Laiskaksi on mennyt juhlien valmistelu monilta tuttavilta - ei huvittaisi mennä vieraaksi.
Vähän aikaa sitten oli esim. synttärit, jossa oli tarjolla aikuisille vain suolaista piirakkaa, täytekakkua ja viinirypäleitä. Lähinnä lapsia varten oli varattu sitten keksejä (kaupan), karkkeja ja sipsejä. Ja parasta oli, että juhlakalun äiti oli leiponut suolaisen piirakan - eli emäntä itse ei ollut muuta viitsinyt kuin kakun vääntää!
Kommentit (73)
jos on paljon porukkaa. Ja huom, kaikkien ei tarvitse ottaa kaikkea ..... ei kait se ole edes tarkoitus että kaikki rohmuaa kaikkea ?
kuulostaa ihanalta
Täytekakku, pulla-linja kuulostaa niiiiiiin tylsältä. Kuka haluaa pullaa juhlissa ? meillä jää aina kaikki syömättä, jos erehdyn niitä laittmaan
Paitsi meillä anoppi tekee kakun ja minä itse sen suolaisen tarjottavan, muut hankitaan kaupasta. Opiskelen ja teen töitä - kaikilla ei ole aikaa mittaviin juhlajärjestelyihin!
niin ne jää AINA syömättä, jos on jotain muutakin... kuvikakku varsinkin on "avaamaton" monissa juhlissa.
Ja jos porukkaa on esim 20 niin yksi makea tarjottava EI RIIT. Vai tekeeko joku samaa lajia monta ??? käsittämätön ajatus
pidän kaikkien juhlien ja illan istujaisten suunnitelusta ja järjestelystä :)
Ihan pulla pullaa meillä ei ole juhlissa ollut vaikka sen pullan tuonne kirjoitinkin. Yleensä on ollut sellaisia rahkapullia tai viinerin tapaisia tai muita jos on jotain ollut. Ihan perus palleropullaa saa muutenkin tarpeeksi usein.
kuivakakku meinaa aina loppua kesken.
Teen ison täytekakun ja sitten on sitä anopin tuomaa kuivakakkua ja jotain pipareita ja esimerkiksi hyydykepiirakkaa tai suklaamoussekakkua tai mitä nyt mieleen juolahtaakaan.
Leipäkakku on aina kinkkua joten teen myös esimerkiksi pitsaa tai leipiä ja sitten on pasteijoita.
Riippuu täysin juhlista ja juhlijoista millainen on tarjottavien laatu ja määrä.
tarjota kaikenlaista. Ennen maalla pöydät notkuivat, mutta maailma muuttuu. Tyylikkämpää on esim. yksi suolainen ja yksi makea tarjottava. Ja lisäksi suklaata/erikoisempia hedelmiä jne. Domino-keksi ja puolikas piirakka ei kuitenkaan riitä.
kun on olemassa satoja HELPPOJA JA NOPEITA reseptejä.
Esim. Tässä menee 15 min:
Puoli pakettia diggestivi keksejä, murskaa ja lisää voisulaa. Vatkaa kaksi pakettia VALMISTA sulkaamoussea (dr Ötker esim sisältää aitoja suklaanpaloja) ja kaada päälle, jähdytä. Moussen voi tehdä itsekin mutta tuo on ihan yhtä hyvää.
Tässö menee puoli tuntia:
Sama pohja kuin edellä. Vatkaa purkki vanilja tuorejuustoa ja kermapurkki + 2 dl tomusokeria, kaada päälle ja lisää 2 purkkia Piltti mangososetta
ja mietin tarkoin tarjottavat. Suunnittelen synttäreitä jo kuukautta paria aikaisemmin. Vuoden mittaan kokeilen kaikenlaisia reseptejä joista sitten valkkaan juhliin sopivat.
Tarjolla on makeaa, suolaista, kevyttä ja aina jotakin yllättävää... varmasti jokaisen makuun jotakin.
Tykkään kattaa pöydät nätisti, kukkia, kynttilöitä, nätit liinat.
Kunnioitan meidän vieraita niin paljon että näen vaivaa juhlien järjestämisessä.
Kälyn lapsella oli vasta synttärit. Juhlat oli perjantaina ja anoppini oli koko viikon apuna juhlia järjestämässä. Anoppi ei joutanut meille lapsenvahdiksi edes tunniksi kun oli niin paljon hommaa kälyn luona. Kälyn lapset on jo koulussa ja käly kotiäti. Oletin että on tosi hyvät tarjottavat kun koko viikon ovat kahden naisen voimin juhlia järjestäneet. Minulla juhlien järjestämiseen menee yksin pari päivää, yksi siivoamiseen toinen leipomiseen.
No kälyn lapsen synttärit sitten oli, tarjottavana täytekakku, mokkapiirakka, tiikerikakku ja Lidlin keksejä.
Juhlat oli kynttilän valossa, joten siivouskin oli ollut turhaa.
Minusta nuo kälyn tarjottavat (lukuunottamatta täytekakkua) oli sellaiset joita saattaisin tehdä jos kaveri on tulossa kahville.
tyyliin yksi makea ja yksi suolainen. jos porukkaa on paljon niin onko sinulla sitten monta kakkua/piirakkaa samaa lajia ??? Ei yksi riitä mihinkään.
ei kait sitä kukaan muu tarjoa enää kuin mummot ?
ei säästellä voita, sokeria, kermaa..... juhlia on kuitenkin niin harvoin ja silloin tarjottavan pitää maistua eikä ollla mikään E-koodeilla kasattu "terveystarjottava"
Juhlissasi oli halpiskeksejä ja pakastekakku?
Hävetkää!
mutta jos porukkaa on 20-30 niin silloin kyllä pitää olla useita eri lajeja... kuten tuolla numero 19. Ja huoma. kaikkien ei tarvitse kaikkea ottaa !!!!!!
Juhlissasi oli halpiskeksejä ja pakastekakku?
Hävetkää!
säälittäviä, että viitsivät haukkua tarjottavia eivät ilmesty meille. Turha olisi kutsua muuten enää odotella... =P
Meillä oli suklaa trilogia -kakku Kakkugalleriasta, pieni valkosuklaakakku, lohipasteijoita, vihreitä kuulia, paria eri keksilajia, limppareita, pillimehuja, kahvia, teetä, irtokarkkeja ja pari sokeritonta leivosta...
...ja kamala emäntä kun ei viitsinyt mitään itse tehdä ;)
oli aikuisen synttärit + tuparit, ja jos vieraat toivat ns kunnon lahjoja (eli ei huumorilahjoja kirppikseltä parilla eurolla).
Lapsen synttäreille olisi ollut ok tarjottavat.
Mutta kukin tyylillään, ja eikös niissä juhlissa ole kuitenkin pääasia yhdessäolo ja ihmisten tapaaminen?
oli häät/tuparit.
Tarjottavana oli ainoastaan alkoholipitoista boolia ja olutta.
Minä olin viimeisilläni raskaana ja oli hirveä helle. Kuvittelin että olen menossa juhliin jossa tarjotaan jotain syötävääkin ja en sitten syönyt juuri mitään ennen lähtöä.
Kuuma hellepäivä, hirveästi ihmisiä pienessä asunnossa, heikotti ja oli nälkä, minulle ei ollut tarjolla muuta kuin kraanavettä.
Vitutti kun vietiin 50€ lahjakin.
leipomosta tarjoiltavat juhliin.
Juhlissa on yleensä niin paljon muutakin järjestämistä etten halua stressata itseäni leipomisilla.
Meidän hääjuhlakin taisi olla ihan kökköpaska kun en ollut mitään tehnyt itse. Ruoat (kala-, kasvis- ja lihavaihtoehdot, kaikkien vieraiden ruokavaliot huomioituna) ja juomat (viinit, oluet, limsat, maidot, kahvit, teet ja muut virvokkeet) huolehti ravintola jossa juhlittiin. Kakku tilattiin leipomosta ja muut makeat tarjoiltavat tuli ravintolan keittiöstä.
Vaan pieleen meni kun en itse leiponut?
joidne mielestä pitää olla tylsää, terveellistä, tavanomaista.
Ei niitä juhlia kuitenkaan niin usein ole että terveys menisi "pilalle" parista herkusta. Ehkä joku ajattelee niin, mutta sellaisella ei taida olla ihan kaikki kotona...
19 ja 24