Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö kunnallinen pph saa käännyttää sairasta

Vierailija
23.11.2009 |

lasta ovelta?

Olen muutaman kuukauden tehnyt pph:n työtä ja reilu kuukausi sitten yksi lapsi tuotiin hoitoon puolikuntoisena, äiti vaan sanoi, että on yskäinen ym, mutta ei ole kuumetta ja lähti nopeasti pois. No, tuon päivän kyseinen lapsi sit itki koko päivän ja huomasi, ettei ole terve kun ei syönyt ja kiukutteli vaan. Soitin vanhemmille ja kerroin tilanteen ja äiti lupasi tulla hakemaan mahdollisimman pian, mutta lopulta tuli vasta varttia ennen kun olisi normaalisti hakenut. Kävivät tämän lapsen kanssa lääkärissä ja ensin epäiltiin sikainfluenssaa ja testit todisti epäilyn oikeaksi. Sairastuin myös itse siihen (kuulun riskiryhmään) ja se tauti oli melkein koitua kohtalokseni.

Pomolleni tästä soitin ja kysyin, saanko kieltäytyä jatkossa ottamasta lasta hoitoon, jos näen, että lapsi on kipeä? Ei kuume voi olla se mittari, että pidetään vaan sillon pois hoidosta. Oikeastiko on niin, että lapsi on otettava vastaan, vaikka näkisi, ettei tämä ole terve?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph näkisi ja pystyisi arvioimaan lasten kuntoa. Minä näen lapsia päivässä käytännössä enemmän kuin vanhempansa, ja olen kyllä melko hyvä arvioimaan lapsen kuntoa.

Minä olen sanonut vanhemmille, että lapsen täytyy olla ulkoilu kuntoinen, ja pystyä "pysymään muun ryhmän mukana". Minulle on tuotu monesti hoitoon lapsia, jotka itkee jo aamulla, kun normaalisti jää iloisena ja reippaana. Mahdollisesti yskii, nenä vuotaa, silmät on "sairaan näköiset". Ei suostu syömään ja haluaa vain istua sylissä, tai istuu vaan lattialla eikä jaksa leikkiä. Ulkona ei jaksa tehdä mitään, itkee vaan syliin tai seisoo/istuu paikallaan.

Vaikka ei olisi kuumetta, sitä kyllä varmasti seuraavana päivänä on, jos pitää jaksaa ryhmän mukana, vaikka selvästi on tulossa sairaaksi.

Minä en pysty yksinkertaisesti keskittymään vain yhteen sairaaseen lapseen, kun on 4 muutakin.

Ymmärrän toki, että vanhempien voi olla hankala saada vapaata, hoitaakseen lasta, mutta yleensä kun lapsi on edellä kuvatun kaltainen, hän sairastuu joka tapauksessa pahemmin, ja sitten on oltava pois. Tämän jälkeen sairastuu usein muutkin lapset, ja/tai hoitaja. Ja sitten on taas vielä hankalampaa.

Miksi ihmeessä aina kuvitellaan, että hoitaja ajattelee vain itseään, minua suretaa kyllä ihan kamalasti, kun syliä kaipaava kipeä lapsi joutuu jaksamaan muiden mukana, ja olemaan ulkonakin.

ypph

Vierailija
22/22 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:han tuntee hoitolapsensa ja tietää varmasti, milloin nämä ovat hoitokuntoisia. Monet lapset viettävät 10 tuntia päivässä pph:n kanssa, eli paljon enemmän valveillaoloajasta kuin lapsen omat vanhemmat.

Meillä muuten joutuu sen yhdenkin hoitolapsen kanssa tarhaan töihin. Ja jos hoitolapsia ei ole yhtään, niin sitten joko tarhaan, palkattomalle tai ylityövapaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi