Mitä mieltä kuoharitarjoilusta ristiäisissä?
Kommentit (90)
ja olen kyllä monissa myös työn puolesta nostanut maljan. Tämä ei ole uskonnollinen kysymys, mutta tapoja on suvuilla kovin erilaisia.
Ja siis olen pappi.
Ja kerrottuaan vanhemmillemme - malja-ideasta - hekin hieman yllättyivät, että ristiäisissä juotaisiin kuoharimaljat. Muttei sit juotu.
Itse olen uskova ihminen ja kristitty, ja tuttavapiirissäni on paljonkin pappeja. Lisäksi liikun muutenkin ihan kohtuullisen sivistyneissä piireissä, mitään mäyräkoiratyyppejä on todellakaan tunne.
Enkä minä suhtaudu ollenkaan noin kielteisesti shampanjaan alkumaljana. Tottakai jos mukana on ihmisiä, joilla on alkoholiongelma, tai ihmisiä, jotka juovat itsensä humalaan, niin ei tietenkään alkoholia kannata silloin tarjota, mutta jos mukana on vain porukkaa, joka oikeasti osaa käyttäytyä, ja vaihtoehtona on myös alkoholiton juoma, en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa.
Minä en yhtään ymmärrä ajattelua, missä alkoholista on sellainen mustavalkoinen kuva, missä toisaalta hyväksytään humalahakuinen juominen jossain tilanteessa, ja toisessa ei alkoholia ollenkaan. Itse pidän humaltumista missä tahansa tilanteessa tosi junttina käytöksenä, mutta alkoholia en sinänsä pahana missään. Ja olen esim Saksassa käynyt kristityn porukan kanssa Weinsstubessa, ja Englannissa seurakuntaporukalla vietimme iltaa pubissa, papin kanssa, ja moni tilasi olutta.
Mikä teitä uskiksia oikeen riivaa? Tottakai juhlissa kuin juhlissa voidaan ottaa kuoharimalja.
Shampanjaa, kuohuviiniä mitä nyt sitten raaskikaan ostaa.
ja siihen että uskonnollinen etiketti kieltää alkumaljan ristiäisissä.
Myös meillä täällä katolisessa maassa tarjotaan ristiäisten, kuten häidenkin aloitukseksi malja kuohuvaa. Kirkollisesti ajatellen se ei ole epäsopivaa.
Eri asia sitten on haluaako muuttaa tapoja tai tuoda uusia tuulia juhlapöytään. Siihenkin jokaisella on mielestäni oikeus.
samppanja ei shampanja.
t: kielipoliisi
Että viini ei ole mikään "juttu" mutta tervetuliaismalja on, ja kahvin kanssa voidaan ottaa ihan tiukkaakin (konjakkia kaiketi avecina useimmiten näkee), mutta just kuohuviini on pannassa siksi että sen kanssa samanaikaisesti ei pidetä mitään muuta syötävää tai juotavaa kädessä?
Se on tapakulttuuria. Sitä en valitettavasti pysty rautalangasta vääntämään. Kuohuviinissä ei ole mitään vikaa SINÄNSÄ mutta maljojen nosto ei kuulu ristiäisiin eikä hajuvesi lihapulliin.
Täällä Irkkulassa papit vetää lärvejä baarissa, että olisi edes joku ilo elämässä, kun naista ei saa...
Meilläpäin juodaan ristiäisissä muutakin kuin alkumaljat. Yleensä tarjotaan kolmen ruokalajin ateria ja juomat päälle.
Viime la olin kaverin vauvan ristiäisissä heidän kotonaan ja hänen anoppinsa kaatoi minulle lasin valkkaria iiissoooon punaviinilasiin ja ihan piripintaan. Olin siellä siis ilman miestä ja vastuussa kolmesta lapsestani. : o En ihan viitsinyt tuollaista tuopillista sitä vinkkua vetäistä, olisi ehkä voinut syntyä vaaratilanteita lasten kanssa... Join vajaa puolet, kun tämä anoppi vahti, että minäkin nyt varmati saan "rentoutua".
Kukaan ei heilunut siellä kännissä, lapset leikkivät ulkona ja sisällä ja aikuiset juttelivat vilkkaasti ihanan takkatulen loimutessa ja drinksut kädessä. Oli ihana ja leppoisa tunnelma, ei minkäänlaista pönötystä. : )
maljahomma ei kuulu ristiäisiin ollenkaan
maljahomma ei kuulu ristiäisiin ollenkaan
Haluammekin "modernit" ristiäiset ilman pönötystä, joten siksi "uudistamme" tapakultturia ja ehdottomasti nostamme maljat alkuun.
Nro 30 tosiaan puhuu asiaa.
kun ne voisivat olla lämminhenkiset ja rennot perhejuhlat?
Täällä Irkkulassa papit vetää lärvejä baarissa, että olisi edes joku ilo elämässä, kun naista ei saa...
Meilläpäin juodaan ristiäisissä muutakin kuin alkumaljat. Yleensä tarjotaan kolmen ruokalajin ateria ja juomat päälle.
Viime la olin kaverin vauvan ristiäisissä heidän kotonaan ja hänen anoppinsa kaatoi minulle lasin valkkaria iiissoooon punaviinilasiin ja ihan piripintaan. Olin siellä siis ilman miestä ja vastuussa kolmesta lapsestani. : o En ihan viitsinyt tuollaista tuopillista sitä vinkkua vetäistä, olisi ehkä voinut syntyä vaaratilanteita lasten kanssa... Join vajaa puolet, kun tämä anoppi vahti, että minäkin nyt varmati saan "rentoutua".
Kukaan ei heilunut siellä kännissä, lapset leikkivät ulkona ja sisällä ja aikuiset juttelivat vilkkaasti ihanan takkatulen loimutessa ja drinksut kädessä. Oli ihana ja leppoisa tunnelma, ei minkäänlaista pönötystä. : )
Tämän kaltaisissa nimijuhlissa olen ollut Suomessakin ja olivatkin oikein mukavat juhlat lapsen kunniaksi. Mutta tosiaan eivät olleet milläänlailla uskonnolliset juhlat-
että siitä on olemassa yleinen ohjeistus, kun taas se on puhtaasti makuasia nostetaanko ristiäisissä onnittelu- tai tervetuliaismalja.
meilläkään ei ristiäisiä, vaan nimiäiset, ja ilman muuta niissä nostettiin malja kuohuvalla!
se on kuitenkin koko perheelle juhlallinen ja arvokas tilaisuus, johon maljannosto sopii loistavasti. ei ole ikinä tullut mieleenkään, että se olisi jollekin ongelma...
yhdestä desistä kuoharia/skumppaa ei todellakaan tule humalaan, ja meidänkin juhlissa oli tietysti tarjolla alkoholiton vaihtoehto niille, jotka sen halusivat.
unohtui lainata hänen tekstiään tuohon omaan viestiin...
eikä pönötysjuhlia.
Meidän ristiäisiin kuuluu rento meininki kuoharilla höystettynä. Kivasti liukastaa kielenkantoja. Loppuillasta on jo kummi Pena jo kokeilemassa, onko jälkivuoto lakannut ja isä on sylikummi jaanan kanssa pelmuamassa makuuhuoneessa.
Mummit ja papat on jo siirtyneet lähikuppilaan.
Itse asiassa ihmettelen, että suomalaiset voi olla joulua, eikä ristiäisiä enää ilman alkoholia. Kamala kiihko ja uhoaminen, että saa juoda lasillisen, pari (kolme ja neljä) niinäkin päivinä.
Jos ei pysty ajattelemaan näitä juhlia ilman alkoholia ja se alkaa ahdistaa niin kannattaa ehkä muutenkin miettiä alkoholinkäyttöään.
Mihin tarpeeseen juotte ja mitä piilottelette humalanne taka?
Vaikka jossain muualla olisikin ja vaikka jonkun ristiäisissäkin olisi tarjottu ja ihan riippumatta siitä, kumpi tapa on kivempi/parempi, suomalaisen tapakulttuurin mukaista ei ole
Kyseessä ei ole "puhtaasti makuasia" vaikka jokainen tietysti voi tehdä tapojen mukaan tai olla tekemättä
Ihan sama muuten pätee hautajaisiin, ei ole tapana nostaa maljoja vaikka teillä nostettaisiinkin
Itse asiassa ihmettelen, että suomalaiset voi olla joulua, eikä ristiäisiä enää ilman alkoholia. Kamala kiihko ja uhoaminen, että saa juoda lasillisen, pari (kolme ja neljä) niinäkin päivinä. Jos ei pysty ajattelemaan näitä juhlia ilman alkoholia ja se alkaa ahdistaa niin kannattaa ehkä muutenkin miettiä alkoholinkäyttöään. Mihin tarpeeseen juotte ja mitä piilottelette humalanne taka?
[/quote]
Itse olen uskova ihminen ja kristitty, ja tuttavapiirissäni on paljonkin pappeja. Lisäksi liikun muutenkin ihan kohtuullisen sivistyneissä piireissä, mitään mäyräkoiratyyppejä on todellakaan tunne.
Enkä minä suhtaudu ollenkaan noin kielteisesti shampanjaan alkumaljana. Tottakai jos mukana on ihmisiä, joilla on alkoholiongelma, tai ihmisiä, jotka juovat itsensä humalaan, niin ei tietenkään alkoholia kannata silloin tarjota, mutta jos mukana on vain porukkaa, joka oikeasti osaa käyttäytyä, ja vaihtoehtona on myös alkoholiton juoma, en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa.
Minä en yhtään ymmärrä ajattelua, missä alkoholista on sellainen mustavalkoinen kuva, missä toisaalta hyväksytään humalahakuinen juominen jossain tilanteessa, ja toisessa ei alkoholia ollenkaan. Itse pidän humaltumista missä tahansa tilanteessa tosi junttina käytöksenä, mutta alkoholia en sinänsä pahana missään. Ja olen esim Saksassa käynyt kristityn porukan kanssa Weinsstubessa, ja Englannissa seurakuntaporukalla vietimme iltaa pubissa, papin kanssa, ja moni tilasi olutta.