Pohdinta rokotteesta sai minut innostumaan muidenkin myrkkyjen välttämisestä (ruoka, kosmetiikka)
Aloin pohtimaan tutkiessani rokostusasioita myös muita myrkkyjä ja lisäaineita joita saamme itseasiassa valtavia määriä. Minulla on pieniä lapsia ja aloin miettimään mistä sitä tietää aiheuttavatko nuo kemikaalit ja lisäaineet vaikka mielen sairauksia tai muita viime vuosikymmeninä yleistyneitä sairauksia. Heräsin viimeistään kun kuulin että nainen saattaa helposti käyttää päivittäin yli 500 eri kemikaalia (tässä mm. linkki KemikaaliCoctail-blogiin jonka arkistosta löytyy vaikka mitä yllättävää ja mielenkiintoista http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2009/11/naisten-iholle-yli-500-ke… ) Jostain luin myös joidenkin lisäaineiden aiheuttaneen rottakokeissa mm. poikisikiöiden sukupuolielinten surkastumista jne. mutta niitä käytetään silti koska määrät on niin pieniä että niitä voidaan pitää turvallisina ?!?!? (Voikohan sellainen aiheuttaa homouttakin? En nyt tarkoita että homoudessa mitään pahaa olisi mutta vaikeuttaahan se edelleen ihmisen elämää).
Ostin eilen kaikesta mahdollisesta luomuvaihtoehdon mitä vain oli Citymarketissa tarjolla. Nyt syödään myös salaattia reilusti joka aterialla vaikka minun pitäisi sitten soseuttaa se ruuan sekaan että lapset suostuvat syömään. Olen tosi iloinen tästä herätyksestä vaikka mies on kauhuissaan että maksaakohan se paljon enemmän. Ei se nyt kauhean montaa euroa kauppalaskussa tee. Luomujauhelihaakin käytän vähemmän kun jatkan sitä soijarouheella 1/4 niin siinä ollaan jo normaalijauhelihan hinnoissa.
Kiinnostaisi onko muita jotka ovat alkaneet miettimään myös muita terveyteen liittyviä asioita nyt sikainfluenssan takia/ansiosta?
Kommentit (27)
soijan kasviestrogeenit aiheuttaa poikien hormonitoiminnalle häikkää
niin tai näin niin aina väärin päin
Ja valitettavasti juuri lapsiperheille niitä suihkeita ym. markkinoidaan, ettei sohva likaantuisi niin helposti.
Ainakin meillä lapset löllivät usein sohvalla, ei tosiaan tulisi mieleeni kyllästää sitä ylimääräisillä myrkyillä.
Kaikki pesuaineet olemme myös aikoja sitten vaihtaneet turvallisempiin.
Eli luomuruokaa syödään 80-90%, tosin asumme maassa jossa sitä on paremmin tarjolla kuin Suomessa. Se on sekä terveellisempää että eettisempää (eläinkunnan tuotteiden osalta) että maukkaampaa... Luomu- ja biodynaamista kosmetiikkaa olen käyttänyt jo vuosia, mm. Weleda, Dr Hauschka jne. Tekstiileistäkin ostan mieluummin luomupuuvillaa, villaa jne. Mutta, ylläri ylläri, olen myös koululääketieteen ystävä (järjellisessä määrin), ja meillä sikapiikin sai 4/5 perheenjäsentä. :-)
Minäkin siis kannatan koululääketiedettä ja lapsi sai sikapiikin. Tuntuu, että tuttavapiirissä tämä on melko yleistä ihmisillä, joilla on takanaan luonnontieteisiin tai vastaavaan liittyvä koulutus. "Luomuhörhöillään" ja samalla uskotaan kovaan tieteeseen. Ei ole tullut edes mieleen, että jonkin mielestä nämä kaksi olisivat ristiriidassa.
t. 2
en meikkaa niin on helppo ihmetellä sitä kemikaalien määrää minkä naisihmiset laittaa iholleen päivittäin lähes koko elämänsä ajan. Samoin hajuvedet, partavedet yms. tuntuu ihan turhalta kuormalta jokapäiväisessä käytössä, ja ne tietysti saattaa vaikeuttaa myös hajuille herkkien ja astmaatikkojen elämää.
Olen biokemisti.
Minäkin siis kannatan koululääketiedettä ja
lapsi sai sikapiikin. Tuntuu, että tuttavapiirissä tämä on melko yleistä ihmisillä, joilla on takanaan luonnontieteisiin tai vastaavaan liittyvä koulutus. "Luomuhörhöillään" ja samalla uskotaan kovaan tieteeseen. Ei ole tullut edes mieleen, että jonkin mielestä nämä kaksi olisivat ristiriidassa. t. 2
Minua on pitkään mietityttänyt perunat jotka on viljelty raskasliikenteisen valtaien varrella. Paljonkohan maaperään imeytyy liikenteen aiheuttamia myrkkyjä?
ylimäärisiä kemikaaleja ja lisäaineita. Käytännössä se on ollut helppoa: en ota yhtä purkkia tai purnukkaa vaan vierestä toisen. Ts. ostan maustamatonta jogurttia, en maustettua. Ostan marinoimatonta lihaa, en marinoitua. Ostan vihanneksia ja lijaa & kalaa, en valmisruokaa. Ostan hajusteettoman pesuaineen, en hajustettua. En myöskään lotraa kemikaaleilla vaikka joskus niitä käytänkin.
Käytättekö fairya pesuaineena vain jotain muuta? Entä hiusten ja vartalonpesuaineet? En nyt hae mitään pesupähkinäliuosta mutta kuitenkin vähemmän kemikaaleja kuin esim. VO5.
Pesupähkinöitä kyllä vaatteiden pesuun olen harkinnut, mutta toimiiko ne oikeasti? Entä miten astiapesukoneen pesuaine? Näin alkuun olen vain tyytynyt vähentämään sen puoleen.
Olen iloinen kun tajusin edes nyt mitä kaikkea ylimääräistä lapset saavat. Tuntui ristiriitaiselta miettiä rokotteen mahdollisia haittoja, jos kaikkina muina päivinä annan lapsille mitä vain tuoteselosteita lukematta. Vähänhän esim. lisäaineiden yhteisvaikutuksia on tutkittu, vai onko tutkittu ollenkaan?
Ap
käytetään Fairya. Joskus hajusteetonta joskus tavallista (tää onkin harvoja asioita, joissa käytetään hajusteellista). Minusta se pesee hyvin ja käytetään sitä niin harvoin, ettei hirveästi väliä. Konetiskissä käytetään mitä sattuu. Sen kemikaalikuormasta suoranaisesti en ole kovin huolissani, oletan, että astioista se huuhtoutuu joka tapauksessa aika hyvin. Ympäristön kannalta tietty kannattaisi vähän ehkä katsoa.
Hiuksiin käytän usein Cutrinin sensitive shampoota ja hoitoainetta. En ole löytänyt mielestäni hyvää hajusteetonta shampoota, joten niiden lisäksi käytän kampaamotuotteita. Pienempi määrä pesee hyvin, joten ainakin vähemmän jätettä pulloista ja päästöjä kuljetuksesta, jos ei muuta. Kuulisin mielelläni vinkkiä hajusteettomista shampoista, jotka sopivat pitkille hiuksille.
Vartalonpesuun olen käyttänyt jotain apteekin tuotetta, mutta aika harvoin pesen sitä ollenkaan pesuaineella. Kuiva iho ei tykkää ja hiki lähtee ihan hyvin vedelläkin. Säännöllistä pesuaineella pesua ei vartalolle suositella muutenkaan. Tämä on musta niitä helppoja kohtia, joissa voi karsia jonkun kemikaalin lähes kokonaan pois.
t. 2
Kannattais selvittää soijan sisältämät myrkyt ja sitten arvioida uudelleen liha/soija.
suosin luonnonkosmetiikkaa. Esim. Lavera on hyvä sertifioitu sarja, josta löytyy käsienpesuaineita, shampoota, suihkusaippuaa jne. Toinen hyvä sertifioitu luon.kosmetiikka sarja on Sante. Itseltäni lähti ihottuma pois siirryttyäni luonnonkosmetiikan käyttäjäksi. Ihottuma itseasiassa oli syy miksi siirryin luonnonkosmetiikkaan, kun olin totaalisen kyllästynyt kortisoni-perusvoiden kierteeseen.
Samalla neljälapsisen perheen äitinä heräsin kemikaalikuormitukseen etenkin lapsien takia ja pyrin käyttämään kaikessa mahdollisimman vähän jalostettuja tuotteita. Kesät pakastamme pakkasen täyteen luomuviljeltyjä marjoa, osa itsekasvatettuja ja osa luomutiloilta poimittuja. Kaupasta ostamme luomuruokaa tarjonnan mukaan.
sijaan voi käyttää kidesoodaa, jota liuottaa veteen eri vahvuisena riippuen mitä on tekemässä. Sopii moneen esim. ainakin käsiastianpesuaineeksi, irrottaa hyvin pohjaan palaneet kattilat ja yleispesuaineeksi. Olen ripauttanut hieman pesukoneeseenkin mutta en tiedä käviskö pelkästään.Tietääkö joku muu?
kun käytän, käytän LV:n hajusteetonta saippuaa. Muut pesu- ja puhdistusaineet ovat ainakin toistaiseksi ihan normaaleja kemikaalikimaroita. En ihan hirveästi luottaisi "luonnolliiin" puhdistusaineisiin kuten soodaan. Sooda on monessa paikassa hyvä, mutta sen pH-arvohan on hurja ja kuvittelisin, ettei sitäkään kannata innostua liikaa käyttämään. Pesupähkinöistä olen kuullut pelkkää hyvää.
Tuolla yllä jo luettelin "valintojani"; vähän lisää: kermaa ruokakermasekoitusten tilalta, voita margariinisekoitusten tilalta, suolaa ja mausteita lihaliemikuutioiden tilalta. - 10 -
...dödön alumiinittomaan. En tiedä, mutta tuli mieleeni, että johtuisiko kesi-ikäisten naisten (40 - 50 luvulla syntyneiden) rintasyöpä tapausten kasvu viime vuosina siitä, että ovat lähes koko ikänsä käyttäneet dödöjä?
Silloin ei liene paljon myrkkyjä. Ajattelin karsia lihan osuutta lisäämällä soijaa ja muita kasviksia. Papujakin jo kokeiltiin mutta lapset eivät tykänneet yhtään. Ehkä niitä voisi soseuttaa? Toisaalta ne on juuri säilyketölkeissä, mitä pahaa niissä on ja onko purkissa joku merkintä? Entä muoviastioissa, että niitä osaisi välttää. Kanaa ja kalaa syödään myös mutta vähemmän. Luomukanaa ei taida Cittarin tiskistä löytyä?
Ei tässä nyt ihan kaikkia muutoksia päivässä tehdä, mutta yritetään nyt kuitenkin edes kolmasosa karsia.
Onko nuo mainitsemanna kosmetiikkasarjat ihan supermarketkamaa, vai myykö niitä lähinnä luontaistuoteliikkeet?
Ap, taas paljon lisää oppineena :)
Meidän maitoallergikko on käyttänyt aina paljon soijatuotteita ja on ihanan hempeä pikkupoika, jonka lempiväri on vaaleanpunainen ;-)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soija
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/3513607.stm
Eläinten rehua, joka sisältää hormoneja.
Esim. kotimaisesta ole hyvä sarjasta löytyy paljon vähäkemikaalisia pesuaineita.
http://www.olehyvaluonnontuote.fi/
vaan paljon aiemmin. Pyrin vähentämään omaan ja lapseni kemikaalikuormaa sen minkä viitsin. Olen lähes koko aikuisikäni käyttänyt muutenkin hajusteettomia tuotteita. Vältän turhia puhdistusaineita kotona, eli vain oikeaan tarpeeseen käytetään "myrkkyjä", mikrokuituliinalla ja vedellä sekä miedolla pesuaineella pääsee jo pitkälle. Pyrin ostamaan mahdollisimman vähän jalostettuja tuotteita. Mitähän vielä? Muoveissa vältän polykarbonaattia (BPA:n vuoksi), samasta syystä käytämme harvoin säilykepurkkeja. Luomua ostamme jonkin verran.
Asumme paikassa, jossa ei ole ihan tie vieressä ja vältän isompien teiden varsia vaunulenkeillä. (Niitä nyt tulisi välteltyä muutenkin, kivempi kävellä rauhassa.) Raskaus- ja imetysaikana olen minimoinut hiusten värjäyksen sekä meikit ja hiustenkäsittelytuotteet. Tekstiilit pyrin ostamaan "Turvallinen tekstiili" -merkkinnällä varustetuista ja varsinkin ihan vauvalla suosin vaaleita värejä värijäämien minimoimiseksi.
Onhan tuossa vaikka kuinka paljon, kun alkoi oikein miettimään. Monesta on tullut niin tapa tai niitä tekee muistakin syistä, ettei sitä edes ajattele. Enkä ole mitenkään hirveän tiukka, melkein joka kohdasta tulee lipsuttua silloin tällöin, mutta saahan noilla silti kemikaaleille altistumista vältettyä.