Laiskaksi on mennyt juhlien valmistelu monilta tuttavilta - ei huvittaisi mennä vieraaksi.
Vähän aikaa sitten oli esim. synttärit, jossa oli tarjolla aikuisille vain suolaista piirakkaa, täytekakkua ja viinirypäleitä. Lähinnä lapsia varten oli varattu sitten keksejä (kaupan), karkkeja ja sipsejä. Ja parasta oli, että juhlakalun äiti oli leiponut suolaisen piirakan - eli emäntä itse ei ollut muuta viitsinyt kuin kakun vääntää!
Kommentit (73)
minusta oli aikaslailla tarjottavaa. mitä jäit kaipaamaan?
Vähän aikaa sitten oli esim. synttärit, jossa oli tarjolla aikuisille vain suolaista piirakkaa, täytekakkua ja viinirypäleitä. Lähinnä lapsia varten oli varattu sitten keksejä (kaupan), karkkeja ja sipsejä. Ja parasta oli, että juhlakalun äiti oli leiponut suolaisen piirakan - eli emäntä itse ei ollut muuta viitsinyt kuin kakun vääntää!
Öööh, mitähän siellä synttäreillä sitten pitäisi olla?
Itse rakastan pippaloiden järkkäämistä, mutta olenpa ostanut monet tarjottavat suoraan kaupasta. ei kai ole tarkoituskaan, että ihan kaikki on itse alusta asti väännetty, kun kaupastakin/leipomoista saa hyvää valmiina? Ehkäpä emännällä on ollut muita kireitä tms?
Yleensä myös suolaisia on kahta lajia, jos joku ei satu tykkäämään toisesta tai on allergioita.
Mitenkäs komiasti pitäisi rouvalle olla kystä kyllä, että kelpaisi?
Itse en ole ainakaan mitään emäntätyyppiä ja otan avun vastaan mielelläni. Enkä viitsi vääntää sen seitsemää sorttia.
Tai oikeestaan, sun kaltanen vali-ruti-pissis ei tarvis sitä kahviakaan.
Et oo tullut ajatelleeksi että sua ei varmaa ees niilläjuhlilla kaivata.
Me muuten ei mennä yhdelle perheelle juhliin koskaan. Siellä ei saa kuin kahvia ja he odottavat että kaikille 4 lapselle viedään lahjoja vaikka yhden synttäreille mentäisiin.
useinkaan varata muuta kuin kahvia.
Näin on tapana monellakin tuttavalla. Itse teen kakun lisäksi aina jotain suolaista. Mutta lapsia varten pääasiassa kaikki tarjottavat tehdään.
tarjoilu kuulosti ihan riittävältä. Lasten juhla- lapset ei kuitenkaan niin kovin montaa sorttia tartte eli perheen äiti oli ajatelut että kaikki menisi kerralla. Ne synttärit niille lapsille on ne tärkeimmät, ei tarjoamiset!
Vieraina tosi aika paljon myös lapsia (lapsiperheitä). Kyllä nyt aikuisen synttäreihin olisi syytä panostaa, kun lahjojakin tai ainakin kukka tms. viedään.
jos olen liian väsynyt tai kiireinen valmistelemaan ne kunnolla. Vähän tuo pienempi viime viikolla itkeskeli, kun kerroin että synttäreitä ei tule, kun minulla olisi ollut aikaa vain siivoamiseen, koristeluun ja kakuntekoon, mutta piiraat ja keksit olisivat jääneet kokonaan tekemättä. Lohdutin, että on vieraat ainakin tyytyväisiä!
Vieraina tosi aika paljon myös lapsia (lapsiperheitä). Kyllä nyt aikuisen synttäreihin olisi syytä panostaa, kun lahjojakin tai ainakin kukka tms. viedään.
Voithan viedä sitten huonomman lahjan jos tiedät tulevan huonommat tarjottavat.
Olet aika köyhä.
Minusta yksi suolainen ja yksi makea tarjottava ovat ihan riittävät. Hedelmät ovat tervetullut lisä.
Hm, olenkin hoikka. Entä ap?
en näe mitään vikaa vaikka itse laitankin aina enemmän. Kaikki ei osaa/ehdi/halua.
meillä oli viimeksi:
- Juustokakku mangotäytteellä
- kinuskinougat kääretorttu
-suklaakakku ja vaniljakastike
-britakakku mansikoilla ja
- täytekakku appelsiinikiisseli täytteellä, päällä kinuksi
- kardemumma pikkuleivät
kelpaisiko ?
äiti on leiponut leipäkakkuja kaikkiin mun juhliin ja miehen äiti on tuonut kuivakakkua (oli pyydetty tai ei).
Jos mä siivoan ja leivon täytekakkua ja piirakkaa ja pullaa ja laitan sitä ja tätä enkä yksin kertaisesti jaksa enää alkaa väsäämään leipäkakkua, niin mitä väärää siinä on, että mun äiti tekee sen? Voisin mä tietysti hakea sen alan liikkestäkin, mutta kun ne maistuu pahalle..
Ehkä kaikki eivät ajattele, että juhlissa pitäisi olla joka ikistä laatua tarjolla, varsinkaan jos on muutakin tekoa ollut siinä, kuten vaikka muuttaminen, tai pieniä lapsia tai muuta sellaista.
tai muut tasavuosi-synttärit, niin ehkä tarjoilut oli sit vähän niukat. Mut jos oli ihan vaan tavalliset synttärit (vaikka 37 v) vaikka olis ollut tuparitkin samalla, niin ihan hyvät tarjoilut minusta. Ja mulle on ainakin ihan se ja sama, kuka ne tarjoilut on tehnyt. Minkäs takia muuten luulet ihmisten käyttävän pitopalveluita tai tilaavan kakut leipomosta ym.? Kaikki ei ole armoitettuja leivontaihmisiä ja juhlien järjestäjiä, kuten ilmeisesti sinä ap olet.
ja vesi tuli kielelle. Eikö mitään suolaista ollut?
T:20
Ja liian makeat. Ei järjestetä mitään, ettei ole vääränlaiset sapuskat...,
- perinteisesti karjalanpiirakoita ja munavoita
- pasta, oltermanni, savufile salaatti, suolakurkkua, kirsikkatomaatteja ja majoneesikastike
Rakastan juhlien laittamista ja olen jo nyt suunnittelemassa tyttären rippijuhlien tarjottavaa (ovat kesäkuussa ;-)
ja äitinikin yleensä leipoo jotain. Toki leivon itsekin, mutta ei se laiskuutta ole, jos joku muukin leipoo. Haluavat vain osallistua kullanmurujemme juhlien viettoon.