Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako kukaan liikennesääntöä milloin mun pitää väistää bussia

Vierailija
26.11.2009 |

silloin kun se lähtee pysäkiltä?

Ajattelin vaan kun eilen bussi melkein jyräs mut. Ajoin kehällä missä on rajoitus 70, kumpi oli väistövelvollinen?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska eilen tosiaan koin aikamoisia sydämmentykytyksiä. Onneks viereinen kaista sattu olemaan vapaa ja pääsin sille. Ja että ei ainakaan toista kertaa pääsis käymään samoin. Yleensä oon kyllä ollut aika tarkka noiden bussien kanssa ja tiedän että esim. taajamassa missä rajoitus on 60, mä olen se väistäjä tai tilanantaja.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei tule niin helposti pipi.

Vierailija
2/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussi on väistämisvevollinen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussi väistää.

Vierailija
4/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki 22 §:

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Näin ollen bussilla ei ollut etuajo-oikeutta, koska nopeusrajoitus oli 70km/h.

Itseäni suorataan pelottaa pysäkiltä lähtevät bussit. Valtaosa laittaa vilkun ja siinä samassa siirtyy viereiselle kaistalla. Omalla kohdalle on sattunut pari läheltä piti tilannetta juuri tuon vuoksi.

Vierailija
5/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehällä ajavat bussit ovat röyhkeitä. Tiedän kokemuksesta. Kannattaa väistää jos pystyy. Jos jotain sattuu on bussikuski syyllinen.

Vierailija
6/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki 22 §: Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414) Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään. Näin ollen bussilla ei ollut etuajo-oikeutta, koska nopeusrajoitus oli 70km/h. Itseäni suorataan pelottaa pysäkiltä lähtevät bussit. Valtaosa laittaa vilkun ja siinä samassa siirtyy viereiselle kaistalla. Omalla kohdalle on sattunut pari läheltä piti tilannetta juuri tuon vuoksi.

Mä vähän muistelinkin että se tosiaan olis noin ollut. Mä en ymmärrä oikein mitä siinä kävi, eikö se nähnyt mua, olinko katveessa? Vai oliko vain röyhkeä ja piittaamaton.

No, pääasia että ei mitään kuitenkaan lopulta käynyt, ei pelti kolissut.

-ap

Vierailija
7/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 §

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Vierailija
8/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään en pelkää yhtä paljon liikenteessä kuin paikallisbusseja. Kaksi kertaa olen joutunut siirtymään viime hetkellä viereiselle kaistalle (onneksi siellä ajaneet ovat olleet tilanteen tasalla) kun idaribussikuski on vaan kääntynyt pysäkiltä suoraan eteen samalla sekunnilla kun on pannut vilkun päälle. Ja tietty 70 alueella.

Vierailija
9/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tekee juuri niin että vilkku päälle ja samantien ajokaistalle, tuskin edes katsovat peiliin tai sivulle, isomman oikeudella rikkovat lakia.

Mä myös olen aina valppaana kun bussi on pysäkillä, vaikka olisin etuajo-oikeutettu, sen verran oon antanut periksi.

Vierailija
10/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeurajoitus oli siis 70km/h ja luonnollisestikaan en väistänyt. Johan tunkin bussi törkeästi kylkeen, juuri ja juuri ehdin sivuun. Laitoin kaupungin liikennelaitoksella meiliä, että opettaisivat kuskit noudattamaan liikennesääntöjä.

Vierailija
11/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussi ei ikinä pääsisi pois pysäkiltä ilman röyhkeyttä. Ruuhkaaikoinahan nuo nopeudet kehällä eivät juuri yli 40km/h nouse. Kannattaa aina olla varovainen kun näkee bussin pysäkillä. Kuljettaja harvemmin ne sakot maksaa vaan liikennöitsijän vakuutuksesta menevät.

Vierailija
12/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussi ei ikinä pääsisi pois pysäkiltä ilman röyhkeyttä. Ruuhkaaikoinahan nuo nopeudet kehällä eivät juuri yli 40km/h nouse. Kannattaa aina olla varovainen kun näkee bussin pysäkillä. Kuljettaja harvemmin ne sakot maksaa vaan liikennöitsijän vakuutuksesta menevät.

Näyttää vaan siltä että bussikuskit tunkee röyhkeesti kaistalle aina, ei vain ruuhka-aikoina. Jos oikein pilkkua viilataan, niin kyllä lain pitäis koskea myös bussikuskeja, oli sitten ruuhka-aika tai ei!

Vierailija
13/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään en pelkää yhtä paljon liikenteessä kuin paikallisbusseja. Kaksi kertaa olen joutunut siirtymään viime hetkellä viereiselle kaistalle (onneksi siellä ajaneet ovat olleet tilanteen tasalla) kun idaribussikuski on vaan kääntynyt pysäkiltä suoraan eteen samalla sekunnilla kun on pannut vilkun päälle. Ja tietty 70 alueella.

myös kaistaa vaihtaessaan...

Vierailija
14/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikennelaitoksille, ja kiukkuista sellaista. Vaikka enitenhän liikenteessä törppöilevätkin yksityisautoilijat,mutta silti. Edes työkseen autoa ajavat voisivat näyttää esimerkkiä.

Vierailija
15/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia tilanteita on nähty. Hurjimpia tapauksia ovat nämä, kun bussi ei väistä hälytysajossa olevaa hälytysajoneuvoa, ei edes sairaala-alueella.

Vierailija
16/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudatettavana, sen takia eivät usein noudata liikennesääntöjä vaan kaahaavat hullun lailla. On myös paljon ulkomaalaisia kuskeja, monista maista tulleille on myönnetty paikallisia ajokortteja lähes sokkona tarkistamatta onko todellakin kotimaassa myönnetty voimassa oleva ajokortti, Mikä tahansa virallisen näköinen paperi/kortti on kelvannut näille meikäläisille vieraskoreille ja aina niin hyvää tahtoville virkailijille.

Vierailija
17/18 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nykyään täynnä törppöjä, ei liikennesäännöillä ole väliä jos ei niitä noudateta, tätä eivät osaa vieläkään opettaa liikennekouluissa.

Vierailija
18/18 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ilmeisesti aina varmuuden vuoksi tukkia liikenne ja pysähtyä pysäkillä olevan bussin taakse, kun noiden liikkeet on niin arvaamattomia eikä näitä teiden jumalia näytä koskevan alkeellisimmatkaan säännöt, kuten VILKUN käyttö että edes tietäisi milloin se on sieltä ampumassa eteen.