Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 v poika kysyi, että mikä on kuukautiset ?

Vierailija
24.11.2009 |

Tuli niin puun takaa, että sopersin jotakin että se on semmojen tyttöjen juttu, joka liittyy lasten saantiin.

Mitä sinä vastaisit ? Ja oletko jo joutunut vastaamaan näin nuorelle ?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ne on!

Vierailija
2/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian jo ihan oikeilla termeillä niin yksityiskohtaisesti kuin sen ilman kirjasta katsomista muistan.

Oma lapseni on vasta vauva, mutta varmaan löytyy niitä, jotka ovat asian selittäneet "noin nuorelle": joillain tytöillä voi jo alkaa kuukautiset tuon ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa, että naisen kohtu vallmistautuu vsataanottamaan vauvaa joka kuukausi paksuuntumalla. Ja jos vauvan siemen ei ala kasvaa, kohtu palautuu tavalliseen tilaan ja se vauvaa varten varattu kudos tulee ulos verisenä vuotona muutaman päivän aikana.

Meillä poika kysyi miksi sen pitää tulla ulos ja sanoin vain, että sen pitää olla aika tuorella vauvaa varten, siksi se uusiutuu joka kuukausi.

Meillä riitti tuo, esimerkiksi ehkäisystä ei ole ollut puhetta. Lapsi täyttää kuusi kohta.

Vierailija
4/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä olen selittänyt mikä on. Eivät ole sen kummemmin ihmetelleet. Normaalia ja luonnollistahan se on.

Vierailija
5/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sen, että osalla ikäisistään tytöistä ne alkaa nyt.

Vierailija
6/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän mukana on tullut uusia ja tarkempia kysymyksiä joihin on vastattu. 9 vuotiaana tietää miten lapset saavat alkunsa ja mitkä on kuukautiset. Poika on kyseessä mikäli sillä nyt on mitään väliä. Poikaa vaan nauratti kun kerrottiin, että voitti muuten kultamitalin elämänsä suurimmassa kisassa. Vastustajia oli kuitenkin jokunen miljoona...

Vierailija
7/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiedetty jo ajat sitten kun itselläni on kohtuu kivuliaat pari ekaa päivää.

Kerroin muistaakseni (tästä on jo aikaa, poika silloin n. 6 v) että jotta vauvalla olisi mahdollisimman hyvä kasvaa äidin vatsassa, niin joka kuukausi se (kohtu)tavallaan puhdistuu ja tulee verenä pois. Joskus se aiheuttaa huonoa oloa ja vatsakipuja, mutta ei ole vaarallista vaan ihan normaali juttu tytöillä/naisilla

-> tämä loppuselitys kun poika yhdistää tietysti veren kovaan kipuun ja seuraava kysymys oli että kuoleeko siihen.

Tiedän; tuo on tosi hatara ja aukkoja täynnä oleva selitys mutta kelpasi meillä.

Vierailija
8/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otan uudelleen asian puheeksi, koska vastasin niin epämääräisesti, että jäi varmaan epäselväksi. ap

Vierailija
9/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei se ole ollenkaan noloa kun pääsee selittämisen makuun!

Siis ihan asiallisesti asiasta olen puhunut.

Vierailija
10/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen pikkusisko penkoi kaappia ja levitteli siteitä, ja sanoin vaan pojalle että ne on mun kuukautissiteitä. Poika kysyi että mitä ne on, sanoin vaan että aikuisilla naisilla vuotaa verta joka kuukausi. Jahas, poika sanoi ja alkoi selittämään jostain leikistänsä. Turha siitä on mitään peikkoa tehdä! Vaikeampi kysymys olikin, että mikä on seksi?

Vierailija
11/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tosi hienoa että kysyvät - olivat sitten minkä ikäisiä vaan + se että vastataan asiallisesti niinkuin asia on.

Mietin juuri, että miten mulle kerrottiin kuukautisista - jopas jotakin - ei yhtään mitenkään.

Olin ehkä 11 v ja oltiin mökillä. Mulla oli ollut paripäivää huono olo ja huimausta ja sitten kun kävin vessassa niin järkytys oli melkoinen. Jotenkin tajusin että mistä on kyse - olin varmaan Suosikista tms jotain lukenut - mutta meni se päivä veskipaperitupon kanssa ja vasta illalla uskalsin äidiltä kysyä asiasta; hävetti.

Tuota en haluaisi missään tilanteessa omille lapsille eli kun jotain kysyvät niin mielummin selittää vaikka se hankalaa olisikin. Toivon myös sitä että alusta asti (ainakin omasta mielestäni) luotu luottamuksellinen suhde siitä että voi tulla juttelemaan mistä vaan jatkuisi myös teinivuosina ja siitä eteenpäinkin.

Vierailija
12/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kuukaudessa. Se tarkoittaa sitä, että nainen ei odota vauvaa."

Mä olen kertonut jo varmaan 5-vuotiaalle.

Vierailija
13/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kohta 5 v tyttönikin tietää, mitä ne ovat + poika myös (3 v). Ovat ihmetelleet kun mulla on "vaippa" yöllä ja verta tulee. Olen sannut, että kun tyttö kasvaa, hänelle tulee myös ne kerran kuussa kuten isommalle serkulleen (joka on 15 v) ja että se on osa sitä kasvua naiseksi ja valmistelua, että voi tulla äidiksi. Ja sitten isommalle olen kysymysten myötä vauvanteon lastenkirjasta ja siinä sen kohdun ja mitä se kuukautiset oikeastaan on.

10 v tajuaa jo paremmin ihan oikean selityksen oikeine termineen.

Vierailija
14/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO EI KYLLÄ 10-VUOTIAALLA VOI KUUKAUTISET ALKAA! 10-VUOTIAS ON VIELÄ LAPSI EI NAINEN!!

Vierailija
15/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 12-vuotias muka nainen, minulla ainakin alkoi silloin? Ja kyllä tosiaan voi alkaa 10-vuotiaanakin, harvinaista varmaan tosin on.

NO EI KYLLÄ 10-VUOTIAALLA VOI KUUKAUTISET ALKAA! 10-VUOTIAS ON VIELÄ LAPSI EI NAINEN!!

Vierailija
16/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummollani alkoi 9-vuotiaana ja itselläni ja siskollanikin tosi aikaisin.

Vierailija
17/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että kuukautiset voivat alkaa jo 10-vuotiaana.

Vierailija
19/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiset voivat alkaa jo 10- vuotiaana, se ei ole lainkaan ihmeellistä.

Vierailija
20/58 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tytön kuukautiset alkavat keskimäärin 13-vuotiaana (ikähaitari 10,5–15,5 vuotta)."

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/11-13vuotias.php?dir=/…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän