Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappikohtaus sappirakon poiston jälkeen???

Vierailija
21.11.2009 |

Hei, onko täällä ketään jolta olisi poistettu sappirakko?!?!

Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? Vai onko se tapauskohtaista???

Mulla on poistettu sappirakko viime keväänä ja tilanne rauhoittui sillä. Mutta eilen sain aikas kivuliaan kohtauksen ja kivut oli ihan samanlaiset kuin sappikipukohtauksessa. Olin nauttinut kyllä vähän sipsejä pitkästä aikaa ja yhden oluen. Voisko ne selittää?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin sappikivet ja sappirakko. Sen jälkeen tuli arpityrä. Oikeanpuoleinen kylki on välillä kipeä. Pitää välttää rasvaisia ruokia. Esim kaalikin vielä aihettaa vaivaa.

Vierailija
22/53 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sappirakonpoistamisen myötä. voin taas huoletta syödä sipsejä, juoda sidukkaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä tulla.

Mulla sappirakko leikattu -02 puolikiireellisenä tapauksena.

Hoitaja sanoi leikkauksen jälkeen että sappitiehyihin voi tulla uusia kiviä.

Nyt myulla on jo jonkin aikaa silloin tällöin ollut oikea kylki vanhan leikkausarven kohalta kipeä.

Mitään niin kauhean kivuliaita sappikohohtauksia ei ole tullut kuin ennen leikkausta,jolloin valvoin monena yönä tuskissani ja odotin tuskaisena litalginin vaikutusta.

Noiden lahtusten kivun määrän ymmärtää vain sellainen joka on ne itse kokenut. Sappivaivoista kärsimättömille niiden kivuliaisuutta on aika turha selittää.

En todellakaan halua noiden kipukohtausten palaavan.

Tuo arka kylki kyllä arveluttaa....

Vierailija
24/53 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikohtaus sappirakon poiston jälkeen??? Hei, onko täällä ketään jolta olisi poistettu sappirakko?!?!

Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? Vai onko se tapauskohtaista???

Mulla on poistettu sappirakko viime keväänä ja tilanne rauhoittui sillä. Mutta eilen sain aikas kivuliaan kohtauksen ja kivut oli ihan samanlaiset kuin sappikipukohtauksessa. Olin nauttinut kyllä vähän sipsejä pitkästä aikaa ja yhden oluen. Voisko ne selittää?

tosin ne ei oo tullut ruuasta vaan jostain särkylääkkeitä ja viimeksi yskänlääkkeestä.

Vierailija
25/53 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija  5.5.2013

sappi leikattu 2008 ja nyt on jälleen tullut sappikipuja,jopa pari tosi kivulista kohtausta,kestoltaan 30-60min.Muistin vanhan neuvon ja heti seuraavana aamuna hain kaupasta oliiviöljyä ja verigreppiä.Laitoin lasiin desilitran öljyä ja puristin greippimehun sekaan,sekoitin ja join.Olotila parani toistaiseksi.Käy muuten hyvin ummetuksesta kärsivälle ja on luonnontuote.toivottavasti joku saa avun...tai sitten ei?

Vierailija
26/53 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu sappirakko v.2000. Tälläviikolla sain jälleen ensimmäisen rajun sappikohtauksen. En tiedä vielä onko niitä vai ei.

yksi

Syömisellä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
27/53 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohtauksia näyttää tulevan ainakin minulle.

Leikattu olen 2010 ja muutamia kohtauksia on ollut lievempiä jotka on menneet ohi "odottaen".

Minua varoitettiin leikkauksen jälkeen että niitä saattaa tulla mutta mitään ruokavaliota ei annettu tai kielletty. Litalgin käyttö kiellettiin.

Näyttää siltä että ajan kuluessa kohtaukset voimistuvat ja viimeisin oli tosi tuskallinen.

Noin 1 h aikana todella "tajunnanvievä" kohtauksia sain 4. Piti jo ambulanssi tilata en olisi päässyt omin avuin mihinkään. Kohtaus meni kuitenkin ohi heidän tuloonsa mennessä. Heiltä sain kuulla että Litalginia voi ottaa vaikka on leikattukin niin, otin 2 ja jäin kotiin. Kohtaukset eivät ainakaan vileä uusiutuneet ja yö meni rauhallsesti.

Joskus on kohtauksen aiheuttaneet esim. lakritsi pastillit. Mutta nyt ehkä päivällä syöty paistettu ryynimakkara tai ennen kohtausta juotu vadelma lonkero. Aiemmin en ole ainakaan lonkeron huomannut tallaista aiheuttaneen. Situkka kylläkin on saattanut tehdä "ähkyolon".

Vierailija
28/53 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattu sappirakko 2008 ja nyt ekan kerran pari pvää sitten tuli leikkauksen jälkeen täsmälleen samanlaiset kivut ja kesti ihan tosi kauan. lääkärin mukaan vaikuttaa siltä, että sappikivistä johtuu, mutta lisätutkimuksia tehdään ensi viikolla, joten tietää sitten enemmän. Kyllä mulle sanottiin sillon leikkauksessa, että vaivoja voi vielä ilmetä sappirakonpoiston jälkeenkin, mutta sille ei voi tehdä sitten mitään. No mitä sitten tehdään, jos sappitiehyt onkin tukossa, pakkokait sille jotain pitää tehdä?

Vierailija
29/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sappirakko leikattu 2010 kohtaus tuli ja rajuna haimatulehduksen kanssa 2kk sitten eikä olo ole normaali vieläkään

Vierailija
30/53 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä on tullut kohtauksia, tosin ei niin rajuja kuin oli rakon poistovaiheessa jolloin haima oli tulehtunut. Omenaa ja ruisleipää en suuhuni laita, myös kahvista tulee oireita jos juon yli 3 kuppia. Rasvaisia ruokia ei tee mieli.. lanttua en myöskään uskalla syödä. paprikaa hiukan muttei paljoa, kypsennettynä. Eli kyllä oireita tulee ja kiviä voi tulla edelleen..

Vierailija
31/53 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miten tuo "nuohous" tehtiin? =) Ja oliko kivulias juttu?

Vierailija
32/53 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sappirakko poistettu jo vuonna 2002 ja ikäväkseni tämän vuoden keväällä kipukohtaukset palasivat. Ei tosin läheskään niin rajuina kun ennen sappileikkausta. Lääkäri oli sitä mieltä, että on tosi harvinaista, että oireet palaisivat näin monen vuoden kuluttua.

Vierailija
33/53 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? "

Mulle on tullut eräästä lääkeaineesta aivan saman tuntuinen kipu kuin mistä kärsin ennen sappirakon poistoa. (Ja se on tuskainen kipu se!) Äidilläni on sama juttu vaikkakin eri lääkeaineen kanssa. Toisilla jotkin ruoka-aineet vaikuttaa kauan leikkauksen jälkeenkin. (Ystävälläni esim kurkku ja sipuli)

Suosittelen vain seuraamaan syömisiä ja välttämään aineita jotka kipeää tekee.

Vierailija
34/53 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen vuoden aikana on ollut kuusi kohtausta.

Eli kohtausten määrä on vuoden aikana nyt sama kuin ennen leikkausta oli viikossa.

Lisäksi kohtaukset ovat paljon lievempiä, Litalgin auttaa varmasti ja nopeasti.

Ja nykyään pystyn hyvin helposti sanomaan, mikä laukaisee kohtauksen: mausteiset ruoat, varsinkin curry.

Olen tyytyväinen leikkauksen jälkeiseen elämääni.

Vierailija
35/53 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sappikipukohtaus? Miten sen erottaa jostain muusta kivusta?

Vierailija
36/53 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin sappirakko pois sappikivienpoiston yhdeydessä 6 vuotta sitten. Nyt ilmaantui voimakasta kipua keskellä ylävatsaa ja kuume nousi 40, ja lievää keltaisuutta silmissä. Sairaalassa magneettikuvissa näkyi kiviä sappitiehyeissä ja tulehtunut mätäpaise. Kivet ja mätä poistettiin suunkautta lievässä nukutuksessa. Antibioottia suoneen 4vuorokauden ajan tulehduksen korjaamiseksi ja antibioottikuuri kotiin. Nyt on taas kaikki ihan hyvin ei ole tullut sappioireita lisää. mutta lääkärin mukaan voi uusiutua.

Vierailija
37/53 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva sen teki

Vierailija
38/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sappirakko poistettu 20 vuotiaana, 23 vuotta sitten... Aluksi sappikipuja oli n. 5 vuoden välein ja ne meni kerralla ohi esim. vichyllä tai oksentamalla. Nyt on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana 3 kertaa kohtaus (1xvuosi) ja ne ovat kestäneet n. 1-2vko. En ole pystynyt tuona aikana syömään kuin rahka, ananas, vihreä salaatti, tomaatti, mozarella, porkkana, näkkäriä.

Tutkimuksiin oon menossa. verikokeita, vatsatähystys... Tsemppiä kohtalotoverit! 

Oon miettinyt voiko kovanrasvan tuotteet, eli aikas moni näitä aiheuttaa. Kokeilen kasvisruokaan ja vegaaniruokia..

Vierailija
39/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sappirakko poistettu 2005 nyt on ollut muutaman kerran sappikivi kipu kohtaus sen laukaisi eka kerran yskänlääke toiselle kerralla nivelrikkon voimakas kipulääke ylävatsa tuli yhtäkkiä pinkeäksi turvotteli kuin vanne mahan ympärillä säteli aina selkään asti kuvitusta ja tuskan hiki otin litsgiinin lääkkeen jota olen saanut vatsa kipuun se auttoi.. Ilmeiesti minulla on tiehyeissä kiviä ei ole tutkittu pitää mennä lääkäriin jos pääsisi uträääni kuvaukseen olen 60 vuotias olin 44 vuotias kun sappirakko leikattiin

Vierailija
40/53 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappirakko leikattu kauan sitten, mutta ihan järkyttävän voimakkaita muutaman tunnin kestäviä sairaalaan asti vieneitä kipukohtauksia olen saanut codeiinia sisältävästä yskänlääkkeestä tai Panacodista. Nyt osaan varoa niitä.