Onko ns. pakkoruotsin opiskelu oikein? ov
Vai pitäisikö saada valita tilalle joku toinen kieli niin halutessaan?
Kommentit (58)
Se ei vaan nyt toimi. Kouluihin tarvitaan kovaotteisia vartijoita jotka pistäisi lapset lukemaan sitä ruotsia "pakolla" jos ei lue niin itkee ja lukee. Kiittävät sitten myöhemmin.
Moni pääsee peruskoulun läpi vaikkei osaa edes muodostaa lausetta ruotsiksi.
Ruotsi on todella looginen kieli ja helppo.
Ruotsin kieli on ruma, kankea ja epälooginen. Työssäni tarvitsen englantia joka päivä ja saksaakin välillä. Ruotsin taidolla en tee mitään vieläkään.
Pakollisena voisi olla joku kieli, mutta sen ei tarvitsisi siis olla ruotsi. Itä-Suomessa olisi paljon enemmän hyötyä esim. venäjän opiskelusta, ja espanjaa, ranskaa ja saksaa puhuu maailmalla aika paljon enemmän ihmisiä kuin mitä ruotsia.
Itse olen opiskellut ruotsia sieltä seiskalta lähtien. Lukiossa kirjoitin siitä m:n ja yliopiston pakollisesta ruotsista sain hyvät tiedot. Silti en tule yhtään toimeen ruotsilla, en pystyisi keskustelemaan mistään aiheista yksinkertaisiakaan juttuja ruotsiksi. Tarvitsen tekstityksen ruotsinkielisiin ohjelmiin, lehtijuttuja yms. pystyn hieman käsittämään ruotsiksikin mutta osa jää hämärän peittoon.
Enkä ole vielä kertaakaan koulujen/yliopiston ulkopuolella ruotsia tarvinnut mihinkään. Englantia sen sijaan jatkuvasti, ja usein olisi ollut hyötyä myös ranskan ja espanjan taidoista.
ruotsin kieli on hyödytön kieli suurimassa osassa Suomea, on täysin järjetöntä että 5,6 % vähemmistön takia kaikki pakotetaan opiskelemaan ruotsia
vastustus perustuu ainoastaan siihen, ettei muuallakaan maailmassa opiskella ruotsinkieltä tai vastaavaa?
tästä päästään taas tuohon aikaisempaan kommenttiini, kuka kokee minkäkin tarpeettomaksi. Itse olen kokenut historian opiskelun erittäin tarpeettomaksi, samoin kuvaamataidon opit ovat jääneet käytännössä melkoisen turhiksi.
Pyysin vanhempani keskustelemaan koulun päättäjien kanssa tilanteestani. Olin jo niihin aikoihin määrätietoinen ja älykäs kyseenalaistaja. Sovimme että saan tokariin numeron 4 ja pääsen koulusta jäämättä luokalleni.
Sitten on myös näkökantoja pakkoruotsiin. Monet jotka ovat pakkoruotsin kärsineet tahtovat myös nuorten kärsivän siitä.
av att läsa era svar.
Lyckligtvis finns det några som har ett liiiiite öppnare sinnelag och förstår att SPRÅK SOM SPRÅK är en rikedom och en dörr till en ny kultur, vare sig tvångs- eller frivilliginlärd.
Ahvenanmaalla on enemmän suomenkielisiä kuin Manner-Suomessa on ruotsinkielisiä väkilukuun suhteutettuna.
av att läsa era svar.
Lyckligtvis finns det några som har ett liiiiite öppnare sinnelag och förstår att SPRÅK SOM SPRÅK är en rikedom och en dörr till en ny kultur, vare sig tvångs- eller frivilliginlärd.
Pyysin vanhempani keskustelemaan koulun päättäjien kanssa tilanteestani. Olin jo niihin aikoihin määrätietoinen ja älykäs kyseenalaistaja. Sovimme että saan tokariin numeron 4 ja pääsen koulusta jäämättä luokalleni. Sitten on myös näkökantoja pakkoruotsiin. Monet jotka ovat pakkoruotsin kärsineet tahtovat myös nuorten kärsivän siitä.
voi kuin nauraa :D. Edelleenkin ihmettelen tätä käsitettä "pakkoruotsin kärsiminen". Miksei kukaan sen kummemmin puhu vaikka siitä "pakkohistorian kärsimisestä"? Nämä kamalassa kurjuudessa pakkoruotsista kärsivät nuoret eivät edes tiedostaisi tätä suunnatonta kärsimystään, jos ei aikuisen ihmiset jatkuvasti kyseenalaistaisi tuota kielenopetusta.
Ruotsin kieli on ainoa pakollinen vieras kieli suomenkielisissä kouluissa.
Pyysin vanhempani keskustelemaan koulun päättäjien kanssa tilanteestani. Olin jo niihin aikoihin määrätietoinen ja älykäs kyseenalaistaja. Sovimme että saan tokariin numeron 4 ja pääsen koulusta jäämättä luokalleni. Sitten on myös näkökantoja pakkoruotsiin. Monet jotka ovat pakkoruotsin kärsineet tahtovat myös nuorten kärsivän siitä.
voi kuin nauraa :D. Edelleenkin ihmettelen tätä käsitettä "pakkoruotsin kärsiminen". Miksei kukaan sen kummemmin puhu vaikka siitä "pakkohistorian kärsimisestä"? Nämä kamalassa kurjuudessa pakkoruotsista kärsivät nuoret eivät edes tiedostaisi tätä suunnatonta kärsimystään, jos ei aikuisen ihmiset jatkuvasti kyseenalaistaisi tuota kielenopetusta.
sanoin, että esim itselläni ei ole historiasta ollut mitään hyötyä oikeassa elämässä. Tämä keskustelu nyt kiertää kehää.
Äsken jo kysyin, että onko vastustuksen ainoa syy siis se, ettei muualla maailmassakaan ole vastaavaa systeemiä, johon sain vastauksen, että ruotsin kieli on turha, johon taas esitän vastakysymyksen, miksei vastusteta myös muita aineita ja taas vedetään koko muu maailma ja kehä kiertää loputtomiin.
Ruotsin kieli on ruma, kankea ja epälooginen. Työssäni tarvitsen englantia joka päivä ja saksaakin välillä. Ruotsin taidolla en tee mitään vieläkään.
kuinka saksan kielikin on paljon helpompi oppia kun osaa ruotsin?? Joten mun mielestä on naurettavaa tässä yhteydessä sanoa, että ruotsilla et tee mitään. Se on luonut sulle hyvän pohjan saksan sanaston oppimiselle.
sanoin, että esim itselläni ei ole historiasta ollut mitään hyötyä oikeassa elämässä. Tämä keskustelu nyt kiertää kehää.Äsken jo kysyin, että onko vastustuksen ainoa syy siis se, ettei muualla maailmassakaan ole vastaavaa systeemiä, johon sain vastauksen, että ruotsin kieli on turha, johon taas esitän vastakysymyksen, miksei vastusteta myös muita aineita ja taas vedetään koko muu maailma ja kehä kiertää loputtomiin.
Historian, uskonnon, matematiikan yms. aineen opinnoista on hyötyä mutta mitä tekee kielitaidolla jota ei koskaan tarvitse ? Eikö olisi järkevämpää opiskella jotakin muuta ainetta tai muuta kieltä jonka tarvemahdollisuus olisi todennäköisempää?
Jos ruotsia ei opi niin ei siihen välttämättä ole ratkaisuna opetella jotain muuta kieltä, jos opetusmetodeissa tai määrissä on jotain vikaa eikä niitä muuteta.
Pakollisena voisi olla joku kieli, mutta sen ei tarvitsisi siis olla ruotsi. Itä-Suomessa olisi paljon enemmän hyötyä esim. venäjän opiskelusta, ja espanjaa, ranskaa ja saksaa puhuu maailmalla aika paljon enemmän ihmisiä kuin mitä ruotsia. Itse olen opiskellut ruotsia sieltä seiskalta lähtien. Lukiossa kirjoitin siitä m:n ja yliopiston pakollisesta ruotsista sain hyvät tiedot. Silti en tule yhtään toimeen ruotsilla, en pystyisi keskustelemaan mistään aiheista yksinkertaisiakaan juttuja ruotsiksi. Tarvitsen tekstityksen ruotsinkielisiin ohjelmiin, lehtijuttuja yms. pystyn hieman käsittämään ruotsiksikin mutta osa jää hämärän peittoon. Enkä ole vielä kertaakaan koulujen/yliopiston ulkopuolella ruotsia tarvinnut mihinkään. Englantia sen sijaan jatkuvasti, ja usein olisi ollut hyötyä myös ranskan ja espanjan taidoista.
Miksi nuoriso käy ruotsintunneilla? Lakko ja mellakka käyntiin. Mitään ei ole pakko tehdä jos ei halua. Nössöt lukee sitä mitä käsketään vaikka epätodellista historiaa.
kuinka saksan kielikin on paljon helpompi oppia kun osaa ruotsin?? Joten mun mielestä on naurettavaa tässä yhteydessä sanoa, että ruotsilla et tee mitään. Se on luonut sulle hyvän pohjan saksan sanaston oppimiselle.
Moni juuri noin perustelee ruotsista saatavan hyödyn mutta kyllä saksaa pystyy opiskelemaan vaikkei olisi ikinä ruotsista mitään kuullutkaan.
Eiköhän olisi järkevämpää opetella ihan alkujaankin se kieli mikä kiinnostaa...
ei se ruotsi nyt niin eksoottinen kieli ole ettei sitä koskaan voisi tarvita. Turkulaisena terveydenhuoltoalan työntekijänä mulle ainakin tulee ruotsinkielisiä vastaan tämän tästä ja tämäkin nyt sentään on voittopuolisesti suomenkielinen kaupunki.
Historian, uskonnon, matematiikan yms. aineen opinnoista on hyötyä mutta mitä tekee kielitaidolla jota ei koskaan tarvitse ? Eikö olisi järkevämpää opiskella jotakin muuta ainetta tai muuta kieltä jonka tarvemahdollisuus olisi todennäköisempää?
Mutta ruotsinkielentaito siellä pohjalla helpottaa asiaa kummasti ja pystyt ymmärtämään saksaa ja myös muita kieliä helpommin.
Mitä useamman kielen osaa sen helpommin näkee ja kuulee yhtäläisyydet ja huomaa sen hyödyn.
Eiköhän olisi järkevämpää opetella ihan alkujaankin se kieli mikä kiinnostaa...
Vaan ensin on syytä opetella kotimaiset ja sen jälkeen siirtyä ulkomaisiin ja huomata kuinka se toinen kotimainen onkin huomattavaksi hyödyksi niitä vieraita kieliä opetellessa. :)
sanoin, että esim itselläni ei ole historiasta ollut mitään hyötyä oikeassa elämässä. Tämä keskustelu nyt kiertää kehää. Äsken jo kysyin, että onko vastustuksen ainoa syy siis se, ettei muualla maailmassakaan ole vastaavaa systeemiä, johon sain vastauksen, että ruotsin kieli on turha, johon taas esitän vastakysymyksen, miksei vastusteta myös muita aineita ja taas vedetään koko muu maailma ja kehä kiertää loputtomiin.
on määritellyt ruotsin turhaksi ja historian hyödylliseksi? Minulla nuo menevät juuri toisinpäin, niin kuin olen jo monta kertaa sanonut. Miksi minun pitäisi opiskella historiaa, kun en ole sitä koskaan tarvinnut?
ruotsin kieli on hyödytön kieli suurimassa osassa Suomea, on täysin järjetöntä että 5,6 % vähemmistön takia kaikki pakotetaan opiskelemaan ruotsia