Mitä ruokia/ruoka-aineita et suostu syömään?
Varmasti kaikilla on jotain ruokajuttuja, jotka eivät vain mene kurkusta alas. Itse en syö mm. sieniä, sipulia, homejuustoa tai verisiä pihvejä.
Kommentit (72)
maksaa. Maksalaatikko ja maksapaté kyllä ovat herkkua, mutta kouluaikoina tarjottu maksakastike on jättänyt sen verran järkyttävät muistot että ei kiitos. Olen kyllä yrittänyt opetella ja maistan aina vähän kun on tarjolla, mutta ei vaan uppoa :(
Syön kaikkea muuta täällä mainittua. Etanat, simpukat, mäti, osterit, voimakkaat juustot (mitä haisulimpi sen parempi), äyriäiset, medium(miinus)pihvi, lammas, hernekeitto, kesäkeitto, kaali, kaikki menee. Ja kaikkea kummallistakin suostun maistamaan, mitä eksoottisempi sen mielenkiintoisempi. Eri asia tietenkin tykkäänkö vai en. Mutta maistaa täytyy :)
- makkara (missään muodossa, en kykene)
- leikkeleet (ei minkäänlaiset)
- kumijuustot (leivänpäällisjuustot siis, eli tyyliin Oltermannit sun muut höylättävät)
- kaikki melonit (hajukin oksettaa)
- sillit, säilötyt silakat
- uunilohi missään muodossa
- tuorekurkku (aniharvoin salaateissa käytän)
- säilötyt hedelmät (hirveän imeliä)
- kermavaahto
- karamellit
- päärynä- ja muut esanssisiiderit ja -juomat
- maustetut teet (kuka helv.. haluaa juoda jotain ruusunkukilta maistuvaa teetä)
- suolakurkku
- sinappi
- sipsit, popcornit (syön jos tarjolla ei muuta ja isäntäväki odottaa sitä)
- hedelmäpurkka yms.
- simpukat, kokonaiset ravut, etanat, nahkiaiset yms.
- lonkero
- imelät suklaakakut joissa siis suklaakuorrute
- hillot (letut ym. syön aina sellaisenaan)
- kaikki jäätelöt
- lihasäilykkeet (nötkötti, hirvisäilykkeet jne.)
- valmisruoat lukuunottamatta pinaattikeittoa ja maksalaatikkoa
- kuivatut hedelmät ja marjat (imeliä, yök)
- sekamehu ja muut sokeroidut mehut
- tuore päärynä
- kova leipä
- tomaattiset kastikkeet (tomaattikastike kuuluu mielestäni vain pizzan päälle, ei esim. kalan kanssa)
- tonnikala
- marinoidut lihat (poikkeuksena joskus broilerisuikaleet jos hyvä tarjous)
- kalkkuna
- sitruuna sekoitettuna ruokiin, esim. kalan kanssa, en käsitä sitä yhtälöä
- makeat drinkit ym. alkoholijuomat
- tilliliha, ylipäätään tilli
- makeat jogurtit (joku mansikka- tai hdelmäjogurtti narisee hampaissa, koska se on niin makeaa)
- marenki
Tässäpä nyt alkuun. Lisätietona se, että olen kokki ja ylipainoinen sellainen. Heh:)
-
Jos puhutaan nyt normaalista yleensä pohjoismaissa tarjottavasta ruuasta niin syön kyllä pakon edessä. Silti elän mielelläni ilman seuraavia ruokia:
- varsiselleri. Kaikkein pahin, maku jää suuhun pitkäksi aikaa.
- silakat. Jouduin lapsena syömään paljon. Aikuisiällä sain kerran silakan ruodon kurkkuuni pariksi viikoksi, sen jälkeen en ole enää pystynyt syömään vaikka yritän.
- muikut. Samoin lapsuudessa saatu yliannostus.
- metsäsienet. Niin ikään yliannostus lapsena. Kamalaa kumia, haiseekin pahalta.
- kesäkeitto. Yääh, lapsena koulussa saadut traumat kukkakaalista ja muista maidossa lilluvista asioista.
- piimä juomana. Suunnilleen ainoa maitotuote joka ei putoa. Tosin juustoa teen siitä mielellään.
- korianteri. Liian dominoiva maku.
- suutuntuman perusteella en myöskään pidä etanoista, kokonaisista pienistä mustekaloista (baby octopus), (sini)simpukoista tai ostereista. Maku siis ok, mutta olemus ei.
En syö:
-sieniä (kerran vuodessa suostun maistamaan sienisalaattia pienen lusikankärellisen)
-kesäkeitto (kerran söin, pakotettiin syömään loppuun kylmänä)
-tomaattikeitto (jäänyt kammo, sain oksutaudin heti sen syömisen jälkeen)
-kaalilaatikko, -keitto, -kääryleet (raakana menee ja helposti, pidän esim. kaalisalaatista todella paljon, kypsennetyn kaalin rakenne etoo)
-sisäelimet, varsinkin maksa (maistuu pahalle, enkä pidä ajatuksesta syödä sisäelimiä)
-veri
-lihan läski
-kookosmehu (ällömakeaa ja viimeksi kun söin, sain oksennustaudin heti perään, eli kammo jäänyt)
-karkki, suklaa jne (olen lakossa ja tod. näk. pysyn myös aika kauan)
-marja/hedelmäjogurtit (limanuljaskoja jogurtin seassa, ei kiitos, mielummin käytän maustamatonta jogurttia ja tuoreita marjoja tai hedelmiä)
Jos jossakin on tarjolla ja jotenkin onnistuttu tekemään se niin, että jotakin edellä mainituista on pakko ottaa, niin voi kyllä syödä, en vain pidä niistä, jos saa valita, en syö.
Ja ikää on 23vuotta, vaikka nähtävästi aika nirso olenkin, niin voin kyllä sanoa, että olen paljon avarakatseisempi ruokien suhteen kuin äitini, joka ei laita ruuaksi ei sitä eikä tätä eikä tuota kun siinä on jotain väärää tai pahan hajuista tai yököttävää taitaitai...
Simpukoita, mustekalaa, kenenkään palleja, kieltä eikä häntää ole koskaan tarjottu, en tiedä söisinkö, maistaisin kyllä niinkuin kaikkea muutakin.
että niin moni täällä sanoo ettei koskaan ole edes maistanut simpukoita, etanoita tai mustekalaa! Missä pullossa te oikein elätte?
-herne- ja kesäkeittoa
-monet vahvan makuiset juustot (mm. sinihome), mutta tykkään ihan hulluna taas toisista, mm. chevrestä ja briestä :)
-salmiakkia
-läskiä (leikkaan siis pois esim. pihvistä)
-helmivelliä
Sitten on jotain en syö ellei ole esim. kylässä tarjolla niin ettei voi helposti ja huomaamatta jättää väliin:
-kaaliruuat
-monet jouluruuat (onneksi näitä aina voi valkata :): lanttulaatikko, sillit, rosolli, herneet
-kaikki luumu- ja rusinajutut (paitsi tuoreet kypsentämättömät luumut ja rusinat pelkältään)
-punajuuri
Tai että pitää ehdoin tahdoin syödä jotain mistä ei tykkää? Itse maistan kyllä kaikkea, ja jos en jostain tykkää, niin en vaan ota sitä toiste. En kommentoi sitä mitenkään, EN siis esim. sano hyi, yök tms.
Ja lapsi syö kyllä kaikeka, paitsi parsakaalia ja chiliä. Syö kyllä muita kasviksia ja lihaa, ja myös mm. brietä, oliiveja yms. mitkä monet mieltää jotenkin "aikuisruuiksi".
Ja sitten ihmetellään miksi lapset ei syö, kun vanhemmat antaa tälläsen esimerkin.
T. kokki
Mua ihmetyttää että niin moni täällä sanoo ettei koskaan ole edes maistanut simpukoita, etanoita tai mustekalaa! Missä pullossa te oikein elätte?
Äidin helmoissa kunnes muutin omaan kotiin jossa ei ole tullut mieleenkään laittaa ruuaksi tuollaisia.
- makkara (missään muodossa, en kykene)
- leikkeleet (ei minkäänlaiset)
- kumijuustot (leivänpäällisjuustot siis, eli tyyliin Oltermannit sun muut höylättävät)
- kaikki melonit (hajukin oksettaa)
- sillit, säilötyt silakat
- uunilohi missään muodossa
- tuorekurkku (aniharvoin salaateissa käytän)
- säilötyt hedelmät (hirveän imeliä)
- kermavaahto
- karamellit
- päärynä- ja muut esanssisiiderit ja -juomat
- maustetut teet (kuka helv.. haluaa juoda jotain ruusunkukilta maistuvaa teetä)
- suolakurkku
- sinappi
- sipsit, popcornit (syön jos tarjolla ei muuta ja isäntäväki odottaa sitä)
- hedelmäpurkka yms.
- simpukat, kokonaiset ravut, etanat, nahkiaiset yms.
- lonkero
- imelät suklaakakut joissa siis suklaakuorrute
- hillot (letut ym. syön aina sellaisenaan)
- kaikki jäätelöt
- lihasäilykkeet (nötkötti, hirvisäilykkeet jne.)
- valmisruoat lukuunottamatta pinaattikeittoa ja maksalaatikkoa
- kuivatut hedelmät ja marjat (imeliä, yök)
- sekamehu ja muut sokeroidut mehut
- tuore päärynä
- kova leipä
- tomaattiset kastikkeet (tomaattikastike kuuluu mielestäni vain pizzan päälle, ei esim. kalan kanssa)
- tonnikala
- marinoidut lihat (poikkeuksena joskus broilerisuikaleet jos hyvä tarjous)
- kalkkuna
- sitruuna sekoitettuna ruokiin, esim. kalan kanssa, en käsitä sitä yhtälöä
- makeat drinkit ym. alkoholijuomat
- tilliliha, ylipäätään tilli
- makeat jogurtit (joku mansikka- tai hdelmäjogurtti narisee hampaissa, koska se on niin makeaa)
- marenkiTässäpä nyt alkuun. Lisätietona se, että olen kokki ja ylipainoinen sellainen. Heh:)
-
En käsittänytkään, että olen nirso, vaikka en aiemmin sellaisena pitänytkään itseäni. Jos minulta edellytetään em. ainesten syömistä, voin syödä, paitsi makkaraa ja etanoita. Niihin ehdoton raja.
Mut en pidä karkeista enkä sipseistä, vaikka ulkomuotoni voisi siltä vaikuttaa. En juo edes limsaa, sitä ei meille osteta ikinä. En tykkää kovin makeista syömisistä. Olen ollut ylipainoinen koko elämäni ajan, nyt vuoden laihiksella, ja vasta 8kg tippunut. Vaikka kuinka käyn jumpassa, kävelyllä jne. ja työ on raskasta, en laihdu. Eikä kukaan usko, että en syö itseäni turvoksiin.
Mies syö kevyesti pari pussia karkkia, minulla makeanhimo jää yhteen pullaan. Olen kova juomaan rasvatonta maitoa ja syömään rasvattomia rahkoja ja naturel-jogurtteja, mutta ei ne kilot sieltäkään kaikki ole tulleet. Alkoholia käytän pari kertaa vuodessa, en edes saunaoluita nauti.
t. se yllätys-surkea-syömäinen kokki jolla pitkä lista
Esim. meikäläisen paheet, HYVÄT juustot, suklaa, pesto, croissantit, tiramisu... Ja tietty annoskoot vaikuttaa, esim. mulla meinaa helposti lipsahtaa annoskoot isoiksi hyvän ruuan kanssa.
En käsittänytkään, että olen nirso, vaikka en aiemmin sellaisena pitänytkään itseäni. Jos minulta edellytetään em. ainesten syömistä, voin syödä, paitsi makkaraa ja etanoita. Niihin ehdoton raja.
Mut en pidä karkeista enkä sipseistä, vaikka ulkomuotoni voisi siltä vaikuttaa. En juo edes limsaa, sitä ei meille osteta ikinä. En tykkää kovin makeista syömisistä. Olen ollut ylipainoinen koko elämäni ajan, nyt vuoden laihiksella, ja vasta 8kg tippunut. Vaikka kuinka käyn jumpassa, kävelyllä jne. ja työ on raskasta, en laihdu. Eikä kukaan usko, että en syö itseäni turvoksiin.
Mies syö kevyesti pari pussia karkkia, minulla makeanhimo jää yhteen pullaan. Olen kova juomaan rasvatonta maitoa ja syömään rasvattomia rahkoja ja naturel-jogurtteja, mutta ei ne kilot sieltäkään kaikki ole tulleet. Alkoholia käytän pari kertaa vuodessa, en edes saunaoluita nauti.
t. se yllätys-surkea-syömäinen kokki jolla pitkä lista
vakaumukseni vuoksi. Raamatun mukaan verta ei tulisi syödä. En silti söisi muutenkaan vaikka minulla ei tätä vakaumusta olisikaan, veriruuat ovat pahoja.
Aivan, herkkujahan ei kysytty:) Rakastan niitä hapanmaitotuotteita, vedän niiden kanssa marjoja pakkasesta ilman sokeria. Juon rasvatonta maitoa parhaimmillaan 1-1,5 litraa vuorokaudessa.
Kastikkeissa käytän 15% kermaa jos sellaista tarvii, vähempää rasvaprosenttia en vaihda enää. Leivon kaikki itse, mutta kuten sanoin, pulla kerrallaan riittää. Syön paljon ruisleipää tai itsetekemääni kauralese-pellavansiemenleipää, päällysteenä pelkkä KevytLevi. Tykkään puuroista! Syön varmaan sitten hirveän isoja annoksia, usein kaksi lautasellista esim. keittoa.
Minulle maistuvia juustoja ostan tosi harvoin, koska ne on niin kalliita. Pestoa en käytä kotona, koska mies ei pidä sen mausta, ja teen yleensä ruokaa mikä sopii molemmille.
Jos paistan jauhelihaa tai broilerisuikaleita, en lisää rasvaa. Kokolihan (possun ulkofile jne.) paistamiseen käytän voin ja juoksevan rypsiöljyvalmisteen sekoitusta.
Tykkään pastasta, käytän kaikissa ruoissa hirveästi paprikaa, tajuttomasti sipulia ja valkosipulia, kesäkurpitsaa..
Syön liikaa hiilihydraatteja, sieltä se paino on kertynyt varmasti. Ei kukaan minut näkevä uskoisi, että jäätelö saa minut yökkimään, tai että en voi syödä karamelleja kuin maksimissaan yhden kerrallaan, tulee huono olo.
Kahvissa käytän rasvatonta maitoa tai juon mustana. Tupakoin.
Proteiinipitoinen ruokavalio voisi sopia, mutta en pystyisi luopumaan tuoreesta itsetehdystä leivästä täysin.
t. pulska nirso kokki :)
syön jos tarjotaan jossain, mutta hyi kuiteski
kyllä noi sisäelimetkin pistää karvat pystyyn, munuaisia en ole kokeillu, maksasta on huonot muistot ala-asteelta.. :P
ei menis kyllä mitkään aivot tai toukat yms.
sorkat yms.
Sienet ei oikein uppoa (kanttarellit maistuu ja suppilovahveroita koitan opetella syömään)
klimppikeitto
kesäkeitto
parsakaali
tosi juustoiset ruoat (aurajuustot ja tuorejuustot menee kyllä)
en edes ole varma johtuuko seuraavat mausta, rakenteesta vai vain siitä, että ajatuskin saa oksettavan olon aikaan:
sienet, kaikki äyriäiset, katkaravut, oliivit, suurin osa kaloista..
..kun toisen kammotus on toisen herkku :-)
Meikä on muuten kaikkiruokainen, mutta verituotteet ja hernekeitto eivät mene. Kummatkin ovat sellaisia että jo haju aiheuttaa oksennusrefleksin. Pavut ovar myös kamalia, eivät niinkän maun kun rakenteen vuoksi - vihreät pavut ovat ok, muut kamalia jauhomöykkyjä. Olut ei uppoa.