Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö suurperheissä (4 lasta tai enemmän) olla tiukempi kuri?

Vierailija
18.11.2009 |

Kertokaapa pitääkö mielestänne isoissa perheissä olla tiukemmat säännöt ja kuri? Mun järjen mukaan pitäisi kyllä olla näin, muuten homma leviää käsiin eikä mikään pelaa.

Mulla itsellä "vain" 3 lasta ja siltikin pitää olla tarkkana säännöistä. Esim. ruokapöydässä pitää istua nätisti, jos yksi saa pelleillä, pelleilevät pian kaikki 3! Kaikessa tietty sama juttu.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä eivät lapset enää mene samaan aikaan nukkumaan/sänkyyn, vaan pienet (1 - 8 -vuotiaat) laitetaan sänkyihins klo 21 mutta 11- ja 12-vuotiaat saavat valvoa pidempään. Mutta eivät katso telkkaa. Saattavat syödä iltapalaa kaikessa rauhassa pineten jälkeen, lueskella jne tai ihan vaan juttelevat.

Vierailija
22/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki....

Mielenkiinnolla seuraan lasteni luokkakavereita, jotka ovat lestadiolaisperheistä. Kuri on tosi kova ja sänkyyn mennään klo 20.00.

Kuten sinä, äidit kiillottavat kruunuaan ja nostavat itseään yläpuolelle. Mutta todellisuudessa nämä kullannuput juoksevat tupakalla, kiroilevat, kaljaakin on maistettu (hui, mennään kavereille ja siellä tehdään vaikka mitä).

Vaikka minun 7 ja 8 luokkalainen katsovat telkkaria joskus klo 22 asti niin silti koulu menee hyvin. Viihtyvät kotona ja kaverit viihtyvät meillä.

Moni ns. kovan kurin lapsi kulkee meillä ja ei tekisi muuta kuin pelaisi ja katsoisi telkkaria ja söisi karkkia kun kotona ei saa. On pakko toppuutella, ettei meilläkään ihan miten sattuu saa olla. Mutta näille tiukoilla rajoilla kasvatetuille lapsille ei oikein mene perille, että jos pääsee herkkukulhon ääreen, sitä ei tarvitse ahmia heti tyhjäksi.

Mutta kuten sanoit, jokainen tavallaan. Niin kauan kuin murkkuni ovat koulussa luokkansa parhaimpia ja uheilevat paljon ja hyvin menee, en koe tärkeäksi hoitaa heitä samoin kuin 7 ja 8 vuotiaita. Joskus on rajoja höllennettävä ja koko katrasta ei voi hoitaa liukuhihnalla paketissa vaan suurperheessäkin kannattaa lapsia ajatella yksilöinä.

Herätys on klo 8. Ihan hyvin tulee heille unta. On naivia kuvitella, että nämä murkut nukkuisivat jos panisin heidät petiin yhtä aikaa pienempien kanssa. Kyllä he katsovat monesti telkkarista jotain sarjaa klo 21-22.

arkisin telkkaria klo 21-22 välillä. 13 ja 14 -vuotiaat ovat toki vanhempia kui 12, mutta enpä usko antavani oman lapseni vielä ensi vuonnakaan katsoa myöhäisohjelmia. Sieltä ei ensinnäkään tule yleensä mitään tuon ikäisille sopivaa ja toisekseen, se uni ei tule heti kun telkkarin sulkemisen jälkeen menee sänkyyn. Minusta on parempi, että lapsi on sängyssä ja vaikka lukee kirjaa unen tuloa odotellessa (jos siis ei nukahda), kuin katsoisi myöhäisiä ja usein väkivaltaisia tv-ohjelmia. No, kukin tekee tavallaan ja ovathan lapsetkin yksilöitä.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi joukossa tyhmyys tiivistyy, jos yksi aloittaa jonkin jutun, pienemmät seuraavat perässä.

Tämä on yleistä koulumaailmassa ja kavereiden kesken ulkona, mutta ei perheen sisällä tällaista tapahdu. Meillä ainakaan.

Ja kyllä me rennosti otetaan jatkuvasti, ei tiukkapipoilla, ei se lasten lukumäärä siihen vaikuta :)

t. se jolla kuusi 2-14v:a

Vierailija
24/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki.... Mielenkiinnolla seuraan lasteni luokkakavereita, jotka ovat lestadiolaisperheistä. Kuri on tosi kova ja sänkyyn mennään klo 20.00. Kuten sinä, äidit kiillottavat kruunuaan ja nostavat itseään yläpuolelle.

Siis sinä jolla teinit katsovat telkkua 21-22 välillä. Väität että tämä toinen henkilö korottaa itseään mutta kumpikohan tässä nyt niin tekee? Minusta on myöhäistä katsoa telkkua klo 21 jälkeen ja toisekseen minäkin olen sitä mieltä että tuleeko sieltä edes sopivaa katsottavaa esim. 13-vuotiaalle?

Toisekseen on aika ikävää mennä ja verrata jotain perhettä täällä nyt johonkin sinun tuntemaasi lestadiolaisperheeseen, jossa ilmeisesti ei ole sääntöjä lainkaan. Vai miten muka voisi olla kova kuri jos lapset siltikin hilluvat ulkona yömyöhään?

Tyypillistä tuokin että jos joissain perheissä ei syödä ylettömästä karkkia niin sittenkö lapset ovat muilta kärttämässä karkkia?! Typerä oletus!

Vierailija
25/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki.... Mielenkiinnolla seuraan lasteni luokkakavereita, jotka ovat lestadiolaisperheistä. Kuri on tosi kova ja sänkyyn mennään klo 20.00. Kuten sinä, äidit kiillottavat kruunuaan ja nostavat itseään yläpuolelle. Mutta todellisuudessa nämä kullannuput juoksevat tupakalla, kiroilevat, kaljaakin on maistettu (hui, mennään kavereille ja siellä tehdään vaikka mitä). Vaikka minun 7 ja 8 luokkalainen katsovat telkkaria joskus klo 22 asti niin silti koulu menee hyvin. Viihtyvät kotona ja kaverit viihtyvät meillä. Moni ns. kovan kurin lapsi kulkee meillä ja ei tekisi muuta kuin pelaisi ja katsoisi telkkaria ja söisi karkkia kun kotona ei saa. On pakko toppuutella, ettei meilläkään ihan miten sattuu saa olla. Mutta näille tiukoilla rajoilla kasvatetuille lapsille ei oikein mene perille, että jos pääsee herkkukulhon ääreen, sitä ei tarvitse ahmia heti tyhjäksi. Mutta kuten sanoit, jokainen tavallaan. Niin kauan kuin murkkuni ovat koulussa luokkansa parhaimpia ja uheilevat paljon ja hyvin menee, en koe tärkeäksi hoitaa heitä samoin kuin 7 ja 8 vuotiaita. Joskus on rajoja höllennettävä ja koko katrasta ei voi hoitaa liukuhihnalla paketissa vaan suurperheessäkin kannattaa lapsia ajatella yksilöinä.

Herätys on klo 8. Ihan hyvin tulee heille unta. On naivia kuvitella, että nämä murkut nukkuisivat jos panisin heidät petiin yhtä aikaa pienempien kanssa. Kyllä he katsovat monesti telkkarista jotain sarjaa klo 21-22.

arkisin telkkaria klo 21-22 välillä. 13 ja 14 -vuotiaat ovat toki vanhempia kui 12, mutta enpä usko antavani oman lapseni vielä ensi vuonnakaan katsoa myöhäisohjelmia. Sieltä ei ensinnäkään tule yleensä mitään tuon ikäisille sopivaa ja toisekseen, se uni ei tule heti kun telkkarin sulkemisen jälkeen menee sänkyyn. Minusta on parempi, että lapsi on sängyssä ja vaikka lukee kirjaa unen tuloa odotellessa (jos siis ei nukahda), kuin katsoisi myöhäisiä ja usein väkivaltaisia tv-ohjelmia. No, kukin tekee tavallaan ja ovathan lapsetkin yksilöitä. 11

Minä en kiillottele mitään kruunuja enkä muutenkaan "kehuskele" tiukoilla tavoilla. Totesin vain, että minusta nuo klo 21-22 näytettävät sarjat eivät sovi 12-vuotiaalle. Meidän tytölle tuohon aikaan katsottu tv-ohjelma takaa sen, että hän pyörii hereillä vielä klo 24 miettien kaikenlaista, käy ylikierroksilla, enkä siksi sitä anna arkisin tehdä (on aamulla tosi huonosti heräävä muutenkin). Pe- ja la-iltaisin meillä 12- ja 10-vuotiaat saavat valvoa pidempään esim. televisiota katsellen, jos sieltä jotakin esim. komediatyyppistä tulee. Tai pelaten keskenään, jutellen, lukien.

Emme ole lestadiolaisia eikä meillä kaiken kaikkiaan ole mikään nipokuri. Ei kyllä myöskään mitään holtittomia vapauksia. Tv, pelit ja tietokone eivät ole kiellettyjä, eivät myöskään herkut ym., joten niiden vuoksi ei ainakaan meidän lasten tarvitse kavereille lähteä. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yltiökuri ei ole hyväksi. Toisaalta en käsitä sitäkään, miten monet vanhemmat antavat lasten tehdä aivan mitä nämä haluavat.

Sehän on selvää, että teineillä ja pikkulapsilla on erilaiset rutiinit, erilaiset vapaudet ja vastuutkin. Iso koululainen saa kulkea varsin vapaasti meilläkin, kunhan ilmoittaa minne menee ja omat koulu- ja muut velvoitteet on hoidettu.

Toiset lapset pärjäävät vähemmällä unella kuin toiset, joten se lienee sivuseikka tässä keskustelussa. Eli hienoa, jos teidän lapset pärjäävät omalla tavallanne hyvin, niin meidänkin! =)

t.11 (jonka ei ole ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään syyttävältä)

Vierailija
26/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä tuokin että jos joissain perheissä ei syödä ylettömästä karkkia niin sittenkö lapset ovat muilta kärttämässä karkkia?! Typerä oletus!

t. eräs 6 lapsen äiti, joka on nähnyt aika paljon jo, koska esikoinen on 22v.

Vierailija
27/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotiaaksi opitaan matkimalla, ja jos enemmän isoja lapsia, jäljitellään heitä, ja meidän perheessä tuskin koskaan on pelleilty pöydässä, koska kaikilla on nälkä kun pöytään pääsee, ja kaikille siinä ei ole tilaa samaan aikaan, eli kun on syönyt/täynnä muksu, pitää nousta.

Vierailija
28/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti.

Mistä näit täydellisiä av.mammoja löytyis todellisesta elämästä, joiden 12 vuotiaat laittaa nukkumaan klo 21, eikä katso telkkaria.

Mun kuudesluokkalainen oli ainoa, joka ei katsonut viime vuonna BB.tä eikä salkkareita. Suurin osa luokkakavereista valvoi klo 24.oo saakka viikollakin.

Kolmasluokkalaisen tytön kaverit katsoo myös kaikki salkkareita, paitsi mun tyttö, samoin bb on tuttu. Ainakin puolet luokasta katsoo maanantaina myöhäisleffat ja melkein kaikki taitaa katsoa kahjot jenkit yms.

Oletan, että vanhemmat valehtelee todella räikeästi näistä nukkumaanmenoista, sillä jos tutustuu lasten kavereihin tarpeeksi, huomaa, että nää klo 21 nukkumaan ei todellakaan ole todellisuutta vaan toiveajattelua.

Vierailija
29/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti. Mistä näit täydellisiä av.mammoja löytyis todellisesta elämästä, joiden 12 vuotiaat laittaa nukkumaan klo 21, eikä katso telkkaria. Mun kuudesluokkalainen oli ainoa, joka ei katsonut viime vuonna BB.tä eikä salkkareita. Suurin osa luokkakavereista valvoi klo 24.oo saakka viikollakin. Kolmasluokkalaisen tytön kaverit katsoo myös kaikki salkkareita, paitsi mun tyttö, samoin bb on tuttu. Ainakin puolet luokasta katsoo maanantaina myöhäisleffat ja melkein kaikki taitaa katsoa kahjot jenkit yms. Oletan, että vanhemmat valehtelee todella räikeästi näistä nukkumaanmenoista, sillä jos tutustuu lasten kavereihin tarpeeksi, huomaa, että nää klo 21 nukkumaan ei todellakaan ole todellisuutta vaan toiveajattelua.

Siis onko mielestäsi ok, että ala-asteikäinen saa valvoa klo 24 saakka?? Edes minä, aikuinen, en jaksa jos nukahdan vasta klo 24 ja samaan aikaan nousen kun lapseni eli klo 7.30.

Minusta tämä oli vähän outo viesti sinänsä että kirjoitat että teillä ei saanut katsoa Salkkareita mutta muut saivat ja siksi oletat että se on joku hyvyys? Minusta se kuulostaa jo tosi pahalta jos noin monissa perheissä katsotaan pelkkiä Salkkareita.

No tämähän sitten vain osoittaa että useimmilta perheiltä vanhemmuus on hukassa. Halutaan olla kavereita lapsen kanssa ja siksi katellaan yhdessä jotain "kivoja" sarjoja telkusta sen sijaan että esim. liikuttaisiin yhdessä tai jopa - hui kauhistus- uskallettaisiin sanoa sille lapselle että nyt menet siitä nukkumaan.

Toisaalta voi olla vaikea komennella jotain 13-vuotiasta jos se teini on jo 7-vuotiaasta saanut päättää mitä sarjoja katselee...

Vierailija
30/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti. Mistä näit täydellisiä av.mammoja löytyis todellisesta elämästä, joiden 12 vuotiaat laittaa nukkumaan klo 21, eikä katso telkkaria. Mun kuudesluokkalainen oli ainoa, joka ei katsonut viime vuonna BB.tä eikä salkkareita. Suurin osa luokkakavereista valvoi klo 24.oo saakka viikollakin. Kolmasluokkalaisen tytön kaverit katsoo myös kaikki salkkareita, paitsi mun tyttö, samoin bb on tuttu. Ainakin puolet luokasta katsoo maanantaina myöhäisleffat ja melkein kaikki taitaa katsoa kahjot jenkit yms. Oletan, että vanhemmat valehtelee todella räikeästi näistä nukkumaanmenoista, sillä jos tutustuu lasten kavereihin tarpeeksi, huomaa, että nää klo 21 nukkumaan ei todellakaan ole todellisuutta vaan toiveajattelua.

paljon löytyy varmasti av-mammojen mielestä puutteita, MUTTA meillä 12-vuotias (ja 10-vuotias) todellakin menee sänkyyn klo 21 arkisin, joskus 21.30, jos ilta on jostain syystä venähtänyt. Yhtenä arki-iltana viikossa on harrastuksesta kotona vasta klo 21, silloinkin ehtii sänkyyn klo 21.30. Sängyssä saa lukea lyhyen aikaa (viikonloppuisin pidempään). Meillä ei kouluaamuista tulisi oikeasti mitään, jos tyttö saisi valvoa niin pitkään kuin haluaisi.

Mikä tässä asiassa on jotenkin omituista?

t.11

Vierailija
31/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon löytyy varmasti av-mammojen mielestä puutteita, MUTTA meillä 12-vuotias (ja 10-vuotias) todellakin menee sänkyyn klo 21 arkisin, joskus 21.30, jos ilta on jostain syystä venähtänyt. Yhtenä arki-iltana viikossa on harrastuksesta kotona vasta klo 21, silloinkin ehtii sänkyyn klo 21.30. Sängyssä saa lukea lyhyen aikaa (viikonloppuisin pidempään). Meillä ei kouluaamuista tulisi oikeasti mitään, jos tyttö saisi valvoa niin pitkään kuin haluaisi. Mikä tässä asiassa on jotenkin omituista? t.11

Ei ole yhtään mitään omitusta vaan päinvastoin olet järkevä vanhempi joka asettaa lapselle rajat.

Vierailija
32/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran vain makeaa selkäkeikkanaurua näille mammoille. Sillä oikeasti näyttää siltä, että 12 vuotiaat kakarat tekee mitä sattuu. 12 vuotiaat tytöt seukkaa ja vetää sidukkaa rannalla ja antaa pillua vähän isommille pojille. Yöt roikutaan netissä. Jos ei muuta niin pelataan puhelimella. Ollaan muka kaverin luona kylässä ja vanhemmat hurskastelee, kuinka heillä on tiukka kuri.

Tämä on aiheuttanut meillä monia taisteluja lasten kanssa, koska tuntuu, että ei löydy sellaisia perheitä, missä ei BB.t ja salkkarit kuuluisi vakiokamaan.

Ja todella, tää 12 vuotias tyttökin on ihan kunnon perheen tyttö, missä äiti luulee tytön olevan todella esimerkillinen. Viime kesän kulki paikkakunnan koviksen kanssa ja siinä samassa tuli pillua jaettua kaverin kaverillekin humalassa.

Että älkää olko niin naiveja niiden nuortenne kanssa ja uskoko ihan kaikkea, mitä he sanovat.

ihan oikeasti. Mistä näit täydellisiä av.

Siis onko mielestäsi ok, että ala-asteikäinen saa valvoa klo 24 saakka?? Edes minä, aikuinen, en jaksa jos nukahdan vasta klo 24 ja samaan aikaan nousen kun lapseni eli klo 7.30.

Minusta tämä oli vähän outo viesti sinänsä että kirjoitat että teillä ei saanut katsoa Salkkareita mutta muut saivat ja siksi oletat että se on joku hyvyys? Minusta se kuulostaa jo tosi pahalta jos noin monissa perheissä katsotaan pelkkiä Salkkareita.

No tämähän sitten vain osoittaa että useimmilta perheiltä vanhemmuus on hukassa. Halutaan olla kavereita lapsen kanssa ja siksi katellaan yhdessä jotain "kivoja" sarjoja telkusta sen sijaan että esim. liikuttaisiin yhdessä tai jopa - hui kauhistus- uskallettaisiin sanoa sille lapselle että nyt menet siitä nukkumaan.

Toisaalta voi olla vaikea komennella jotain 13-vuotiasta jos se teini on jo 7-vuotiaasta saanut päättää mitä sarjoja katselee...

Vierailija
33/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ilman mitään omia tietsikoita ym.) kuin jos kulkee kylillä ja kavereilla. Sama juttu päivällä. Olen siitä hyvässä tilanteessa, että teen työtäni kotona, joten tasan tarkkaan tiedän mihin aikaan tyttäreni tulee koulusta kotiin ja mitä täällä tekee iltapäivisin ja milloin menee jonnekin. Lapseni käy kyllä ehkä liiankin harvoin missään kavereiden kanssa, mutta toisaalta ehtii isompanakin. Ja nyt ainakin lähes koko ajan voin sanoa tietäväni, mitä hän puuhailee ja kenen kanssa. Mutta joo, olen tietoinen siitä, että jos lapsella on vähän enemmän aikaa liikkua tuolla pitkin poikin omin nokkinsa, niin ei vanhemmalla ole mitään mahdollisuutta tietää, mitä se lapsi siellä todella touhuaa!

Vierailija
34/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sen yksilapsisen perheen lapsen pitäisi antaa juosta ruokapöydästä pois ja antaa käyttäytyä miten vain?

En ymmärtänyt koko kysymyksen itua. Itse olen isosta perheestä (9lasta) ja ei me kaikki olla oltu 3vuotiaita samaan aikaan. Tämän tuntuu ihmiset unohtavan. Vanhin on ollut jo melkein täysi-ikäinen kun nuorin on syntynyt. Pelleileekö senkin ikäinen pöydässä? hohhoijaa!!!

Vierailija
35/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin 13v ja nuori 3v

ja kyllä kaikki menevät omaan huoneeseensa arkena klo 21. Pienimmät nukahtaa heti ka isommat 13v ja 11v lukevat vähän.

Telkkarista ei katsota kuin lastenohjelmia ja urheilua. Joskus joku elovokuva. minä pidän erityisen tarkasti kiinni elokuvien ja pelien ikärajoista.

Varmasti vanhin poikani katsoo kaverikylässä telkkua. Mutta on myös jättäny kaveri synttäri väliin kun tiesi että siellä katseltaisiin elokuvaa joka K18.

Minä ja mieheni emme katso telkkari joten lapsetkaan eivät ole oppineet viettämään iltaa telkun ääressä.

ja mitä yleiseen kuriin tulee niin lapset kaipaavat sitä. Järjestys (kuri) luo turvallisuutta. Arkena mennään nukkumaan tiettyyn aikaan, kotiintuloajat, ruoka-ajat, iltasadut ym

Eikä se tarkoita sitä eikö niistä voisi joskus poiketa.

Vierailija
36/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitäisi hoitaa samassa rytmissä. Ei murkku elä enää 3 vuotiaan kanssa samaa rytmiä.

Tai voihan näin tehdä, mutta epäilen että irtiotto tulee olemaan melko kova.

Lapsitehtailihat, hyväksykää myös se, että lapsenne kasvavat isoiksi, eikä perheenne ole vain lauma leikki-ikäisiä.

miksi sen yksilapsisen perheen lapsen pitäisi antaa juosta ruokapöydästä pois ja antaa käyttäytyä miten vain?

En ymmärtänyt koko kysymyksen itua. Itse olen isosta perheestä (9lasta) ja ei me kaikki olla oltu 3vuotiaita samaan aikaan. Tämän tuntuu ihmiset unohtavan. Vanhin on ollut jo melkein täysi-ikäinen kun nuorin on syntynyt. Pelleileekö senkin ikäinen pöydässä? hohhoijaa!!!

Vierailija
37/37 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin 13v ja nuori 3v

ja kyllä kaikki menevät omaan huoneeseensa arkena klo 21. Pienimmät nukahtaa heti ka isommat 13v ja 11v lukevat vähän.

Telkkarista ei katsota kuin lastenohjelmia ja urheilua. Joskus joku elovokuva. minä pidän erityisen tarkasti kiinni elokuvien ja pelien ikärajoista.

Varmasti vanhin poikani katsoo kaverikylässä telkkua. Mutta on myös jättäny kaveri synttäri väliin kun tiesi että siellä katseltaisiin elokuvaa joka K18.

Minä ja mieheni emme katso telkkari joten lapsetkaan eivät ole oppineet viettämään iltaa telkun ääressä.

ja mitä yleiseen kuriin tulee niin lapset kaipaavat sitä. Järjestys (kuri) luo turvallisuutta. Arkena mennään nukkumaan tiettyyn aikaan, kotiintuloajat, ruoka-ajat, iltasadut ym

Eikä se tarkoita sitä eikö niistä voisi joskus poiketa.