Mitä mieltä kuoharitarjoilusta ristiäisissä?
Kommentit (90)
mulla kyllä mies ranskalainen ja puolis sukua siis.
Ehdottomasti on sampanjaa alkumaljana, kuohuviini ei kävisi missään tapauksessa niin suuressa juhlassa.
Itse asiassa esikoisen ruuan kanssa oli viiniä, kuopuksen ei koska ruokana oli vain keittoa. Ja hyvin maistui sampanja ja viini myös luterilaiselle papille.
Toivottavasti muistat korostaa sitä niille sukulaisillesi. Juntti wannabe-nousukas :D
Toivottavasti muistat korostaa sitä niille sukulaisillesi. Juntti wannabe-nousukas :D
ja kuohuviini on tosiaan ihan eri asia kuin shampanja. :-)
Olen 1630-luvulta alkujaan olevan aatelissuvun jäsen ja siten tutustunut useampiin ns. parempien piirien taikka toisin sanoen suomalaisten teollisuus-, korkeakoulu- sekä hallintosukujen perhejuhliin. Näissä ristiäisjuhlissamme on tapana nauttia alkoholijuoma ruoan kanssa ristiäispäivällisillä viinin muodossa. Itse kastetilaisuuteen en ole missään nähnyt yhdistettävän samppanjanjuontia ennen taikka jälkeen. Sellainen katsotaan itse asiassa todella epäkohteliaaksi etikettivirheeksi - moni sukuhan on taustoiltaan teologisiin ympyröihin sidottu ja siten tällaisen kevyen juoman nauttiminen on ehdottomasti epäkorrektia. Minun isoäitini, -tätini ja oma äitini eivät ymmärtäisi tällaista tapaa ollenkaan, joten meillä ei tule samppanjanjuonti kuulumaan tuleviin ristiäisiimme.
ei se että ranskalaiset tekee niin tai näin, automaattisesti tee kyseistä tapaa "hienoksi" tai korrektiksi Suomessa
ranskassa on ranskan tavat, suomessa suomen
juhlatilanteissa, yksi lasi kuohuviiniä tai viiniä, eli käytännössä korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Ja yhden lasin. Eikä ahdista yhtään olla ilman, mutta en näe mitään syytä, miksi maljaa ei voisi nostaa, koska en näe alkoholissa sinänsä mitään pahaa.
Jos minulla on sen takia mielestäsi alkoholiongelma, niin sille en voi mitään. Minusta taas ihmisellä, joka automaattisesti yhdistää alkoholin humalajuomiseen, on ongelma alkoholin suhteen, mikä ei sinänsä ole mikään ihme täkäläisessä ympäristössä, missä moni lapsi joutuu kasvamaan alkoholistin kanssa.
Omat vanhempani ovat asuneet vuosia Keski-Euroopassa, joten kotonani ei ole ollut ihan perinteinen suomalainen viinakulttuuri, joten en ehkä osaa aivan luontevasti samaistua suomalaisten ahdistuneeseen suhteeseen alkoholiin, vaikka täysin suomalainen olenkin.
Itse asiassa ihmettelen, että suomalaiset voi olla joulua, eikä ristiäisiä enää ilman alkoholia. Kamala kiihko ja uhoaminen, että saa juoda lasillisen, pari (kolme ja neljä) niinäkin päivinä. Jos ei pysty ajattelemaan näitä juhlia ilman alkoholia ja se alkaa ahdistaa niin kannattaa ehkä muutenkin miettiä alkoholinkäyttöään. Mihin tarpeeseen juotte ja mitä piilottelette humalanne taka?
saunoo rakkaani. Ei kannata puhua asiosta mistä ei tiedä yhtään mitään. Meidän piti viedä ihan Helo kiuas sinne Suomesta asti.
Sellasta se on kun naimisissa toisen kulttuurin kanssa, niin molempia opetetaan lapsillekin ja niiden molempien mukaan eletään.
sulla on sun tavat ja muilla on omansa.
Sun vauhkoaminen täällä ei saa muita luopumaan omista tavoistaan.
Totta kai! useimmiten on aikuisille meillä on myös viiniä tai olutta juhlissa kuin juhlissa (huom! idea ei ole vetää perskännejä, vaan vähän aikuisille muutakin kun vettä tai kahvia)
senkun juhlitte vaikka äidin pyllyä haistelemalla. Omatpa ovat tapanne. Mutta suomalaistesta tapakulttuurista oli puhe.
Meidän lasten otsille pirskotettiin kuoharitipat kun he saivat nimensä. Joo. Kivittäkää.
siitä on helppo laskea monta pulloa tarvitaan. Jos vieraita on 14 niin 2 pulloa riittää oikein hyvin. Maljankohotus on nimenomaan YHDEN maljan kohotus, silloin jokainen kohottaa pikarinsa ilmaan ja maistaa juomaansa.
saunoo rakkaani. Ei kannata puhua asiosta mistä ei tiedä yhtään mitään. Meidän piti viedä ihan Helo kiuas sinne Suomesta asti. Sellasta se on kun naimisissa toisen kulttuurin kanssa, niin molempia opetetaan lapsillekin ja niiden molempien mukaan eletään.
No siis joo, totta kai jotkut joskus, mutta kyllä sinäkin tiedät ettei saunominen ihan varsinaisen kiinteästi kuitenkaan kuulu ranskalaiseen kulttuuriin. sen verrran minäkin maassa asunut. Mutta joo, eurooppa yhdentyy. Kaikilla suomalaisilla ei ole ranskalaista kumppaniakaan, vaikka sulla nyt sattuukin olemaan.
on olemassa tietty tapakulttuuri jokaisessa maassa.
sinä olet puhunut jostain sun mielestä suomalaisesta tapakulttuurista, muut omista tavoistaan.
lapsien namikuoharia. Lapsien on hyvä oppia juhlistamaan juhlaa oikealla tavalla. Siksi on kiva kun lapsillekin on sitä omaa namikuoharia kivassa pullossa. Oppivat eurooppalaisille tavoille paremmin.
kuohari kuuluu ja sopii kaikkiin juhliin.Meidän lasten otsille pirskotettiin kuoharitipat kun he saivat nimensä. Joo. Kivittäkää.
koska MEIDÄN LAPSET näin niin se on NORMI
täällä toinen, tosin avioliiton kautta ja ranskalaiseen aatelissukuun (sekä teollisuussukuun) liittynyt. Täällä puolestaan on ehdottoman korrektia nostaa malja shampanjaa ristiäistilaisuuden jälkeen (ei kirkossa vaan siellä missä vastaanotto tapahtuu). Sama tapa toistuu juhlassa kuin juhlassa.
sinä olet puhunut jostain sun mielestä suomalaisesta tapakulttuurista, muut omista tavoistaan.
tarkotatko että sun mielestä ei ole olemassa mitään tapakulttuuria. peruskoulu käymättä vai aivot narikassa ?
Tai mieluiten aito shampanja. :-) Tarkoitus ei tietenkaan ole "vetaa perseita" - jos tama on vaikeaa ymmartaa ystavapiirille/suvulle, niin sitten ehka kannattaa jattaa valiin, meilla kylla onnistuisi - vaan kohottaa se lasillinen, ei sen enempaa...