raskaaksi vahingossa....hmm
hei! oon 20v opiskeliatyttö..tein 2.1 raskaustestin ja tulos oli ++ tulos oli samal iloinen ja silti epävarmuutta aiheuttavaa.koska tulin raskaaks "yhden yö"jutusta..........tunteet menee ylös alas....
Kommentit (75)
SINÄ olet sitä mieltä ja MONET MUUT on eri mieltä. Joten turha tästä on jankata sen enmpää.
teissä MONISSA MUISSA on se ero, että me kontrolloimme elämäämme. Me ajattelemme rationaalisesti ja teille 2 solua on elävä persoonan omaava ihminen, jonka 13-vuotiaan ekassa yhdynnässä raskaaksi tulleen on ainakin harkittava pitävänsä, koska syyllistyy muuten murhaan.
Sanokaapa hyvät abortin vastustajat, kuka määrittelee, mitä lapsiraskauden kanssa tehdään? Miksi kulttuurimme ikänsä puolesta lapseksi määrittelemä tulee raskaaksi, mutta raskausta ei yleensä suositella jatkettavaksi? Miksi ei?
Eikö raskaudesta pitäisi pitää kiinni kaikin keinoin? Ikä on vain luku. Silti kulttuurissamme yhteiskunta ja sosiaalinen lähipiiri suhtautuu täysin eri tavalla täysikäisen raskauteen. Miksi?
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että kulttuurin ja sosiaalisen paineen vaikutukset ehkä estävät raskaana olevaa suhtautumaan tilanteeseen ilman ennakkoasenteita ja muualta tulleita vaikutteita?
Vaikka en olekaan uskonnollinen enkä usko jumalaan, mieleeni muistui eräs aiheeseen sopiva rukous:
"Jumala suokoon minulle
tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
rohkeutta muuttaa, mitä voin ja
viisautta erottaa nämä toisistaan"
SINÄ olet sitä mieltä ja MONET MUUT on eri mieltä. Joten turha tästä on jankata sen enmpää.
avioliitossa ukon kanssa eletään ja silti kolmesta lapsestamme kaksi on saanut alkunsa ehkäisyn pettämisestä.Kummallakaan kerralla tilanne ei ole ollut paras mahdollinen mutta kyllä ne lapset on raskauden myötä toivotuiksi muuttuneet vaikka eivät sitä alun perin olleetkaan.Aborttia en suosittele kenellekään vaihtoehdoksi oli sitten suhteessa tai ei.
Minulla on edelleen peruskoulu pohja eli en ole ammattia itselleni hankkinut .tekeekö tämä minusta siis huonon äidin.??Mielestäni ei.
Yksi kaverini teki abortin ja sai sen jälkeen niin pahan infektion että kohtu jouduttiin poistamaan ja nyt ei voi siis saada omaa lasta.kannattaa siis harkita tarkkaan
Nyt meille on tulossa neljäs ja toivottu lapsi.
T:Yks äiti vaan
tai tietysti joitain asioita voi,mutta mä en ainakaan pitäisi edes elämästäni jos tahtoisin kaiken olevan kokoajan omassa kontrollissani,stressihän siitä vaan tulisi,kun se ei kuitenkaan ole täysin mahdollista.
Miksi ihmiset eivät sitten kontrolloi myös sitä että eivät tulisi raskaaksi vahingossa? Miksi ptäisi kontrolloida vasta kun raskaus on alkanut?
Olen ihminen joka katsoo mitä elämä eteen tuo ja on onnellinen siitä. Mulle elämä on tuonut kaksi ihanaa lasta,hyviä ystäviä,ihanan siskon ja vaikka mitä. Jos olisi tahtonut "kontrolloida" ja abortoinut lapseni niin veikkaampa että elämäni ei olisi tällä hetkellä näin hyvässä jamassa kuin on. Olin meinaan alaspäin menossa ja vauhdilla ennen lapsia. (alkoholia,huume-kokeiluita yms) ja veikkaanpa että niitä en olisi voinut lopettaa ellei elämääni olisi tullut jotain niin tärkeää kuin lapset.
Samantien loppui kaikki hölmöily ja nykyään en voi edes uskoa että se olin minä joka sen kaiken on ennenmuinoin tehnyt.. en viitsi kaikkea edes kirjoitaa.
Nyt elän lapsilleni,vietän päivät heidän kanssa,kerhoillaan,kyläillään,ulkoillaan ja mitä nyt keksitäänkin.
Joten aina se "kontrolloiminen" ei tuo sitä parempaa lopputulosta.
Ja sen takia varmaankin 13v odottajille suositellaan aborttia kun raskaus voi olla heille pahimmillaan hengenvaarallinen. Mitä se ei aikuisille ole. Lapsilla on myös se elämä täysin elämättä,ei minkäänlaista kokemusta äidiksi. Aikuisilla taasen on paremmat edellytykset yleensä. Vai onko tääkin jotenkin sun järjen vastaista? Ja siis esim itse olen sitä mieltä että lapsen kohdalla se abotti on ymmärettävämpää,koska ovat niin hölmöjä vielä,eivät osaa käyttää ehkäisyä ym (ja vanhempien vastuuta tässä peräisin,miksi edes kukaan 13v harrastaisi seksiä??)
Kun taas aikuiset tietävät ihan tasan tarkkaan miten lapsia tehdään. Ja silloin jos tietoisesti otetaan riski raskaudesta,niin samalla pitäisi olla sitten se vastuu kantamaan jos raskaus alkaa. Mielestäni nyt vaan aikuiselta pitää odottaa aikuisempaa käytöstä ja ymmärrystä kuin 13 vuotiaalta.
Ja siis,abortti on mahdollinen 12,viikolle ilman mitään syitä,ja 24.viikolle kun osaa perustella hyvin.
Niin siis tiedätkö millainen solumöykky se sikiö on noilla viikoilla?
Havainnoillistaisikohan se,että pienin eloonjäänyt keskonen on syntynyt viikoilla 22+5. Eli toinen samanikäinen voitaisi abortoida. juuri tuolta yhdeltä sivulta luin että usein nuo abortoidut sikiöt itkevät ja osa olisi pelastettavissa teho-hoidolla,mutta abortoidulle sikiölle ei saa tehdä mitään hänen pelastamisekseen.. aika jänniä solumöykkyjä siis?
12.viikollakin sikiön kaikki sisäelimet ym on kehittynyt,sydän lyö ja hän on aikalailla valmis,hänen täytyisi kas´vaa vain kokoa enää. Itse olen 12. viikolla käynyt ultrissa,ja siellä vauva heitteli kuperkeikkaa,imi peukaloaan yms.. ja oli muuten ihan pienen ihmisen näköinen,pää vaan hieman alien vielä siinä vaiheessa.
Niin,se on sitten jokaisen oma asia jos sellainen pieni ihminen on solumöykky. Minusta se ei ole.
Ja tuo rukous nyt oli hiukka hölmö veto,uskonto kun ei tietääkseni aborttia salli.
laitan sinulle pari kuvaa sikiöistä,kun et tunnu niiden kehityksestä olevan millään muotoa tietoinen.
Eli tuolla 12viikkoinen sikiö:
http://www.dshs.state.tx.us/wrtk/develop/week12.shtm
ja tuolla 24viikkoinen
http://www.dshs.state.tx.us/wrtk/develop/week24.shtm
mä tulin raskaaksi 18 vuotiaana ja olen saanut lapsen valmituttuani parturi-kampaajaksi melkein 19 vuotiaana enkä koe itseäni mitenkään lapseksi! toinen pyytää tukea ja turvaa ja te painostatte että tee nyt ihmeessä abortti! menisitte nyt kaikki itseenne hetkeksi! 20 vuotias on jo aikuinen nainen!
Minä tulin raskaaksi 18v iässä, lapsi syntyi kun olin 19 :) Ja koulut on KÄYTY! Tietääkö ihmiset sitä että 19v iässä voi olla jo ammatti :)
Poika 2v kohta ja hyvin ollaan pärjätty :)
Muistat vain olla piittaamatta muista :)
Mie pitäisin ehottomasti jos on yhtään sellanen olo että kykenen siihen. mielummin ei isää ku sellanen paska isä joka ei hoivaa ja rakasta. kyllä se lapsi ilman isää pärjää onhan hällä sut! onnea raskauteen ja voimia!!
mä tulin raskaaksi 21v ja vahingossa, yhenyönjutun kans... odotin lapsen, synnytin lapsen, ja kasvatin lapsen, YKSIN... mulla oli jo kaksi ammattia kun tulin raskaaksi..
nyt tällä hetkellä tämä "vahinko" on eka luokalla ja voin sanoa että mulle se rakkain vaikkakin jo noita lapsia on lisääkin siunaantunu...
ja ap, jos todella haluat lapsen ja tunnet että pärjäät sen kanssa, tottakai sä sen teet...pois abortit mielestä..:)
nyt kuka on ap:ta lapseksi sanonut?
Itse siis kun puhuin lapsista,niin vastasin tuolle joka kysyi siitä jos 13v tulee raskaaksi,en ap:sta. Mutta voi olla että puhutte jostain muusta..
Jos itse olet joutunut tekemään abortin ja valinnut sen itse, älä mene tuollaista ehdottelemaan tietämättä taustoja. Poikaystäväsi olisi loout tukenasi kirjoitat ja sitten väität ettei kuitenkaan olisi ollut, kummallista. Ehkä et antanut vain toiselle mahdollisuutta. Kaksikymmentä vuotta takaperin ollessasi 18 vuotta, elettiin 80 luvun loppua, ei ehkä tiedetty tulevasta silloisesta lamasta mitään. Itse tein tuona aikana lapseni, ilman ammattia tai koulutusta ja nyt on koulutus ja ammatti ja hyvin pärjättiin silloin ja pärjätään nyt.
Kiukuttaa ja surettaa vaan muitten saman kokeineitten takia. Kirjoitat noin ja suosittelet aborttia jasamaan hengenvetoon puhut murhasta hh huh, autoit ketjun aloittajaa todella aikuismaisella kirjoituksellasi
Tosin kirjoitustyylisi haiskahtaa, ikäänkuin aloittaja olisi nelikymppinen, mutta loppu onkin sitte aivan keskenkasvuisen aivoituksia.
lapsen kanssa ihan hyvin. Vaikka oma 30-vuotias äiti adoptoida ja hoitaa lasta kun tyttö käy koulussa. Ei kukaan ole sanonut ap tä lapseksi. Monet parikymppiset opiskelijatyttöset ovat kuitenkin todella lapsellisia. Ja voivat ja saavat ollakin, koska eivät ole yleensä raskautumassa.
siis KENELLE tuo viestisi oli tarkoitettu????
oikeesti kunnolla ne viestit ennen kuin vastailette mitään jooko?
Jos tuo 76 siis tarkoitti minun viestiä,niin se oli vastaus sille joka puhui ihan muista jutuista,se ei liittynyt ap:hen millään lailla. Ja en todellakaan suosittele kenellekkään aborttia! Lueppas eka se viesti mihin ja kenelle vastasin!
Ja,täällä kun on aika monia muitakin kirjoittajia niin taisit nyt sekoitella monien ihmisten viestejä keskenään,luullen kaikkia yhden ihmisen viesteiksi?
Tai siltä vaan kuullostaa..
Ketjusta on poistettu viestejä, joten kaikkien viittaukset aiempiin kommentteihin ovat nyt sekaisin.
Olen saanut vaimoni raskaaksi lähes samantien kun hän lopetti pillerit yhteisellä päätöksellä. Siitä on aikaa jo kolme vuotta. Elämä on ollut siitä lähtien todella elämisen arvoista, pienistä kriisinpoikasista huolimatta. Rakastan tytärtäni ja vaimoani yli kaiken:)
Silti olen sitä mieltä, että raskausta ei kannata päästää alkua pidemmälle, jos se ei ole suunniteltu ja elämäntilanne ei ole OMASTA MIELESTÄ suotuisa. Kaikki pärjäävät lapsen kanssa tavalla tai toisella, mutta se ei ole asian pointti.
-se mies joka on kommentoinut jo 5-6 kertaa