Mitens äitien harrastukset?
Mua suoraan sanottuna nyppii, kun äidiksi tultuani en enää ole voinut harrastaa samaan tahtiin kuin lapsettomana. Nyt on jäänyt kaikki, mikä ennen lasta oli niin ihanaa; liikunta, matkailu, kulttuuri, kulinarismi. Ihan kaikki. Ei vain ole aikaa eikä voimia panostaa samalla tavalla kuin ennen. Halua kyllä olisi.
Paljonko teillä muilla oli harrastuksia ennen lapsia ja mitä niille on käynyt?
Kommentit (7)
käyn 3-6krt viikossa salilla ohjatuilla tunneilla (joko nuorimmainen mukaan tai on isänsä kanssa), + koiran kanssa joka päivä lenkillä. Käyn töissä ja lapsilla harrastuksia 4-6krt/vko
Kotiäitinä ollessani mulla ei ollutkaan muuta kuin aikaa. Päivisin pitkiä vaunulenkkejä, iltaisin naapurin rouvan kanssa lenkillä tai salilla
- canal digital elokuvin katselu vkl
- kirjojen lukeminen työmatkalla junassa
- ristisanojen tekeminen hiekkalaatikon vieressä
- shoppailu postimyyntikuvastoista ja nettikirppiksestä
- ohjattu jumppa kerran viikossa/ mies hoitaa lapsia ( jos voi( viimeksi 1 kk sitten onnistui, ja vaimon painoindeksi sen kun nousee, koska mies on 7 pv vk töissä...)
- puutarhanhoito kesällä
ps mikään ei ole kuin ennen ennen ap- lapseni ovat jo koulussa...silti...
Melkolailla sama homma. Ja nyppii se, että pitkän ankean päivän jälkeen ei olisi enää puhtia lähteäkään minnekään, kun täytyy vielä sovitella miehen aikatauluihin jne. Välillä käyn lenkillä tai kirjastossa (nämä puuduttavat jo!) ja omaa aikaa on hetki kirjan tai lehden parissa ennen nukahtamista (uni vie hetkessä voiton). Ei juurikaan jaksa panostaa enää itseensä, ja se kyllä näkyy ja tuntuu.
Kun lapset (kolme kpl) olivat pieniä, ei ollu voimia lasten- ja kodinhoidon lomassa järjestää aikaa = lastenhoitajaa. Eli kaikki omat harrastukset jäivät.
Nyt kun lapset ovat kaikki koululaisia, heidän harrastuskuljetuksensa vievät niin paljon aikaa ettei omille harrastuksille vieläkään jää tilaa. Mies ei ole osallistunut lastenhoitoon eikä kuljetuksiin. Minun juttuja kaikki.
Tai voisin oikeastaan sanoa, että harrastan lasten kuljettamista kodin ja eri harrastuspaikkojen välillä.
Olen tuleva äiti, en harrasta nytkään mitään kodin ulkopuolella, niin ei pelota tuo harrastusten jääminen. Mutta kysymys:
Onko kellään sellaisia lapsi-vanhempi-harrastuksia tai sellaisia, joihin lapsen voi hyvin ottaa mukaan?
lapsia eikä lasten jälkeen. Joskus kyllä kudon ja leivon. Olen aina ollut kotona viihtyvää tyyppiä ja siksi äitiys on minulle luonnollista ja helppoa.
ainoastaan siivousta, pyykkäystä,, av:ta,