Kukaan muuttanut miehen valmiiksi maksettuun taloon?
Eli alkanut seukata miehen kanssa ja sitten muuttanut miehen luokse?
Miten mies on suhtautunut tavaroiden lisääntymiseen ja muihin muutoksiin?
Miten olet kotiutunut? Onko paikka tuntunut heti omalta kodilta?
Maksatko jotain vuokraa/muita asumiskuluja?
Minulla kävi hyvä flaksi kun mies on ottanut ihan tyynesti keittiön järjestyksen muutoksen, uudet olkkarin verhot ja pöydän, ym...
Välillä hän tosin purnaa vaikeaa imurointia kun tavaraa on niin paljon.
Minun ei tarvitse maksaa vuokraa, koska olisihan se hassua maksaa talosta joka on jo maksettu ja mistä ei mahdollisen eron tullessa minulle jäisi mitään.
Myöskin vesi-, sähkö- ja roskislaskut maksaa mies.
Toisaalta tuntuu hölmöltä "vain asustella" ilmaiseksi kun olen ennen maksellut noita samoja juttuja.
Ruuat sentään maksamme puoliksi.
Kommentit (20)
Minun ei tarvitse maksaa vuokraa, koska olisihan se hassua maksaa talosta joka on jo maksettu ja mistä ei mahdollisen eron tullessa minulle jäisi mitään.
vuokraa. Mä en ymmärrä sitä, että puolisoilla on jotenkin eri taloudet. Meillä ainakin kaikki* on yhteistä. Mun mielestä perhe on myös taloudellinen yksikkö. *jota ei ole paljon...
...olisi aika epäsuhtaista jos minä saisin oikeuden miehen omaisuuteen.
Hänellä on oma talo, uusi auto ja kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Hän myös käy töissä.
Minulla ei ole omaisuutta, mutta on vielä vanhaa asuntolainaa.
Autokin löytyy... 29v vanha katsastamaton kottero. En edes ole työelämässä.
Jos on jo maksettu talo ja varallisuutta ja toisella tyhjät tasku niin vaikea on saada tilanne että kaikki olis puoliksi. Tietysti varakas voisi antaa puolet omaisuudestaan köyhälle mut kuinka moni on siihen valmis?
Tilanne siis aivan toinen kuin 2 x 20v tyhjätaskua lyö hynttyyt yhteen.
En osaa neuvoa, mulla ollut mies joka ei halunnut mitään yhteistä vaan piti kiinni siitä että asutaan hänen talossaan.
Myös toisella tapaamallani miehellä oli talo valmiina mutta enää en halunnut muuttaa "toisen nurkkiin".
Kyllä kodin pitää edes tuntua omalta.
nykypäivänä naiset pystyvät huoraamaan itseään noin. En tarkoita, että pitäisi välttämättä maksaa vuokraa, mutta kyllä omista asumismenoista pitää jokaisen huolehtia. Kyllä mielestäni sinun pitäisi maksaa puolet ruuasta, sähköstä, vesimaksusta, jätekuluista jne.
Itse pitäisi sinua huorana.
Kyllä asumiskulut (sähkö, vesi, jätteet, kiinteistövero...) pitäisi mennä puoliksi.
eli mieheni huusholliin. Minulla on aina matkalaukku pakattuna vaatehuoneessa, varmuuden vuoksi.
Eli väkisinkin tasa-arvo kärsii tossa asetelmassa. On eri asia että maksetaan yhteistä kotia kukin kykyjensä mukaan kuin että asuu "ilmaiseksi" jonkun luona. Mielestäni sinun pitäisi osallistua sähkön, veden ym. maksuihin.
Eli väkisinkin tasa-arvo kärsii tossa asetelmassa. On eri asia että maksetaan yhteistä kotia kukin kykyjensä mukaan kuin että asuu "ilmaiseksi" jonkun luona. Mielestäni sinun pitäisi osallistua sähkön, veden ym. maksuihin.
Lisäksi on se vanha asuntolaina 155e/kk ja kestää vielä 10v.
Minun hommiini kuuluu lasten vaatteet ja esikoiselta ei menisi hoitomaksua jos asuisin ilman miestä...
Kun vielä maksan omat laskuni, niin siinäpä se sitten olikin.
t: ap
Ennen vanhaan naiset muuttivat miehen luo kun ei sitä omaa rahaa tai töissä käyntiä välttämättä ollut. Mutta näköjään on nykyaikanakin niitä naisia, jotka ilman mitään probleemaa elää toisten siivellä.
mielestäni perheellä on yhteiset rahat,vai ootko vain tilapäisesti siellä asumassa,naurettavaa miettiä vuokran maksua ym.
Siihen oli yhdistetty muitakin lainoja, mm. exän auto...
Taitaa olla aloittajan toosa Virossa kiristetty ja kullalla päällystetty kun siivellä ilmaiseksi elää. Naislogiikkaa ei voi ymmärtää: loisii ja ilmaiseksi asuu toisen kämpässä, ja vieläpä siitä pitäisi saada puolet! Miksi?
Miksi puolet? Tai yleensäkään mitään?
Juurihan kirjoitin että se olisi epäsuhtaista...
En kylläkään seurusteluaikana vaan silloin kun solmimme avioliiton. Kovin paljoa en lähtenyt asioita muuttamaan, huonekalut oli miehellä valmiina lukuunottamatta parisänkyä. Omat vähäiset huonekaluni lahjoitin pikkuveljelleni.
Hyvin sain oman paikkani ja kotiuduin hyvin. Sain järjestellä kaapit niin keittiössä kuin vaatekaapitkin mieleisiksi. Tai vaatepuolella teimme jaon mitkä on miehen, mitkä mun ja mitkä yhteisiä.
Mies halusi, että meillä on yhteinen varallisuus, eli yhteinen tili mihin tulee palkat ja mistä laskut maksetaan. Asuntovelkaa miehellä ei ollut eli oli oikein hyvällä mallilla talousasiat. Minä olin ihan tyhjätasku kun naimisiin mentiin kun olin juuri saanut opintoni päätökseen, mies ehtinyt olla jo useita vuosia työelämässä, mutta miestä tämä ei haitannut. Hän halusi maksaa opintolainanikin pois heti kun naimisiin oltiin menty. Tätä vastustelin aikani, mutta lopulta suostuin. Verottajan takia kylläkin teimme keskinäisen velkakirjan jonka mukaan lyhentelen velkaani pikkuhiljaa miehelleni.
Oltu yli 9 v naimisissa ja yhä edelleen elelemme täydellisesti "yhtenäistaloutta" raha-asioissa. Olemme muuttaneet ja uusi talo ostettu molempien nimiin. Harvoin riitelemme raha-asioista, lähinnä kinaa tulee siitä että tykkään ostaa lapsille laadukkaita vaatteita ja mies tyytyisi kirppiskamaan. Sama huonekaluissa ja kodin sisustamisessa. Tää on kai aika harvinaista nykyisin että on yhteiset tilit, mutta meillä juttu toimii ja onnellisia olemme. Arki toimii ja rakastamme toisiamme.
millä nimellä sitä sitten kutsuukin, mutta ilman muuta kaikki asumiseen menevät kulut ainakin puoliksi
Saitte sitten lopulta sen vauvan? Onneksi olkoon!
vanhoja lainoja niskassa ja maksaa itse kaikki omat ja omien lastensa menot niin miten sit olis paras tehdä? Jaa-a. Kuten sanottu eri tilanne kuin nuorena, naimattomana ja yhtä köyhänä perustaa kodin. Silloin on helpompaa pistää kaikki puoliksi.
Teidän tapauksessa pitäisi jutella ja saada aikaan tilanne jonon molemmat tyytyväsiä, ap:n asema vaan aika heikko jos mies haluaa ap:n ja tämän lapset pois kodistaan.
Jos hoidat yhteistä lasta kotona, niin tottakai asumisen tulee olla tässä tapauksessa sinulle ilmaista. Menetät paljon tulevasta eläkkeestäsi ja ura/palkkakehitysmahdollisuuksistasi kotivuosiesi aikana ja se menetys kyllä kompensoi miehesi "kärsimän" taloudellisen menetyksen.
ole omaisuutta, jos sinulla on kerta asunto-lainaa!?!? Selitäthän tyhmälle, en ymmärrä??
niin voi hvyää päivää!! Etkai sä todellakaan ole ollut niin naiivi raha-asioissa, että olet tehnyt jotain niin typerää.
Yhteiset rahat perheessä on ihan okei, mutta kannattaa silti se oma persus suojata. En ole vielä nähnyt riidatonta eroa.
vuokraa. Mä en ymmärrä sitä, että puolisoilla on jotenkin eri taloudet. Meillä ainakin kaikki* on yhteistä. Mun mielestä perhe on myös taloudellinen yksikkö.
*jota ei ole paljon...