ja laskemaan oppimista sekä aiheuttaa huonoja oppimiskokemuksia.

Britannian lisäksi viiden vuoden koulunaloitusikä on Euroopassa käytössä vain Alankomaissa. Käytännön sanotaan olevan peräisin 1800-luvulta, jolloin piti saada mahdollisimman nopeasti työntekijöitä teollisuuteen.

34:sta Euroopan maasta 20:ssa koulu aloitetaan kuusivuotiaana. Kahdeksassa maassa, kuten Suomessa ja Ruotsissa, kouluun mennään 7-vuotiaana.

AFP

Vierailija
44/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, itse nimittäin asumme maassa jossa eskariin mennään 5-vuotiaana ja kouluun 6-vuotiaana. Joka ilmeisesti on ihan hyvä ikä siis.

Vierailija
45/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä kiinnostuksensa mukaan niin äidinkieltä, matematiikkaa kuin muitakin asioita, jos laitat hänet Montessoripäiväkotiin. Siitä on joissain kunnissa mahdollisuus jatkaa peruskoulun puolella. Vantaalla ja Riihimäelä...

Montessoreissa tarkkaillaan lasta mistä asioista hän on kiinnostunut, hänellä on ns. herkkyyskausi jolloin oppiminen on helpompaa ja näin ollen siihen voi antaa materiaalia ym. oppimisen tueksi.

Lapsilla on mahdollisuus lukemiseen, kirjoittamiseen, kulttuurin eri osa-alueisiin jne.

Jos kiinnostaa niin kaikki päiväkodit ja koulut joihin pääsee kurkkaamaan millaista on ja mitä tehdään, kuinka tehdään ja muuta, löytyy sivuilta:

Suomen Montessoriyhdistys

Vierailija
46/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaana lapset oppivat lukemaan. Siis kokemuksia haluaisin. Oppivatko kaikki ensimmäisen vuoden aikana helposti lukemaan?

Vierailija
47/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v, 6v, 4v ja 6v

Vierailija
48/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 6-vuotiaana, poika 7,5-vuotiaana, tyttö 5-vuotiaana, tyttö 5,5-vuotiaana. Minä olen oppinut 4,5-vuotiaana ja mies 6,5-vuotiaana lukemaan.

Ainoastaan 7,5-ja 6,5-vuotiaana lukemaan oppineet ovat saaneet opetusta lukemisessa, muita oma kiinnostus on ohjannut.

Vierailija
49/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 7-vuotiaana heti eka luokan alussa, tyttö eskarissa 6-vuotiaana (no, oikeesti täytti 7 n. kuukauden päästä..), poika 5-vuotiaana ja tyttö 6-vuotiaana nyt eka luokalla.

Täällä meidän koulussa (maalaiskaupunki Pohjois-Pohjanmaalla) lapset on tänä syksynä jaettu neljään ryhmään sen mukaan, miten lukeminen koulun alkaessa sujui.

Vierailija
50/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oli pikkaisen vajaa 6,5v.

Pikkuveli on 3-vuotias eikä todellakaan edes tunnista yhtään kirjainta.

Kumpaakaan ei ole mitenkään opetettu, ajattelin että sen kerkee sitten koulussa. Tyttö vaan osoitti totaalista halua ja kiinnostusta ja ihan tällaisella "mitä tuossa lukee äiti" "siinä lukee talvi" ja "onko tämä kirjain P vai T" "se on T ja P on tällainen" Tyttö sitten vaan oivalsi, mistä on kyse. Nyt lukee jo lasten kirjoja..

Vierailija
51/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattiin että se osaa lukea vasta parin viikon päästä siitä. Päiväkodista sanoivat että onhan tuo jo jonkin aikaa lukenut.

Keskimmäinen lapsi on nyt 5-v ja kovasti innostunut kirjaimista. Saa nähdä oppiiko itsekseen lukemaan. Jos ei niin ehtii sitä koulussakin.

Vierailija
52/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi (poika) ekaluokalla 7-vuotiaana, kunnolla oikeastaan vasta kesälomalla kun täytti 8.

Kakkonen (poika) heti 5 vuotta täytettyään itsestään siinä sivussa samana kesänä kun esikoisen kanssa harjoiteltiin sitä lukemista ekaluokan jälkeen.

Kolmonen (tyttö) 4-vuotiaana aika lailla itsetään hänkin.

Väitän että esikoiset oppivat keskimäärin myöhemmin lukemaan kuin seuraavat lapset, koska isompien esimerkki selvästi vaikuttaa kiinnostuksen kohteisiin. Meillä ei ole ketään erityisesti opetettu kotona, mutta kuopus osasi kaikki kirjaimet jo 3 vuotta täyttäessään.

Vierailija
53/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoikamme oppi 4v lukemaan.

Vierailija
54/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin aikoinaan kolmevuotiaana

Vierailija
55/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut joskus puhetta, että liian aikaisin lukemaan oppinut turhautuu koulussa kun mennään hitaampien ehdolla, ja se saattaa vaikuttaa sitten koko asennoitumiseen myöhempään koulunkäyntiin ja aiheuttaa ties mitä vaikeuksia. Meillä lapset ovat jo varhain oppineet kirjaimet, oman nimensä, kavereiden nimet, ja joitain yleisiä sanoja, mutta varsinaiseen lukemiseen ei ole ollut kiinnostusta. Esikoinen oppi lukemaan kouluun mentyään syksyn aikana, 6-vuotiaana, tosin hirveän sujuvasti ei lue vieläkään, kolmannella, ehkä nyt alkaa esim. television tekstitykset ehtiä lukea.

Toinen on nyt 6-vuotias, eskarissa, ja on alkanut harjoitella lukemista, ja näyttää siltä, että on pääsemässä jyvälle ihan näinä päivinä.

Itse opettelin lukemaan 4-vuotiaana, joten hiukan huolissani olen ollut kun eivät opettele..

Minun aikanani koulussa kuulemma harkittiin siirtoa suoraan 2. luokalle, mutta sitä ei sitten tehty kuitenkaan. Onkohan moista joskus jossain tapahtunut?

Vierailija
56/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpot sanat oppi jo 5v.

Vierailija
57/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 7-vuotias, kävin kerran tukiopetuksessakin. Nykyään olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja! :)

Vierailija
58/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarilainen oppi 5 vuotiaana.

Vierailija
59/75 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut joskus puhetta, että liian aikaisin lukemaan oppinut turhautuu koulussa kun mennään hitaampien ehdolla, ja se saattaa vaikuttaa sitten koko asennoitumiseen myöhempään koulunkäyntiin ja aiheuttaa ties mitä vaikeuksia. Meillä lapset ovat jo varhain oppineet kirjaimet, oman nimensä, kavereiden nimet, ja joitain yleisiä sanoja, mutta varsinaiseen lukemiseen ei ole ollut kiinnostusta. Esikoinen oppi lukemaan kouluun mentyään syksyn aikana, 6-vuotiaana, tosin hirveän sujuvasti ei lue vieläkään, kolmannella, ehkä nyt alkaa esim. television tekstitykset ehtiä lukea. Toinen on nyt 6-vuotias, eskarissa, ja on alkanut harjoitella lukemista, ja näyttää siltä, että on pääsemässä jyvälle ihan näinä päivinä. Itse opettelin lukemaan 4-vuotiaana, joten hiukan huolissani olen ollut kun eivät opettele.. Minun aikanani koulussa kuulemma harkittiin siirtoa suoraan 2. luokalle, mutta sitä ei sitten tehty kuitenkaan. Onkohan moista joskus jossain tapahtunut?

Meillä ainakin lapset on 1. luokalla jaettu kolmeen ryhmään lukutason mukaan ja saavat eri läksyt. Lisäksi taitavimmilla lukijoilla on erilliset kirjat joita tekevät. Muissakin aineissa on taitotasoa edellä olevilla lisätehtäviä jne.

Omat lapsemme ovat molemmat oppineet lukemaan esikouluvuoden syksyllä, toinen 6-vuotiaana ja toinen 5-vuotiaana ja ovat lukeneet ekalle mennessään esim. Timo Parvelan Ella-kirjoja, Jesse-kirjoja ja Libdgrenin kirjoja. Ekalla luokalla molemmilla on ollut erilliset extra-kirjat ja vanhemmalla on nyt tokallakin vielä "oma" lisäkirjansa josta saa tehtäviä. Ei ole tarvinnut turhautua.

Ehkä täällä meillä on sitten vaan poikkeuksellisen hyvät resurssit, että opettaja ehtii keskittyä oppilaiden henkilökohtaiseen ohjaamiseen paremmin. Täällä on 1.-2. luokilla 2 omaa kiertävää erityisopettajaa, joista toinen pitää pienryhmäopetusta omassa erillisessä luokassa ja ekalla luokalla kiertävä rinnakkaisopetaja. Lisäksi on kouluavustajia ja starttiluokka.

Vierailija
60/75 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 5 v suomeksi ja nyt 7 v ikäisenä opettelee lukemaan kreikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi