Kylläpä tuntui hienolta lukea esikoulun
viikkoilmoitustaululta että "alamme valmistautua jouluun, Jeesuksen syntymäjuhlaan" näin vapaa-ajattelijoiden vaatimusten kaudella.
Kommentit (13)
Keskitalvenjuhlat ja muut on sitten toinen juttu. Niitähän voitte ateistit sun muut viettä ihan miten ja milloin vain.
joululla on ollut tämä merkitys eli Kristuksen syntymäjuhla. Onko todella niin, että ateistit ovat niitä suvaitsemattomimpia? Tämän palstan perusteella voisi kuvitella niin.
Ja vaikka en tosiaan ole erityisen uskonnollinen, alkaa pieni fundamentalisti minussakin nostaa päätäni kaikkien näiden vapaa-ajattelijoiden vouhkaamisen kanssa.
Meidän kulttuurimme on luterilainen kulttuuri, meidän perinteemme liittyvät luterilaiseen perinteeseen, ja minä haluan, että niistä pidetään kiinni. En halua, että kaikki juhlat ja juhlapyhät latistetaan just joiksikin helvetin tonttuparaateiksi sun muiksi, jos ei lapseni koulussa lauleta suvivirttä, kajautan sen siellä itse, perkele.
Ja vaikka en tosiaan ole erityisen uskonnollinen, alkaa pieni fundamentalisti minussakin nostaa päätäni kaikkien näiden vapaa-ajattelijoiden vouhkaamisen kanssa.
Meidän kulttuurimme on luterilainen kulttuuri, meidän perinteemme liittyvät luterilaiseen perinteeseen, ja minä haluan, että niistä pidetään kiinni. En halua, että kaikki juhlat ja juhlapyhät latistetaan just joiksikin helvetin tonttuparaateiksi sun muiksi, jos ei lapseni koulussa lauleta suvivirttä, kajautan sen siellä itse, perkele.
Minua eivät perinteet eikä varsinkaan se luterilaisuus kiinnosta. Juhlin miten juhlin, mahdolliset yhtymäkohdat teidän juhlimisiinne ovat sattumia.
Laula, perkele, mitä laulat missä laulat -kunhan et herätä minua aikaisin aamulla.
käydä lukemassa. Jos meidän päiväkodissa olisi sama teksti, tulisi palautetta johtajalle nopeasti.
Siihen heillä olis ihan yhtäläinen oikeus mutta sinä olisit siitä marmattamassa!
Meillä puhutaan ihan vain joulusta, onneksi.
Koska sehän joulu on. Christmas on Kristuksen syntymäjuhla, ikään kuin nimikin sen kertoo....
Ihmettelen ihmisiä, jotka eivät salli puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Miksi kieltää sitä tosiseikkaa, että joulua on alettu viettää tietyistä syistä. Se, uskooko jokainen niihin asioihin, on eri asia. Syy on kuitenkin yksiselitteinen.
Ei joulua alettu juhlistaa sillä että joulupukki yhtäkkiä saapui. Se on palturin syöttämistä lapsille. Normaalin historian tuntemisen vuoksikin asioista kannattaa puhua lapsille oikeilla nimillä. Noloa niillä lapsilla kun eivät tiedä, miksi ko juhlaa on alettu viettää. Näistä salailuperheistä näitä uustietämättömiä ihmisiä kasvaa...
Mua ei haittaisi jos päiväkodissa vietättäisiin hanukkaa vai mikä se on. Ei tee meistä juutalaista. Päinvastoin, suvaitsevaisuus lisääntyy.
Te vanhempina voitte vaikuttaa lapsen suvaitsevaisuuteen. Kertoa, mistä joulussa on kyse, mutta että te perheenä ette usko samalla tavoin. Hyväksymällä toisenuskoiset, autatte lastanne.
sujuvasti unohtaa sen, että juhlia on vietetty jo ennen Jeesustakin.
Kristinuskohan kiilasi omat bileensä pakanapippaloiden päälle että kansa "uskostuisi" nopeammin.
Eli kyllä jotkut keskitalven pakanapippalot on ollut se eka, jos sitä lähdetään kaivamaan.
Mutta onhan se reilua, että eskarissa selkeästi ilmoitettiin, että tehdään kristillinen joulujuhla eikä mitään tonttukarnevaalia. Vanhemmille siis tiedotettiin asiasta hyvin. Ja minua ainakin ärsyttää pelkät tonttuilut ja se, että unohdetaan joulun syvempi merkitys.
Pystyisitkö ajattelemaan joulukuvaelmaa perinteenä, johon lapsesi osallistuu? En mitenkään pysty uskomaan, että vapaa-ajattelijan lapsi menisi siitä jotenkin "pilalle"! Sehän on osa kulttuuriamme. Eikö vapaa-ajattelijoiden lapsillakin ole oikeus tuntea juurensa ja oma kulttuurinsa?
Minusta se amerikkalainen punavalkoinen hou-hou-hou-joulu on irvokas ja pelkään, että se peittää meidän muiden kansakuntien omat erityispiirteet alleen, jos niitä ei ymmärretä vaalia.
Itse olen kristitty ja uskon joulun sanomaan. Minulle joulu on Kristuksen syntymäjuhla, mutta vietän jouluaattoa mm. muslimien kanssa ja hyväksyn heidänkin tapansa ja he hyväksyvät minun.
Mitä mitä mitä?
Joulu on alunperin pakanallinen keskitalvenjuhla jonka kristinusko on ominut itselleen.
Kerro tämä lapsillesi ja äkkiä!