Päätätkö sinä teillä, miten pitkään nukutaan?
saattaapi olla tyhmä kysymys, mutta tällaiseen asiaan törmäsin parin ystäväni kohdalla.
He siis nousevat ylös lastensa kanssa (toisella 2v ja toisella kohta 4v), vaikka nuo lapset heräisivät klo 4 aamuyöllä!
Mä olen aina tehnyt niin, että meillä nukutaan vähintään klo 8.30 asti. Ei ole ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia lasten kanssa. Lapset nyt 4v ja 2,5v sekä 4kk ikäinen poika.
Vanhemmilla lapsilla oli kesällä kausi, jolloin heräsivät jo klo 7. Alkoivat leikkiä huoneessan, mutta kävin sanomassa, että nukuttaisiin vielä hetki ja sammutin valot. Nukahtivat hetkessä. Tätä jatkui pari-kolme päivää, kunnes taas nukuttiin sinne lähemmäs 9.
Kommentit (81)
Tuollainen unentarve osoittaa minusta masennusta lapsella tai jotain neurologista ongelmaa. Ei ole ihan tervettä.
jos 4v:kin nukahtaa 19:30 ja herää 8:30-9 ja vielä nukkuu 2 tunnin päiväunetkin:O
meillä 3v nukahtaa 20:30 ja herää 7:00 ja 1½v 20:00 ja herää 7:30, päiväunia isompi nukkuu 1-1½h ja pienempi 2h. ovat hoidossa mutta rytmi sama myös vapaapäivinä. Jos haluan että aamulla nukkuvat pidempää (viikonloppuna) annan illalla valvoa vähän pidempään, esim 3v nukkumaan 21 jälkeen jolloin herää ennen 8. Meidän lapsilla unen määrä tuntuu olevan vakio, aikoja on helppo siirtää tunti-pari suuntaan tai toiseen.
Ihan normaaleja nukkumismääriä nuo ovat jos 3vuotias nukkuu vuorokaudessa 12h ja 1,5vuotias 13,5h.
Enkä ole nykyisinkään menen vain niin aikaisin nukkumaan siis viimeistään klo 23 joskus jo 21.
Lasten kanssa sitä on oppinut nousemaan aikaisin. Ei meilläkään nousta klo 4 aamulla. Työterveysnormienkin mukaan se on vielä yötä. Joskus teininä sitä tuli nukuttua puolillepäivin aina jos mahdollista, mutta kyllä normaalin aikuisen pitäisi herätä jo klo 8.
Musta olisi ainakin hemmetin tylsää yksikseen valvoa aamuyöllä ei mitään normeja päivähommia voisi kitenkaan tehdä.
35 tai jotain..
Oletteko aina olleet aamuvirkkuja? Monelta menette itse nukkumaan? Nukutteko yön heräämättä? Mä olen äärettömän aamu-uninen ihminen. Ollut aina. Ja kun herään, olen myös äärettömän kärttyinen. Riippumatta siitä olenko nukkunut 6 vai 10 tuntia... ap
lapset nukkuu 16 tuntia vuorokaudessa.
Aika paljon.
Sen enempää asiasta väittelemättä, meille valitettavasti on sattunut niitä vähäunisia lapsia. Maksimissaan nukkuvat 10h /vrk:ssa ja jos tästä osa päiväunien muodossa, on yöunet sitten vastaavasti lyhyemmät. Ja kun yöunille ei käydä puolilta öin, voidaan tästä päätellä, että ajoissa herätään. Ei ole herätyskelloa sitten lasten syntymän tarvittu! Kyllä mun on vaan pakko sanoa, että lapset ne on jotka määrää, milloin herätään. Mielellään joskus nukkuis pidempään. Lepositeilläkö ne pitäis sänkyynsä laittaa, että pysyisivät siellä pidempään? Niin ja suukapula, etteivät pitäisi häiritsevää meteliä?!
Nukun itse sen verran kevyttä unta, että heräsin kyllä heti jos lapsi alkoi jotain muuta puuhailemaan. Pienempänä laitettiin jääkaappiin jotain naposteltavaa valmiiksi, nykyään osaa itse tehdä leipää ja ottaa maitoa ennen kuin me vanhemmat heräillään.
Riippuu tietty niin paljon lapsesta. Joskus tehtiin niinkin että tulin lapsen seuraksi sohvalle nukkumaan.
Eikä se lapsi siihen kuole jos ei saa aamiaista kukonlaulun aikaan vaan viikonloppuisin 9ltä ja viikolla puoli 8lta.
Heräilee viikolla yleensä 7ltä, joten ehtii olla vain puolisen tuntia yksikseen. Viikonloppuisin herää vaihtelevasti 7-8 välillä. Noita kuuden herätyksiä on onneksi harvoin.
yksin ylös viikonloppuisin katsomaan lastenohjelmia?
No, tällaiset kaksosethan karkas joku vuos sitten mökistä kun vanhemmat vain makas ja kuorsas ja hukkui järven rantaan.
Kyllä 3v tarvitse vielä ihan oikeasti aamupalaa ja hiukan aikuisen seuraakin aamulla.
Jos lapsi herää klo 4ltä, niin passitan takaisin sänkyyn nukkumaan. Jos herää arkisin 6n jälkeen, saa nousta katsomaan lastenohjelmia. Viikonloppuisin ohjelmat taitaa alkaa tuntia myöhempään. Itse nukun miehen kanssa viikonloppuisin vähintään 9ään ja sitä ennen lapsi ei saa tulla herättelemään. Tyttö on nyt 5v. Näin on menty parisen vuotta.
Omastakin mielestäni se on paljon.
Tarkennan vielä, että viikossa tällainen toteutuu 4-5pvnä, ei suinkaan joka päivä. Meillä lapset menevät nukkumaan 19.30-20, joskus myöhemmin jos ollaan esim kaupassa tai tehty jotain ulkona pidempään..
4v ei nuku joka päivä päikkäreitä, on selkeästi jättämässä pois. Emme pakota nukkumaan, jos ei nukuta.
ap
hiipimässä yksin keittiöön ja pari tuntia istuu hiljaa, ettei äiti herää.
Mutta jokainen tavallaan.....
Nukun itse sen verran kevyttä unta, että heräsin kyllä heti jos lapsi alkoi jotain muuta puuhailemaan. Pienempänä laitettiin jääkaappiin jotain naposteltavaa valmiiksi, nykyään osaa itse tehdä leipää ja ottaa maitoa ennen kuin me vanhemmat heräillään.
Riippuu tietty niin paljon lapsesta. Joskus tehtiin niinkin että tulin lapsen seuraksi sohvalle nukkumaan.
Eikä se lapsi siihen kuole jos ei saa aamiaista kukonlaulun aikaan vaan viikonloppuisin 9ltä ja viikolla puoli 8lta.
Heräilee viikolla yleensä 7ltä, joten ehtii olla vain puolisen tuntia yksikseen. Viikonloppuisin herää vaihtelevasti 7-8 välillä. Noita kuuden herätyksiä on onneksi harvoin.
No, tällaiset kaksosethan karkas joku vuos sitten mökistä kun vanhemmat vain makas ja kuorsas ja hukkui järven rantaan.
Kyllä 3v tarvitse vielä ihan oikeasti aamupalaa ja hiukan aikuisen seuraakin aamulla.
Jos lapsi herää klo 4ltä, niin passitan takaisin sänkyyn nukkumaan. Jos herää arkisin 6n jälkeen, saa nousta katsomaan lastenohjelmia. Viikonloppuisin ohjelmat taitaa alkaa tuntia myöhempään. Itse nukun miehen kanssa viikonloppuisin vähintään 9ään ja sitä ennen lapsi ei saa tulla herättelemään. Tyttö on nyt 5v. Näin on menty parisen vuotta.
jakeluun että miksi ihmiset ei voi ymmärtää että kaikki ovat erilaisia ja erilaiset tavat.
Meillä 1 v 10 kk esikoinen nukkuu pinnasängyssä, josta osaa jo itse kiivetä pois. Ei tulisi mieleenikään antaa hänen tepastella yksin kotonamme, varsinkin kun meillä on koira, vaan sen takia, että minä haluan nukkua pidempään. Ja köyttämään en lastani ala sänkyyn, sitten ei nukkuisi koko taloyhtiökään. Ja ihan sama mitä muut sanovat, meidän lapsemme ei nuku yhtään sen enempää kuin mitä unen tarve on. MEnee 20-20.30 nukkumaan ja herää 07.00 aamulla. Ja tätä on jatkunut jo vuoden.
Menen itse sitten vaan viimeistään klo 23 nukkumaan niin jaksan herätä lapsen kanssa aamulla. Ei sen kummempaa.
Olispa kamalaa jos joutuisi lapsena väkisin olemaan sängyssä hiljaa että äiti ja isi saa rauhassa nukkua...mutta tehköön kukin tyylillään...
lopetettiin lasten nestemäiset, nukuttavat nuhalääkkeet?
Juuri siksi kun nää aamu-uniset mammat juotti niitä litkuja pienille lapsilleen, että ne nukkuis illalla mahdollisimman aikaisin ja nukkuis mahdollisimman pitkään.
Kun luin tämän ketjun, ymmärrän sen nyt olevan totta. Silloin aikoinaan en meinannut uskoa kun tuttu lääkäri kertoi tästä. Kuulemma samat äidit tarvitsivat jatkuvasti 500ml pulloja nuhalääkkeitä.
Kuinkahan paljon lapsia loukkaantuu aamuisin kun hortoilevat yksin. Tai kuinka paljon lapsia pahoinpidellään kun väsyneet mammat nakkaa niitä takaisin sänkyyn, että "saatanan kakara, nyt nukut pari tuntia"
lapseni ovat aina olleet hyväunisia ja nukkuneet paljon. . ap
Eli aavistelinkin tuon, että ap ja kannattajansa ovat niitä, joiden lapset nukkuvat paljon. Silloinhan onkin tosi asiantuntija neuvomaan vähäunisempia, että miten lapset saa nukkumaan...
Ei taida ap:llä olla aavistustakaan miten lapset saisi nukkumaan pidempään.
Mun esikoinen nukkui vauvana 9 - 11 tuntia vuorokaudessa, ja arvaa vaan ehdinkö vuosien mittaan yrittää ja kokeilla ihan kaikkea. Olen lukenut aiheesta lukuisia kirjoja ja ollut huolissani hulluuteen asti.
Nyt vihdoiin olen hyväksynyt sen, että jos lapsi nukkuu vähän, niin sitten se nukkuu vähän, eikä sille voi yhtään mitään. Aivan kuin ap:kään ei voi mitään sille, että sen lapset nukkuu noin kamalan paljon.
enkä tosiaankaan käy köyttämään sänkyyn/herättämään aikaisemmin.
Ennen seitsemää sanon, että pää tyynyyn, nyt nukutaan vielä. Seitsemän jälkeen saa nousta ylös, jos haluaa.
Itse pyrin nukkumaan niin pitkään kuin lapsetkin, sillä jos minä herään, niin lapset heräävät saman tien. Keittiöön asti ei mitenkään pääse niin hiljaa, ettei lapsetkin pomppaisi sängyistään ylös.
lunerinia että sai nukkua aamulla pitkään.
Eikä niin kovin hiljaa istuksinut. Kuten sanottu on ihan lapsesta kiinni. Minun lapseni sattuu olemaan sellainen että tämä järjestely on meillä pelannut. Tietty jos nyt jotain hätää on ollut tai ei ole vaikka ylettynyt mukeihin tms tullut, niin herättää sitten silloin ja menen itse sitten takaisin sänkyyn tyttöä autettuani.
Hyvin on mennyt ja lapsi tykkää itse tästä systeemistä. Touhuaa mielellään aamuisin yksin hetkisen. Saa myös ihan varmasti tarpeeksi huomiota sitten sen jälkeen kun me vanhuksetkin ollaan hereillä :-)
Mutta sääli sinä vain. Minun surkea tyttöni tekee nyt huoneessaan jotain ylläriä meille vanhemmilleen.
joidenkin voi olla vaikea uskoa että jotkut lapsetkin voivat haluta nukkua pidempään?! Ei todellakaan tarvitse siota sänkyyn tms. toimenpiteitä mitä täällä on ilmaan heitelty!
T.äiti joiden lapset nukkuvat klo 10 (joskus jopa pidempään!) asti ihan omasta tahdostaan
Hyljätyksi itsensä tunteva lapsi yrittää mielellään liehitellä ja miellyttää vanhempiaan, etteivät he hylkäisi.
Lapsi haluaa miellyttää vanhempiaan ja ei todellakaan tule kertomaan jos on pelottanut aamulla yksin kun vihainen äiti vain painelee nukkumaan ja käskee valvoa yksin ja ottaa aamupalaa. Lapsi oppii äkkiä kun pari kertaa sille ärjäisee ja jättää yksin.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Eikä niin kovin hiljaa istuksinut. Kuten sanottu on ihan lapsesta kiinni. Minun lapseni sattuu olemaan sellainen että tämä järjestely on meillä pelannut. Tietty jos nyt jotain hätää on ollut tai ei ole vaikka ylettynyt mukeihin tms tullut, niin herättää sitten silloin ja menen itse sitten takaisin sänkyyn tyttöä autettuani.
Hyvin on mennyt ja lapsi tykkää itse tästä systeemistä. Touhuaa mielellään aamuisin yksin hetkisen. Saa myös ihan varmasti tarpeeksi huomiota sitten sen jälkeen kun me vanhuksetkin ollaan hereillä :-)
Mutta sääli sinä vain. Minun surkea tyttöni tekee nyt huoneessaan jotain ylläriä meille vanhemmilleen.
jotka karjuu lapselle, että pää tyynyyn ja pysytte siellä pari tuntia, että äiti saa nukkua.
Samat äidit yleensä laittavat lapset sänkyyn klo 19 yksin nukahtamaan (voivat siellä valvoa yksin tunnin, kaks) ja sitten aamulla käsketään pitää turpa kiinni ja nukkua.
Aika pitkiä aikoja joidenkin lapset viettää siellä vuoteessa.
joidenkin voi olla vaikea uskoa että jotkut lapsetkin voivat haluta nukkua pidempään?! Ei todellakaan tarvitse siota sänkyyn tms. toimenpiteitä mitä täällä on ilmaan heitelty!
T.äiti joiden lapset nukkuvat klo 10 (joskus jopa pidempään!) asti ihan omasta tahdostaan
Sehän oli toisin päin, että tuolla alussa heti väitettiin, että jokaisen lapsen saa nukkumaan pidempään, jos vain jotenkin pakottaa. Ja tää sai paljon kannatusta. Eli jotkut eivät ymmärrä, ettei lapsia saa pakotettua nukkumaan enempää kuin mitä ne nukkuvat.
Siitä vastareaktiona sitten tää, että jos vähäunisempaa lasta jotenkin pakottaa nukkumaan pidempään, niin se ei onnistu kuin sänkyyn sitomalla. Ei tietenkään itsestään nukkuvaa tarvi mihinkään sitoa.
joidenkin voi olla vaikea uskoa että jotkut lapsetkin voivat haluta nukkua pidempään?! Ei todellakaan tarvitse siota sänkyyn tms. toimenpiteitä mitä täällä on ilmaan heitelty! T.äiti joiden lapset nukkuvat klo 10 (joskus jopa pidempään!) asti ihan omasta tahdostaan
Pääsääntönä on suurinpiirtein, ettei ennen 7 nousta ylös sängystä. Yleensä pojat heräilevät 7.15-7.30. Illalla käyvät nukkumaan 21.00 ja kumpikin nukkuu vielä päiväunet. Rytmi on muotoutunut tällaiseksi tämän syksyn aikana kun kahdesti viikossa pitää olla jo 8.30 ulkona ja matkalla kerhoon.
Jos jompikumpi herää paljon ennen seitsemää niin pyydän jatkamaan unia. Yleensä nukahtavat uudelleen ja heräävät sitten ns. oikeaan aikaan.
no me ollaan sitten masentuneita koko porukka 4kk poikaa myöten :D!!! Eilen veteli 5h päikkärit pihalla vaunuissa.
Jaa-a, no pitänee ehdottaa ensi neuvolakäynnillä tuota masennusta tutkittavaksi. Kattotaan mitä sanovat.
ap