Mitä mieltä kuoharitarjoilusta ristiäisissä?
Kommentit (90)
Kai sitä saa ihmiset tarjota ihan mitä itse haluavat lapsensa ristiäisissä/nimiäisissä?
Jos ei alkoholi maistu (tai jos maistuu liikaa), niin ei ole pakko ottaa.
Muille lasi kuohuviiniä/"champagnea" ;) tuo tilaisuuteen juhlallisen tunnelman - ei siinä niinkään alkoholista ole kyse, vaan juuri tuosta sampanjan statuksesta, ehkä kuohuviinkinkin...
Sitten kun minulle tilanne on ajankohtainen, haluan nimiäisissä tarjoiltavan sampanjaa - itse äitinä tosin otan varmaankin jotain alkoholitonta :)
oli nuorimman lapsen ristiäisissä tarjolla kahta erilaista salaatia, bageleita, patonkia ja juustoja. Niiden kanssa oli juomana jäävettä, kivennäisvettä, kuivaa valkoviiniä ja sekamehua.
Pappi joi lasillisen valkoviiniä salaatin kanssa ja kertoi intona viinimieltymyksistään.
Oli meillä tarjoilun puolesta onnistuneimmat ristiäiset, enkä nyt sano että tuon viinin vuoksi :) Vaan kokonaisuuden, yhteensopiva setti.
palaakaan et voisi niellä etkä jättää nielemättä mitään syötävää ekä juotavaa ilman että ihmiset kyttää ja vetää hirveät johtopäätökset
juhlamieltä
-samppanja juhlissa
-viini jouluna
-yleensäkään lasin nostaminen juhlan kunniaksi.
Juhlamielen tuo läheiset ihmiset, tunnelma (se tunnelma tulee minusta muusta kuin siitä tarjottimella olevasta lasista, mitä nostetaan), jouluna kynttilät, ihmisten hyvä mieli.
Minulle se samppanjalasin kohotus ei ole ollut koskaan muuta kuin samppanjalasin kohotus. Ei se ole tuonut mitään juhlatunnelmaa erityisesti. Se tunnelma on tullut kyllä ihan kaikista muista jutuista.
Se lasin kohotus on aika useasti melko kökköä. Vaivautuneina seisotaan lasi kädessä ja odotetaan, että mitä nyt. Sitten joku tärisevällä äänellä mutisee, että kohotamme lasin ja sitten maistetaan vaivautuneina ja yritetään olla juhlallisen näköisiä.
Mutta en toki moiti tapaa. Jos se jollekin on tärkeä ja tuo tunnelman niin toki lasin nostan. Mutta itse satsaan kyllä omissa perhejuhlissamme vähän muihin asioihin.
että juodaan kotimaista erittäin kuivaa valkoviiniä tai muuta alkoholia joko salaa tai julkisesti kännäysmielessä on vaikea ymmärtää erilaista tapakulttuuria.
Meillä ei ole toimittu niin, viinapulloa ei ole pidetty halkopinon takana tai pöydänjalan juuressa ja örvelletty.
Meille lasillinen on lasillinen, ei sen enempää. Samppanjaa tai viiniä nautitaan maun vuoksi ja juhlistamaan tilaisuutta. Kännissä oleminen olisi todella noloa ja moukkaa.
Ja ihan suomalaisia ollaan. Esanssisiiderit, kossut ja muut kännäysjuomat, joita nautitaan vain humaltumistarkoituksessa jätämme muille. Ristiäisissä, hautajaisissa, häissä, itsenäisyyspäivänä ym. tarjotaan se lasillinen ihan varmasti.
Muuten, miksi Raamatussa voidaan puhua viinistä ja hyväksytään se, mutta 2000-luvun Suomessa sen kohtuukäyttö (ei humaltumistarkoituksessa) on perkeleestä? Voisiko joku uskovainen valaista asiaa?
sinä olet puhunut jostain sun mielestä suomalaisesta tapakulttuurista, muut omista tavoistaan.
tarkotatko että sun mielestä ei ole olemassa mitään tapakulttuuria. peruskoulu käymättä vai aivot narikassa ?
luepa sä toi ap alotus uudestaan. Siinä ei kysytä mitä kuuluu suomalaiseen tapakulttuuriin vaan mielipidettä...
Tapakulttuurikin on sellanen mikä muuttuu aikojen saatossa. Mutta siltikin tässä oli kyse mielipiteistä....
tarjota mitään alkumaljoja ristiäisissä oli alkoholipitoista tai ei.
minun kummilapseni ristiäisissä tarjottiin ja ihmettelin mielessäni tätä tapaa. kuuluu mielestäni vain vasta sitten rippijuhliin ja häihin.
Luin kerran äitini kultaisen käytöksen kirjaa ja kyllä siellä sanottiin että voi tarjota jos haluaa myös ristiäisissä.
ole enemmän niissä perheissä, missä sen viinin ja kuoharin pitää olla joka juhlassa kuin perheessä, missä ei alkoholia käytetä:)
Hei söpöläinen. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että on vain sinun "yksi lasi" ja sitten loppumaailma kossua ja esanssiviinaa pöydänjalan vieressä. On myös ihmisiä, jotka ei käytä lainkaan alkoholia, koska ei koe mitään tarvetta siihen.
että juodaan kotimaista erittäin kuivaa valkoviiniä tai muuta alkoholia joko salaa tai julkisesti kännäysmielessä on vaikea ymmärtää erilaista tapakulttuuria.
Meillä ei ole toimittu niin, viinapulloa ei ole pidetty halkopinon takana tai pöydänjalan juuressa ja örvelletty.
Meille lasillinen on lasillinen, ei sen enempää. Samppanjaa tai viiniä nautitaan maun vuoksi ja juhlistamaan tilaisuutta. Kännissä oleminen olisi todella noloa ja moukkaa.
Ja ihan suomalaisia ollaan. Esanssisiiderit, kossut ja muut kännäysjuomat, joita nautitaan vain humaltumistarkoituksessa jätämme muille. Ristiäisissä, hautajaisissa, häissä, itsenäisyyspäivänä ym. tarjotaan se lasillinen ihan varmasti.
Muuten, miksi Raamatussa voidaan puhua viinistä ja hyväksytään se, mutta 2000-luvun Suomessa sen kohtuukäyttö (ei humaltumistarkoituksessa) on perkeleestä? Voisiko joku uskovainen valaista asiaa?
suomalaista tapakulttuuria taitaa olla just tuo kossupullo halkopinossa. Mutta samaa mieltä kanssasi.
minun puhuvan omasta tapakulttuuristani. Jos sinulla on näitä känniörvellysesimerkkejä lähipiirissäsi, olen erittäin pahoillani puolestasi. Siinä tapauksessa on varmasti viisainta pysytellä absolutismissasi. Geeniperimän kanssa ei kannata leikkiä.
Sydämellisesti raitista jatkoa sinulle ja perheellesi.
Ehkä tämä kossuörvellys on sinulle tutumpaa, koska tunnuit niin asiantuntevasti siitä kertovan.
Ja osoittaa edelleen mustavalkoisuuttasi, että oletat minun juomattomuuteni johtuvan lähipiirin alkoholiongelmasta. Älä söpöläiseni projisoi omia ongelmiasi minuun.
Hyvää joulua myös sinulle sen lasillisesi kanssa. Toivon, että olet sinun alkoholinkäyttösi kanssa, vaikka suhtautumisesi tuntuu edelleen olevan, että on vain sinun lasillinen ja muiden alkoholismiörvellys.
Et ehkä ole huomannyt, että on yleistymässä tapa, että ihmiset jättävät alkoholin käytön pois, koska huomaavat sen olevan turhaa ja eivät tarvitse sitä mihinkään ja makunakaan sitä ei oikein arvosta.
minun puhuvan omasta tapakulttuuristani. Jos sinulla on näitä känniörvellysesimerkkejä lähipiirissäsi, olen erittäin pahoillani puolestasi. Siinä tapauksessa on varmasti viisainta pysytellä absolutismissasi. Geeniperimän kanssa ei kannata leikkiä.
Sydämellisesti raitista jatkoa sinulle ja perheellesi.
Ikävä antaa neuvoja näin virtuaalisesti, mutta lähimmäisenrakkaudessani koen sen velvollisuudekseni. Toivon, että sinä kultaseni myönnät ongelmasi, muutoin menneisyydessäsi traumatisoineet alkoholikokemukset jatkavat kiusaamista vielä tulevaisuudessakin. Kipeistä asioista kannattaa puhua ja puhua.
Terapia on hyvä vaihtoehto ja mikäli rivien välistä aistimani tiukka taloudellinen tilanteesi estää yksityisellä sektorilla hoidon, löytyy onneksi nykyisin julkiselta puoleltakin ihan kohtuullisen päteviä terapeutteja.
Kossuörvellykseen olen saanut haluamattani tutustua monissa julkisissa paikoissa. Ehkä myös sinulle tuttuja tilanteita? Yhdet lavatanssit, toiset maaseudun juhannusjuhlat ja ex-poikaystävän sukulaisen häät antoivat makua tästä ihanuudesta. Sanomatta selvää muuten, ettei noissa häissä tai lavatansseissa ollut julkisesti alkoholitarjoilua. Mutta onneksi ei tarvitse hakeutua tuollaisiin tilanteisiin enää koskaan. Lika barn osv.
Siellä kielletään juopuminen viinistä koska siitä tulee irstas meno. Mutta muuten Raamatusta löytyy montakin kohtaa jossa kehotetaan käyttämään viiniä esim. vatsan lääkkeeksi. Raamattu ei ole mikään alkoholivastainen kirja. Siellä kehotetaan pitämään kohtuus alkoholin käytössä, syömisessä, rahan palvonnassa ja monessa muussakin asiassa. Ymmärrän kyllä että suomalaisen örvellysjuomisen seurauksena koko alkoholi nähdään piruna.
Pakko kommentoida tätä:
Mä en ymmärrä MIKSI sitä alkoa pitää olla mukana, että juhla olisi juhlava. Pääasiassa tuota tapaa taitaa ohjailla suomalaisten viinanhimo, ettei yhtään juhlaa voida olla ilman boolia, samppanjoita tai viinejä. Vain harva tyytyy siihen yhteen lasilliseen, eli viimeistään juhlan jälkeen aloitettua alkoholitarjoilua jatketaan hiprakkaan saakka kotona tai missä kukin.
Kammottavia on kertomukset lasten synttäreistä, joissa aikuisille on tarjolla kuoharia. Mikseivät ihmiset ajattele asiaa lasten näkökulmasta? Lapsi ei tarvitse alkoholia juhlaan - päin vastoin se pilaa monen lapsen juhlat - mikseivät aikuiset voi pyhittää tiettyjä juhlia alkoholittomiksi ihan lasten vuoksi?
Minä olen se, kenenkä tytön ristiäisissä nostettiin puheen yhteydessä Fresita-malja, ja vastaan tohon ekaan kysymykseen, että meillä syynä ei ollut viinanhimo, kun ei juuri muuten alkoholia käytetä muuta kuin joskus ruuan kanssa. Ja meillä todellakin jäi siihen yhteen lasiin. Tätä juuri en ymmärrä, että suomalaiset usein ajattelevat alkoholista, että kaikki tai ei mitään...
Ja tuohon, että mikseivät vanhemmat voi pyhittää tiettyjä juhlia täysin alkoholittomiksi. On tosi surullista, jos joissain perheissä se juhlamalja muuttuu kännäämiseksi. Esimerkiksi meillä kuitenkin lasten kannalta on ihan sama nostetaanko malja vai ei, meillä ei humalluta, joten lapset eivät huomaa eroa. Monille aikuisille se maljannosto kuuluu juhlatilaisuuteen.
Vain harva tyytyy siihen yhteen lasilliseen, eli viimeistään juhlan jälkeen aloitettua alkoholitarjoilua jatketaan hiprakkaan saakka kotona tai missä kukin.
Ikävää, että _sinulla_ on näin huonoja kokemuksia. Ole kiltti äläkä kuitenkaan yleistä.
Kukin tavallaan ja jos kuuluu sellaiseen sukuun, jossa alkoholin käyttöön liittyy aina myös örvellystä, niin alkumaljat kannattaa unohtaa.
Meillä oli kotiristiäiset, alkumaljat ja jopa viiniä ruoan kanssa. Tunnelma oli ihana ja rento. Humalasta tai edes hiprakasta ei voinut puhua ja jatkoillekaan kukaan ei lähtenyt.
saunoo rakkaani. Ei kannata puhua asiosta mistä ei tiedä yhtään mitään. Meidän piti viedä ihan Helo kiuas sinne Suomesta asti.
Sellasta se on kun naimisissa toisen kulttuurin kanssa, niin molempia opetetaan lapsillekin ja niiden molempien mukaan eletään.
Rakkaani, ranskalaiset eivät sauno, vaikka sinä siellä saunoisitkin. Siellä ei ole suomalaiseen tapaan saunakulttuuria. Eikö se, että Suomesta asti piti kiuas raahata, kerro sen.
heillä ei ole mitään omaa ranskalaista tapakulttuuria, vaan se on yks yhteen suomalaisen kanssa. voivat pikkuisen yllättyä siitä tiedosta.