Olenko huono äiti kun olen kotona ja viitsin tehdä
lämmintä ruokaa vain kerran - pari viikossa. Meillä siis eletään leivällä ja muroilla.
Lapsia on pari kouluikäistä ja pari kotihoidettua.
Kommentit (19)
Missä muodossa lapsesi sitten saavat proteiinia?
sossu on huolissaan meidän perheen lasten ravinnonsaannista, koska saavat vain yhden lämpimän aterian päivässä ja makaronipohjaisia ruokia on liikaa. Mutta meidät otettiinkin huostaan koko perhe. Meillä on koko pahan kolminaisuus tai viisinäisyys tai kymmenyys. Äiti käy töissä, isällä ja taaperolla on hyvä ja läheinen suhde toisiinsa, juuri 3v täyttänyt ei ole vielä täysin päiväkuiva,emme tiedä joka sekuntti missä meidän 10v lapsemme on ja jne... pahasti vinksahtaneen perheen merkkejä.
sossu on huolissaan meidän perheen lasten ravinnonsaannista, koska saavat vain yhden lämpimän aterian päivässä ja makaronipohjaisia ruokia on liikaa. Mutta meidät otettiinkin huostaan koko perhe. Meillä on koko pahan kolminaisuus tai viisinäisyys tai kymmenyys. Äiti käy töissä, isällä ja taaperolla on hyvä ja läheinen suhde toisiinsa, juuri 3v täyttänyt ei ole vielä täysin päiväkuiva,emme tiedä joka sekuntti missä meidän 10v lapsemme on ja jne... pahasti vinksahtaneen perheen merkkejä.
mikä teillä on vialla, koska ette te huvikseen sossun silmätikkuna ole.
mä olen elänyt lapsuudessani myös niin et olen syönyt vain yhden lämpöisen aterian päivässä. miksi niitä pitäisi olla kaks??
siinä syyt. Ja ollaan oikeastaan huvikseen silmätikkuna, koska eivät tiedä mitä tehdä meidän kanssa. Niillä on jokin huoli jostain mistä ne ei tiedä mikä se on. Mutta kovasti huolestuttaa. Mutta siis nuo em luetellut oli pahimpia huolen aiheita heillä.
mikä teillä on vialla, koska ette te huvikseen sossun silmätikkuna ole.
jos useana päivänä viikossa syödään vaan jotain leipää ja muroja kotona ollessa. Ja tuleehan se ihan hirveän kalliiksikin, jos syövät niitä aamupalaksi, välipalaksi, ruoaksi ja iltapalaksi.
- Maidosta (kaakaossa ja muroissa)
- jogurtista
- voista leivällä
- juustosta leivällä
- meetvurstista leivällä
- kananmunasta leivällä
Ja tosiaan lämmintä ateriaa tehdään harvoin. Ikinä en ole kahta tehnyt mutta nykyään en viitsi tehdä yhtäkään. Meillä ei kukaan edes tykkää lämpimästä ruuasta. Aina se on pakkopullaa ja nurinaa. Siis aikuistenkin puolelta.
ap
Ruuan ainoa tehtävä on antaa energiaa. On ihan yksi lysti onko se ruoka lämmin vai kylmä. Jos vitamiinien saanti epäilyttää ota multivita.
En tiedä johtuuko se vain siitä että olen kasvanut 2lämmintä/päivä -perheessä ja niin toimin itse ja kaikki jotka tunnen toimivat niin, mutta hyvin outona ja välinpitämättömänä tuota pitäisin. miksi ihmeessä noin? Eihän ruuan laittamiseen mene kauaa aikaa jollei halua, saa paljon edullisempaa ruokaa (ihan mahdoton säästö)ja käytännössä nopeammin sitä esim. wokin tai padan vääntää kuin latoo leivät tarpeineen pöytään.
Omalla kohdallani täytyy myöntää että olen hyvin laiska kattamaan leipiä ruuan yhteydessä ollenkaan pöytään päällyksistä puhumattakaan.
Jos terveyttä ajatellaan niin tuo pelkkä hiilarimössön puputus on sama kuin tappais hitaasti itseään ja perhettään.
Ruuanlaitto voi olla jopa hauskaa ja on useimmiten simppeliä kun valitsee ruuat sen mukaan ja saa helposti terveellistä ja edullista ruokaa. Kokeilkaa ihmeessä, vaikka perheen kanssa yhdessä!
Mainittakoon vielä että jos nyt oikeasti ruuan lämpötila on se juttu miksi elätte leivällä ja muroilla (muroissa on suolaa yhtä paljon kuin sipseissä), niin kylmiä, terveellisiä ruokia on pilvin pimein,esimerkiksi salaatit ja kylmät keitot. Mitä tervellisimpiä kylmiä smoothieta saa aikaan jos itsellä on vaan blenderi ja viitsii käydä luontaiskaupassa visiitillä, katsokaa esim. googlella nutrix- kirjasesta joka on netissä.
Varsinkin tällaisellakin ihmisellä jota kuvottaa ruuan haju. Hiilareista olen samaa mieltä. Lähes kaikki ruoka on hiilarimössöä. Kaikessa on perunaa, riisiä tai pastaa. Samalla vaivalla on sitten jo vaikka syömättä, kun mitään ei voi syödä.
Meillä syödään yleensä 2 lämmintä ateriaa päivässä mutta vähintään se 1. Joskus ei ole järkeä tehdä toista jos on vaikka iltapäivällä vieraita ja kahvipöydässä syövät jotain riisipiirakoita ja keksejä napaansa. Sitten ei ruoka maistu enää. Yleensä toinen ruoka on ns. "kunnon ruoka", eli ihan jotain perus soppaa, laatikkoa, paistia tms. ja sitten toinen ruoka jotain pikaisempaa. Teen isoja satseja kerralla ja sitten yhdestä ruuasta riittää pariksi päiväksi ja sitten vielä pakkaseen yhden päivän satsi. Aika kalliiksi varmaan tulee tuo teidän epäterveellinen ruokavalionne. Murojakin pitää kamalasti vetää että maha täyttyisi ja silti tulee kauheesti esim. suolaa. Meillä ei syödä juurikaan eineksiä ja teen ruuat tosi edullisesti perusraaka-aineista. Helppoa, edullista ja terveellistä. Jos välttämättä haluatte olla syömättä lämpimiä ruokia niin voihan tehdä vaikka jotain salaaatteja yms. johon laittaa lihaa tai kalaa sekaan.
HUOLI riittää. Ei tarvitse olla oikeaa syytä.
Asun ulkomailla ja meillä lapset ottavat omat eväät kouluun ja kerhoon: kerrosvoileipä, jugurtti, tuoremehu, pala juustoa ja jälkkäriksi keksi, noin esimerkkinä. Iltapäivällä pari palaa täysjyväpaahtista välipalaksi.
Illalla sitten koko perhe syö yhdessä lämpimän ruuan. Toimii loistavasti. Jos muuttaisimme Suomeen, en todellakaan tekisi kahta lämmintä ateriaa päivässä.
Varsinkin tällaisellakin ihmisellä jota kuvottaa ruuan haju. Hiilareista olen samaa mieltä. Lähes kaikki ruoka on hiilarimössöä. Kaikessa on perunaa, riisiä tai pastaa. Samalla vaivalla on sitten jo vaikka syömättä, kun mitään ei voi syödä.
sulla on varmaan jonkin sortin syömishäiriö. Suosittelen että haet apua. Ei ole terve asenne sun elämään eikä lastenkasvatukseen, jos sulla lapsia on. Ei kaikessa ruuassa ole perunaa, riisiä tai pastaa, sehän riippuu ihan mitä sä siihen ruokaan laitat. Ja eikä hiilareita ole mun käsittääkseni vielä todettu myrkyksi.
äiti, mutta laiska olet kyllä. Eikä se lapsille ole hyväksi.
HUOM! Ap sanoo, ettei tee edes välttämättä sitä yhtä lämmintä ruokaa päivässä. Siis ap:n perheessä lämmin ruoka 1-2krt/vko. Te kommentoineet kirjoitatte vain, ettei haittaa jos tekee vain yhden lämpimän aterian päivässä! Kyllä yksi täytyy ainakin olla per päivä.
Meillä on kaksi lämmintä ruokaa per päivä. Eikä ne aina mitään "hiilarimössöjä" ole (kun joku sellaiseen viittasi).
niille pienemmille ainakin laittaisin, edes jnk valmisruuan kerran päivässä.
Teen (n.)kolmesti viikossa lämpimän ruoan niin, että siitä riittää parillekin päivälle. Välillä on niin, etten jaksa tehdä muuta kuin kalapuikkoja+pakastevihanneksia+makaronia... mutta niin.
leivällä ja muroilla? ja lämmintä ruokaa kerran-pari viikossa? mitä herran jestas liikkuu päässä? minä käyn töissä mutta silti teen lämpöisen ruuan JOKA PÄIVÄ! etsippä itsellesi käsiin jostain ruoka ympyrä ja lautas malli. koostuu pikkusen jostain muusta kun muroista ja leivästä. voi lapsi raukkoja. ei murot ja leipä pidä nälkää kunnolla!
Mitä turhaa ressata itseä. Pääsee paljon helpommalla kun tekee yhden isomman satsin illemmalla.
Meillä on monesti varalta pinaattilettuja, maksalaatikkoa tmv, saatan tehdä myös pannaria. Joskus syödään päivällä eilisen päivän jämiä. Joskus vaan leipää ja muroja.
Meillä nyt 2 koululaista ja 3 alle kouluikäistä.