Kertosko joku viisas mulle, miksi saippuat jne. ei ole kierrättettävissä purnukoissa?
Onko siihen joku syy, miksi ne ei ole samanlaisista materiaalista tehty ku vaikka maitopurkit?
Mua niin ärsyttää ostaa niitä saamarin muovipurkkeja, jotka menee sitte sekajätteeseen!
Mutta kun en ole niin ekoilijakaan (ainakaan vielä=)), että jättäisin hiukset pesemättä jne.. =)
Kommentit (21)
Muovit erotellaan jätteiden lajittelussa jokatapauksessa.
muovinkeräykseen tai energiajakeeseen. Jos siis asuu sellaisessa paikassa, jossa tämä on mahdollista. Muovia kerätään tosi harvassa paikassa, mutta meillä täällä kerätään ilmeisesti siksi, että asun haja-asutusalueella, ja muuten jengi polttais sitä muovia.
Mutta siis jos luulet, että joku jätteenlajittelutonttu käy jossain läpi sun talousjätteen niin ei käy! Kyllä se pitää ihan itse tehdä kotona.
Mua myös ärsyttää se, että pääsääntöisesti kaikenmaailman kosmetiikkapurnukat sun muut ei ole kierrätettäviä. Käytän itse jnkn verran tuota Ruhonjuuren ja Punnitse ja säästän täyttösysteemiä, kun Helsingissä käyn. Mutta sinne on täältä aika monta sataa kilsaa matkaa.
suoraan valmistajalle ja kysyin miks ei kaupasta saa täyttöpakkauksia. Vastaus oli aika tyly... ei selvästikään valmistajia kiinnosta ottaa mitään vastuuta asiasta.
Mutta jos joku edelleen tietää vastauksen tuohon alkuperäseen kysymykseen, niin olisin tosi kiitollinen!
ap
meidän rapussa ei ainakaan kukaan näytä niitä kierrättävän (ärsyttää!!). Ite kierrätän kaiken.
Energiajakeeseen käy kyllä suuri osa niistä saippuapurnukoista.
Punnitse & Säästä myy irtona kaiken!!
on myös sellainen kauppa kuin Lush. Siellä myydään palasaippuoita, -shampoita ja -hoitoaineita. Kaikki siis irtotavarana. En ole koskaan ostanut, mutta katselemassa olen käynyt. On aika ihana paikka, mutta ei sovi jos on kovin herkkä tuoksuille!
Jos haluaa kiinnittää huomiota erityisesti jätteen määrään niin paras tapa vähentää jätettä on käyttää palasaippuaa.
Nestemäisiset saippuat sisältävät yleensä paljon vettä. Markettien halvimmat versiot koostuvat lähinnä vedestä, pesutensidistä, säilöntäaineesta ja hajusteesta.
Se että nestemäisiä tuotteita ei ole pakattu maitopurkkeihin johtuu siitä että tuote ei säily huokoisemmassa pakkauksessa yhtä paljon kuin kovemmassa muovipakkauksessa. Myös tuotteen tuoksu saattaa ikään kuin laimeta. Lisäksi maitopurkkimaiseen pakettiin on vaikeampi sovittaa pumppua tai muuta annostelijaa jolla tuotteen käyttö vastaisi tarkoitusta.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen onko tuote pakattu pvc -pulloon tai kierrätettävään muoviin. Pvc on se pahin, eli EI kierrätettävä.
Ja Ekolon viereen Kauppakadulle on juuri kohta aukeamassa Punnitse & säästä. Jee!
ja voihan nestesaippuoitakin ostaa isoissa kanistereissa, vaikka onkin muovia niin jätteen määrä pienempi kuin pikkupurkkeja ostaessa.
vanhoja bliw purkkeja. Näin tulee vähemmän roskaa kuin jos ostaisin aina uuden käsisaippua purkin.
mutta purkkiin sai vain samaa tavaraa (myyjän mukaan hygieniasyistä), mitä alkuperäinenkin. Eli johonkin kookos-shampoopurkkiin ei voinut saada vaniljashampoota. (keksityt esimerkit)
Esim. Ruohonjuuresta ja BodyShopista sai ainakin ennen, ja saako Luontokaupasta myös...?
Kannattaa ostaa ensi yksi (tai useampi) pikkupullo ja käydä täyttämässä kun alkavat loppua (useampi näppärä jos ei ihan omilla kulmilla em. kauppoja ole ---> ei koko ajan tarvitse olla täyttmässä ja kerralla voi täydentää useamman pullon)
Mutta jos joku edelleen tietää vastauksen tuohon alkuperäseen kysymykseen, niin olisin tosi kiitollinen!
ap
jätteiden lajittelussa jokatapauksessa.
Joskus yli 10 vuotta sitten asuttiin paikkakunnalla, jossa kerättiin juuri nämä shampoo- ym muovipakkaukset energiajätteeksi, eli ne murskattiin ja poltettiin jossain lämpölaitoksessa tai jätteenpolttolaitoksessa what ever... Tiedä sitten, mitä tuo ilmastolle teki, mutta eipähän ainakaan jäänyt kaatikselle menevään pussiin juuri mitään kun siellä myös biojäte kerättiin jo silloin taloyhtiön kompostoriin.
Sitä minä en tiedä, että vieläkö tämä systeemi toimii, oli kokeilussa silloin..
Huhuu Viitasaari!?
Ja siis nyt alkaa senkin kierrättäminen..=)
En osta vettä saippuana!