Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappikohtaus sappirakon poiston jälkeen???

Vierailija
21.11.2009 |

Hei, onko täällä ketään jolta olisi poistettu sappirakko?!?!

Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? Vai onko se tapauskohtaista???

Mulla on poistettu sappirakko viime keväänä ja tilanne rauhoittui sillä. Mutta eilen sain aikas kivuliaan kohtauksen ja kivut oli ihan samanlaiset kuin sappikipukohtauksessa. Olin nauttinut kyllä vähän sipsejä pitkästä aikaa ja yhden oluen. Voisko ne selittää?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kohtauksen aina kun yritin VLCD- tai karppidieettiä. Leikattu kauan sitten jo nuorena.

Vierailija
42/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei miten tuo "nuohous" tehtiin? =) Ja oliko kivulias juttu?

Ercp on tutkimuksen nimi. Jonkinlainen varjoainekuvaus. Sain ensin rauhoittavaa suoneen. Putki vietiin suun kautta sappiteihin ja "laite" murskasi sappikivia.  Murskatut kivet "vedettiin" suun kautta ylös.  Ensimmäisellä kerralla lähti taju. Toisella kerran ei. Tuntuu vähän epämielyttävältä esim . putken nieleminen. Ensimmäisen kerran tuli haimatulehdus, kun toimenpide ärsyttää haimaa.Mutta kaikki kivet saatiin pois tällä toimenpiteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ercp on tutkimuksen nimi. Jonkinlainen varjoainekuvaus. Sain ensin rauhoittavaa suoneen. Putki vietiin suun kautta sappiteihin ja "laite" murskasi sappikivia.  Murskatut kivet "vedettiin" suun kautta ylös.  Ensimmäisellä kerralla lähti taju. Toisella kerran ei. Tuntuu vähän epämielyttävältä esim . putken nieleminen. Ensimmäisen kerran tuli haimatulehdus, kun toimenpide ärsyttää haimaa.Mutta kaikki kivet saatiin pois tällä toimenpiteellä.

Missä tuo tehtiin? Mulle koskaan ole tarjottu mitään muuta vaihtoehtoa kuin sappirakon poisto, vaikka nimenomaan olen yrittänyt löytää muuta ratkaisua asiaan.

Vierailija
44/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuo tehtiin? Mulle koskaan ole tarjottu mitään muuta vaihtoehtoa kuin sappirakon poisto, vaikka nimenomaan olen yrittänyt löytää muuta ratkaisua asiaan.

ERCP tehdään vain jos sappitiehyessä on oireita aiheuttava kivi. Ei siitä ole mitään hyötyä, jos sappirakkoa ei poisteta, tulet vaan saamaan uusia ja uusia kohtauksia. Useinhan se sappirakko on pakko poistaa lopulta kuitenkin, kun se tulehtuu. Sappirakon poistoa ja ERCP:tä ei kuitenkaan tehdä samaan aikaan.

Vierailija
45/53 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän ketjun kun googlettelin sappikivuista sappirakon poiston jälkeen. Sappirakko leikattiin 2010 ja satunnaisesti on ollut "oloja" oikealla puolella. Olen ajatellut, että ovat paksunsuolen oireilua siinä kaaressa. Loppukesästä tuli kamala vatsakipu ja vähän kuumekin nousi, mutta siinä vaiheessa kun pääsin verikokeisiin ja lääkäriin, niin pahin oli ohi ja sain vain närästysdiagnoosin. Joulun aikaan oli sitten sappikipumainen kohtaus ja nyt viikonloppuna sitten sellainen, ettei meinannut pystyä kävelemään, vasemmalla kyljellä makaaminen auttoi. Huomenna menen jo ultraan, saas nähdä mitä näkyy vai näkyykö mitään.

Vierailija
46/53 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näkyikö mitään?

Vierailija
47/53 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kirurgi sanoi sappirakonpoistoleikkauksen jälkeen että on vain pieni todennäköisyys että kohtauksia enää tulee. Mutta näköjään joillekin tulee. Itsellä loppuivat kaikki oireet leikkaukseen.

Vierailija
48/53 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat vaikuttaa paljon. 

Vierailija
49/53 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näkyikö mitään?

Ei näkynyt muuta kuin kuulemma paljon KAASUA! Eli paksunsuolenmutka tuossa oikealla kylkikaaressa kipuilee vissiin kaasunmuodostuksen takia.

Vierailija
50/53 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla ruokavalio pielessä siis.

Vierailija
51/53 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sappikivistä johtuva haimatulehdus v. 2006. Tehtiin ERCP ja myöhemmin poistettiin sappirakko. V. 2016 alkoi tulemaan ylävatsakipuja uudelleen. Ultrassa ei näkynyt mitään  mutta magneettikuvissa löytyi tiehyeistä taas hiekkaa. Sappinesteeni on kuulemma sellaista jossa muodostuu kolesterolikiviä. Tehtiin taas ERCP. Eli kaksi kertaa jo nuohottu vaikka sappirakko on poistettu. Nyt on taas alkanut olemaan ylävatsakipuja mutta maksa-ja sappiarvot olleet vielä viitearvoissa. Vaan niin oli viimeksikin mutta muuttuivat kyllä kahdessa kuukaudessa. Lääkärissä kävin mutta sain vaan Somacia. Tosin sanoi että jos ne arvot alkavat nousemaan niin sitten laitetaan lähetettä magneettikuviin. Viimeisimmästä nuohouksesta nyt seitsemän vuotta aikaa. 

Vierailija
52/53 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty kaksi kertaa. Molemmat kerrat sairaalassa. Ekan kerran haimatulehduksen yhteydessä akuutissa tilanteessa. Silloin olin hereillä. Oli aika ikävä toimenpide. Toisella kertaa ei ollut haimatulehdusta. Suunnitellusti sairaalassa osastolle ensin. Seuraavana päivänä tehtiin humautuksessa enkä muista tapahtumasta mitään. Seuraava vuorokausi piti olla vielä osastolla koska ERCP:n jälkeen haimatulehdus on mahdollinen.

Vierailija
53/53 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin sappirakko, koska se oli täynnä sappikiviä. Lääkärit olettivat että kivet olivat aiheutuneet runsaista antibioottikuureista (olin pienenä usein kipeä, korvatulehduksia useita ym.), ei kolesterolista.

Olin tuolloin 9-vuotias kun minut leikattiin - olin sairaalassakin muutaman viikon ensin tutkimuksissa ennen kuin lääkärit keksivät että lapsellakin voi olla sappikiviä.

Aina välillä minulle tulee pistoja ylävatsaan. Joskus se on selitettävissä ruoan kanssa - joskus ei.

Olin kärsinyt satunnaisista sappikohtauksista vuoden aikana muutaman kerran (rajuja, itkin, kiljuin, oksensin, huusin että äiti/isoäiti/aikuinen soittaisi ambulanssin, luulin kuolevani) ja maksani ja haimani olivat tulehtuneet siinä ohessa. Ainoa hyvä asento jonka löysin oli äidin sängyltä pää alaspäin roikkuen niin että sängyn reuna osui ylävatsaan.

Sappikivipotilas on aina Sappikivipotilas - näin minulle kerrottiin silloin

Hei kiitos sulle kun kerroit tuosta asennosta, joka helpotti kipuasi lapsena! Itse pienenä makasin vanhemman polvea vasten ja painoin sitä vatsaani kohti, ainoa mikä auttoi...myös itselläni korvatulehduksia loputon määrä, mihin söin lukuisia antibioottikuureja.