Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö teidän lapset perinteisiä jouluruokia?

Vierailija
27.11.2009 |

Vai oletteko niitä joiden mielestä lapsethan ei missään nimessä syö kinkkua, laatikoita, kalaa yms perinteistä ja heille laitetaan erikseen nakkeja, lihapullia, makaronilaatikkoa tms?

Tämä tuli mieleeni kun luin Yhteishyvän ruokaliitettä, jossa oli lihapullaresepti juuri tästä syystä. Meillä lapsille ei ole tehty ruokia erikseen ja hyvin on laatikot uponneet, kinkusta puhumattakaan.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yhden vanha. En usko että tänäkään vuonna syö, mutta saa toki maistaa.

Pakottaan en ala. En tykkää niistä laatikoista itsekään.

Vierailija
22/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita jouluruokia, mutta eipä ne söisi niitä nakkeja ja lihapulliakaan, joten saavat kinkkuun ja lanttulaatikkoon tyytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuuvinki on heidän mielestään pahaa.

Mutta kalaa he rakastavat (meillä on aina savulohta) ja sitä ap:n parjaamaa makaronilaatikkoa. Meillä päin LIHATON makaronilaatikko kuuluu juhlapöytään.. Rosollia eivät voi syödä allergian takia. Mutta punajuurta he rakastavat. Kinkku uppoaa myös.

Lapset 6v, 4v ja 2v. Kuopus 2 viikkoa ei tietty syö vielä mitään muuta kuin tisua :D

Vierailija
24/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmisillä on 1 tai 2 lasta, jotka syö kaikkea. Selitetään sitten, että me olemme tarjonneet ja siksi ja blaa ja blaa.

Meillä on 4 lasta ja ihan vauvasta asti on jokainen ollut asian suhteen oma persoona. Esikoinen ronkeli, kakkoken söi kaiken, kolmonen superronkeli, nelonen söi kaiken.

Koskaan ei ole tuputettu ja tarjottu on kaikenlaista. Ovat syöneet sen mukaan kun on kiinnostanut.

Tilanne nykyään, että esikoinen ronkeli syö kaikkea, kakkonen joka söi kaiken, onkin alkanut lokkaamaan. Kolminen on edelleen superronkeli, syö todella vähän ja painokontrollissa on jouduttu käyttämään aina välillä.

Nelonen on tasainen puurtaja.

Itse olen ollut lapsena sihtikurkku ronkeli ja nykyään ei ole kuin munuaisruoka, mitä en halua syödä.

Että älkää kehdatko hurskastella, että meidän lapset siksi kun meillä on tarjottu. Samaa sapuskaa on meilläkin tarjottu kaikille ja on ollut sushit ja oliivit ja muut tarjolla. Joku on tykännyt, toinen ei. Mutta en ole kehuja ottanut itselleni siitä, että joku tykkää enemmän ruoasta kuin toinen.

kinkkua syö, lihaahan se vain on..en ymmärrä miten eroaa lihasta, meillä tosin muutenkin paljon syödään koko lihaa, pihviä jne, joten tottunutkin tuommoiseen

mäti on suurta herkkua

rosolli, sehän on punajuurta ym mitä muutenkin syödään, samoin porkkanalaatikko menee

tosin poika muutenkin erittäin hyvä syömään kaikkea, itse en kestäisi lasta kelle kelpaa vain makarooni ja jauhenliha, mutta meillä aina tarjottukin samaa lapsille, sushista lähtien, eikä erotella lastenruokia erikseen ja sitten ihmetellä miksein oikein mitään syö

Vierailija
25/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lanttulaatikko on varmaan ollut juhlaruokaa joskus pula-aikana, mutta nykyään meillä pieni/keskituloisillakin on varaa syödä parempaa.

Mä olen pienituloinen myös, mutta silti rrrrakastan lanttulaatikkoa. Myös imelletty perunalaatikko on taivaallista. Harmi vain kun niitä ei tule tehtyä muulloin kuin jouluna... Enkä tosiaankaan niitä ruokia pelkän perinteen vuoksi laita vaan siksi kun ne vain on niin herkullisia. Esim. graavilohta meillä ei yleensä jouluisin ole, kun ei siitä juuri kukaan välitä.

Vierailija
26/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kuten joulua muutenkin :-), paitsi imellettyä perunalaatikkoa. Sitä olen oppinut syömään vasta aikuisiällä.

Meillä lapset eivät suureksi pettymyksekseni ole samanlaisia lanttulaatikonrakastajia kuin äitinsä, mutta paljon ruokia joulupöydästä heille uppoaa: erityisesti sillit, graavilohi, kylmäsavuohi, lämminsavukalat, maksapasteija, rosolli, kinkku. Lisäksi syövät perunalaatikkoa ja sitä perinteistä makaronilaatikkoa ilman lihaa kera ihanan suolaisen kinkunliemen.

NAMI!! Tulee oikein nälkä kun ajatteleekin..

Vierailija
27/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itsekään.

Lapset ja minä söisimme graavilohta, minä söisin vielä lisäksi kaikenmaailman sillejä ja lipeäkalaa; mies syö kinkkua.

Voikin arvata ettei meillä syödä suomalaista jouluruokaa ollenkaan:-)

Vain pitkin hampain käymme joulunaikaan sukulaisissa syömässä...

Vierailija
28/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan tiedä itkisikö vai nauraisiko näiden kahden kranttuilijan äitinä, kun mikään ei oikein mene. Toinen syö esim. maksalaatikkoa mutta ei maksamakkaraa, jota taas toinen syö, mutta inhoaa laatikkoa. Toinen syö sipulia, toinen ei. No syö se valkosipulia ja hillosipulia.. Joita taas toinen ei syö. Herkkusieniä toinen syö.. Ja maut muuttuvat, se mistä aiemmin on pidetty, ei yhtäkkiä enää maistukaan.. Tietysti onneksi toisinkin päin muuttuu, ja siksi tarjoankin sinnikkäästi myös sitä ei-niin-herkkua, sekä uusia makuja.

Vierailija
29/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksalaatikko, se sopii siis hänelle hyvin joulunakin (meilläpäin joo kuuluu joulupöytään), toiseksi eniten kuulemma rakastaa joulutorttuja ja kolmanneksi kinkkua. Eli syö mitä syö, itse en suinsurminkaan koskisi em. ruokiin, mutta makuja on niin moneen!!

Vierailija
30/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan tehdä/tarjoilla lapsille eri ruokia kuin muille. Ei siis joulunakaan. MUTTA meidän joulupöytään kuuluu poronlihapullat ja makaroonilaatikko, tosin lihaton. Lapset syövät mielellään muistaakseni ainakin bataattilaatikkoa ja kaloja, herneitä, kasvispateeta ja rosollia, jos se ei ole tehty etikkapunajuurista.

Toinen meidän lapsista syö aivan kaikkea ennakkoluulottomasti ja toinen syö vuosi vuodelta paremmin, mutta on suht epäileväinen ruokaa kohtaan :) Mutta jouluna pöydässä on niin paljon sapuskaa, että krantunpikin mukula siitä löytää mahan täytettä.

Vierailija
31/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmisillä on 1 tai 2 lasta, jotka syö kaikkea. Selitetään sitten, että me olemme tarjonneet ja siksi ja blaa ja blaa. Meillä on 4 lasta ja ihan vauvasta asti on jokainen ollut asian suhteen oma persoona. Esikoinen ronkeli, kakkoken söi kaiken, kolmonen superronkeli, nelonen söi kaiken. Koskaan ei ole tuputettu ja tarjottu on kaikenlaista. Ovat syöneet sen mukaan kun on kiinnostanut. Tilanne nykyään, että esikoinen ronkeli syö kaikkea, kakkonen joka söi kaiken, onkin alkanut lokkaamaan. Kolminen on edelleen superronkeli, syö todella vähän ja painokontrollissa on jouduttu käyttämään aina välillä. Nelonen on tasainen puurtaja. Itse olen ollut lapsena sihtikurkku ronkeli ja nykyään ei ole kuin munuaisruoka, mitä en halua syödä. Että älkää kehdatko hurskastella, että meidän lapset siksi kun meillä on tarjottu. Samaa sapuskaa on meilläkin tarjottu kaikille ja on ollut sushit ja oliivit ja muut tarjolla. Joku on tykännyt, toinen ei. Mutta en ole kehuja ottanut itselleni siitä, että joku tykkää enemmän ruoasta kuin toinen.

kinkkua syö, lihaahan se vain on..en ymmärrä miten eroaa lihasta, meillä tosin muutenkin paljon syödään koko lihaa, pihviä jne, joten tottunutkin tuommoiseen mäti on suurta herkkua rosolli, sehän on punajuurta ym mitä muutenkin syödään, samoin porkkanalaatikko menee tosin poika muutenkin erittäin hyvä syömään kaikkea, itse en kestäisi lasta kelle kelpaa vain makarooni ja jauhenliha, mutta meillä aina tarjottukin samaa lapsille, sushista lähtien, eikä erotella lastenruokia erikseen ja sitten ihmetellä miksein oikein mitään syö

siihen, että jopa jossain lehtijutussa puhutaan lasten jouluruokainhosta kuin se olisi jokin luonnonvoima tai itsestäänselvyys. Että lapsille ei edes tarjota muuta kuin tavallisia arkiruokia ja lapsille itselleenkin tulee sellainen tunne, ettei jouluruokia kannata edes maistaa. Kyllä esimerkilläkin varmasti jokin vaikutus on, itse en esimerkiksi koskaan sano ruuasta että yök ELLEI se ole pilaantunutta. Se ei kumminkaan tarkoita että pitäisin kaikesta, en vain halua opettaa lapsia nirsoilemaan ja yököttelemään.

Vierailija
32/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllistä se, miten nopeasti kukin erilaisiin makuihin tottuu.

Mutta silti koskaan emme tarjoa lapsille 'helppoja' vaihtoehtoja varsinaisen ruuan rinnalle, ja kyllä meillä lapset mahansa täyteen saavat.

Jouluruuat ovat perinnettä ja kulttuuria, ja minusta on arvo välittää sitä eteenpäin. Jos jollekin lihapullat ovat perinteinen jouluruoka niin ok, mutta itse en laittaisi joulupöytään mitään ruokaa vain sillä ajatuksella, että olisi sitten nirsommillekin syötävää.

Sillä joulupöytähän on tosi monipuolinen, on kaloja, salaatteja, pasteijoita, herneitä, kinkkua, erilaisia laatikoita, perunaa, rosollia jne. Jos mitään noista ei voi syödä, niin olkoon syömättä.

Vierailija
33/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes jouluksi. Emme ole curling vanhempia.

Meillä lapset tykkäävät kylmäsavulohesta ja kinkusta ja porkkanalaatikosta. Jätän ne jouluruoasta pois juuri siksi, ettei vain kukaan av. mamma luule, että nuoleskelemme nirsoja lapsia ja teemme ruokaa niiden ehdoilla.

Jouluruokamme koostuu nykyään lasten inhokeista eli suolasillistä, lanttulaatikosta, maksalaatikosta, karjalanpaistista. Kaikkea näitä lapset syövät yökkien, mutta oppivatpahan ainakin, ettei aina saa kaikkea elämässä periksi.

Meillä ei anneta lapsille periksi näissä syömäasioissa. Tekisin ne lihapullatkin jos lapset vain inhoaisivat niitä. Mutta nykyään en uskalla enää tehdä niitäkään kun tykkäävät niistä.

Vierailija
34/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö, en ole koskaan tykännyt niistä.

Vierailija
35/35 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän juuri on joulun perinneruokia.