Siis eikö kunnallinen pph saa käännyttää sairasta
lasta ovelta?
Olen muutaman kuukauden tehnyt pph:n työtä ja reilu kuukausi sitten yksi lapsi tuotiin hoitoon puolikuntoisena, äiti vaan sanoi, että on yskäinen ym, mutta ei ole kuumetta ja lähti nopeasti pois. No, tuon päivän kyseinen lapsi sit itki koko päivän ja huomasi, ettei ole terve kun ei syönyt ja kiukutteli vaan. Soitin vanhemmille ja kerroin tilanteen ja äiti lupasi tulla hakemaan mahdollisimman pian, mutta lopulta tuli vasta varttia ennen kun olisi normaalisti hakenut. Kävivät tämän lapsen kanssa lääkärissä ja ensin epäiltiin sikainfluenssaa ja testit todisti epäilyn oikeaksi. Sairastuin myös itse siihen (kuulun riskiryhmään) ja se tauti oli melkein koitua kohtalokseni.
Pomolleni tästä soitin ja kysyin, saanko kieltäytyä jatkossa ottamasta lasta hoitoon, jos näen, että lapsi on kipeä? Ei kuume voi olla se mittari, että pidetään vaan sillon pois hoidosta. Oikeastiko on niin, että lapsi on otettava vastaan, vaikka näkisi, ettei tämä ole terve?
Kommentit (22)
Vierailija - 23.11.2009 10:47 (# 5) kirjoitti:
"MISTÄ sä näet että lapsi ei ole terve?
Onko sulla joku koulutus siihen, että tiedät, onko lapsi terve vai allerginen vai väsynyt vai ei vaan tykkää susta? Kun se kuumekaan ei kerran ole peruste. Miksi sun arvio lapsen terveydestä on pätevämpi kuin lapsen vanhempien? Vai pitääkö joka aamu olla lääkärintodistus siitä, että lapsi on tänään hoitoontulokuntoinen?"
No kyllähän sen nyt näkee!!!!
Päiväkodissa ja myös pph:ssa lapsen pitää oikeasti jaksaa olla muun ryhmän tahtiin päivän touhuissa mukana. Jos ei jaksa, ei ole yleisvoinniltaan päiväkotikuntoinen.
Kyllä tuntemassani päiväkodissa ainakin lapsia voidaan joutua käännyttämään ovelta, kun vanhemmat tuovat selvästi sairasta lasta hoitoon tai eivät pidä yhtä oireetonta päivää mahataudin tai kuumeen jälkeen. Eli jos tiedetään että on eilisin oksentanut niin vanhempi voi yrittää tuoda lasta hoitoon jo seuraavana päivänä. Näissä tilanteissa ollaan sanottu että lapsi ei voi tulla tänään hoitoon.
Meillä oli kerran tilanne että yksityinen hoitaja soitti minut töistä ja sanoi että lapsi on sairaana, hain pois ja lähdin lääkäriin.
Lääkäri totesi lapsen hoitokuntoiseksi.
Hoitaja sanoi ettei ota lasta seuraavalle päivälle, vaadin rahoja siltä päivältä ei suostunut maksamaan.
Kuluttajariitalautakunta palautti hoitajan maan päälle!
Ei hoitaja, siinä missä vanhempikaan voi sanoa että olen sairas vaikka olen sairas. Sen päättelee terveydenhoitaja tai lääkäri. Sama koskee lasta. Lääkäri määrittelee sairasloman tarpeellisuuden.
Osaan kyllä sanoa jos lapseni on sairas, mutta ei minulla ole mitään lääketieteellistä mielipidettä, eikä saa olla -ja se voi olla väärä kun maalikko olen..
Nuutunut tai kuumeinen lapsi näyttää sairaalta, mutta ei me tavikset sanota että sairas. Sen tekee joku muu; et sinä tai minä, vaikka kuinka olisit lapseni kanssa arkisin 5-10 h, ei se tee kenestäkään lääkäriä.
11
hoitoon, vaikka heidän paikkansa olisi oikeasti kotona. Ei voida pitää päivää tai kahta esim. palkatonta tai viitsitä muuten vaan viedä lasta lääkäriin kun siitä on vaivaa. Tuon vielä jotenkin ymmärtää, jos vanhemmat ovat töissä, mutta tiedän myös perheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat on kotona syystä tai toisesta ja lapset silti hoidossa ja heidät viedään hoitoon, vaikka olisivat kipeitäkin.
Minä käännytin taannoin eteisestä pois lapsen, jolla yön aikana noussut kumma ihottuma. Äiti sanoi, ettei kuumetta, mutta joku rokko kai.
En ottanut hoitoon, kävivät lääkärissä ja parvorokkohan se oli..
ja on kyllä sydäntä raastavaa katsoa kuinka huonossa kunnossa vanhemmat tuovat lapsiaan hoitoon. Ja jopa niin, että tuovat sairaan lapsen hoitoon koska "isi on nyt vähän nuhainen ja tarvii lepoa". Siis MITÄ, entäs se lapsi????
Olenkin päättänyt että jos palaan "uralle" niin teen sen yksityisenä pph:na ja saan valita perheet itse.
Onko sulla joku koulutus siihen, että tiedät, onko lapsi terve vai allerginen vai väsynyt vai ei vaan tykkää susta? Kun se kuumekaan ei kerran ole peruste. Miksi sun arvio lapsen terveydestä on pätevämpi kuin lapsen vanhempien? Vai pitääkö joka aamu olla lääkärintodistus siitä, että lapsi on tänään hoitoontulokuntoinen?
sairasta lasta hoitoon ihan tarkoitushakuisesti, vaikka tietävät, että lapsi on sairas. Siksi on asiallista, että edes hoitaja ajattelee asiaa lapsen (ja muiden hoitoryhmän lapsien!) kannalta.
Kyllä vanhemmat yleensä tietävät toimivansa väärin ja kyse ei ole siitä, etteivätkö vanhemmat olisi tosiaan ihan hyviä arvioimaan lapsen terveyttä - heillä vaan on oma lehmä ojassa, pitää mennä palkkatöihin, ja siksi sairaskin lapsi yritetään muiluttaa hoitajalle hoitoon.
Siksi hoitajan arvio lapsen terveydestä voi olla todenmukaisempi kuin vanhempien.
aiemmin ollut todella reipas hoitoon tullessaan ja vain vilkuttanut äidille. Tuona aamuna ei olisi millään jäänyt hoitoon, yski tullessaan todella paljon eikä se yskä koko hoitopäivän aikana juuri tauonnut ja lisäksi tämä lapsi meni istumaan kun yleensä menee innokkaana leikkimään. Sinustako lapsi on ihan terve kun yskii koko ajan?
Niin ja tarkoitin, ettei se kuume voi olla ainoa peruste pitää lapsi kotona, jos muuten on voinniltaan huono, muttei kuumetta niin minusta sillonkin ois parempi pitää lapsi kotona.
Pomo sanoi, että jos vanhempi arvioi, että lapsi on hoitokuntoinen niin en kuulemma voi käännyttää ovelta ja sanoa, etten ota hoitoon. Jos todella on näin niin harkitsen kyllä vakavasti yksityiseksi pph:ksi siirtymistä.
ap
Onko sulla joku koulutus siihen, että tiedät, onko lapsi terve vai allerginen vai väsynyt vai ei vaan tykkää susta? Kun se kuumekaan ei kerran ole peruste. Miksi sun arvio lapsen terveydestä on pätevämpi kuin lapsen vanhempien? Vai pitääkö joka aamu olla lääkärintodistus siitä, että lapsi on tänään hoitoontulokuntoinen?
Mistä sä itse vanhempana tiedät onko sun lapsi terve vai sairas? Onko sulla pätevä koulutus arvioimaan onko lapsi sairas?
Hoitajana lapsen tuntee melkein yhtä huvin, kuin vanhemmat. Lapsi viettää hoitajan kanssa kuitenkin aika monta tuntia päivästä!
aiemmin ollut todella reipas hoitoon tullessaan ja vain vilkuttanut äidille. Tuona aamuna ei olisi millään jäänyt hoitoon, yski tullessaan todella paljon eikä se yskä koko hoitopäivän aikana juuri tauonnut ja lisäksi tämä lapsi meni istumaan kun yleensä menee innokkaana leikkimään. Sinustako lapsi on ihan terve kun yskii koko ajan? Niin ja tarkoitin, ettei se kuume voi olla ainoa peruste pitää lapsi kotona, jos muuten on voinniltaan huono, muttei kuumetta niin minusta sillonkin ois parempi pitää lapsi kotona. Pomo sanoi, että jos vanhempi arvioi, että lapsi on hoitokuntoinen niin en kuulemma voi käännyttää ovelta ja sanoa, etten ota hoitoon. Jos todella on näin niin harkitsen kyllä vakavasti yksityiseksi pph:ksi siirtymistä. ap
että no, pikkulapsilla yskä voi jatkua kolmekin viikkoa eikä kirjottanut sairaslomaa että saisin olla lapsen kanssa kotona.
No nythän on niin, että jos lähtökostaisesti aletaan pitää jotain perhepäivähoitajan arviota asiasta pätevämpänä kuin vanhempien arviota, niin se pph:han katsoo kaikki lapset sairaiksi silloin kun sen tekee mieli lähteä shoppailemaan tai kampaajalle tms. Muina päivinä se pitää hoidossa esim yhtä lasta, jotta saa vähän palkkaa mahdollisimman helpomlla.
Enkä minä sitä kyseenalaistakaan, etteikö lapsesta useimmiten näe, onko hän sairas vai ei (tosin se vaatii useimmiten lapsen tuntemista). Tottakai minä näen omasta lapsestani vanhempana, että nko hän sairas vai ei. mutta aphan puhuu nimenomaan tilanteesta, jossa hän haluaa dissata lapsen vanhempien näkemyksen vääränä. Ja kyllä silloin on vieraan sana lapsen tuntevan vanhemman sanaa vastaan ja ainoa joka sen tilanteen voijotenkin legitiimisti ratkaista on lääkäri. Jonkun pph:n "koulutuksella" sitä ei missään tapauksessa ole valtaa tehdä.
Se voidaan laittaa vanhempien kautta lääninhallitukseen ja kuluttaja riitalautakuntaan jos on lääkärin tarkistama lapsi että on hoitokuntoinen.
YSKÄ ei ole mikään sairauden peruste. Ja kuka taas tietää mikä lenssu on päällä jos sitä vaan ei lääketieteellistä koulutusta saaneet ihmiset katsoo päältä?
Katso kun kaikki ei vaan voi ola pois töistä ilman lääkärintodistusta!
Ja sen saa JOS lapsella on kuume TAI ei jaksa leikkiä ja ulkoilla.
Kuume ei aina ole edellytys sairaslomaan, mutta jos lapsi ei jaksa niin silloin ei jaksa, eikä voi olla hoidossa!
Minua korpeaa myös se, että te ette ajattele sitä vanhempaa: ei voi itse kipeänä ottaa lasta kotiin hoidosta, jos lapsella on siedettävä olo ja pystyy sielä olemaan -vaikka nenä vähän vuotaa!
Minusta on perusteltua että lapsi on hoidossa jos vanhempi on sairaana ja lapsi hiukan nokka vuotaa, mutta menisi muutenkin hoitoon jos vanhempi ei olisi itse sairas.
Asiassa on monta näkökulmaa, älkää aina olko niin musta-valkosia.
Hoitajastakin voidaan tehdä virallisia kanteluita. Olen itse niitä tehnyt.
* Hoitaja tai vanhempi ei ole lääkäri joka toteaa lapsen sairaaksi. Lääkäriin mennään kun se tarve tulee.
olis toisarvonen, niin ihan vaan tiedoksesi, että minä olen ammatiltani kätilö, mutta kätilön töitä en lähde tekemään ennen kun meidän lapset on hiukan isompia.
Ja tiesitköhän, ettei pph saa palkkaa lapsista, jotka ei ole paikalla ja jos kaikki on kerralla poissa niin sinun on käytettävä lomapäivä tai pidettävä palkaton tai mentävä päiväkotiin töihin ja pph:n työ ei todellakaan kannata yhden lapsen kanssa, idiootti!
ap
No nythän on niin, että jos lähtökostaisesti aletaan pitää jotain perhepäivähoitajan arviota asiasta pätevämpänä kuin vanhempien arviota, niin se pph:han katsoo kaikki lapset sairaiksi silloin kun sen tekee mieli lähteä shoppailemaan tai kampaajalle tms. Muina päivinä se pitää hoidossa esim yhtä lasta, jotta saa vähän palkkaa mahdollisimman helpomlla.
Enkä minä sitä kyseenalaistakaan, etteikö lapsesta useimmiten näe, onko hän sairas vai ei (tosin se vaatii useimmiten lapsen tuntemista). Tottakai minä näen omasta lapsestani vanhempana, että nko hän sairas vai ei. mutta aphan puhuu nimenomaan tilanteesta, jossa hän haluaa dissata lapsen vanhempien näkemyksen vääränä. Ja kyllä silloin on vieraan sana lapsen tuntevan vanhemman sanaa vastaan ja ainoa joka sen tilanteen voijotenkin legitiimisti ratkaista on lääkäri. Jonkun pph:n "koulutuksella" sitä ei missään tapauksessa ole valtaa tehdä.
aivan hullu ajatus ettei näkisi onko lapsi terve vai ei hoitoon tultaessa. Myönnän itsekin, että yhden kerran olen itsekin vienyt kipeäksi tulevan lapsen (huom, huomasin käytösestä+vain pieni nuha..) tietäen että varmasti tulee soitto, että kuumeessa on, ja näin kävi...Lapset olivat paikkakunnan muuton takis aika paljon sairastelleet ja en olisi kehdannut olla taas pois töistä:) Ymmärrän vanhempia, mutta en jos toisiaan jo yskii, itkettää.. Nyt onneksi helppo pitää eskarilainen kotona, jos vähäänkään kipeänoloinen, kun olen itsekin vauvan kanssa, ei tarvitse hetkeäkään miettiä vienkö eskariin, siis kotiin jää, ehdottomasti! Ja tosiaan, kyllä hoitajalla saisi olla, jos ei jo ole, oikeus käännyttää sairas lapsi kotiin jo hoitoon vietäessä...Minusta vanhempien pitäisi ajatella, että kyseessä lapsi ja muiden lapset! Törkeää mennä sairastuttamaan muita (niinkuin itsekin tähän kerran sortunut) ja yleensä nopeammin paraneekin, kun heti pääsee lepäämään... Ja nykyisin kun nuo jälkitaudit on mitä on...
Mikä tarkoittaa sitä, että voi ulkoilla ja pysyy päivähoidon tohinoissa muutenkin mukana.
Minä olen soittanut vanhemmat hakemaan kuumeettoman lapsen hoidosta pois, koska lapsi vain nuokkui sohvalla tai sylissä. Ei jaksanut leikkiä, ulkona vain huusi, ei syönyt ei mitään. Syli vain kelpasi, mutta kun minulla on kolme muutakin lasta, jotka tarvitsevat minua. En voi eikä sitä voi minulta vaatiakaan, että olisin minkäänlaisessa vastuussa vieraasta, sairaasta lapsesta.
T. yksityinen pph
Äiti kertoi, että oli kamalan väsynyt rokotuksen jälkeen vuorokauden. Nukahti päivällä kun istahti hetkeksi.
Lapsi tuli kuitenkin hoitoon kurkku suoraan huutaen. Kiukutteli ja räyhäsi koko päivän. Äiti vaan tuumasi, että taitaa johtua rokotteesta.
Äiti oli pois töistä mutta lapsi joutui hoitoon.
Sairasta! Helppoa kun voi kiikuttaa oireilevan lapsen hoitoon. Ja tosiaan en ole lääkäri, äiti kylläkin ja säälin lapsia joilla on itsekkäät vanhemmat.
Hänhän viettää aikaa lapsen kanssa enemmän mitä vanhemmat arkipäivisin ja näin oppii myös tuntemaan heidät todella hyvin