Koiranomistajat / Koirienvihaajat!
Kuulin tänään aivan mielettömän hyvän "jutun".
Hän varmaan itsekin tunnistaa itsensä jos lukee
(ja jos, niin pistäppä viestiä)
Minkä takia koiranomistajat pitävät koiriaan vapaana? ja antavat niiden vapaasti hyppiä toisten ihmisten syliin? Entä jos joku on todella alleginen? Kyllä siitä tulee sitä karvaa vaatteiseiin! Tai jos joku oikeasti pelkää koiria mielettömästi! ja niin, koirathan vaistoavat pelon, ja monet reagoivat siihen agressiivisuudella.
Miksi ette pidä niitä piskejänne kiinni?
Entä jos potkaisen jokaista koiraa päähän kun se tulee hyökkii mua tai mun lasta kohden. Olis ihan oikein.
Kommentit (78)
Jos vieras koira käy omaan koiraan kiinni, kannattaa ottaa niskaote ja komentaa. Se potkimimen ja rääkyminen ja muu hysteria vain yllyttää.
Jos koirat tappelee keskenään kuin jos koira käy ihmiseen kiinni.
jos jostain hyökkää koira oman koiran kimppuun. Se on päällekäynti.
Vai onko sinusta siis normaali pahoinpitelykin vain ihmistappelu? Kuljet jossakin ja pusikosta joku käy päälle? Selvä.
20/21 lisäys: Joo, eli ajattelin sellaisen tilanteen jos vieras koira hyökkää muhun kiinni, esim jalkaan, niin yrittäisin kyllä ensin potkia irti. Siis ei täysiä, vaan sen verran että päästäis irti. Mut jos vieras koira hyökkäisi omaan koiraan kiinni, niin tietysti niskaote on paras vaihtoehto. Omatkin koirat ovat joskus tapelleet keskenään (toinen kun vahtii ruokaa) ja silloin vain miehen niskaote tepsii.
Haukkumaan on tullut, on hyppinyt vasten jne. mutta kiinni ei ole käynyt koskaan.
Ja minä olen kulkenut ulkoilupoluilla ja metsissä jne. kaksi tuntia päivittäin pitkin Helsingin seutua.
En usko alkuunkaan näihin juttuihin, että sadat koirat kävisivät jatkuvasti kiinni...
En ikinä ota riskiä, että koirani aihauttaisivat pelkoa, vaaraa tai vahinkoa muille.
Dobberiuroksemme on tietenkin suht iso kokoinen ja rotuun liitetään pelkoa ja tyhjää aggressiivisuutta. Tuo uroksemme on nyt 4-vuotias ja ollut meillä pennusta asti. Välillämme on syvä luottamus ja koira tietää paikkansa perheessä, eli on ihmisten, myös lasten alapuolella. Koira on hyvin koulutettu, täysin luoksetulovarma (tätä ollaan testattu jopa tärppipäiväisen nartun läsnäollessa ja kyllä vaan, ensimmäinen komento ja koirani oli samantien vierelläni perusasennossa!)
SILTI pidän koiraani vapaana vain koirapuistossa, metsässä ja omalla tontillamme. Pihamme on aidattu, mutta koira pääsisi kyllä hyppäämään aidan yli jos haluaisi. Se ei sitä kuitenkaan tee, koska on opetettu hyvin.
Pienempi koiramme on nyt 3-vuotias ja tuli meille 6kk sitten ns. rescue-tapauksena. Sitä ei oltu mitenkään koulutettu, onneksi se kuitenkin luonnostaan on hyväluontoinen. Kouluttaminen on vielä ihan vaiheessa ja tämä koira saa olla vapaana vain ja ainoastaan koirapuistossa ja pihallamme silloin, kun itsekin olen pihassa (on niin paljon pienempi ettei pääse aidan yli)
Meidän koiran kimppuun muuten ovat eniten käyneet juuri dobermannit, koirapuistoissakin.
ajattelen, että koirat tulee pitää kiinni kaupungissa. On todella raivostuttavaa kun olet oman koiran kanssa rauhassa lenkillä ja vastaan tulee sitten näitä joiden koirat ei muka ole eläimiä ollenkaan, vaan ihan koneita ja varmasti pysyy hallinnassa tilanteessa missä tahansa, just joo...
Pitäisikö muiden ihmisten muka luottaa täysin tuntemattoman ihmisen taitoihin koiran käsittelyssä, sokeasti?
Kyllä siinä sydän lyö tuhatta ja sataa jos puskasta tulee vastaan irti oleva bokseriuros ja omakin koira vielä sattuu olemaan uros...
Ei sellaisen sietämistä voi vaatia keneltäkään.
Koirat kiinni, jos ei olla omalla pihalla tai
esim. jossain pellolla jossa hyvä näkyväisyys pitkälle, niin että ehdit varmasti ottaa koiran kiinni jos paikalle tulee muita.
lakia on niin vaikea noudataa? Koirat on pidettävä kytkettyinä tietyissä paikoissa ja tiettynä vuoden aikana.
kaupungeissa on aika hyvin tarjolla koiapuistoja, joissa voi sitten käydä, ja kyllähän sitä metsääkin aina jostain löytyy.
Minusta koiran omistaja on hyvin välinpitämätön omaa lemmikkiään kohtaan, jos pitää sitä kaupunki alueella vapaana. Koirahan voi saada vaikka millaisen päähänpiston ja juosta suoraan auton alle.
ja kyllä, rakastan koiria ja omaani valtavan paljon, ja siksi pidän sen kaupungissa kytkettynä...mutta kun olemme mökillä, saa koira nauttia vapaudestaan.
että on todella monia oikein koiriaan pitäviä, niistä lemmikeistään sekä muista ihmisistä välittäviä ihmisiä. Nämä viestin loppupään koiranomistajat vaikuttavat sellaisilta.
Olen kans sitä mieltä, että koiran kiinni pitäminen (jos siis ei ole täysin jollain niityllä, jossa ei ole muita) on sekä koiran että sen omistajan etu. Ja koira kannattaa myös kouluttaa hyvin.
Eniten vahinkoja tiedän sattuneen nimenomaan koiranomistajille itselleen, enkä sivullisille lenkkeilijöille, muiden koirien aiheuttamana. Yksikin tapaus tulee mieleen, kun ystävän koulutetun Rottweilerin kimppuun kävi vieras koira ja oma koira tietysti silloin riuhtaisi. Ystävän polvi meni sijoiltaan :-(
rodultaan aina pahamaineikas ja pelottava. aina ku sen kanssa kävelee niin ei kukaan tule lähelle- aikuisista. mutta lapset halivat pelotta ja suukottelevat. olen kyllä muistuttanut lapsia että tämänrotuisia koiria on joka lähtöön, että jokaista ei saa halailla niinkuin tätä, koska jokainen on yksilö.
en tosin potki koiria, mutta kyllä jotain olisi tehtävä jos rupee hyökkimään lapsen päälle.
En pidä koirista, joitain koiria ihan pelkään. Aiemmin pelkäsin kaikkia koiria ja joskus lapsena jätin menemättä kotiin, kun huomasin, että naapurin täti oli tullut koiran kanssa meille ja koira oli sidottuna oven viereen. Mummolassa en uskaltanut mennä ulkovessaan, koska koira oli kytkettynä siinä matkan varrella.
Pyrin olemaan hysterisoimatta lapsiani, vaikka eivät hekään nyt innolla mene silittelemään mitään eläimiä. En mene kuin pakon edessä sellaisiin kyläpaikkoihin, joissa tiedän olevan koiran. Lisäksi, jos tutustun uusiin ihmisiin selvitän melkein ensimmäisenä onko hänellä koiraa.
Sellaiset ihmiset todellakin ärsyttää, jotka eivät millään ymmärrä koirapelkoa. Kun, ihan oikeasti, jotkut eivät pidä koirista! Itse en lämpene oikein millekään eläimelle. Koiranomistajien tulisi ottaa huomioon myös "toisenlaiset ihmiset" eli ei-eläinrakkaat.
koska on huonon omistajan merkki, jos ei saa koiraansa tottelemaan !
viimeksi viime viikolla Munichin kadulla näin useita koira seuraamaassa ilman hihnaa isäntäänsä/emäntäänsä
järkyttävän allerginen koirille. Olimme lapsen olessa 4 v puistossa kävelemässä, kun vapaana juokseva koira juoksi lapsen luo ja rupesi nuolemaan kasvoja. omnistaja sanoi, ettei se mitään tee, ystävällinen koira, kun käskin äökkiä viemään koiran pois. Koirta oli nuollut myös lapsen silmää ja koko silmään (ja kasvoihin ) tuli voimakas allerginen reaktio. Silmä ei mennyt edes kiinni ja lapsi joutuii olemaan 2 päivää sairaalassa.
Kyllä mielestäni myös lapsella on oikues turvallisesti liikkua puistossa.
Sovitaanko että minä pelkään lapsia. Minusta joka päivä tulee vastaan pelottavia lapsia. Lapset ovat pelottavia. Potkaisen lastasi, jos se tulee lähelle, koska minä pelkään lapsia. Tämä on vain normaali reaktio, koska jos minä pelkään lapsia, saan potkaista lasta, koska minä pelkään lapsia.
Kirjoituksesi on typerä ja lapsellinen.
vapaana juoksevaa koiraa. Ne tilanteet on aina olleet sellaisia että minä ja olen ollut oman kiinni olevan pienen koirani kanssa lenkillä ja yhtäkkiä on meidän luokse juossut irti oleva koira pyörimään ympärille.
Kyllä sitä säikähtää, mä olen säikähtänyt itseni ja koirani puolesta. Kertaakaan ei ole nämä irti juosseet koirat totelleet omistajiaan vaikka omistajat ovat kuinka huutaneet kieltoja koirilleen. Meidän luokse päästyään ovat vain todenneet että, "ei meidän koira mitään tee, se on ihan kiltti"
Kerran yksi koira käyttäytyi todella agressiivisesti (boxeri), mä vaistomaisesti otin oman koirani mun syliin ja olin tosiaan valmis boxeria potkasemaan jos tulee yhtään lähemmäs. Mitä teki omistaja? ripitti mua siitä kun olin ottanut koirani syliin. Joo, kyllä mä tiedän että periaatteessa sitä ei saisi siinä tilanteessa tehdä, mutta käytäntö on toinen kun iskee oma suojeluvietti päälle. Meillä on tosiaan pieni koira, se on henki pois kun iso koira käy päälle.
Onneksi mun lapset on saaneet olla rauhassa vapaana juoksevilta koirilta.
koska on huonon omistajan merkki, jos ei saa koiraansa tottelemaan ! viimeksi viime viikolla Munichin kadulla näin useita koira seuraamaassa ilman hihnaa isäntäänsä/emäntäänsä
Ihan Marienplazillakin kulkee koiria vapaana omistajan perässä... kait ne saksalaiset osaa kouluttaa koiransa paremmin.
Suomessa ei missään nimessä saa pitää koiria irti, suomalaiset kun eivät jostain syystä koiriaan hallitse. Mistähän se muuten johtuu ?
Olkoonkin vaikka kuinka tottelevainen koira hyvänsä, niin kiinni on pidettävä. Kukaan ei voi mennä takuuseen koirastaan etteikö se tekisi jotain. Vanha sanonta, kerta se on ensimmäinenkin, pitää hyvin paikkaansa.
Jotkut vastaantulijat taas voivat olla todella allergisia, tai oikeasti pelätä koiria.
Yrittäkää hyvät koiranomistajat ymmärtää, ettei se ole vihaa.
Onneksi suurin osa kuitenkin on täysijärkisiä.
Joku kirjoitti, että on vaikea uskoa että olisi satoja irrallaan olevia koiria... Kuule, jo se yksi aina irrallaan vastaan tuleva koira riittää allergiselle tai koiraa pelkäävälle ihmiselle.
Koiria potkiva vihaa niitä tai tuntee aggressiota niitä kohtaan.
Vrt. naisen potkiminen. Vaikka se on varmaan komplisoidumpi juttu. Väittäähän jotkut naisenpotkijat ja -hakkaajat rakastavansa murjottaviaan.
että koiria pelkäävät rinnastetaan väistämättä koiria vihaaviin. Pelko ja viha ovat aivan erilaisia tunteita.
Harva koiria pelkäävä vihaa koiria. Jos piittaamattomia koiranomistajia olisi vähemmän, myös koiria pelkääviä ihmisiä olisi vähemmän. Niihin koiria vihaaviin sitten ei voi kyllä omalla käytöksellä vaikuttaa.
Ongelma on kyllä siellä hihnan toisessa päässä, jossa on ihminen. Ja 9:n tapauksessahan oli niin, ettei edes ollut mitään hihnaa.
Koiraa pelkäävän luulisi väistävän koiria
Olet siis vaikkapa kävelyllä ihan tavallisella kävelytiellä taajamassa ja vastaantuleva koira on irti ja juoksee sinua kohti. Miten väistät?
Jos vieras koira käy omaan koiraan kiinni, kannattaa ottaa niskaote ja komentaa.
Se potkimimen ja rääkyminen ja muu hysteria vain yllyttää.