Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö teidän lapset perinteisiä jouluruokia?

Vierailija
27.11.2009 |

Vai oletteko niitä joiden mielestä lapsethan ei missään nimessä syö kinkkua, laatikoita, kalaa yms perinteistä ja heille laitetaan erikseen nakkeja, lihapullia, makaronilaatikkoa tms?

Tämä tuli mieleeni kun luin Yhteishyvän ruokaliitettä, jossa oli lihapullaresepti juuri tästä syystä. Meillä lapsille ei ole tehty ruokia erikseen ja hyvin on laatikot uponneet, kinkusta puhumattakaan.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoita maistellaan joka vuosi, joskus maistuu paremmin ja joskus vähän huonommin. Lapset maistelee myös kalaruokia, rosollia ja mitä nyt pöydästä löytyykään. Mahansa saavat täyteen joka tapauksessa. Eikä siis laiteta mitään erilaista lapsille.

Lapset 6v. ja 3v.

Vierailija
2/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkkua syö, lihaahan se vain on..en ymmärrä miten eroaa lihasta, meillä tosin muutenkin paljon syödään koko lihaa, pihviä jne, joten tottunutkin tuommoiseen

mäti on suurta herkkua

rosolli, sehän on punajuurta ym mitä muutenkin syödään, samoin porkkanalaatikko menee

tosin poika muutenkin erittäin hyvä syömään kaikkea, itse en kestäisi lasta kelle kelpaa vain makarooni ja jauhenliha, mutta meillä aina tarjottukin samaa lapsille, sushista lähtien, eikä erotella lastenruokia erikseen ja sitten ihmetellä miksein oikein mitään syö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotias viime jouluna ainakin söi kaikkea mitä eteen annettiin. :) Saa nähdä miten nyt kaksivuotiaana, luultavasti syö taas. Ei ainakaan ole muuten erityisen kranttu vaan tykkää normaalista kotiruuasta ja syö samaa kuin me aikuisetkin.

Mullakin tuli mieleen siitä Yhteishyvän jutusta, että ei kai ne lapset muuta syö jos niille aina laitetaan erikseen ne nakit ja lihapullat. Kyllä meidänkin poika nakeista tykkää, mutta syö kyllä ihan sitä mitä eteen annetaan.

Vierailija
4/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikinä ei ole kyllä täälläkään jouluruokia tai muutakaan "eroteltu" mutta eipä tuo siltikään syö... Etenkään niitä jouluruokia, leipää pelkältään ja kinkkua närkkii joulupöydässä ja sen päivän kun jouluruokia syödään. Että ei kyllä välttämättä ole siitäkään kiinni mihin totuttaa, ei meillä mitään lihapullia tehdä. Eihän nuo jouluruuat ole monen aikuisenkaan makuun, lapsi vaan vielä kehtaa kieltäytyä.

Vierailija
5/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 8 v, 7 v ja 4 v.

Meillä pikkulapsiajan pelastus oli se, että miehen Pohjois-Karjalalaisen perinteen mukaan joulupöytään on aina kuulunut Karjalanpaisti, joka jo "vauvoille" tehtiin omana versiona ilman suolaa...

Nykyisin menee hyvin savusiika,perunat, kinkku, perunalaatikko...Pateeta maistellaan samoin kylmäsavulohta. Muut vielä vaatii sulattelua.

Lapsille on joulupöydässä ekstrana pieniä lihapullia (ruotsalainen perinne jonka olen itse lapsena siellä muutaman vuoden asuttuamme omaksunut) ja lauantaimakkaraa, koska alkupalapöydästä ei oikein vielä mene muut kuin tosiaan savusiika ja patee pienenä nokareena. Kaikenlaista maistellaan.

Vierailija
6/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olennainen osa ruotsalaista joulupöytää.

Mitä pahaa on lihapullissa? Mikä on "oikea" joulupöydän tarjottavien koostumus?

Vierailija
7/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olennainen osa ruotsalaista joulupöytää.

Mitä pahaa on lihapullissa? Mikä on "oikea" joulupöydän tarjottavien koostumus?

Jokaisen joulupöytä koostuu niistä ruuista mitä siihen itse haluaa. Meillä jouluperinteisiin ei tosiaan ole kuuluneet nakit ja lihapullat joten niitä ei meillä jouluna tarjota. Mutta ei mua haittaa pätkääkään jos joku muu tarjoaa!

Ehkä tässä nyt ihmeteltiin lähinnä sitä, jos oletetaan että lapsi ei suostu syömään muuta kuin nakkia ja lihapullaa. Musta on kuitenkin mukava säilyttää perinteitä juhlaruokailuihin liittyen ja toivon että lapsenikin rakastaisivat laatikoita ja kinkkua yhtä paljon kuin minä. :)

Vierailija
8/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosollista en tykkää itse, joten sitä ei tarjoilla.

Vierailija
9/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lanttulaatikko on varmaan ollut juhlaruokaa joskus pula-aikana, mutta nykyään meillä pieni/keskituloisillakin on varaa syödä parempaa.

Vierailija
10/35 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä minäkään, sen verran kamalia kaikki kylmät limaiset kalat ja lanttulaatikot on, yöks. Nälkä on aina koko joulunajan kun en vietä sitä kotona enkä siis voi valita ruokaani.

Vierailija
11/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että mahansa saa täyteen varmasti. Kalkkunasta tykkäävät kaikki neljä, ja peruna- ja porkkanalaatikosta. Poika rrrrakastaa graavi- ja kylmäsavulohta jota taas tytöt inhoavat. Rosollia syövät kaikki. Mitään "tavallista" ei lasten takia pöytään laiteta.

Vierailija
12/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uppoaa, samoin kun uppos mun oudot jouluruuat tänä vuonna. Mut ei nuo lihapullat ja makaronilaatikot mitään ei jouluun kuuluvia ole. Makaronilaatikko (ilman lihaa) kuuluu ihan ehdottomasti perinteisiin jouluruokiin ja lihapullat ruotsalaiseen perintöön. Meillä tätä vuotta lukuunottamatta ollut aina joulupöydässä hirvipyöryköitä.

Vierailija
13/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillejä en tytölle laittanut mutta rosollit söi, samoin pikkunokareet laatikoita (peruna, porkkana ja lanttu, perunalaatikosta sanoi tykänneensä), herneetkin menee. Kinkkua söisi vaikka kuinka.

Eli kyllä, meillä lapsi maistaa laatikoita ja täyttää mahansa varsinaisesti perunalla ja kinkulla :-) Salaatteja unohtamatta tietenkään. Ei ole vielä tarvinnut lähteä lihapulla-linjalle jouluaterialla.

Vierailija
14/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on tosi ronkeli ja epäileväinen uusia juttuja kohtaan, samoin serkkunsa. Heille oli joulupöydässä tarjolla nakkeja ja rankalaisia. Mun mielestä kaikkien kuuluu saada jouluna hyvää ruokaa masun täydeltä, eikä ainakaan meidän suvun joulun tunnelmaa pilannut se että pikkuväki sai nakkinsa ja ranskalaisensa. Tietenkin heille tarjottiin kaikkea mitä pöydässä oli ja jotain maistelivatkin. Moni oppii jouluruokien makuun vasta vanhemmalla iällä, eikä siinä ole mitään kauhisteltavaa.

Vierailija
15/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 32 ja mulle joulussa oli lapsena parasta joululahjat ja kamalinta jouluruoat. En tykännyt oikein mistään jouluruoasta, paitsi tietenkin tortuista ja pipareista. En oikein muista mitä söin, varmaan juuri perunaa ja miniannoksen kinkkua.

Kun kasvoin niin mieli muuttui ja johan alkoi jouluruoat maistumaan!

Vierailija
16/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 32 ja mulle joulussa oli lapsena parasta joululahjat ja kamalinta jouluruoat. En tykännyt oikein mistään jouluruoasta, paitsi tietenkin tortuista ja pipareista. En oikein muista mitä söin, varmaan juuri perunaa ja miniannoksen kinkkua. Kun kasvoin niin mieli muuttui ja johan alkoi jouluruoat maistumaan!

olen aina lapsesta saakka rakastanut joulua ruokien takia. ja aivan perinteisiä jouluruokia on meillä syöty.

Vierailija
17/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on tosi ronkeli ja epäileväinen uusia juttuja kohtaan, samoin serkkunsa. Heille oli joulupöydässä tarjolla nakkeja ja rankalaisia. Mun mielestä kaikkien kuuluu saada jouluna hyvää ruokaa masun täydeltä, eikä ainakaan meidän suvun joulun tunnelmaa pilannut se että pikkuväki sai nakkinsa ja ranskalaisensa. Tietenkin heille tarjottiin kaikkea mitä pöydässä oli ja jotain maistelivatkin. Moni oppii jouluruokien makuun vasta vanhemmalla iällä, eikä siinä ole mitään kauhisteltavaa.

Koska nakit ja ranskalaiset ovat niin järkyttävän täynnä lisäaineita, keinotekoisia aineita ja kemikaaleja, että ihan itkettää ajatus siitä, miten ne voivat olla yhtään kellekään, lapselle tai aikuiselle, herkkuruokaa. Sama kun söisi pelkkiä lisäaineita ja transrasvoja suoraan purkista...

Vierailija
18/35 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosi surullista Koska nakit ja ranskalaiset ovat niin järkyttävän täynnä lisäaineita, keinotekoisia aineita ja kemikaaleja, että ihan itkettää ajatus siitä, miten ne voivat olla yhtään kellekään, lapselle tai aikuiselle, herkkuruokaa. Sama kun söisi pelkkiä lisäaineita ja transrasvoja suoraan purkista...

Höpöt sun kanssas! Eihän niitä nakkeja ja ranskalaisia joka päivä syödä! ;)

Vierailija
19/35 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille ollut aina kaikki jouluruuat tarjolla mummolassa laidasta laitaan. ovat syöneet tai valikoineet.

teen itse kaikki joulutarjottavat, mutta viime jouluna ensimmäisen kerran porkkanalaatikkoa miehen toiveesta. upposi lapsillekin. tänä vuonna skaala on sitten ainakin sen verran suurempi ruuan suhteen.

mies ei syö kinkkua. itse kuolaan uuniluukkua jo ensimmäisistä tuoksuista lähtien. perinteisesti paistan kinkun aaton aattona samalla, kun paketoin lahjoja ja otan vähän aikuisten glögiä.

olen ihan himona itse kinkkuun, peruna- ja lanttulaatikkoon. en tee niitä koskaan muuten kuin jouluna, koska jouluun kuuluu se hyvän ruuan odottaminen ja ruokahalun kasvattaminen. sitten, kun aattoiltana saunan ym perinteiden jälkeen on syönyt ja lahjat jaettu, niin alkaa se mässy ja ei-lähipäivien-rauhaa-riko-mikään -aika.

Vierailija
20/35 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei lapsena tehty omia ruokia, joten jätin sitten jouluisin syömättä. Muistan kun maistoin ruokia ja minusta ne olivat ihan hirveitä. Jouluisin siis olin yleensä nälkäinen. Olin myös todella laiha lapsi.

Jouluruoista opin itse pitämään yli 30v:na! Nykyään syön niitä hyvällä ruokahalulla. Mutta uskon että jos minua olisi pakotettu syömään niitä ruokia, niin tuskin tulos olisi ollut noinkaan hyvä.

Eli oman kokemukseni perusteella todellakin annan lapsille joulupöytään jotain sellaista josta vatsa tulee täyteen. Eli imelletyn perunalaatikon lisäksi voi olla perunamuussia tai vaikka keitettyjä perunoita kinkun kanssa. Ja juuri ne lihapullat ovat hyvä vaihtoehto.

En halua että lapseni ovat jouluna nälkäisiä, kun eivät syö kunnon ruokaa. Valitettavasti lapseni ovat selvästi minun kaltaisiani todella laihoja lapsia (aika näky kun kylkiluut näkyvät ja ne klunssipolvet pistävät silmään), eivätkä todella aina syö edes nälkäänsä.