Päätätkö sinä teillä, miten pitkään nukutaan?
saattaapi olla tyhmä kysymys, mutta tällaiseen asiaan törmäsin parin ystäväni kohdalla.
He siis nousevat ylös lastensa kanssa (toisella 2v ja toisella kohta 4v), vaikka nuo lapset heräisivät klo 4 aamuyöllä!
Mä olen aina tehnyt niin, että meillä nukutaan vähintään klo 8.30 asti. Ei ole ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia lasten kanssa. Lapset nyt 4v ja 2,5v sekä 4kk ikäinen poika.
Vanhemmilla lapsilla oli kesällä kausi, jolloin heräsivät jo klo 7. Alkoivat leikkiä huoneessan, mutta kävin sanomassa, että nukuttaisiin vielä hetki ja sammutin valot. Nukahtivat hetkessä. Tätä jatkui pari-kolme päivää, kunnes taas nukuttiin sinne lähemmäs 9.
Kommentit (81)
Oletteko aina olleet aamuvirkkuja? Monelta menette itse nukkumaan? Nukutteko yön heräämättä?
Mä olen äärettömän aamu-uninen ihminen. Ollut aina. Ja kun herään, olen myös äärettömän kärttyinen. Riippumatta siitä olenko nukkunut 6 vai 10 tuntia...
ap
mutta kyllähän sitä nukkuu yöllä, kun ei päivällä kelpaa tuntia pidempää nukkua.
no en ole ollut aina:) ennen lapsia sitä nukkui vaikka 15 asti iltapäivällä ja valvoi 3 asti yöllä!! Lasten kautta sitä oppii kaikkia uusia juttuja itsestään... menen noin 23 nukkumaan, lapset ei herätä öisin kuin ihan poikkeustilanteissa, ja herätään n.6.30. Välillä nukun 2 vuotiaani kanssa päikkärit.
4n äiti
oli siis 26:lle tuo. Karkasi viesti.
Itse tosiaan herään aijemmin kuin vauva, mutta lapsentahtisesti meillä on menty alusta asti. Ihan hyvin tuo pikkuherra on oman rytminsä vääntänyt, hyväuninen on ollut alusta asti, paitsi päivisin. Ennen tympäisi kun nukkui niin pitkään, nyt onneksi herää jos siinä ysin aikaa tai vähän yli.
Olen aina ihmetellyt perheitä, joissa lapset vain heräävät kuudelta tai seitsemältä. Kyllä ne meilläkin joskus yrittävät, mutta minä vien takaisin sänkyyn ja sanon, että vielä ei ole aamu. Joko nukkuvat tai lepäävät sitten sängyssä hiljaa aamuun asti. Meillä aamu alkaa klo 8:00 ei koskaan aikaisemmin.
Jos lapsi esimerkiksi herää 7.45, käy vaikkpa vessassa, niin menee vielä takaisin nukkumaan. Hyvin toimii!!! Ja lapsetkin on tyytyväisiä kun ovat nukkuneet hyvin yönsä.
Nyt ovat jo niin tottuneita tuohon aamun aikatauluun, että heräävät automaattisesti 08:00-09:00 aikaan.
Minä väitän, että on vanhempien oma moka jos lapset toistuvasti heräävät aikaisin aamulla.
jos 4v:kin nukahtaa 19:30 ja herää 8:30-9 ja vielä nukkuu 2 tunnin päiväunetkin:O
meillä 3v nukahtaa 20:30 ja herää 7:00 ja 1½v 20:00 ja herää 7:30, päiväunia isompi nukkuu 1-1½h ja pienempi 2h. ovat hoidossa mutta rytmi sama myös vapaapäivinä. Jos haluan että aamulla nukkuvat pidempää (viikonloppuna) annan illalla valvoa vähän pidempään, esim 3v nukkumaan 21 jälkeen jolloin herää ennen 8. Meidän lapsilla unen määrä tuntuu olevan vakio, aikoja on helppo siirtää tunti-pari suuntaan tai toiseen.
mä oon pitänyt jonkinlaisena "rajana" sitä, että ennen klo 7 ei nousta. Meidän muksu (10 kk) herää klo 8-9 (välillä yrittää jäädä tillittelemään, kun herää aamulla 4-5 maissa syömään, mutta minkäänlaista seurustelua ei silloin heru, joten nukahtaa äkkiä uudestaan).
Olen kyllä iloinen siitä, ettei lapsi herää vielä seitsemältä, koska olen itse ihan tuhottoman aamu-uninen.
Viikonloppuisin lapsi nukkuu onneksi kahdeksaan tai jopa yli. Molemmat vanhemmat ei nouse ylös lapsen herätessä. Arkena yleensä mies hoitaa lapsen aamutoimet ja minä saan köllötellä n. puolituntia pidempään. Viikonloppuna toinen vanhemmista saa nukkua lauantaina pitkään ja toinen sitten sunnuntaina.
Lapsi heräilee öisin 4-10 kertaa joten jaksamisen takia pitää molempien saada nukkua välillä vähän pidempään.
nukutaan yleensä 10 asti, lapset 4v ja pian 2v. Ennen 8 mua ei kyllä saa millään ylös, ennen 9 hyvin pitkin hampain. Eipä ole paljon tarvinnut lasten kanssa taistella, satunnaisia aamuja lukuunottamatta. Olen aina ollut ilta/yövirkku joten aamulla uni maistuu. Lapset tuntuu olevan samaa kastia.
ja kyllä meilläkin on meihen kanssa omaa aikaa illalla. Lapset menee nukkumaan 20:00-20:30. Ja nukkuvat päivällä 2-3h päiväunet.
Se on mihin totuttaa!
liian aikaisin?? sinäkö sen määräät mikä on liian aikasin? minäpä sanon että jos lapsi LUONTAISESTI nukkuu yli 8 mentyään 20 nukkumaan ei ole terve, ja sairaampi on äiti joka käskee makaamaan vaikka hiljaa sängyssä kunnes ei ole enää LIIAN AIKAISIN. HUH huh!! muista että yleensä on pakko laittaa lapsi maailmalle viimistään kouluun mentäessä, ja sinä olet juuri se äiti josta opettajat puhuvat kun lapsi istuu silmän aluset mustana väsymyksestä kun on tottunut SINUN tekemään SINULLE sopivaan unirytmiin.
sä oot ap se "aamutakki" äiti joka kömpii lastensa kanssa pimeestä mökistä aamupäivällä avaamaan verhot kun me muut tehdään lähtöä syömään ja nukkumaan päiväunia:) usein susta puhutaankin ja siitä että säälittää sun lapset joilla ei ole muita kavereita kuin sisaruksena....
Nukkumaan n. 20.30-21 ja heräävät 6.30-7. Arkena ja pyhänä. Nuorin (2,5 v) herää välillä ennen kuutta ja sinnikkäästi pidän häntä vieressäni nukkumassa vielä jonkin aikaa, siis arkisin herätyskelloni soittoon (6.15) asti.
Itse olen aina ollut aamuvirkku. Koko elämäni aikana olen nukkunut terveenä vai jokusen kerran yli yhdeksään (olen illalla valvonut myöhään). Yleensä herään itsestään viimeistään seitsemään mennessä, usein aiemminkin varsinkin jos olen stressaantunut. Yleensä olen aamulla kohtalaisen pirteä. Nukun yleensä arkena n. 23-6.15 (jokusella herätyksellä) ja viikonloppuisin 1-7.
Eniten meidän perheessä haluaisin muuttaa miehen unirymiä. Hän valvoo aina myöhään (joskus töitä tehden, joskus telkkaa katsellen) ja nukkuu mielellään pitkään. Arkisin herää klo 7, viikonloppuisin n. klo 12. Koska herää arkisin noin myöhään menee siis töihinkin myöhään (yhdeksäksi) ja tulee kotiin myöhään (kuudeksi). Muu perhe kun elää sitä virka-aikaelämää. Minullakin on joustavat työajat, mutta eiväthän lapset voi olla käydä koulussa ja päiväkodissa miten sattuu.
Mun lapsi on vielä vauvaikäinen, mutta pitäiskö mun silti huolestua sen 13-14h:n yöunista?
Huolestuisin jos lapsi vetäisisi päälle vielä jotkut 2-4h:n päiväunet mutta kun ei niin ei.
Siis luitko aloitukseni? meillä herätään viimeistään 9 eikä se mielestäni ole myöhään... Usein ylös klo 8.30.
Tytöt ovat nyt osan viikkoa hoidossa koska parannun sektiosta. Ensi kuun alusta jäävät kotiin.
Hoitopäivä alkaa klo 9. Meillä hoituu aamuhommat tunnissa, tarvittaessa jopa puolessa tunnissa :).
Kotipäivinä kun nousemme ylös viimeistään tuolloin 9 syömme aamupalan ja tytöt ovat takapihalla leikkimässä viimeistään 10.
Päikkärit ovat klo 13-15.
ap
lapseni ovat aina olleet hyväunisia ja nukkuneet paljon. Asiaa tutkittu ja pohdittu myös neuvolassa. Esikoisen kohdalla en itse asiaa ihmetellyt, olin vain tyytyväinen hyväunisesta lapsestani :).
Molemmat tytöt nukkuneet 2kk eteenpäin täydet yöt heräilemättä 12h vähintään. Tähän päälle päikkärit.
Mitään vikaa ei lapsistani ole koskaan löydetty ja nyt vihdoin neuvolassakin asia hyväksytty.
ap
yksin ylös viikonloppuisin katsomaan lastenohjelmia?
No, tällaiset kaksosethan karkas joku vuos sitten mökistä kun vanhemmat vain makas ja kuorsas ja hukkui järven rantaan.
Kyllä 3v tarvitse vielä ihan oikeasti aamupalaa ja hiukan aikuisen seuraakin aamulla.
Jos lapsi herää klo 4ltä, niin passitan takaisin sänkyyn nukkumaan. Jos herää arkisin 6n jälkeen, saa nousta katsomaan lastenohjelmia. Viikonloppuisin ohjelmat taitaa alkaa tuntia myöhempään. Itse nukun miehen kanssa viikonloppuisin vähintään 9ään ja sitä ennen lapsi ei saa tulla herättelemään. Tyttö on nyt 5v. Näin on menty parisen vuotta.
masennusta lapsella tai jotain neurologista ongelmaa. Ei ole ihan tervettä.
jos 4v:kin nukahtaa 19:30 ja herää 8:30-9 ja vielä nukkuu 2 tunnin päiväunetkin:O
meillä 3v nukahtaa 20:30 ja herää 7:00 ja 1½v 20:00 ja herää 7:30, päiväunia isompi nukkuu 1-1½h ja pienempi 2h. ovat hoidossa mutta rytmi sama myös vapaapäivinä. Jos haluan että aamulla nukkuvat pidempää (viikonloppuna) annan illalla valvoa vähän pidempään, esim 3v nukkumaan 21 jälkeen jolloin herää ennen 8. Meidän lapsilla unen määrä tuntuu olevan vakio, aikoja on helppo siirtää tunti-pari suuntaan tai toiseen.
kuin sinä 26.
se 4n äiti