ALKUVUODEN YRITTÄJÄT :)
Moikka!
Mitäs kaikille "vanhoille" sekä uusille, tervetuloa ketjuun, kuuluu??
Täällä siis jatketaan hoitoja ja yrittämistä..
Vois ihan ensi aloittaa esittelyllä, jos seuraavat tekisi saman niin pysyttäs asioissa perillä :)
ANEN 25+M28, Y(yritystä) 11/03 asti, hoidoissa 02/06 alkaen 21.9.06 plussa-tytär 05/07, pikkukakkosesta hoidoissa 05/08 3 inssiä-negoja. Jatkokeskustelu aika 13.1. Syy: PCO
Mulla oli kumma juttu tässä ed. kierrossa...TAISIN MEINAAN 99% VARMUUDELLA OVULOIDA!! IHAN ITSE!! ILMAN APUJA!!
Oireet oli sen mukaiset, mut en tikutellu. Ja sitten menkat alkoi kun nakutettu kp29, mitä ne ei ikinä ole tehneet!! Kierto vähintään 35-60 ilman avustusta!!
Ja nyt vuodan kun seula..en oo koskaan ees vuotanut näin!! Mitähän on tapahtunut?!!?
Hoitotauolla siis siihen saakka, kun kuullaan mitä ensi vkolla sovitaan.
Nyt menossa kp2.
Kommentit (119)
kiitos onnentoivotuksista! Piinailu menee tässä sivussa. En kauheasti ole asiaa miettinyt ja ensiviikosta tulee töissä kiireinen, joten hujauksessa ollaankin testauspäivillä.
Mies jännittää todennäköisesti enemmän kuin minä. Eilen kyllä puhuttiin, että nämä hoidot on jotenkin syöneet meidän sänkyelämän hiljaiseksi/puurtamiseksi. Mies naureskeli eilen, että hänen seksielämänsä on siirtynyt klinikan testihuoneeseen ja mietti, saisko sinne esimerkiksi 10-kerran kortteja alennuksella.:)
Laskukin poksahti jo luukusta ja se oli itseasiassa vähemmän kuin luulin. Hinnastosta luin, että ICSI on noin 2000 Euroa Kela-korvausten jälkeen ja sen lisäksi mietin aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja pakastusta, niin olin varautunut lähes 3000 Euron laskuun. No, loppusumma oli 2084 sisältäen jo pakastusmaksun. Hassua, kun osaa iloita siitä, että lasku olikin vain reilu pari tonnia eikä kolmea tonnia. Pessimismi auttaa kaikessa. Ei tule harmitusta, kun aina varautunut pahimpaan.
RVSR, miten tuo lasku politiikka yksityisellä menee, kun nuo summat on noin hurjia..että siis saako niitä maksella erissä?!
vai koko potti kerralla!?
Ja hoidosta, kuinka pian lasku tulee?
Aivan kauheita summia..mut SEN ARVOSIA!
Jaksuja piinailuun kaikille piiniksille!
Aikaisemmin tuli mun verikokeesta ja miehen simppatestistä tulosten yhteydessä. Ne oli muutamia kymppejä kappale. Sen lisäksi kävin kaksi kertaa ultrassa + munatorvien aukiolotutkimuksessa ennen ICSI:n aloittamista. Näistä en maksanut silloin mitään vaan nyt nämä kaikki tuli kerralla laskuna, kun ICSI on ohi ja alkiot pakastettu. Mikäli tää ei toimi, niin sitten pakastesiirrot maksaa tietysti erikseen jne. Loputtomiinhan tähän rahaa menee, mutta silti hinnaston mukaan laskin kyllä, että tuo tän hetkinen lasku pitäisi olla lähempänä 3000 Euroa kuin 2000 Euroa. Onneksi "ohjaava" hinnasta oli vähän yläkanttiin.
EI kai noihin pidennettyä maksuaikaa saa. Näihin on pakko varautua etukäteen ja tiedän ihmisiä, jotka ovat hakeneet sitten jossain vaiheessa luottoa, kun on säästöt käytetty jo. .
Kallista tää tosiaan on. Harmittaa joskus, kun tietää, että julkisella tää olisi puoli-ilmaista. Toisaalta tämä oli nopeaa ja se taas säästää hermoja. Kävin tosiaan lääkärillä ekan kerran marraskuun lopulla ja nyt viime maanantaina oli jo punktio. Joulukuussa oli clomikierto kokeiluna. Meilläkin esikoinen on niin vanha jo, että ei olisi kestetty enää odottaa kauemmin. Pakkohan se olisi ollut kestää, jos ei olisi ollut vaihtoehtoja, mutta onneksi oli hiukan säästöjä. Talven matkakassa tässä nyt on mennyt, mutta jääköön tämä vuosi väliin sitten matkojen kanssa. Toivotaan, ettei uhraus ollut tyhmä ja palkintohan on mitä mahtavin, jos natsaa. Sitä paitsi ei sitten jää jossiteltavaa, jos tämäkään ei auta. Sitten on pakko tehdä se surutyö ja rakentaa elämä tälle pohjalle. Tuo surutyö varmaan tuntuu teistä kokonaan lapsettomista pahalta näin sekundaarisen suusta, mutta kyllä suru nytkin on, vaikka ennen esikoista pelotti vielä enemmän tämä. Nyt tämä on ollut jotenkin helpompaa, koska on luottanut, että se vauva sieltä tulee vielä, kun se ekakin tuli. Lisäksi on niin kiireinen, ettei ehdi harmitella liikoja.
RVSR, mulla on ihan toisenlainen ajatus vaikka ollaankin yksi lapsi saatu hoidoista. Mää en ollenkaan aattele, et kyllä se toinenkin sieltä tulee vielä..päinvastoin, melkein tiedän, ettei toista tule.
Ja tosiaan esikoisia yrittävien eroon on suuri, tyhjä syli oli mun mielestä pahinta tuskaa, minä oon nyt jo kokenut äitiyden kuitenkin, mutta surua ja tuskaa sekin on, ettei voi antaa esikoiselleen sisarusta, sitä rikkautta ei voi kokea ja sen ajatuksen luopuminen, että olisi enemmän lapsia..
Mutta siihen suruprosessiin alan tosissani vasta sitten kun yritys kerrat on yritetty tai tuomio tulee. Niin kauan on siis ees hiukan toivoa, vaikke pää sitä uskokaan..
Tulipa syvällistä pohdintaa..
Ja sitä ei helpota mitenkään ihmiset, jotka muistuttaa siitä, kuinka lapselle paras lahja on sisarus... Niinpä. Nykyään osataan olla hiljaa lapsettomuudesta, jos ei ole lasta, mutta harvalle tulee mieleen, että toinen ei tule, vaikka ensimmäinen tulikin. Mutta tosiaan lohdutuksena on, että äitiys on koettu jo.
Mä taas uskon tuohon mahdollisuuteen lapsesta ihan siitäkin syystä, että hoidot alkoi vasta nyt ja meissä ei ole kuitenkaan fundamentaalista ongelmaa, ettei voisi luomunakin tärpätä jonain päivänä. PCO ja heikentyneet simpat ei anna hyviä mahdollisuuksia, mutta ei se luomukaan ole poissuljettu jonain päivänä. Toisaalta pessimistinen olen tämän hetkiseen tilanteeseen eli en usko, että nyt tulee. Kaipa se sitten tulee, kun vähiten sitä odottaa, eikä vauvalaskureista katso "mahdollisia" laskettuja aikoja.
Mulla muuten rinnat on nyt kipeytynyt tosi pahasti. Mies nyt on aika neropatti ja on heti vakuuttunut, että "vauva sen aiheuttaa". Joopa joo, ei taida alkio olla edes kiinnittynyt kunnolla, jos nyt on kiinnittyäkseen lainkaan. Mä olen kyllä hyvä pongaamaan kuviteltuja raskausoireita, mutta en nyt sentään vielä tässä vaiheessa usko itsekään sellaisiin.
Rvsr, pp4
Kiitokset kovasti tsempeistä kaikille!
Mullakin tää asia pyörii nyt vähän vähemmän päässä kun noi toimenpiteet on ohi. Viime viikolla koko tämä juttu pyöri mielessä paljon enemmän, sattuneesta syystä. Nyt vaan odottelua, odottelua... ensi viikko voi mennä nopeesti myös ennustettavissa olevan työvuoren takia, mä olin koko viime viikon siis pois töistä, ja kasautuneet työt tietää. Toisaalta hyvä, onpahan muuta ajateltavaa. Voi olla et vähän ennen testipäivää alkaa sit taas mielessä olemaan tiiviimmin.
rvsr,
tossa teidän loppusummassa oli siis mukana pakastusmaksu? Eli teillä se on siis etukäteismaksu seuraavan vuoden pakastuksesta? Meille jäi siis kans alkioita pakkaseen ja vuoden päästä kuulema uusitaan sopimus ja laskuttaavat samalla. En vain tullut kysyneeksi, maksetaanko tuo maksu etukäteen vuodeksi eteenpäin vai takautuvasti edellisestä... no, selvinnee varmasti kunhan mekin lasku saadaan tästä ilosta. Joo, kallistahan tää on, mutta minkäs teet. Mä koitan aina ajatella, et se on pieni osa tulevista parinkymmenen vuoden kustannuksista. :) Harmi vaan, ettei näistä hoidoista saa mitään onnistumisen takuita... jos ei tärppää niin ei, nää on kovat arpajaiset.
Mä olen koittanut hillitä itseäni myös noiden kropan oireiden kuuntelemisessa. Vatsaa nipistelee-kyllä, rinnat on vähän kipeet-kyllä, mutta voivat ihan hyvin olla vaikka menkkaoireitakin. Ja tuntuu et kroppa on muutekin ihan sekaisin senkin takia, kun on pitänyt liikuntaa rajoittaa kipeiden munasarjojen ja mahan turvotuksen takia. Mies on kyl ollut aivan ihana, vastannut hyvin mun isoon halipulaan. Mun mies oli punktiota lukuunottamatta kaikissa toimenpiteissä mukana, ja pariin kertaan se kysyi sisäultran jälkeen et "eikö toi todellakaan koske..." Varmaan näyttää hurjemmalta kuin tuntuu, varsinkin miehille, ketkä nyt eivät haarojaan ole hirveesti tottuneet vieraille ihmisille levittelemään. Mut harva mies on vaimonsa munasarjoja ihastellut :D
Marine,
tsemppiä tiistain punktioon! Toivotaan hyvää saalista!
-Raitanen pp 3-
ketkä nyt eivät haarojaan ole hirveesti tottuneet vieraille ihmisille levittelemään.
...ja fiksuimmat varmasti jo ymmärsivät, että vierailla ihmisillä tarkoitin gynekologeja ja lapsettomuuslääkäreitä, en ketä tahansa kadun kulkijaa... :D
Mulla on nyt kp 20.. Clomeja siis olen syönyt. Ikinä ei ole ollut näin kovia kipuja, kaipa siellä sit jotain tapahtuu. En kyllä ole käynyt ultrassa, kun ei sitä vaadittu.. Toivottavasti ei tule vitosia :) Tulis nyt edes se yksi..
Mutta siis joku tuossa mainitsi tuosta sänkyelämästä.. Miten teillä on sen laita? Ku musta tuntuu että meillä ei enää ajatella sitä muutakun että saatas siittiöt sisään ja joku sais alkunsa. Semmosta yrittämistä, ja just sitä puurtamista.. Harmittaa itseä välillä, kun motiivina on vain tuo..
Sitten mua pelottaa se, että kun miehellä on huonot siittiöt. Ja jos joka toinen päivä yritetään, onko ne sit kokoajan huonommat.. Siis että ehtiikö niitä kerääntyä sinne tarpeeksi? Kun sperman määräkin oli hänellä pienempi kuin normi... Älkää nyt pitäkö mua ihan tyhmänä, mut kaikkee sitä vaan tulee miettineeksi........... ?:|
Voimia täällä todellakin tarvitaan on tätä projektia kestänytkin ihan tarpeeks kauan että toivois jo tälle jonkinlaisen pisteen se "oma käärö" olis toivoituin tulos olisin enenmän kuin onnellinen jos saisin itselleni edes yhden "paaperon" mutta pisteen joka tapauksessa mahdollisesti tänä vuonna tälle projektille jotenkin tuntuu että on henkisesti jo ihan romuna mutta katotaan mitä se elämä tuo tullessaan pieni "toivon pilkahdus" löytyy viellä... Plussa tuulia teille kaikille, toivotaan ettei haikara eksy ja tulee se "elämän paras lahja"... :)
voihan vitalis, reisille taisi mennä tää hoito :( Ei tällaset oireet (lisäks valkovuotoa, alaselkä jumissa, menkkakivut, kp nyt 25/28) onnistuneeseen hoitoon kuulu. Helvatta että suututtaa!!
Mun pitää nyt kai Lugeja käyttää silti tonne ens ma (testipvä) asti ja testata sillon. Vai millasia ohjeita muilla on?
Ja jos PASiin tän jälkeen päästään, niin tartteekohan väliin jäädä välikiertoa?
Parempaa onnea muille, mä jään seurailemaan teidän tilanteita!
Tsemppiä Christinelle, että olisikin vain kiinnittymisvuotoa! :)
Meilläkin oli suunnittelukäynti tänään takana ja sain kouraan kuusi eri reseptiä lääkkeitä. Nyt vuodon alettua aloitan ehkäisypillerit niin, että saadaan seuraavat menkat alkavaksi 25.2. ja siitä sitten seuraavana päivänä alkaa pistokset. Punktio olisi sitten kuulemma viikolla 11. Voi vitsit, miten mahtavaa! :)
Rizza kp 32/37
Nii mullekin tuli mieleen kiinnittymisvuoto ;) sopisi ainakin päiviin!! Toivotaan!
Kun muuten vuodolle aika aikasta?
Zemppiä paljon!!
Rizza, sinäkin pääsit tositoimiin..siis ettei vaan pelkkää odottelua..me mennään kyllä aikas samoissa. Viimeinen primo mulla huomenna. Saas nähdä alkaako ajallaan menkat kun olivat 5mg...
Zemppiä kaikille!!! Ja todellakin..tarvii voimia..itselläkin "taantuma" kausi selkeesti päällä..siis ei huvittas mikään näistä jutuista..huoh
Hermoja Christinelle, toivottavasti vuoto ei lisäänny ja osoittautuisi harmittomaksi!
Hienoa Rizza, että sait aikataulun! Odottaminen on aina mukavampaa, kun on joku päivämäärä :)
Minä alan pikkuhiljaa päästä niistä clomioireista. Nyt vaan meinaa turvottaa ja nippailla alamahaa aika mukavasti. Tärppipäivät menossa, toivottavasti tarkoittais hyvää nuo oireet.
Meillä on kanssa samanlaiset ajatukset lapsettomuudesta näin toisella kierroksella tuota esikoista ajatellen. Meillä kummallakin on sisaruksia, enkä haluaisi, että poika jäisi niistä paitsi. Varsinkin kun on molemmilta puolilta ainoa lapsenlapsi, todennäköisesti vielä pitkään, on vaarassa joutua liian lellimisen kohteeksi.
No, nyt vaan katse tulevaan ja innolla puuhastelemaan! Täytyy kyllä myöntää, että vähän puurtamista se välillä on. Miehelle en uskalla just h-hetkellä paljon asiasta puhella, yleensä joitain päiviä aiemmin vähän vihjailen, että osaa asennoitua. Meillä muulloin kerrat viikolla vähän harvassa, kun menee työrytmit niin ristiin.
Pakkaspäiviä kaikille ja hännät pystyyn!
Omppu kp 13/29-31
Christine76,
miten menee, menikö vuoto ohi? Toivottavasti kyseessä oli vain kiinnittymiseen (?) liittyvä!
Sulle on annettu aikainen testipäivä? Miksiköhän näin, mun testipäivä on 7.2. eli pp nro 16. Laskujeni mukaan siis pari päivää enemmän piinailua sun aikatauluun verrattuna. Lugeja on munkin määrä kayttaa testipäivään saakka. Millainen annostus sulla niihin on?
PAS:in ajankohtaa minäkin olen miettinyt (kai sitä yrittää pedata itselleen vähän pehmeämpää laskua, jos tämä hoito ei tärppää). Hoitajalta sitä myös kysäisin, periaatteessa kai ei olis esteitä tehdä PAS vaikka seuraavaan kiertoon, mutta itse ajattelin kuitenkin pitää kierron tai parin breikin välillä, jos PASiin täällä siis joudutaan. Tuntuu, et kroppa tarvii tosta hormonipläjäyksestä vähän selvitymistä.
Jotkut ovat kyselleet noista makkarin puuhailuista... jos nyt jotain hyvää tässä meidän tilanteessa on, niin noista sänkypuuhista ei ole meidän tarvinut onneksi ottaa paineita. Olemme monta vuotta jo tienneet, että meillä lapsentekopuuhat edellyttävät muita "toimenpiteitä" kuin seksiä ja tapahtuvat jossain ihan muualla kuin makkarissa. Joten se touhuilu ollaan voitu tehdä ihan toisinlaisin tarkoitusperiaattein :) Vaikka meillä nyt tämä asia on toisin , voin kyllä hyvin kuvitella, että turnausväsymystä ja lisäpaineita siihenkin liittyy. Nyt hoitojen aikana noi seksipuuhat ei kyl juuri ole maittaneet, kaiken turvotuksen ja kipuilun keskellä. Tsemppiä teille, jotka siihen "joudutte" (jeah!), muistakaa läheisyys ja hellyys, vaikka se puurtamiselta aivan varmasti tuntuukin.
Nekin oireet, joita vielä viikonloppuna oli (nipistely & rintojen arkuus) ovat miltei hävinneet, nyt alkaa olla suht normaali olotila, eikä mitään kipuiluja enää missän.
Raitanen pp5
Juu kyllä tää tais nyt olla täsä :( Vuoto todellakin lisääntyi jo eilen illalla ja tänään oli selvää menkkavuotoa hyytymineen päivineen, siteet ei riittäneet vaan ihan suosiolla siirryin kuukuppiin. He*vetin he*vetti en muuta sano!!! Nyt mä soimaan itteeni, et miks hölmö ees uskoin tän onnistuvan, oishan se pitänyt arvata kuin tässä taas käy...
Niin se mun testipäivä on siis 14 vrk siirrosta (tikkutesti), verikoe mulle on aina aiemmin (yksityisellä) ollut pp12. Ja Luget annoksella 200mgx3. Ihmettelen kyllä, et noin isolla progesteroniannoksella kuukautiset jyrähtää käyntiin näinkin reippaasti... kun Lugejen pitäis estää vuodon alkaminen? Kai mä oon sit tosi toivoton tapaus, hih!
Ja lueskelin myös tota Taysin PAS-ohjetta, et epäonnistuneen hoidon jälkeen tarttis olla kahdet kuukautiset ennen PASia. En nyt vaan jaksa millään ajatella noin pitkälle...
Mä jään tänne jännäämään muiden kuulumisia, parempaa tuuria vaan teille!! :)
...Toi tunne on niin tuttu ja NIIIN KARMEE PETTYMYS!
Suurella myötätunnolla...
Todella ihme homma, että noin suurien luge määrien läpi menkat tulee!? Kysäses tota...
Paljon voimia kuiteskin jaksaa tavoitella päämäärää edelleen!
Ainahan sitä toivoa on alkaneesta vuodosta huolimatta, mutta varmaan itse tiedät tilanteen paremmin.
Mä en tiennyt tuota, että Luget pitäisi menkat pois. Mulla on muuten annostus 200*4 eli iso. Ja se rintojen arkuus johtuu varmaan siitä, kun luin paketista, että saattaa aiheuttaa sivuoireena juuri tuota. Mitään muuta ei ole tuntunut missään. Ei jomotusta, ei vihlontaa, ei veristä vuotoa jne. Toisaalta pp6 vasta tänään, joten loppuviikosta alan odottelemaan sitten jotain oireita johonkin suuntaan. Mulla on testipäivä pp14 ja pp12 voisi käydä verikokeessa. Ajattelin kuitenkin tehdä kotitestin pp12 eli ensimaanantaina. Ei vaan pysty odottamaan kauempaa, vaikka mitä se testi vielä oikeasti kertoo? Jos olen raskaana, jees, mutta toisaalta nega silloin ei vielä tarkoita välttämättä epäonnistumista.
Toivotaan nyt, että tulisi paljon plussia tänne jo nyt, niin noistaisi kaikkien mielialaa. Se on kumma, kuinka nämä lapsettomuusjutut on johtaneet siihen, että jonkun kertoessa vaikka av:lla nopeasti luomuraskaudesta olo on välinpitämätön tai jopa kateellinen. Sitten taas jokaisen "lapsettoman" raskaus tuntuu hienolta, vaikka ei kai me "lapsettomat" niitä lapsia enempää ansaita kuin muutkaan...:)
Olen todella pahoillani puolestasi! Äläkä suotta soimaa itseäsi. Eihän hoidoissa olisi mitään järkeä, jos ei usko niiden onnistuvan. Onneksi teillä on niitä pakkaspikkuisia odottamassa omaa mahdollisuuttaan. Tsemppiä ja jaksamista!!
rvsr:n oloja täällä kovasti jännäillään. Tiedän tuon malttamattomuustunteen testaamisen kanssa. Tässä kierrossa olen päättänyt olla hankkimatta testiä ennen kuin menkat on myöhässä, muuten testaan kuitenkin liian aikaisin.
Nyt on taas pinnistettävä itsensä työn tekoon, viikon viimeinen työpäivä. JEE!!
Omppu
Voi Christine76, onpa tosi kurjia uutisia sitten. :( *hali*
Ihme juttu tosiaan toi Luge/kuukautis-juttu, mäkin olen käsittänyt, että niukka vuoto saattaa kyl alkaa jos on alkaakseen, mutta varsinaisesti kuukautiset alkavat vasta Lugejen lopetuksen jälkeen.
Tsemppiä ja jaksamista sitten PAS-kierrokselle!
Onnittelut kyytiläisistä Raitaselle ja rvsr:lle ja tsemppiä piinailuun! Ja olikos täällä jo muitakin piinailijoita?! Plussaonnea teille kaikille!
Olin aamulla ultrassa ja kuulemma munasoluja näytti olevan ihan hyvin. Mitään lukumääriä lääkäri ei sanonut, enkä niitä kysellytkään, kun ei ne ultra-arviot ole meillä ennenkään paikkaansa pitäneet. Punktio on nyt sitten tiistaina. Ensiksi meinasivat keskiviikkoa, mutta kun meidän alkiot on aiemmin olleet siirtokelpoisia vasta kolmantena päivänä, niin punktio tehdään ti, jotta siirto olis sitten pe. Klinikka on viikonloppuisin kiinni eli siitä tuo säätäminen.
Ompulle halit täältäkin. Itselläni ei ole koiraa, mutta lähipiirissä on, joten tiedän kyllä, että koira on ihan perheenjäsen. Voimia!