Raskauden keskeytys ja lääkärintodistus
Ehkäisy petti ja olen ns. vahinkoraskaana. Raskausviikkoja nyt 4 ja haluan keskeytyksen. Ikää jo 42 v ja lapsia ennestään kaksi. En jaksa enää kolmatta. Näkyykö lääkärintodistuksesta, että on tehty raskauden keskeytys? En haluaisi sitä työnantajalle kertoa.
Kommentit (37)
Lääkärintodistukseen tulee ICD-10 koodi joka kertoo että kyseessä on raskaudenkeskeytys.
Jos kyse olisi ollut esim. raskaudenkeskeytyksestä joka tehdään sikiöstä johtuvasta lääketieteellisestä syystä (esim. anenkefalia tmv) niin silloin siitä olisi erillinen koodi aborttikoodin lisäksi lääkärintodistuksessa (esim. koodi joka kertoo "äidin hoito sikiön keskushermoston kehityshäiriön vuoksi).
niin lääkäri ei kirjoita syytä todistukseen. Ihan lain mukaan menee näin, sillä raskaudenkeskeytys on sen verran henkilökohtainen asia.
Meille se kolmas oli ja on ihana, vaikka joskus tuntui etten enää enempää jaksaisi. Lähellä neljääkymppiä olin.
ikää vuotta ennemmän, kolme lasta. Keskeytystä en olisi hallunut, mutta olisi aikaisempien raskauksien perusteella ollut iso riski sekä minun että lapsen terveydelle. Niin pitkän mietintäajan vaati, että pystyin keskeytykseen vasta viime hetkellä 11+ eli tehtiin kaavinnassa. Kaavinta tehtiin perjantaina, soitin töihin olevani sairaana ja olin taas maanantaina normaalasti töissä.
Koska Sinulla viikkoja on noin vähän, tehdään lääkkeellinen keskeytys, en edes osaa sanoa montako päivää sairaslomaa saisit. Kaavinnasta saa kolme päivää, jotka voi olla pois töistä ilman sairaslomatodistustakin.
Husin sivuilta luin, että lääkkeellisestä keskeytyksestä tulee 3 pv sairauslomaa.
Tunteet ovat ihan sekaisin. Olen itkenyt koko illan. Lapsetkin ihmettelivät mikä äidillä on, mutta sanoin vain olevani kipeä. Aion mennä maanantaina lääkärille ja pyytää lähetteen keskeytykseen. Toivottavasti saa ajan poliklinikalle pian.
t. ap, jolla 8 v ja 5 v lapset
ettei keskeytys kaduta myöhemmin. Toki tiedät itse parhaiten haluatko vielä yhden lapsen. Mutta ikäsi puolesta voisit saada vielä yhden. Mietithän tarkkaan ettet tule katumapäälle kun se on tehty!!
Kaavinnasta saa kolme päivää, jotka voi olla pois töistä ilman sairaslomatodistustakin.
voi olla pois kolme päivää omalla ilmoituksella eli ei tarvitse sairaslomatodistusta.
Työnantajalle ei kuulu kyllä pätkääkään se minkä sairauden vuoksi on ollut pois.
Pitää kuitenkin muistaa että abortista tulevasta sairauslomasta EI SAA PALKKAA, sillä abortti ei ole sairauden hoitoa.
Ei siis saa palkkaa, joten turha on koodillista todistusta edes työnantajalle viedä. Sairauslomaa saa mutta työnantajan ei tarvitse maksaa siltä ajalta palkkaa.
Oli kai vaikeuksia saada kohdunsuu auki tms. ja ihan kipujen (supistusten takia) viikko oli tarpeen. Olisin varmaan särkylääkkeillä töissä pärjännyt, mutta lääkäri oli kirjoittanut vaikka etukäteen oli puhuttu 3pvää.
Pitää kuitenkin muistaa että abortista tulevasta sairauslomasta EI SAA PALKKAA, sillä abortti ei ole sairauden hoitoa. Ei siis saa palkkaa, joten turha on koodillista todistusta edes työnantajalle viedä. Sairauslomaa saa mutta työnantajan ei tarvitse maksaa siltä ajalta palkkaa.
eikä s.toidistusta vaadita ennen neljättä sairauspäivää.
saa palkkaa 3:lta päivältä jos vie todistuksen. Ei taida olla ihan työehtosopimusten mukainen ratkaisu...
Aika törkeää jos viet häneltä mahdollisuuden iltatähteen.
vain palkatonta virkavapaata henk. koht. syihin vedoten, abortti ei tosiaan ole sairauden hoitoa.
Mutta mieti ihan rauhassa vielä. Abortti voi olla paniikkiratkaisu, jota kadut myöhemmin. Moni on saanut lapsia tuossa iässä, ja jos ikäeroa on edellisiin ehtinyt tulla, voi vauva-aika olla tosi ihanaa ja helppoakin. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että paljon helpompaa ja ihanampaa kuin nuorempana äitinä. Ja kun se lapsi on siinä, sen takia jaksaa mitä vaan, lapset osaavat kyllä valloittaa äitinsä.
ensi viikolle, rv 5. otat pillerit ja vuoto tulee. kuin isot menkat.
kyllä 43v on jo aika vanha äidiksi, itse en jaksaisi vaikka ikää vasta 32v!!ja kolme lasta. Kolme lasta on jo paljon ja rankkaa valvoa+kuunnella huutoa yöt läpeensä jos sattuu tulemaan esim koliikkivauva.
juhannusaattona pari vuotta sitten... Pari päivää olin tosi kipee, mut maanantaina normaalisti töihin.
Olin sen päivän ns. saldotunneilla. Meillä ei voi olla ilman lääkärintodostusta saikulla.
pomo ei saa sitä avata työsuojelulain mukaan.
pomo ei saa sitä avata työsuojelulain mukaan.
niin lääkäri ei kirjoita syytä todistukseen. Ihan lain mukaan menee näin, sillä raskaudenkeskeytys on sen verran henkilökohtainen asia.