Minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet lukemaan? Enkä toivo nyt tähän vain
niitä nopeimpia oppijoita. Kiinnostaa ihan gallupin muodossa katsoa missä iässä tämä taito keskimäärin opitaan :)
Kommentit (75)
ja pikkusisko 4,5v siinä samalla. Molempien lukutaito on edistynyt samaa tahtia, vaikka poikaa on yritetty kannustaa ja tytön on annettu tehdä mitä haluaa. Nyt poika 9v lukee innoissaan Aku-Ankkoja ja tyttö 6v kirjoja. Tähän asti on halunnut, että hänelle luetaan iltasatu, nyt ilmoitti että lukee mieluummin itse senkin.
poika 6-vuotiaana ihan hiukan ennen koulun alkua
ja
tyttö 3-vuotiaana.
oppi 5-vuotiaana. No, minä itse 7-vuotiaana koulussa, mutta olen opiskellut mm. suomen kieltä, joten kamalasti johtopäätöksiä ei tuosta oppimisiästä voi tehdä.
Syksyllä aloitti koulun ikää oli silloin 6-vuotta ja helmikuussa oppi lukemaan sujuvasti tekstiä.
Poika myös 7-vuotiaana. Aloitti koulun ja ennen joulua jo luki sujuvasti.
Eli molemmat 7-vuotiaina ja koulussa tavaamisen kautta sujuvaan tekstin lukuun.
Ensin suomeksi ja viikon päästä kreikaksi, ja kirjaimet siis ihan erilaisia.
koulussa syksyllä, joulukuussa täytti seitsemän.
keskimmäinen eskarikeväänä. Kuopus on nyt eskarissa, mutta ei osaa vielä.
osaa lukea lyhyita sanoja box, pet, jug mutta pitkista ei ole hajuakaan. suurin osa luokasta lukee jos ihan sujuvasti. toivon etta oppii lukemaan noin 9v.
kun aloitti koulun (taalla missa me asutaan alkaa koulu aikaisemmin kuin Suomessa). Kakkonen 3 v on nyt ihan hilkulla, etta oppii myos, ilmeisesti esikoisen esimerkin takia. Eli tuntee kirjaimet, osaa kirjoittaa oman nimensa ja muita itselle tarkeita sanoja (kavereiden nimet, automerkkeja jne). Lisaksi lukee lyhyita sanoja (vaikkapa "bus" bussipysakin merkista). Veikkaan etta oppii seuraavan vuoden aikana viimeistaan.
saako kysyä missä asutte ja minkä ikäisenä siellä alkaa koulu? Ja tuntuuko se ikä hyvälle?
Mun mielestä kun tämä suomen 7-vuotiaana on aivan liian vanha ikä aloittaa koulu, meidän 4-vuotias haluaisi jo nyt mennä kouluun ja olisi hurjan kiinnostunut oppimaan kaikenlaista.
tasan 5 vuotiaana. Ja kirjoittaa myös. Numerot ei niin kiinnosta ja kirjoittaa usein numerot peilikuvina.
saako kysyä missä asutte ja minkä ikäisenä siellä alkaa koulu? Ja tuntuuko se ikä hyvälle?
Mun mielestä kun tämä suomen 7-vuotiaana on aivan liian vanha ikä aloittaa koulu, meidän 4-vuotias haluaisi jo nyt mennä kouluun ja olisi hurjan kiinnostunut oppimaan kaikenlaista.
Belgiassa. Taalla alkaa koulu niinkin pienena kuin 2,5 vuotiaana, mutta se on oikeastaan vaan paivakoti toisennimisena, ja vapaaehtoinen. :-) Varsinainen ekaluokka alkaa kuusivuotiaana, kuten tuossa mainitsin. Ma luulen etta riippuu ihan lapsesta, meillakin tuo 3 v olisi innoissaan menossa kouluun (aloittaa eskarin "vasta" neljavuotiaana ensi syksyna) ja varmaan taitojen puolesta parjaisikin, mutta minusta on mukavaa etta saa olla viela vahan aikaa ihan pikkulapsi, nukkua paivarit jne. Koulussa kuin niita paivareita ei saa enaa nukkua. Itse ajattelen, etta lapsuus saa kestaa kylla vahan pidempaan, koska sita ei saa enaa koskaan takaisin, vaan vastuut vaan lisaantyy ian karttuessa. ;-) Mutta kylla tuo 6 v ihan koulukypsa myos oli, ja mielellaan oppii lukemista ja matematiikkaa jne. :-)
saako kysyä missä asutte ja minkä ikäisenä siellä alkaa koulu? Ja tuntuuko se ikä hyvälle? Mun mielestä kun tämä suomen 7-vuotiaana on aivan liian vanha ikä aloittaa koulu, meidän 4-vuotias haluaisi jo nyt mennä kouluun ja olisi hurjan kiinnostunut oppimaan kaikenlaista.
Suomen systeemi on paljon parempi kuin maissa joissa aloitetaan koulu ennen 6:tta ikävuotta.
olisiko sulla linkkiä tai muuten tarkempaa kerrottavaa aiheesta? Oliko siis kyse siitä että Suomen koulutusjärjestelmä on parempi kuin monissa muissa maissa (mitä se ehdottomasti on!) vai siitä että jokin tietty koulun aloitusikä on parempi?
olisiko sulla linkkiä tai muuten tarkempaa kerrottavaa aiheesta? Oliko siis kyse siitä että Suomen koulutusjärjestelmä on parempi kuin monissa muissa maissa (mitä se ehdottomasti on!) vai siitä että jokin tietty koulun aloitusikä on parempi?
valitettavasti en löytänyt. Mutta muistelen että kyse oli juuri koulunaloitus iästä.
Odotimme, että voisi mennä pidempäänkin, ollaan kaksikielisiä. Oppinut siis lukemaan suomeksi koulussa.
Opin itse lukemaan itsekseni opettelemalla kuusivuotiaana ja kouluun mennessä luin jo sujuvasti kirjoja. Tuolloin sujuvasti lukevia (ja laskevia) oli luokallamme kaksi, kaikilla muilla opettelussa meni enemmän tai vähemmän aikaa. Kumpikin meistä (olemme siis yhä ystäviä) oli motivoitunut käymään koulua, mutta kouluinnostus laski jo alussa, koska opettaja aika meni muiden tavaamaan, lukemaan ja laskemaan opettamiseen heille sopivassa aikataulussa - isolle osalle luokkaa tuolloin 90-luvun puolivälissä 7 vuotta oli siis hyvä, osalle jopa haastava koulunaloitusikä.
Oma lapseni ei ole vielä edes kävelyiässä, mutta serkkuni aloitti koulun viime vuonna jo valmiiksi lukemaan ja laskemaan osaavana ja tilanne on sama kuin 15 vuotta sitten: vain murto-osa luokasta osasi nämä taidot ja pieni koululainen on jo nyt hyvin turhautunut, koska haluaisin hirveästi käydä koulua ja oppia kaikkea uutta ja jännää, mutta kun "koulussa ei ikinä tehdä mitään". Nyt tokaluokkalainen en edelleen hirveän innoistunut oppimaan (ja opettelee tämänkin serkun kanssa kyrillisiä kirjaimia innoissaan), mutta on jo oppinut koulun suhteen vasen käsi/ei siellä mitään tehdä -asenteen, koska opettajan aika ei vain riitä aiemmin koulu/oppimiskypsien opetukseen.
Varhaisempi koulunaloitusikä varmaankin hyödyttäisi tällaisia tapauksia, mutta olisi toisaalta aivan liikaa sille isolle osalla, joka nytkin suoriutuu joko taitotasonsa ylärajoilla tai "mukavuusaluellaan", mikä taas vaatisi kouluihin massiivista lisärahoitusta ja tasorymiä alusta alkaen.
Tavallaan on ihan hyvä, ettei peruskoulussa ole tällä hetkellä tasoryhmiä, mutta kyllä tällä ratkaisulla on selkeät kärsijänsä taitotason ylä- ja alaskaalassa. Tosin yleensä vain jälkimmäistä porukkaa huomioidaan.
hieman päälle 7- vuotiaana ja nuorempi 6-vuotiaana.
Tiedän, että tämä on tyhmää; mutta yllätyin kun tajusin juuri, että tyttäreni eskarikavereista iso osa ei osaakaan lukea vielä.