Mies ei hoida koskaan (ainakaan vapaaehtoisesti) lapsiaan :(
Meillä on nyt 8kk ikäiset kaksoset. He olivat erittäin toivotut ja pitkään yritetyt. Raskausaikana mies vielä oli innoissaan vauvoista, mutta kun sitte syntyivät niin kiinnostus lapsiin katosi. Oli ensimmäisen kuukauden kotona, sillon vielä touhusikin heidän kanssaan, mutta kun sitten palasi töihin niin lasten hoito/huomiointi jäi.
Miehen työ on sellainen, että on pari viikkoa pois kotoa ja pari viikkoa kotona. Kotona ollessa voi olla lyhyitä työpäiviä muutamana päivänä viikossa. Sillon kun mies on poissa niin meillä on lastenhoitaja, koska yksin olisi liian raskasta, kaksoset valvottavat todella paljon. Noina "vapaaviikkoinaan" ei kuitenkaan myöskään hoida lapsiaan nukuta ym, ellen erityisesti sitä pyydä.
Asiasta on keskusteltu, mutta muutosta ei ole tapahtunut. Mies on vedonnut väsymykseensä jota työt aiheuttaa, voi olla niinkin, mutta tässä on itse kukin väsynyt, itsekään saa öitä nukkua kaksosten takia.
Oisko mitään vinkkejä miten muuttaa tätä? Tällä hetkellä tuntuu siltä, että olen yksinhuoltaja, vaikka yhdessä asummekin.
Mies siis hakee työtä, jossa saisi olla kotona ja vain päivät töissä, mutta vielä ei ole löytynyt.
Kommentit (47)
Kerron vaan, että meilläkin minä hoidin yösyötöt, vaikka vauva oli pullolla osittain. Luulin ensimmäisen kanssa, että tietysti se äiti hoitaa ja valvoo ja isi käy työssä ja vetelee vapaalla viikonloput leväten. Ja nyt kun on täysimetetty, nukun silti silloin tällöin yön ja hyvää on tehnyt. Mies syöttää pullosta, jos vauva herää syömään. Kun sitten herään aamulla ja hiivin vauvan lähelle ja syötän heti kun vauva herää. Rinnat on kyllä täydet ja usein kipeätkin, mutta pieni hinta yölevosta.
Ja kyllä, "jaetaan töitä" -järjestelyitä vain joka vauvaperheessä pöydälle. Ei se vaimon väsymys kaikkeen häviä sillä, että miestä vauvan lisäksi ulkoilutetaan ja parisuhde kukoistaa... Mikä siinä muuttuu naisen kannalta? Mies saa poimia kermat päältä ja naiselle jää edelleen kaikki muu, mikä sitä väsymystä juuri tuo!!!
Mutta miehethän on tunnetusti jokseenkin putkinäköisiä, kun miehellä pyyhkii hyvin, se luulee että nainen on onnensa huipulla, kunhan mies on tyytyväinen.
[/quote]
Meillä yöheräilyt on aina hoitanut vaimo. Mielelläni olisin osallistunut (ei tosin kaksosia meillä siis) mutta kun rinnoistani ei ole tullut koskaan maitoa. Juuri ehdotin viimeksi että jos vaimo pumppaa valmiiksi niin minä voin kyllä antaa että saa edes yhden kunnollanukutun yön. Ei kuulemma auta kun pitää tyhjentää pumpulla tissit siitä huolimatta. Minä olen sitä mieltä että tässä ei osotella ketään vaan kannattaa alkaa koko parisuhdetta hoitamaan ja puhumaan asioista, tekemään asioita yhdessä (esim juuri ulkoilua ja vaunulenkkejä) eikä mitään tollasia "jaetaan työt" järjestelyjä. Voin olla oikeassa, väärässä tai miten vaan.
[/quote]
Jos ap toteuttaisi tuota ehdottamaasi tai tekisi mielipiteesi mukaan niin eihän ap saa yhtään sen enempää lepoa kun kaikki tehdään yhdessä ja varmasti se olisi ap joka sitten tekisi taas kaiken ja ei auta väsymykseen yhtään.
Kyllä se vaan niin on, että ap:n miehen ois syytä hoitaa heräämiset muutamana yönä tai muuten ap palaa loppuun.
Ja ap, aloita vaan se harrastuksesi ja säännöllinen lenkkeily, saat siinä omaa aikaa ja mies viettää aikaa lasten kanssa. Jaksat sitten taas "tuuletuttuasi" paremmin lastenkin kanssa.
Meillä yöheräilyt on aina hoitanut vaimo. Mielelläni olisin osallistunut (ei tosin kaksosia meillä siis) mutta kun rinnoistani ei ole tullut koskaan maitoa. Juuri ehdotin viimeksi että jos vaimo pumppaa valmiiksi niin minä voin kyllä antaa että saa edes yhden kunnollanukutun yön. Ei kuulemma auta kun pitää tyhjentää pumpulla tissit siitä huolimatta. Minä olen sitä mieltä että tässä ei osotella ketään vaan kannattaa alkaa koko parisuhdetta hoitamaan ja puhumaan asioista, tekemään asioita yhdessä (esim juuri ulkoilua ja vaunulenkkejä) eikä mitään tollasia "jaetaan työt" järjestelyjä. Voin olla oikeassa, väärässä tai miten vaan.
et mitä, jos säkään et viitsisi hoitaa niitä vauvoja.
Niinä miehen kahden viikon kotijaksoilla voisitte jakaa nukkumispäivät. Meillä on molemmat vanhemmat töissä (lapset 2 ja 4), mutta vuoroaamuina herätään viikonloppuisin. Niin oli myös silloin, kun itse olin kotona.
Voisit myös ottaa sitä kuuluisaa omaa aikaa. Ei se ole mikään vaihtoehto vaan äidin oikeus. Et sinä ole kotiorja, vaan ihminen, jolla on äitinäkin oikeus ihmisarvoiseen elämään.
Ollaan miehen kanssa keskusteltu ja hän on luvannut hoitaa kotona ollessaan 4-6yönä kaksosten yöheräilyt. Lisäksi minä aloitin harrastuksen ja sen ajan mies hoitaa kaksosia ja käyn myös lenkillä säännöllisesti ja kaksoset on isänsä kanssa. Tämä viikko on nyt menty näin ja mies pärjää loistavasti kaksosten kanssa ja kun nyt mies on ollut yksin kaksosten kanssa niin vaikuttaa siltä, että hiukan herkemmin hoitaa mm. vaipanvaihtoja sillonkin kun minä oon kotona.
ap
ihanaa että saitte asiat luistamaan ja saat itsekin levätä!
ja moronoromiehen kommenttiin kiintymyssuhteesta.. jos vauva ei ole isän kanssa niin heidän välinen suhteensa jää vähemmän läheiseksi.. joka ilmenee esim. juuri niin että isä on iso auktoriteetti eikä sitä esim. uskalla halata.. olen sitä mieltä että tietysti mies voi rakastaa lastaan vaikka ei tämän kanssa aikaa vietäkään mutta se tunne mikä lapselle tulee on ehkä etäisempi isään kuin jos he ovat olleet ihan vauvasta asti yhdessä.. tällöin he myös tuntevat toisensa paremmin..
joten kannustan että miehetkin osallistuvat vauvan hoitoon ihan pienestä pitäen, jotta vauva kiintyy myös isään, eikä vaan äitiin.. tämä vaikuttaa koko lapsen loppuelämään tämä kiintyminen vaikka sitä ei tulekaan ajatelleeksi.. jos ette usko niin lukekaa psukologiaa..
hyvää viikonloppua kaikille ja onnellisia arkisia hetkiä lastenne kanssa!
Joitakin tämän ketjun kommentteja ihmettelen tosissani. Ihan kuin isä olisi joku ulkopuolinen lasten elämässä, joka tarvitsisi jotain erityiskannustimia oman lapsensa hoitoon.
Meillä on kaksi tasavertaista vanhempaa lasten elämässä. Minä olen imettänyt ja kotona ollessani toki tehnyt enemmän muitakin juttuja, mutta miehen kotona ollessa olemme ihan samalla viivalla, eikä mieheni 'auta' minua hoitaessaan lastaan, vaan toimii normaalisti isänä.
Ja tosiaan, kyllä minun mieheni vapaaehtoisesti lapsiaan hoitaa, ja itse hän on minut ylipuhunut ylipäätään noin moneen lapseen.
Tuosta vaan, kun miehisen kannan heitit elämän muuttumiseen, kuinka parisuhde meni huonoksi, seksi väheni ja harrastukset jäi, koska lepää mies jne...
Mielestäni miesten pitäisi kasvaa myös raskauden aikana (kuten naisen) siihen, että elämä todellakin muuttuu, kun lapsi syntyy. Miehet tuntuu olettavan, että koska ovat se työssä käyvä tyyppi, tarvitsee sitten sitä lepoa ja vaimo ei, kun on vaan kotona lasten kanssa. Ja entäs ne naisen harrastukset, kaikki jäähyllä vuosikausia, jos mies on vielä sellainen, ettei mistään itse halua luopua. Tietty mies tarvitsee lepoa ja vapaata työn vastapainoksi, mutta samaa tarvitsee se äitikin, joka pääasiassa vauvaakin useimmiten hoitaa yöllä ja päivällä...